Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο εθνογράφος μιας γενιάς γκέι αντρών που θα θυμίζει πάντα το AIDS Facebook Twitter
Stanley Stellar, "Robert Pedantic" (1983).

Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο φωτογράφος της γκέι γενιάς που αποδεκατίστηκε από το AIDS

0

Καταρχάς να το κάνουμε σαφές, ο Στέλαρ είναι γκέι. Ξεχάστε τα περί queer. Το λέει και ο ίδιος σήμερα στα 79 του: «Δεν μου αρέσει ο τρόπος με τον οποίο οι γκέι έχουν περιθωριοποιηθεί και απορριφθεί. Εδώ που έφτασα στη ζωή μου, δεν πρόκειται να πω: "Ναι, βέβαια, ήμουν ανέκαθεν queer καλλιτέχνης. Όχι"».

Μόλις πρόσφατα ο Στέλαρ άγγιξε πιθανώς το υψηλότερο σημείο της πολυετούς καριέρας του. Η γκαλερί queer τέχνης Kapp Kapp στην TriBeCa, ιδιοκτησίας των δίδυμων αδελφών Sam και Daniel Kapp, παρουσίασε τη δουλειά του στο Frieze New York, την ετήσια διεθνή έκθεση τέχνης στο Shed at Hudson Yards.

Στην έκθεση παρουσιάστηκαν 15 φωτογραφίες του με τίτλο «Piers» («Αποβάθρες»), μια σειρά από «πειρατικά» πορτρέτα και στιγμιότυπα τεμπέλικης ανεμελιάς γκέι κυρίως ανδρών, αραγμένων στις ετοιμόρροπες προβλήτες του West Side, πεδίο δράσης μιας εποχής κοινωνικών επαφών και σεξουαλικών αναζητήσεων στις δεκαετίες του '70 και του '80. Πολλές φωτογραφίες παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά έγχρωμες, ενώ με αφορμή την έκθεση κυκλοφόρησε και βιβλίο με τίτλο «Stanley Stellar: The Piers».  

Ο Στέλαρ είναι περήφανος για τη δουλειά του, η οποία περιλαμβάνει σχεδόν όλα τα Pride της Νέας Υόρκης, από το πρώτο το 1970. Αλλά ξέρει ότι οι φωτογραφίες που πάντα θα τον χαρακτηρίζουν είναι από τις αποβάθρες.

Αρκετοί καταξιωμένοι καλλιτέχνες δημιούργησαν τέχνη στις αποβάθρες και οι αδελφοί Kapp ελπίζουν ότι η Frieze θα παίξει τον ίδιο καθοριστικό ρόλο που έπαιξε το 2019 το Μουσείο του Μπρονξ για την καριέρα του Alvin Baltrop, του οποίου οι φωτογραφίες από τις αποβάθρες είχαν μείνει εν πολλοίς ανεκμετάλλευτες.

Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο εθνογράφος μιας γενιάς γκέι αντρών που θα θυμίζει πάντα το AIDS Facebook Twitter
Το μικρόβιο της φωτογραφίας το κόλλησε στα 10 του χρόνια, όταν ένας θείος του τού έκανε δώρο μια φωτογραφική μηχανή. Αναπολώντας τη ζωή του λέει ότι δεν ήταν ποτέ «κρυφός», καθώς μεγάλωσε σε μια καλλιτεχνική οικογένειά όπου το να είσαι φανερά γκέι δεν ήταν βρόμικο μυστικό.

Μεταξύ των θαυμαστών του Στέλαρ είναι ο συγγραφέας και κινηματογραφιστής Leo Herrera, το έργο του οποίου επικεντρώνεται στη γενιά του AIDS. Όπως λέει, θαυμάζει τη «συνολική αγάπη και εκτίμηση –μια ξεδιάντροπη εκτίμηση– της ομορφιάς των γκέι ανδρών και της γκέι σεξουαλικότητας του φωτογράφου σε μια εποχή που αντιμετωπίζουμε την ίδια λογοκρισία της δεκαετίας του '70 και το στίγμα της δεκαετίας του '80, απλώς σε διαφορετικές πλατφόρμες».

Όσο ευγνώμων και αν είναι ο Στέλαρ, αιωρείται μια ερώτηση: Γιατί άργησε τόσο πολύ; «Ξέρω ότι όλοι θέλουν να επικεντρωθούν στις αποβάθρες, στις αποβάθρες, στις αποβάθρες. Είμαι πολύ μεγάλος για να επικεντρωθώ μόνο σ’ αυτό». Εκείνα τα χρόνια οι αποβάθρες ήταν καθημερινή συνήθεια, πήγαινε εκεί, όπως όλοι, για να ψωνιστεί και να κάνει σεξ, ενίοτε και για να τραβήξει φωτογραφίες στον καθαρό αέρα. Λέει χαρακτηριστικά: «Ποτέ δεν είχαμε ένα μέρος κάτω από τον ήλιο, ένα μέρος στο φως, δεν υπήρχε μέρος για να βλέπουμε ο ένας τον άλλον. Αλλά να που βρέθηκε!»

Το μικρόβιο της φωτογραφίας το κόλλησε στα 10 του χρόνια, όταν ένας θείος του τού έκανε δώρο μια φωτογραφική μηχανή. Αναπολώντας τη ζωή του λέει ότι δεν ήταν ποτέ «κρυφός», καθώς μεγάλωσε σε μια καλλιτεχνική οικογένειά όπου το να είσαι φανερά γκέι δεν ήταν βρόμικο μυστικό. Ο πατέρας του είχε ένα κατάστημα ταπετσαριών κατά παραγγελία στο Bay Ridge του Μπρούκλιν και η μητέρα του ήταν «μια απογοητευμένη ζωγράφος», όπως τη χαρακτηρίζει ο ίδιος, η οποία ένα απόγευμα έφερε και πρόσφερε τσάι και μπισκότα στο αγόρι με το οποίο ήταν ερωτευμένος ο γιος της.

Σπούδασε γραφιστική στο Parsons και κέρδιζε τα προς το ζην δουλεύοντας για το περιοδικό «Art Direction». Αν και είχε εκπροσώπηση σε γκαλερί, δεν είχε μεγάλη τύχη ως γκέι φωτογράφος. Ωστόσο εργάστηκε ως ελεύθερος επαγγελματίας για γκέι εκδόσεις και ειδησεογραφικά περιοδικά.

CHECK Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο εθνογράφος μιας γενιάς γκέι αντρών που θα θυμίζει πάντα το AIDS Facebook Twitter
«Ποτέ δεν είχαμε ένα μέρος κάτω από τον ήλιο, ένα μέρος στο φως, δεν υπήρχε μέρος για να βλέπουμε ο ένας τον άλλον. Αλλά να που βρέθηκε!»
CHECK Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο εθνογράφος μιας γενιάς γκέι αντρών που θα θυμίζει πάντα το AIDS Facebook Twitter
Stanley Stellar, "Two Boys with Pepsi" (1979).
CHECK Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο εθνογράφος μιας γενιάς γκέι αντρών που θα θυμίζει πάντα το AIDS Facebook Twitter
Stanley Stellar, "October" (1982).

Τα αρχεία του έχουν τα πάντα, από το Wigstock (το ετήσιο υπαίθριο φεστιβάλ drag που ξεκίνησε το 1984 στο East Village του Μανχάταν και γινόταν την Ημέρα των Εργατών) μέχρι διάσημα μοντέλα.

Το 2019, όταν οι αδελφοί Kapp διοργάνωσαν μια ατομική έκθεσή του στην πρώην γκαλερί τους στη Φιλαδέλφεια, ήταν η πρώτη φορά που άρχισε να βλέπει σοβαρά οικονομικά οφέλη. Οι φωτογραφίες του αποτελούν μαρτυρία μιας εποχής και μιας κοινότητας.

Το περασμένο καλοκαίρι, το queer καλλιτεχνικό περιοδικό «GAYLETTER» δημοσίευσε στο εξώφυλλό του μια φωτογραφία του Στέλαρ που δείχνει έναν άνδρα να ποζάρει με τα οπίσθιά του εκτεθειμένα. Ο συνιδρυτής του περιοδικού Τόμι Τζάκσον τον θεωρεί «εθνογράφο μιας γενιάς πολύ νέων γκέι αντρών της εποχής του AIDS» και συμπληρώνει «δεν νομίζω ότι συνειδητοποίησε ότι δημιουργούσε νεκρολογίες».

Ο Στέλαρ είναι περήφανος για τη δουλειά του, η οποία περιλαμβάνει σχεδόν όλα τα Pride της Νέας Υόρκης, από το πρώτο το 1970. Αλλά ξέρει ότι οι φωτογραφίες που πάντα θα τον χαρακτηρίζουν είναι από τις αποβάθρες.

CHECK Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο εθνογράφος μιας γενιάς γκέι αντρών που θα θυμίζει πάντα το AIDS Facebook Twitter
Stanley Stellar, "Mr NYL" (1987).
CHECK Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο εθνογράφος μιας γενιάς γκέι αντρών που θα θυμίζει πάντα το AIDS Facebook Twitter
Φωτ.: Stanley Stellar
CHECK Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο εθνογράφος μιας γενιάς γκέι αντρών που θα θυμίζει πάντα το AIDS Facebook Twitter
Stanley Stellar, "I Got Birds Too" (1976).
CHECK Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο εθνογράφος μιας γενιάς γκέι αντρών που θα θυμίζει πάντα το AIDS Facebook Twitter
Stanley Stellar, "Flip" (1979).
CHECK Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο εθνογράφος μιας γενιάς γκέι αντρών που θα θυμίζει πάντα το AIDS Facebook Twitter
Stanley Stellar, "Embrace" (1986).
CHECK Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο εθνογράφος μιας γενιάς γκέι αντρών που θα θυμίζει πάντα το AIDS Facebook Twitter
Stanley Stellar, "Halloween Subway" (1984).
CHECK Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο εθνογράφος μιας γενιάς γκέι αντρών που θα θυμίζει πάντα το AIDS Facebook Twitter
Stanley Stellar, "His – His Also" (1980).
CHECK Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο εθνογράφος μιας γενιάς γκέι αντρών που θα θυμίζει πάντα το AIDS Facebook Twitter
Stanley Stellar, "Cityboy" (1945).
CHECK Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο εθνογράφος μιας γενιάς γκέι αντρών που θα θυμίζει πάντα το AIDS Facebook Twitter
Φωτ.: Stanley Stellar
CHECK Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο εθνογράφος μιας γενιάς γκέι αντρών που θα θυμίζει πάντα το AIDS Facebook Twitter
Stanley Stellar, "Cityboy" (1945).
CHECK Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο εθνογράφος μιας γενιάς γκέι αντρών που θα θυμίζει πάντα το AIDS Facebook Twitter
Stanley Stellar, "Mr NYL" (1987).
CHECK Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο εθνογράφος μιας γενιάς γκέι αντρών που θα θυμίζει πάντα το AIDS Facebook Twitter
Stanley Stellar, "Mr NYL" (1987).
CHECK Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο εθνογράφος μιας γενιάς γκέι αντρών που θα θυμίζει πάντα το AIDS Facebook Twitter
Stanley Stellar, "Manspreading in Tighty Whities on The Open Pier" (1987).
CHECK Στάνλεϊ Στέλαρ: Ο εθνογράφος μιας γενιάς γκέι αντρών που θα θυμίζει πάντα το AIDS Facebook Twitter
Stanley Stellar, "Mr NYL" (1987).
Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Φωτογραφία / Ζήτημα ζωής και θανάτου: Το θρυλικό φωτογραφικό βιβλίο του Peter Hujar επανεκδίδεται μετά από σχεδόν μισό αιώνα

Το λεύκωμα «Portraits in Life and Death» εξελίχθηκε σε θρύλο τις δεκαετίες μετά τον θάνατο του φωτογράφου το 1987 και έγινε το σύμβολο ενός χαμένου κόσμου που ζούσε και δημιουργούσε στο νεοϋρκέζικο downtown.
THE LIFO TEAM
Enri Canaj, φωτογράφος

Φωτογραφία / Enri Canaj: «Δεν έχω εξοικειωθεί με τον πόνο»

Ο φωτογράφος των ασπρόμαυρων κάδρων, που κατέγραψε την Ελλάδα της κρίσης και το μεταναστευτικό ζήτημα της Ευρώπης, μιλά για τη δική του πορεία μετανάστευσης, για το πώς ο ερχομός του από τα Τίρανα στην Αθήνα ήταν μια «έκρηξη» μέσα στο κεφάλι του. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας
M. HULOT
Οι φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024 - σε εικόνες

Φωτογραφία / Η ζωή στην Αυστραλία μέσα από τον διαγωνισμό φωτογραφίας Australian Life 2024

Εκτροφή προβάτων, βρικόλακες στο σαλόνι, Αβορίγινες στη γη τους και στα σπίτια τους: Μια περιήγηση στην Αυστραλία μέσα από τις εικόνες των φιναλίστ του διαγωνισμού φωτογραφίας Australian Life 2024.
THE LIFO TEAM
Κοιτάζοντας τους άλλους: Η Μαρτίν Φρανκ στην Άνδρο 

Φωτογραφία / «Κοιτάζοντας τους άλλους»: Οι ανθρωποκεντρικές εικόνες της Μαρτίν Φρανκ σε μια έκθεση στην Άνδρο

Στη χώρα της Άνδρου, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, 150 φωτογραφίες και αρχειακό υλικό αναδεικνύουν τη δημιουργική πορεία μιας καλλιτέχνιδας που παραμένει ελάχιστα γνωστή σήμερα στη διεθνή κοινότητα ενώ το έργο της συχνά ταυτίζεται με αυτό του Καρτιέ-Μπρεσόν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ