Γονική κακοποίηση: Όταν το παιδί χτυπάει τον γονέα

Γονική κακοποίηση: Όταν το παιδί χτυπάει τον γονέα Facebook Twitter
Η γονική κακοποίηση δεν μπορεί ν’ αντιμετωπιστεί αν δεν αποφασίσουμε ως κοινωνία πώς βλέπουμε τα ανήλικα άτομα και για ποιο πράγμα τα θεωρούμε ικανά. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0

Το φαινόμενο

Η ενδοοικογενειακή βία είναι μια έννοια που περιγράφει πολλά ζεύγη κακοποίησης. Παρά το ότι στον προφορικό λόγο ταυτίζεται με τη συντροφική/συζυγική βία που θα ασκήσει ένας άντρας σε μια γυναίκα, στη βιβλιογραφία είναι όρος-ομπρέλα. Αναφέρεται σε όλα τα ταιριάσματα θύτη και θύματος που μπορούν να συμβούν μεταξύ των μελών μιας οικογένειας. Έτσι, δημιουργείται μπέρδεμα, γιατί άλλο εννοεί ο νόμος όταν το γράφει, άλλο εννοεί μια ψυχολόγος, άλλο ένα βιβλίο. Για τις ανάγκες του παρόντος κειμένου, αντιλαμβανόμαστε την ενδοοικογενειακή βία ως εκδήλωση βίας μεταξύ μελών μιας οικογένειας.

Χρειάζεται ο ορισμός να είναι ευρύς για να εντάξουμε σ’ αυτόν το σιωπηρό φαινόμενο της «γονικής κακοποίησης». Αυτό συμβαίνει όταν θύτης είναι το παιδί και θύμα ο γονέας. Η βία μπορεί να είναι ψυχολογική, σωματική ή οικονομική, αν, για παράδειγμα, το παιδί σπάει τα πράγματα του γονέα ή καταστρέφει περιουσιακά στοιχεία. Αναζήτησα πληροφορίες με αφορμή την περίπτωση της μητέρας που ενεργοποίησε το panic button εξαιτίας της επίθεσης που δέχτηκε απ’ τον γιο της. Διαβάζοντας την είδηση, θυμήθηκα παρόμοια περιστατικά που ακούγονταν στο σχολείο και συζητήσεις γυναικών που έχω κρυφακούσει στ’ αποδυτήρια. Συνειδητοποίησα ότι δεν μου είναι καθόλου ξένη η εικόνα ενός γιου που ασκεί βία στη μητέρα. Στην αρχή βρήκα λίγα πράγματα: ότι πρόκειται για την έκφραση ενδοοικογενειακής βίας για την οποία γνωρίζουμε λιγότερα, ότι προκαλεί αμηχανία σε επίπεδο έρευνας και ότι οι γονείς δεν μπορούν να αρθρώσουν αυτό που συμβαίνει∙ ότι δικαιολογούν τα παιδιά ακόμη και σε περιπτώσεις βαριάς κακοποίησης∙ ότι σπανίως στρέφονται στις αρχές, ακόμη και όταν κινδυνεύει η ζωή τους και ότι συνήθως κινητοποιούνται αν υπάρχουν κι άλλα παιδιά, που χρειάζονται προστασία. 

Ένα σημαντικό ερώτημα που διαπερνά την ιστορία της ανθρωπότητας και των πολιτισμών είναι το «τι είναι ένα παιδί;». Η παιδικότητα είναι η επιτομή της «κοινωνική κατασκευής». Ανάλογα με την εποχή και την κουλτούρα που θα διαλέξεις, τα παιδιά είτε υπήρχαν είτε δεν υπήρχαν, ήταν άξια αυξημένης ή ελάχιστης προστασίας, ήταν έξτρα χέρια ή «βασιλιάδες».

Πώς μοιάζει η γονική κακοποίηση; 

Στο βιβλίο της με τίτλο «When teens abuse their parents» («Όταν οι έφηβοι κακοποιούν τους γονείς τους»), η συγγραφέας Barbara Cottrel ξεκινά με αληθινές ιστορίες. Εκεί διαβάζουμε για την Έμιλι που βρίζει και χτυπάει τη μητέρα της όταν δεν της κάνει τα χατίρια και για τον Τζέισον, έναν νεαρό 160 κιλά με αθλητικό σκαρί, που χτύπαγε τους γονείς του με μπουκάλια στο κεφάλι και τους χαστούκιζε όταν αρνούνταν να κάνουν αυτό που τους ζητούσε. Η κακοποίηση γίνεται σκληρή, αιματηρή, συστηματική και ο γονέας χάνει κάθε εξουσία. Η συγγραφέας εξηγεί ότι ένα απ’ τα θέματα που προκύπτουν είναι η δυσκολία των γονιών να αναγνωρίσουν την κατάσταση. Μια ψυχοθεραπεύτρια λέει ότι, όταν η πρόνοια τής αναθέτει μια οικογένεια που αντιμετωπίζει τέτοιο πρόβλημα, ρωτά αν το παιδί είναι κακοποιητικό. Και η απάντηση συνήθως είναι «όχι, φέρεται όπως φέρονται τα παιδιά στην εφηβεία». «Όταν οι άνθρωποι ακούν “εφηβεία”», γράφει, «σκέφτονται αγένεια και απότομη συμπεριφορά. Αλλά εδώ μιλάμε για κακοποίηση». 

Περιγράφει μια κατάσταση στην οποία η γονική κακοποίηση είναι απ’ τη μια συχνή και απ’ την άλλη απολύτως αόρατη. Επειδή στα τέλη του 20ού αιώνα έγινε δημοφιλής η ψυχολογική θεωρία της δύσκολης εφηβείας, εξηγεί, με ευκολία κανονικοποιούμε κακές συμπεριφορές λέγοντας «εφηβεία είναι θα περάσει», ενώ πρόκειται για βίαια παιδιά που θα γίνουν βίαιοι ενήλικες και θα βλάψουν κι άλλους ανθρώπους, εκτός της οικογένειάς τους. Σε όλο το βιβλίο είναι εμφανές ότι υπάρχει τεράστια σύγκρουση ιδεών. Στη μια πλευρά έχεις τους ανθρώπους που πιστεύουν ότι τα παιδιά μέχρι να ενηλικιωθούν «δεν ελέγχουν εαυτόν» και η βία που ασκούν είναι φάση. Στην άλλη πλευρά έχεις αυτούς που αντιμετωπίζουν τα βίαια παιδιά ως οιονεί βίαιους ενήλικες και δεν πιστεύουν ότι η βία είναι απότοκο της ηλικίας αλλά ένδειξη κάποιας παθογένειας. Το θέμα είναι ότι η γονική κακοποίηση δεν μπορεί ν’ αντιμετωπιστεί αν δεν αποφασίσουμε ως κοινωνία πώς βλέπουμε τα ανήλικα άτομα και για ποιο πράγμα τα θεωρούμε ικανά. 

Το προφίλ του γονέα που κακοποιείται

Ενώ η συγγραφέας τονίζει ότι έχει συλλέξει αρκετές ιστορίες που καταδεικνύουν ότι δεν υπάρχει «είδος θύματος», σημειώνει ότι όλες οι μητέρες που έχει συναντήσει μοιράζονται δύο ψυχικές ομοιότητες: απελπισία λόγω της έλλειψης ελέγχου και ντροπή που τους συμβαίνει αυτό. 

«Όταν οι έφηβοι συμπεριφέρονται άσχημα, αμέσως κατηγορούμε τους γονείς. Σκεφτόμαστε “πού είναι οι γονείς; Tι έκαναν λάθος οι γονείς;” Και όταν λέμε γονείς, συνήθως εννοούμε τη μητέρα. Γνωρίζοντας αυτό, η Λόρι διαμαρτύρεται πως “δεν κάνουμε τίποτα λάθος στην οικογένειά μας. Ο Κρίστοφερ προέρχεται από ένα καλό σπίτι και είμαστε πολύ δεμένοι με τον πατέρα του. Δεν κάνουμε ναρκωτικά, δεν είμαστε αλκοολικοί.” Λέει ότι φοβάται να πιει ακόμα κι ένα ποτό μήπως κάποιος πει για τον γιο της “δεν απορώ που βγήκε έτσι”. Οι γυναίκες ζουν υπό τη μόνιμη πίεση του κοινωνικού βλέμματος. Τα παιδιά ξέρουν ότι οι μητέρες τους φοβούνται μήπως χαρακτηριστούν “κακές μητέρες” και τις πληγώνουν επίτηδες, κάνοντας σχόλια που εντείνουν αυτόν τον φόβο. Ο φόβος της κοινωνικής απαξίας εμποδίζει τους γονείς να μιλήσουν για την κακοποίηση που υφίστανται».

Παιδιά ή οιονεί ενήλικες;

Ένα σημαντικό ερώτημα που διαπερνά την ιστορία της ανθρωπότητας και των πολιτισμών είναι το «τι είναι ένα παιδί;». Η παιδικότητα είναι η επιτομή της «κοινωνική κατασκευής». Ανάλογα με την εποχή και την κουλτούρα που θα διαλέξεις, τα παιδιά είτε υπήρχαν είτε δεν υπήρχαν, ήταν άξια αυξημένης ή ελάχιστης προστασίας, ήταν έξτρα χέρια ή «βασιλιάδες».

Σήμερα, η συνθήκη της ανηλικότητας συνδέεται με την αθωότητα. Ενώ σκάει η μία είδηση μετά την άλλη για σκηνικά έντονης βίας μεταξύ ανηλίκων, στεκόμαστε αμήχανα απέναντι στο γεγονός ότι τα παιδιά μπορούν να είναι φορείς εμπρόθετης βίας επειδή για μας, τους ενήλικες, είναι οντότητες που δεν συνδέονται με το «κακό», μια καθαρά ενήλικη ιδιότητα. Αν σ’ αυτήν τη νοοτροπία προστεθεί η φυσική εξουσία που ασκεί ο γονέας στο παιδί, δηλαδή η ιεραρχία στη σχέση τους, γίνεται αντιληπτό ότι το να μιλήσεις για μια συνθήκη κατά την οποία γίνεσαι θύμα του παιδιού σου είναι πολύ δύσκολο, αφού το παιδί είναι ο καθρέφτης σου, εσύ το έχεις διαμορφώσει. Αν έχει φτάσει να σε δέρνει και να σε τρομοκρατεί, αυτό λέει περισσότερα για το είδος γονέα που είσαι και λιγότερα για το παιδί. Η γονική κακοποίηση είναι ένα φαινόμενο που μου φαίνεται δύσκολο να συζητηθεί επειδή προϋποθέτει αλλαγή της αντίληψης για την ανηλικότητα. Χρειάζεται να θεαθεί το ανήλικο απ’ τον γονέα ως πρόσωπο ικανό να βλάψει με πρόθεση. Αυτό απέχει πολύ από το πώς βλέπουμε συνήθως τα παιδιά/εφήβους, πόσο μάλλον τα δικά μας. 

To θέμα είναι ακανθώδες ‒ λογικό. Η εξουσία του γονέα επί του παιδιού του είναι σχεδόν απόλυτη. Θεωρητικά ελέγχει τη μετακίνηση, το φαγητό, την αγοραστική δύναμη, μέχρι και την ενδυμασία του. Είναι αρκετά δύσκολο να φανταστούμε ένα σχήμα κακοποίησης με το παιδί ως θύτη. Ίσως γι’ αυτό να είναι τόσο μικρή η βιβλιογραφία. Ταυτόχρονα, ο τρόπος με τον οποίο βλέπουμε τη γονεϊκότητα είναι τέτοιος που η κακοποίηση του γονέα θα θεωρηθεί προσωπική του αποτυχία. Διάβασα σε πολλά σχετικά fora την ατάκα «το παιδί μπορεί να έχει κακοποιητική συμπεριφορά, αλλά δεν μπορεί να είναι κακοποιητικό». 

Το ζήτημα εμφανίζεται ολοένα περισσότερο σε διάφορες χώρες. Ταυτόχρονα, υπάρχει σύγχυση γύρω απ’ τους ορισμούς κι αυτό, φυσικά, δυσκολεύει τόσο την επίλυση του προβλήματος από οικογένεια σε οικογένεια όσο και τη λήψη μέτρων που θα βοηθούσαν τους γονείς να διαχειριστούν αυτό που συμβαίνει ως φαινόμενο και όχι ως ατομική, βαριά και ασήκωτη ντροπή. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Εφηβική βία: Σαν να μην πέρασε μια μέρα από τα «Τσακάλια» του Δαλιανίδη

Daily / Εφηβική βία: Σαν να μην πέρασε μια μέρα από τα «Τσακάλια» του Δαλιανίδη

Ένας συρφετός υστερίας, ηθικού πανικού, κοινωνικού κανιβαλισμού, αμφίβολων μαρτυριών και βαρυσήμαντων αναλύσεων από «ειδικούς» της συμφοράς. Κάπως έτσι αντιμετωπίζεται το ζήτημα της έξαρσης της εφηβικής βίας από τα τηλεοπτικά μέσα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Μπαμπά σε κατανοώ, αλλά δεν σε συγχωρώ»: Μεγαλώνοντας με έναν στερεοτυπικό μ*λάκα

Σχέσεις / «Μπαμπά σε κατανοώ, αλλά δεν σε συγχωρώ»: Μεγαλώνοντας με έναν στερεοτυπικό μ*λάκα

Με τη σκόνη της Ημέρα του Πατέρα να έχει πέσει, έξι άνθρωποι της διπλανής πόρτας μιλούν για την άλλη όψη της πατρότητας: τη δυσάρεστη κατάσταση του να σε μεγαλώνει ένας -ας το πούμε όπως είναι- μαλάκας.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όταν ο Κώστας Τασούλας στήριζε με θέρμη την ισότητα στον γάμο

Οπτική Γωνία / Όταν ο Κώστας Τασούλας στήριζε με θέρμη την ισότητα στον γάμο

Άραγε, πώς θα αιτιολογήσουν τη θετική τους ψήφο βουλευτές της ΝΔ που τάχθηκαν απέναντι στην Κατερίνα Σακελλαροπούλου εξαιτίας της στάσης της υπέρ του νόμου για τα ομόφυλα ζευγάρια; 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Κρήτη: Oι πυροβολημένες κάμερες κυκλοφορίας και τα θανατηφόρα τροχαία

Ρεπορτάζ / «Στην Κρήτη πάνω από το 15% των οδηγών δεν έχει πάει ποτέ να δώσει εξετάσεις»

Οι θλιβερές ιδιαιτερότητες της Κρήτης και το μπαλάκι των ευθυνών για μία σύλληψη που δεν έγινε στην ώρα της και στοίχισε τη ζωή στον Παναγιώτη Καρατζή: Ο άδικος θάνατος του 22χρονου στα Χανιά βγάζει για άλλη μία φορά στο φως όλα τα στραβά που συνδέονται με την οδική ασφάλεια και τα τροχαία ατυχήματα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Γιατί έρχεται παγκόσμιο χάος;

Οπτική Γωνία / Έρχεται παγκόσμιο χάος; ― 7 ερωτήσεις στον Τζέφρι Σακς

Πόσο «τραμπικός» θα αποδειχθεί ο Τραμπ στη νέα εποχή του; Μιλά στη LiFO ο Τζέφρι Σακς, καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τα ένοχα μυστικά του υπόγειου Κηφισού που βγήκαν στην επιφάνεια

Ρεπορτάζ / Τα ένοχα μυστικά του υπόγειου Κηφισού που βγήκαν στην επιφάνεια

Κι όμως, το υπογειοποιημένο τμήμα του Κηφισού ποταμού, πάνω από το οποίο περνάει ο κεντρικός οδικός άξονας της Αττικής, ουδέποτε έχει συντηρηθεί από τότε που κατασκευάστηκε. Τι αναφέρει η έκθεση αυτοψίας της Γεωμυθικής, η οποία «άναψε φωτιές».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τι «τρέχει» με τη Γροιλανδία;

Οπτική Γωνία / Η Γροιλανδία που βγήκε από τον πάγο και έγινε viral

Ποιο είναι το «γροιλανδικό πρόβλημα», το οποίο αποκτά πλέον νέα διάσταση, καθώς ο Τραμπ επιδιώκει να προσαρτήσει το αχανές αυτό νησί – γεωστρατηγικό «φιλέτο» με το μοναδικό οικοσύστημα στις ΗΠΑ; Και τι λένε οι ίδιοι οι κάτοικοί του για όλα αυτά;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν χορεύω συχνά, δεν χορεύω με πάθος»: Όταν ο Κώστας Σημίτης μίλησε για όλα στη Βασιλική Σιούτη

Συνέντευξη / «Δεν χορεύω συχνά, δεν χορεύω με πάθος»: Όταν ο Κώστας Σημίτης μίλησε για όλα στη Βασιλική Σιούτη

Μια συνέντευξη επικεντρωμένη στην προσωπική του ζωή και όχι στις θέσεις του, που δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά τον Ιανουάριο του 1996, λίγες μέρες προτού διαδεχθεί τον Ανδρέα Παπανδρέου στην πρωθυπουργία.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο Κώστας Σημίτης, ανάμεσα στις ιδέες και στα πράγματα

Οπτική Γωνία / Ο Κώστας Σημίτης ανάμεσα στις ιδέες και στα πράγματα

Η κληρονομιά του Κώστα Σημίτη δεν θα παιχτεί μόνο στις αναλύσεις και στις αποτιμήσεις των πολιτικών του επιλογών ή της πρωθυπουργίας του. Θα κριθεί εξίσου, αν όχι περισσότερο, και από τα συναισθήματα και τις δικές τους «χημικές» αντιδράσεις.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Κώστας Σημίτης (1936-2025): «Στις αλλαγές προχωράς με συναινέσεις, κόντρα στο ρεύμα»

Ελλάδα / Κώστας Σημίτης (1936-2025): «Στις αλλαγές προχωράς με συναινέσεις, κόντρα στο ρεύμα»

Πολιτικοί και ακαδημαϊκοί που συνεργάστηκαν στενά με τον πρώην πρωθυπουργό επιχειρούν μια αποτίμηση της παρακαταθήκης που άφησε ως μία απ’ τις πιο σημαντικές και πολύπλευρες πολιτικές προσωπικότητες της νεότερης ιστορίας μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ