Προβλέψεις για το μέλλον της δημοσιογραφίας

Προβλέψεις για το μέλλον της δημοσιογραφίας Facebook Twitter
«Tα μέσα βρίσκονται σε μια πολύ ρευστή κατάσταση, και θα επιβιώσουν τα μικρά και δυνατά». Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΕΠΙΒΙΩΣΟΥΝ τα media; Μ’ αυτόν τον δραματικό τίτλο δημοσιεύτηκε χθες στο New York, μια επικής κλίμακας έρευνα που διεξήγαγε τους τελευταίους μήνες το περιοδικό σχετικά με το μέλλον των ενημερωτικών μέσων και της δημοσιογραφίας εν γένει, φιλοξενώντας τις απόψεις 57 από τα πιο «ισχυρά πρόσωπα» του χώρου στην Αμερική – από CEO και ανώτερα διευθυντικά στελέχη μέχρι αρθρογράφους. Μερικά από τα ερωτήματα που έθετε η έρευνα ήταν τα εξής: 

Μπορούν και σε ποιο βαθμό να πληρώνουν οι δημοσιογραφικοί οργανισμοί τους δημοσιογράφους για τη δουλειά τους; Έχει κανένα νόημα στην εποχή μας το έντυπο μέσο; Είναι το Facebook (Meta), η Google και το X οι εχθροί του Τύπου ή μπορούν με κάποιο τρόπο, όσο κι αν φαίνεται αυτό απίθανο, να βοηθήσουν στη σωτηρία του; Τι συνέβη στον κλάδο και κατέληξε στην μαζική παραγωγή clickbait; Ποιοι θα εκπαιδεύσουν την επόμενη γενιά δημοσιογράφων; Είναι καλύτερα να έχεις λίγους αλλά σταθερούς συνδρομητές παρά να προσπαθείς να κερδίσεις ένα μαζικό κοινό; Ούτως ή άλλως, μπορεί κανείς, εκτός από το TikTok και το Facebook να κερδίσει ένα μαζικό κοινό στις μέρες μας;

«Είναι εξαιρετική εποχή για εξαιρετική δημοσιογραφία και πολύ κακή εποχή για μέτρια δημοσιογραφία», λέει η Τζέσικα Λέσιν, ιδρύτρια του The Information.

Κάποιοι από τους συμμετέχοντες στην έρευνα εμφανίζονται εξαιρετικά απαισιόδοξοι σε ό,τι αφορά το μέλλον των ενημερωτικών μέσων. «Πάμε κατά διαόλου και γρήγορα», δηλώνει ο Γκρέιντον Κάρτερ, ιστορικός διευθυντής του Vanity Fair και νυν εκδότης του Air Mail. «Μπορεί να υπάρχει, πιο κάτω στον δρόμο, κάποια διέξοδος, αλλά δεν ξέρω ποια μπορεί να είναι αυτή». Από την πλευρά της, η Τζάνις Μιν, παλιά καραβάνα σε μέσα όπως το People και το Hollywood Reporter και νυν CEO της πολυδαίδαλης Ankler Media, δηλώνει κάπως αινιγματικά ότι «τα μέσα βρίσκονται σε μια πολύ ρευστή κατάσταση, και θα επιβιώσουν τα μικρά και δυνατά», ενώ ένα υψηλόβαθμο στέλεχος μεγάλου δημοσιογραφικού οργανισμού που ζήτησε (σοφά ποιώντας) να παραμείνει ανώνυμος νομίζει ότι «θα πρέπει να είναι κανείς τρελός για να ξεκινήσει μια καριέρα στη δημοσιογραφία αυτή τη στιγμή».    

«Χάσαμε το επιχειρηματικό μας μοντέλο εξαιτίας του ίντερνετ, κάτι που όλοι γνωρίζουν, αλλά όχι για τους λόγους που ίσως πιστεύουν», λέει ο Νίκολας Τόμσον, CEO του Atlantic. «Απλά οι τεχνολογικές εταιρείες έχτισαν καλύτερο διαφημιστικό μοντέλο κι εμείς δεν μπορέσαμε να ανταποκριθούμε όσο γρήγορα έπρεπε. Οι εφημερίδες έχασαν τις καταχωρήσεις, τα περιφερειακά μέσα έχασαν το μονοπώλιο της διανομής στο τοπικό επίπεδο και τα περιοδικά το μονοπώλιο της διανομής σε ομάδες με διαφορετικά ενδιαφέροντα. Ο μοναδικός τρόπος που έχουν πλέον οι λεγόμενοι σοβαροί τίτλοι όπως το Atlantic για να αυξήσουν τις συνδρομές είναι να αγοράζουν διαφημίσεις στο Facebook».

Στο ίδιο μοτίβο και η προσέγγιση του CEO του BuzzFeed, Τζόνα Περέτι. «Ελπίζαμε ότι οι μεγάλες τεχνολογικές πλατφόρμες θα μας έβλεπαν ως συμπληρωματικό τομέα. Είχαμε μια εξαιρετική δεκαετία συμβιωτικής σχέσης αλλά μετά οι κοινωνικές πλατφόρμες απέκτησαν τεράστια ισχύ και στραγγάλισαν πολλές από τις εταιρείες οι οποίες ήταν οι πιο εστιασμένες στην παραγωγή περιεχομένου για λογαριασμό τους. Ήταν πολύ οδυνηρό για εμάς. Καταφέραμε τελικά να βασιστούμε στην απευθείας διανομή περιεχομένου αλλά για τους εκδότες που αναζήτησαν το κοινό τους από το Facebook, αυτή η σχέση ήταν η θανατική τους καταδίκη».

Άλλοι είναι πιο αισιόδοξοι. «Είναι εξαιρετική εποχή για εξαιρετική δημοσιογραφία και πολύ κακή εποχή για μέτρια δημοσιογραφία», λέει η Τζέσικα Λέσιν, ιδρύτρια του The Information (που ειδικεύεται σε θέματα  τεχνολογίας και επιχειρηματικότητας), ενώ κάποιο άλλο στέλεχος μιντιακού οργανισμού που επίσης θέλησε να παραμείνει ανώνυμο, εξέφρασε τη δυσαρέσκεια του με τους νεαρούς συναδέλφους της Gen Z: «Τα θέλουν όλα αμέσως τώρα. Είναι πολύ φιλόδοξοι με όλους τους λάθους τρόπους. Αυτοί που πετυχαίνουν, και τώρα και πάντα, είναι αυτοί που κάνουν πραγματικά καλή δουλειά και ορθώς υποθέτουν ότι οι σωστοί άνθρωποι θα την προσέξουν».    

Όσο για τον μεγάλο μπαμπούλα, τον απόλυτο φόβο της σύγχρονης δημοσιογραφίας, την εισβολή της Τεχνητής Νοημοσύνης που θα εξαφανίσει το είδος (μας) ολοσχερώς, οι απόψεις διίστανται αγρίως, με την Έμα Τάκερ, διευθύντρια της Wall Street Journal, να δηλώνει στωικά: «Οι άνθρωποι θα συνηθίσουν να ρωτάνε ένα AI chat interface να τους πει τις ειδήσεις, και αυτό πιθανότατα θα γίνει καθεστώς στο άμεσο μέλλον».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ