Προβλέψεις για το μέλλον της δημοσιογραφίας

Προβλέψεις για το μέλλον της δημοσιογραφίας Facebook Twitter
«Tα μέσα βρίσκονται σε μια πολύ ρευστή κατάσταση, και θα επιβιώσουν τα μικρά και δυνατά». Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΕΠΙΒΙΩΣΟΥΝ τα media; Μ’ αυτόν τον δραματικό τίτλο δημοσιεύτηκε χθες στο New York, μια επικής κλίμακας έρευνα που διεξήγαγε τους τελευταίους μήνες το περιοδικό σχετικά με το μέλλον των ενημερωτικών μέσων και της δημοσιογραφίας εν γένει, φιλοξενώντας τις απόψεις 57 από τα πιο «ισχυρά πρόσωπα» του χώρου στην Αμερική – από CEO και ανώτερα διευθυντικά στελέχη μέχρι αρθρογράφους. Μερικά από τα ερωτήματα που έθετε η έρευνα ήταν τα εξής: 

Μπορούν και σε ποιο βαθμό να πληρώνουν οι δημοσιογραφικοί οργανισμοί τους δημοσιογράφους για τη δουλειά τους; Έχει κανένα νόημα στην εποχή μας το έντυπο μέσο; Είναι το Facebook (Meta), η Google και το X οι εχθροί του Τύπου ή μπορούν με κάποιο τρόπο, όσο κι αν φαίνεται αυτό απίθανο, να βοηθήσουν στη σωτηρία του; Τι συνέβη στον κλάδο και κατέληξε στην μαζική παραγωγή clickbait; Ποιοι θα εκπαιδεύσουν την επόμενη γενιά δημοσιογράφων; Είναι καλύτερα να έχεις λίγους αλλά σταθερούς συνδρομητές παρά να προσπαθείς να κερδίσεις ένα μαζικό κοινό; Ούτως ή άλλως, μπορεί κανείς, εκτός από το TikTok και το Facebook να κερδίσει ένα μαζικό κοινό στις μέρες μας;

«Είναι εξαιρετική εποχή για εξαιρετική δημοσιογραφία και πολύ κακή εποχή για μέτρια δημοσιογραφία», λέει η Τζέσικα Λέσιν, ιδρύτρια του The Information.

Κάποιοι από τους συμμετέχοντες στην έρευνα εμφανίζονται εξαιρετικά απαισιόδοξοι σε ό,τι αφορά το μέλλον των ενημερωτικών μέσων. «Πάμε κατά διαόλου και γρήγορα», δηλώνει ο Γκρέιντον Κάρτερ, ιστορικός διευθυντής του Vanity Fair και νυν εκδότης του Air Mail. «Μπορεί να υπάρχει, πιο κάτω στον δρόμο, κάποια διέξοδος, αλλά δεν ξέρω ποια μπορεί να είναι αυτή». Από την πλευρά της, η Τζάνις Μιν, παλιά καραβάνα σε μέσα όπως το People και το Hollywood Reporter και νυν CEO της πολυδαίδαλης Ankler Media, δηλώνει κάπως αινιγματικά ότι «τα μέσα βρίσκονται σε μια πολύ ρευστή κατάσταση, και θα επιβιώσουν τα μικρά και δυνατά», ενώ ένα υψηλόβαθμο στέλεχος μεγάλου δημοσιογραφικού οργανισμού που ζήτησε (σοφά ποιώντας) να παραμείνει ανώνυμος νομίζει ότι «θα πρέπει να είναι κανείς τρελός για να ξεκινήσει μια καριέρα στη δημοσιογραφία αυτή τη στιγμή».    

«Χάσαμε το επιχειρηματικό μας μοντέλο εξαιτίας του ίντερνετ, κάτι που όλοι γνωρίζουν, αλλά όχι για τους λόγους που ίσως πιστεύουν», λέει ο Νίκολας Τόμσον, CEO του Atlantic. «Απλά οι τεχνολογικές εταιρείες έχτισαν καλύτερο διαφημιστικό μοντέλο κι εμείς δεν μπορέσαμε να ανταποκριθούμε όσο γρήγορα έπρεπε. Οι εφημερίδες έχασαν τις καταχωρήσεις, τα περιφερειακά μέσα έχασαν το μονοπώλιο της διανομής στο τοπικό επίπεδο και τα περιοδικά το μονοπώλιο της διανομής σε ομάδες με διαφορετικά ενδιαφέροντα. Ο μοναδικός τρόπος που έχουν πλέον οι λεγόμενοι σοβαροί τίτλοι όπως το Atlantic για να αυξήσουν τις συνδρομές είναι να αγοράζουν διαφημίσεις στο Facebook».

Στο ίδιο μοτίβο και η προσέγγιση του CEO του BuzzFeed, Τζόνα Περέτι. «Ελπίζαμε ότι οι μεγάλες τεχνολογικές πλατφόρμες θα μας έβλεπαν ως συμπληρωματικό τομέα. Είχαμε μια εξαιρετική δεκαετία συμβιωτικής σχέσης αλλά μετά οι κοινωνικές πλατφόρμες απέκτησαν τεράστια ισχύ και στραγγάλισαν πολλές από τις εταιρείες οι οποίες ήταν οι πιο εστιασμένες στην παραγωγή περιεχομένου για λογαριασμό τους. Ήταν πολύ οδυνηρό για εμάς. Καταφέραμε τελικά να βασιστούμε στην απευθείας διανομή περιεχομένου αλλά για τους εκδότες που αναζήτησαν το κοινό τους από το Facebook, αυτή η σχέση ήταν η θανατική τους καταδίκη».

Άλλοι είναι πιο αισιόδοξοι. «Είναι εξαιρετική εποχή για εξαιρετική δημοσιογραφία και πολύ κακή εποχή για μέτρια δημοσιογραφία», λέει η Τζέσικα Λέσιν, ιδρύτρια του The Information (που ειδικεύεται σε θέματα  τεχνολογίας και επιχειρηματικότητας), ενώ κάποιο άλλο στέλεχος μιντιακού οργανισμού που επίσης θέλησε να παραμείνει ανώνυμο, εξέφρασε τη δυσαρέσκεια του με τους νεαρούς συναδέλφους της Gen Z: «Τα θέλουν όλα αμέσως τώρα. Είναι πολύ φιλόδοξοι με όλους τους λάθους τρόπους. Αυτοί που πετυχαίνουν, και τώρα και πάντα, είναι αυτοί που κάνουν πραγματικά καλή δουλειά και ορθώς υποθέτουν ότι οι σωστοί άνθρωποι θα την προσέξουν».    

Όσο για τον μεγάλο μπαμπούλα, τον απόλυτο φόβο της σύγχρονης δημοσιογραφίας, την εισβολή της Τεχνητής Νοημοσύνης που θα εξαφανίσει το είδος (μας) ολοσχερώς, οι απόψεις διίστανται αγρίως, με την Έμα Τάκερ, διευθύντρια της Wall Street Journal, να δηλώνει στωικά: «Οι άνθρωποι θα συνηθίσουν να ρωτάνε ένα AI chat interface να τους πει τις ειδήσεις, και αυτό πιθανότατα θα γίνει καθεστώς στο άμεσο μέλλον».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όλα είναι λαϊκισμός

Daily / Όλα είναι λαϊκισμός

Δεν επιτρέπεται να συμβαίνουν αντικυβερνητικά γεγονότα. Δεν είναι σωστό. Είναι αχαριστία, είναι cringe, είναι λαϊκισμός. Η αμφισβήτηση είναι λαϊκισμός. Η διαμαρτυρία είναι λαϊκισμός. Η επίκληση του θυμικού είναι λαϊκισμός. Τα μνημόσυνα είναι λαϊκισμός.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ