Bill Evans, B.B. King: Ιστορικές ανέκδοτες ηχογραφήσεις των γιγάντων της τζαζ και του μπλουζ

Bill Evans, B.B. King: ιστορικές ανέκδοτες ηχογραφήσεις των γιγάντων της τζαζ και του μπλουζ Facebook Twitter
Ο Β.Β. King. Φωτ.: Watt Casey
0


ΣΤΙΣ 14 ΤΟΥ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΟΥ ΑΠΡΙΛΙΟΥ
είχαμε γράψει εδώ στο LiFO.gr, για μερικές πολύ σημαντικές κυκλοφορίες της ισπανικής εταιρείας Elemental Music, η οποία ειδικεύεται στις εκδόσεις αρχειακού υλικού, από διάφορα μουσικά στυλ – αλλά, κυρίως, από εκείνα της τζαζ, του blues, της σόουλ και του φανκ. Η Elemental επανεκδίδει και κλασικά άλμπουμ από το «χθες» της μαύρης μουσικής, ενώ φέρνει στο φως και ανέκδοτες ηχογραφήσεις πολύ μεγάλων ονομάτων, κάτι που την ανεβάζει πολύ ως εταιρεία στις συνειδήσεις των μουσικόφιλων.

Οι άνθρωποι που δουλεύουν για την Elemental, και βασικά οι Zev Feldman, Jordi Soley και Carlos Agustín Calembert, κάνουν έξοχη δουλειά, και αυτό φάνηκε και στις εκδόσεις που περιγράψαμε τον περασμένο Απρίλη (Sun Ra, Chet Baker, Cannonball Adderley, Yusef Lateef, Steve Lacy κ.ά.), ενώ φαίνεται και στις παρούσες που έχουν να κάνουν με τον θρύλο πιανίστα της τζαζ Bill Evans (1929-1980) και με τον «βασιλιά» του blues B.B. King (1925-2015).

Τα άλμπουμ, που είναι τυπωμένα σε διπλά LP και απλά CD, πρόκειται να κυκλοφορήσουν επίσημα την Record Store Day / Black Friday, στις 29 Νοεμβρίου (τα βινύλια) και στις 6 Δεκεμβρίου (τα CD).

B.B. KING: In France / Live at the 1977 Nancy Jazz Pulsations Festival

[Deep Digs Music Group / Elemental Music, 2024]

Ο Zev Feldman και οι συνεργάτες του σκάβουν στα αρχεία του γαλλικού INA (Institut National de L'Audiovisuel) και του ORTF (Office de Radiodiffusion - Télévision Française), για να ανακαλύψουν άγνωστα και ακυκλοφόρητα «διαμάντια». Αυτά, αφού τα επεξεργαστούν ηχητικώς με τη δέουσα προσοχή, τα τυπώνουν σε βινύλια και CD, που εμφανίζονται στις διάφορες ετικέτες τους (Deep Digs, Elemental Music, Jazz Detective) και τα οποία θέτουν σε κυκλοφορία στις «σωστές» χρονικές στιγμές, ώστε να διεκδικήσουν τη μέγιστη εμπορική ανταπόκριση.

Η δεκαετία του ’70 είναι μια γόνιμη δεκαετία για τον Β.Β. King, καθώς, ως μεγάλο όνομα πια, απολαμβάνει παντού, όπου εμφανίζεται την αγάπη του κόσμου. Έτσι, δεν παραλείπει να ανταποδώσει εκείνη ακριβώς την αγάπη με πύρινες παραστάσεις, έχοντας δίπλα του πρώτης τάξεως μουσικούς.

Έτσι, τις επόμενες μέρες θα βρεθούν στα δισκοπωλεία (φυσικά και ηλεκτρονικά) το 2LP και το CD “In France”, που περιλαμβάνουν σχεδόν 80 λεπτά ανέκδοτου υλικού του μεγάλου bluesman Β.Β. King, ηχογραφημένο, το 1977, στο Nancy Jazz Pulsations Festival, εκεί όπου θα εμφανίζονταν ακόμη οι Marion Williams, Buddy Guy, Junior Wells, Sam Rivers, Elvin Jones, Max Roach, Dave Holland και άλλοι διάφοροι. Ένας πραγματικός χαμός!

bbking
Β.Β. King: In France/Live at the 1977 Nancy Jazz Pulsations Festival

Η δεκαετία του ’70 είναι μια γόνιμη δεκαετία για τον Β.Β. King, καθώς, ως μεγάλο όνομα πια, απολαμβάνει παντού, όπου εμφανίζεται την αγάπη του κόσμου. Έτσι, δεν παραλείπει να ανταποδώσει εκείνη ακριβώς την αγάπη με πύρινες παραστάσεις, έχοντας δίπλα του πρώτης τάξεως μουσικούς.

Βεβαίως, μπροστά θα είναι πάντα ο ίδιος με την κιθάρα του Lucille, όμως και ο ανιψιός του, ο τενόρο σαξοφωνίστας Walter King, που είχε και την επιμέλεια των ορχηστρών του, δεν ήταν μικρή περίπτωση. Δίπλα λοιπόν στους... βασιλείς, θείο και ανιψιό, θα παρατάσσονταν, εκείνον τον Οκτώβρη του ’77 (στις 7 του μηνός) στη σκηνή του φεστιβάλ της Nancy, και οι Cato Walker III άλτο σαξόφωνο, Eddie Rowe τρομπέτα, James Toney όργανο, Milton Hopkins κιθάρα, Joe Turner μπάσο και Calep Emphrey, Jr. ντραμς, προκειμένου να αποδοθεί αυτό το άψογο ρεπερτόριο, που, σε κάθε περίπτωση, είναι γνωστό για τη σημασία που έπαιξε στην παγκόσμια καταξίωση του blues.

Χοντρικά λέμε για κομμάτια σαν τα “Sweet little angel”, “The thrill is gone”, “Sweet sixteen”, “When I’m wrong” κ.λπ., τα οποία αποδίδονται με τον γνωστό θερμό και soulful τρόπο των ορχηστρών του B.B King, με τον ίδιο να βρίσκεται σε πολύ καλή φόρμα, τόσο παικτικά όσο και φωνητικά, κάτι που τέλος πάντων το αντιλαμβάνεσαι στις έξοχες εκτελέσεις των “Why I sing the blues”, “I need my baby” και “To know you is to love you” (του Stevie Wonder και της Syreeta, από το 1972). Πολύ δυνατές καταστάσεις!

[Η CD-έκδοση περικλείεται σ’ ένα άψογα σχεδιασμένο triple-folded digipak, με πολύ ψαγμένο booklet, με ποικίλα κείμενα-πληροφορίες και πολλές ανέκδοτες φωτογραφίες. Τα ανάλογα προφανώς θα συμβαίνουν και με το 2LP].

To “Why I sing the blues”, που υπάρχει και στο “In France”, εδώ το ακούμε από ένα προγενέστερο live του «βασιλιά» στην Κινσάσα του τότε Ζαΐρ...

BB King - Why I Sing The Blues - Live In Africa 1974

BILL EVANS: In Norway / The Kongsberg Concert

[Elemental Music, 2024]

Bill Evans, B.B. King: ιστορικές ανέκδοτες ηχογραφήσεις των γιγάντων της τζαζ και του μπλουζ Facebook Twitter
Ο Bill Evans. Φωτ.: Jak Kilby

Με τον Zev Feldman στην παραγωγή και με τους Jordi Soley και Carlos Agustín Calembert σε καίριες θέσεις, μια νέα κυκλοφορία της Elemental Music έρχεται να διεκδικήσει το ενδιαφέρον μας. Λέμε για το άλμπουμ “In Norway” του εξέχοντος πιανίστα της jazz Bill Evans, που είναι ηχογραφημένο στο Kongsberg Jazz Festival, στην Νορβηγία, στις 26 Ιουνίου 1970.

Ανέκδοτο έως σήμερα, το “In Norway” αποτελεί, αναμφισβήτητα, μία από τις «επανεκδόσεις της χρονιάς» για την jazz (ή και γενικότερα), καθώς συλλαμβάνει τον Evans σε εξαιρετική φόρμα –προφανώς ο άνθρωπος είχε τιθασεύσει τα προβλήματα με τις ουσίες, στο συγκεκριμένο τουλάχιστον διάστημα–, όπως και τους δύο συνοδοιπόρους του βεβαίως, τον μπασίστα Eddie Gomez και τον ντράμερ Marty Morell.

king evans
Bill Evans: In Norway / The Kongsberg Concert

Η αλήθεια είναι πως η Νορβηγία και γενικότερα η Σκανδιναβία «πήγαινε» στον Evans, ενώ και από τα διάφορα συμφραζόμενα, που διαβάζεις στο booklet, αντιλαμβάνεσαι πως πολύ μεγάλο ρόλο στην απόδοση του πιανίστα (και του τρίο του συνολικώς) θα έπαιζε το νορβηγικό κοινό, που γνώριζε πολύ καλά από jazz, χειροκροτώντας μόνον όταν έπρεπε, ανταποκρινόμενο με την προσήλωσή του και μόνο σε όσα διαδραματίζονταν επί σκηνής. Για ένα τζαζ τρίο, που έχει και τις πολύ ήσυχες στιγμές του και βεβαίως τα συχνά σόλι των μουσικών που το αποτελούν, η ησυχία αποτελεί προϋπόθεση για ένα επιτυχημένο live – και αυτό θα συνέβαινε στο Kongsberg.

Το υλικό του σετ είναι εκείνο που θα ανέμενε ο καθείς. Συνθέσεις του Evans (“34 skidoo”, “Turn out the stars”), στάνταρντ (συνθέσεις των Harold Arlen, Michel Legrand, Leslie Bricusse, Leonard Bernstein, το “Autumn leaves” κ.λπ.) και ακόμη κομμάτια των Miles Davis, Scott LaFaro και Denny Zeitlin, όλα τοποθετημένα στις σωστές θέσεις, ώστε το πρόγραμμα να έχει την πρέπουσα ροή.

Τα αργά κομμάτια είναι συναρπαστικά, έως και συγκλονιστικά (αν αναφερόμαστε στη διασκευή του “What are you doing the rest of your life?”, του Legrand), έχοντας τον τρόπο να σε παγιδεύουν στην εξέλιξή τους, αφήνοντάς σε άφωνο εν ολίγοις, όμως και τα λίγα σχετικώς up-tempo (σαν την version στο “Autumn leaves”) είναι εκεί, για να σου υπενθυμίζουν την δεξιοτεχνία αυτών των μεγάλων μουσικών που είναι έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να σε καθηλώσουν (όπως συμβαίνει με το σόλο του Gomez στο συγκεκριμένο track).

Η λιτότητα στην έκφραση και το βαθύ αίσθημα είναι εκείνα που πρωταγωνιστούν στο “In Norway”, στοιχεία που απολαμβάνεις σε μπαλάντες σαν την “Quiet now” του Zeitlin, ενώ κομμάτια όπως το κλασικό “So what” του Miles Davis (ο Evans, ως γνωστόν, ήταν ο πιανίστας στο ακρογωνιαίο LP “Kind of Blue” του 1959, εκεί όπου ακουγόταν η εν λόγω σύνθεση) δεν μπορεί παρά να επικαθορίζουν ολάκερο το σετ (με το συγκεκριμένο track να τοποθετείται ακριβώς στο κέντρο του), δίνοντας την ευκαιρία και στους τρεις μουσικούς να δείξουν (και) τις σολιστικές ικανότητές τους.

Η ωραία ηχητκή επεξεργασία, το πολύ εμπεριστατωμένο 24σέλιδο ένθετο, που περιλαμβάνει ακόμη και συνέντευξη του Evans, στην αναγνωρισμένη νορβηγίδα τζαζ(ο)κριτικό και δημοσιογράφο Randi Hultin, την επόμενη μέρα του κοντσέρτου, μαζί με τα λόγια των Eddie Gomez και Marty Morell (αμφότεροι 80άρηδες σήμερα), συν όλα τα υπόλοιπα (συμπεριλαμβανομένης και της άψογης, από εικαστικής πλευράς, συσκευασίας) δεν μπορεί παρά να τοποθετούν το “In Norway” στην κορυφή.

To “Emily” (του Johnny Mandel), που υπάρχει και στο “In Norway”, το ακούμε εδώ από ένα ελαφρώς προγενέστερο live του Bill Evans, στο Ελσίνκι το 1969, πάντα με τους Eddie Gomez και Marty Morell δίπλα του...

Bill Evans Trio - Emily (Helsinki 1969)

Επαφή: elemental

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ