Μητσοτάκης για Τέμπη: Παραδέχθηκε λάθη, δεν απάντησε για όλα

Μητσοτάκης για Τέμπη: Παραδέχθηκε λάθη, δεν απάντησε για όλα Facebook Twitter
Ο πρωθυπουργός χθες πήρε σαφείς αποστάσεις από τα κυβερνητικά στελέχη που έχουν καταφερθεί κατά συγγενών θυμάτων, λέγοντας πως εκείνος σκύβει το κεφάλι και τους διαβεβαιώνει πως θα μάθουν την αλήθεια.
0

ΗΤΑΝ ΣΑΦΕΣ ΧΘΕΣ, από όσα ανέφερε στη συνέντευξή του ο πρωθυπουργός, ότι έχει αντιληφθεί πλέον πολύ καλά, μετά από τις μαζικές διαδηλώσεις, τι του ζητούν οι πολίτες. Όπως είπε και ο ίδιος, η ελληνική κοινωνία απαιτεί να μάθει την αλήθεια, να αποδοθεί δικαιοσύνη, να τιμωρηθούν οι ένοχοι, να μην ξαναγίνει ποτέ κάτι τέτοιο και να αποκτήσει η Ελλάδα σύγχρονα, ασφαλή, αξιόπιστα ευρωπαϊκά τρένα. Έχει επίσης αντιληφθεί ότι η κυβέρνηση οφείλει να δώσει συγκεκριμένες απαντήσεις, αναγνωρίζοντας εμμέσως ότι εδώ και δύο χρόνια αυτές δεν έχουν δοθεί, παρότι λίγο μετά είπε ότι οι απαντήσεις για τα Τέμπη μπορούν να δοθούν μόνο από τη Δικαιοσύνη.

Έδωσε μεγάλη έμφαση στο τι έκαναν («δώσαμε τη δυνατότητα στη Δικαιοσύνη να ανοίξει τα κινητά τηλέφωνα όλων των εμπλεκόμενων», «δώσαμε τη δυνατότητα να συσταθεί ξανά ο ανεξάρτητος Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων»), αποσιωπώντας όμως τις παραλείψεις και όσα δεν έκαναν (όπως την περιφρούρηση του πεδίου της σύγκρουσης, την εξασφάλιση του αποδεικτικού υλικού κ.ά.). 

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης χθες παραδέχθηκε για πρώτη φορά ότι η γενεσιουργός αιτία της φωτιάς έχει σημασία, καθώς κάποια θύματα ζούσαν μετά τη σύγκρουση, και ότι η εμπορική άμαξα μπορεί και να μετέφερε κάποιο ύποπτο φορτίο. 

Υπάρχει, π.χ., ευθύνη σε εκείνον που υπέγραψε τον ρουσφετολογικό διορισμό του ακατάλληλου σταθμάρχη και τον έκρινε επαρκή. Υπάρχει ευθύνη σε όποιον δεν φρόντισε να μη χαθούν τα βίντεο με την εμπορική αμαξοστοιχία από τις κάμερες. Όπως υπάρχει ευθύνη και σε όποιον δεν περιφρούρησε το πεδίο του δυστυχήματος. 

Στην ερώτηση γιατί το διέψευδε κατηγορηματικά αυτό λίγες μέρες μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα, απάντησε πως ήταν απόλυτα βέβαιος διότι αυτό τον είχαν διαβεβαιώσει οι εμπλεκόμενοι: η Hellenic Train, ο ΟΣΕ και η Πυροσβεστική. Γι' αυτά που τότε χαρακτήριζε θεωρίες συνωμοσίας χθες είπε: «Δεν έκανα λάθος. Μετέφερα τις πληροφορίες που είχα». 

Στην ερώτηση γιατί η αστυνομία δεν ερεύνησε ποιοι και γιατί διέγραψαν το βιντεοσκοπημένο υλικό από τις κάμερες που έδειχναν την εμπορική αμαξοστοιχία, δεν είχε κάποια απάντηση, αλλά παραδέχθηκε πως το γεγονός «γεννά κάποια ερωτηματικά» και θα ήλπιζε στον φάκελο του εφέτη ανακριτή «να υπήρχε επιτέλους ένα βίντεο από αυτό το τρένο για να βλέπαμε στο κάτω-κάτω της γραφής αν στα ανοιχτά βαγόνια μετέφερε λαμαρίνες ή και κάτι άλλο».

Για το περίφημο «μπάζωμα», το οποίο ο πρωθυπουργός χαρακτήριζε επίσης θεωρία συνωμοσίας, παρότι είναι γνωστή πρακτική πως δεν αλλάζει κανείς τίποτα στο πεδίο ενός εγκλήματος ή δυστυχήματος που ερευνάται για να μη χαθούν στοιχεία, απάντησε ότι το μέλημά του εκείνη τη στιγμή ήταν «να μπορέσουν να ανασύρουν και να ταυτοποιήσουν τις σορούς». «Αν πάρθηκαν κάποιες επιχειρησιακές αποφάσεις για να σταθεροποιηθεί το έδαφος, για να μπορεί να πάει ένας γερανός να σηκώσει το τρένο, για να δούμε τι υπάρχει από κάτω, αυτές δεν τις γνωρίζω και δεν οφείλω να τις γνωρίζω. Αλλά είμαι σίγουρος ότι όλα έγιναν με καλό σκοπό. Και ο σκοπός εκείνη τη στιγμή δεν ήταν να συγκαλυφθεί οτιδήποτε».

Άφησε, πάντως, κι εδώ, για πρώτη φορά, ανοιχτό το ενδεχόμενο να έγινε κάτι λάθος: «Αν έγινε κάτι επιχειρησιακά λάθος», είπε, «αυτό πάλι θα το κρίνουν οι αρμόδιοι. Και αν ο ανακριτής που έχει ήδη ασχοληθεί με το ζήτημα αυτό κρίνει ότι πρέπει να απαγγείλει κατηγορίες, θα τις απαγγείλει». 

Βέβαια, όλοι οι πραγματογνώμονες των οικογενειών των θυμάτων υποστηρίζουν ότι αυτό δεν θα έπρεπε να γίνει, αλλά να ακολουθηθεί η διεθνής πρακτική και αυτό είναι κάτι αυτονόητο. Υποστηρίζουν επίσης, και υπάρχουν ντοκουμέντα, ότι στα μπάζα που μεταφέρθηκαν βρέθηκαν πεταμένα οστά, βιολογικό υλικό και προσωπικά αντικείμενα των θυμάτων. Το περίεργο εδώ είναι ότι ενώ η κυβέρνηση επιμένει ότι δεν ήταν λάθος αυτός ο χειρισμός, ταυτόχρονα αρνείται να πει ποιος έδωσε την εντολή. Είναι γνωστό ότι οι μεταφορές έγιναν από την Περιφέρεια· εικάζεται ότι αυτό συνέβη μετά από κάποια κυβερνητική εντολή, αλλά κανένας δεν κατονομάζει αυτόν που την έδωσε. Ο πρώην περιφερειάρχης κ. Αγοραστός αρνήθηκε να απαντήσει στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής, επικαλούμενος το δικαίωμά του στη σιωπή, στάση που οπωσδήποτε δεν συμβάλει στη διερεύνηση της υπόθεσης ώστε να βρεθεί η αλήθεια. Είναι επίσης δεδομένο ότι ο χώρος έπρεπε να περιφρουρείται και δεν περιφρουρήθηκε. Η κυβέρνηση σε αυτή την περίπτωση θα έπρεπε να είχε αποπέμψει τον υπεύθυνο, αλλά εξακολουθεί να ισχυρίζεται ότι όλα έγιναν σωστά.

Αναρωτιέται δηλαδή κανείς, και αυτό κάνει και την κοινή γνώμη καχύποπτη, γιατί η κυβέρνηση εναποθέτει τα πάντα στη Δικαιοσύνη και δεν ενδιαφέρεται να εντοπίσει και να αποπέμψει όσους αποδείχθηκαν ακατάλληλοι, αντί να τους κρατάει στις θέσεις τους. Υπάρχει, π.χ., ευθύνη σε εκείνον που υπέγραψε τον ρουσφετολογικό διορισμό του ακατάλληλου σταθμάρχη και τον έκρινε επαρκή. Υπάρχει ευθύνη σε όποιον δεν φρόντισε να μη χαθούν τα βίντεο με την εμπορική αμαξοστοιχία από τις κάμερες. Όπως υπάρχει ευθύνη και σε όποιον δεν περιφρούρησε το πεδίο του δυστυχήματος. 

Ο πρωθυπουργός άφησε επίσης για πρώτη φορά ανοιχτό το ενδεχόμενο πιθανής διερεύνησης ποινικών ευθυνών του Κώστα Αχ. Καραμανλή. Είπε πως αν ο ανακριτής και ο εισαγγελέας «αποφασίσουν ότι πρέπει να αποστείλουν αιτιολογημένα τη δικογραφία στη Βουλή, διότι αισθάνονται εκείνη τη στιγμή –έχοντας την πλήρη εικόνα– ότι υπάρχει ενδεχόμενη ποινική εμπλοκή πολιτικών προσώπων, η κυβερνητική πλειοψηφία δεν θα σταθεί εμπόδιο στην περαιτέρω διερεύνηση ενός τέτοιου ενδεχομένου». Στη συνέχεια, ωστόσο, είπε ότι δεν έχει προκύψει κάποιο τέτοιο ενδεχόμενο.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε ότι η Νέα Δημοκρατία ήταν αυτή η οποία άλλαξε το Σύνταγμα, ώστε να μην υπάρχει αποσβεστική προθεσμία, τονίζοντας πως, καθώς μεσολάβησαν δύο εκλογές, οι όποιες ποινικές ευθύνες οποιουδήποτε θα είχαν παραγραφεί και ο λόγος που δεν παραγράφηκαν είναι διότι η Νέα Δημοκρατία άλλαξε το Σύνταγμα.

Για την Εξεταστική Επιτροπή για τα Τέμπη παραδέχθηκε πως δεν ήταν η καλύτερη στιγμή της Βουλής, αλλά χαρακτήρισε δομικό το πρόβλημα των Εξεταστικών Επιτροπών της Βουλής λέγοντας πως «όπως πολλές άλλες, δεν έχουν καταφέρει να διαφωτίσουν την κοινή γνώμη».

Για το αίτημα της ελληνικής κοινωνίας, το οποίο ανέφερε ο ίδιος στην αρχή της συνέντευξης, για «σύγχρονα, ασφαλή, αξιόπιστα ευρωπαϊκά τρένα», υποστήριξε ότι κάνουν μια μεγάλη προσπάθεια να ανατάξουν τον ελληνικό σιδηρόδρομο, αλλά η αλήθεια είναι ότι δύο χρόνια μετά δεν υπάρχει κανένα ορατό αποτέλεσμα βελτίωσης. 

Ο πρωθυπουργός εχθές πήρε σαφείς αποστάσεις από τα κυβερνητικά στελέχη που έχουν καταφερθεί κατά συγγενών θυμάτων, λέγοντας πως εκείνος σκύβει το κεφάλι και τους διαβεβαιώνει πως θα μάθουν την αλήθεια. 

Με τη χθεσινή συνέντευξή του ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλησε να περάσει το μήνυμα πως δεν κρύβεται και ότι αντιλήφθηκε πλήρως όσα θέλησε να του πει η κοινωνία κατεβαίνοντας στους δρόμους. Παραδέχθηκε κάποια λάθη, διορθώνοντας παλαιότερες αστοχίες, αλλά χρειάζονται περισσότερες εξηγήσεις. Αν οι όποιες διορθώσεις, όμως, δεν συνοδευτούν από πράξεις που θα αποδεικνύουν την αλλαγή στην αντιμετώπιση της υπόθεσης των Τεμπών, το επόμενο ξέσπασμα της ελληνικής κοινωνίας ίσως να είναι ακόμα μεγαλύτερο. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τέμπη: Πού βρισκόμαστε δύο χρόνια μετά

Βασιλική Σιούτη / Τέμπη: Πού βρισκόμαστε δύο χρόνια μετά

Η δικαστική έρευνα είναι σε εξέλιξη, αλλά η κοινωνία πιέζει να αποδοθούν ευθύνες στους υπαίτιους. Τα αναπάντητα ερωτήματα είναι αρκετά και η κυβέρνηση δεν έχει πείσει πως έχει κάνει ό,τι χρειάζεται για να διευκολύνει την έρευνα της Δικαιοσύνης.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ένα κοινωνικό γεγονός

Daily / Τέμπη: Ένα κοινωνικό γεγονός

Το τραύμα είναι βαρύ, η πληγή βαθιά, οι ενδείξεις συγκάλυψης χαστούκι στο πρόσωπο, ο κυνισμός των αρχών γροθιά στο στομάχι. Και ίσως αυτός ήταν ο λόγος που τόσοι άνθρωποι που δεν βγαίνουν τακτικά «στον δρόμο» αποφάσισαν να δηλώσουν τη φυσική τους συμμετοχή στις συγκεντρώσεις για τα Τέμπη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασιλίσσης Όλγας: Ένα σίριαλ που δεν λέει να τελειώσει

Ρεπορτάζ / Βασιλίσσης Όλγας: Ένα σίριαλ που δεν λέει να τελειώσει

Το επόμενο δίμηνο θα κλείσει ο κύκλος ενός έργου που ξεκίνησε να μελετάται πριν από 28 χρόνια. Πρόκειται για την ανάπλαση της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας που έχει γίνει σίριαλ με παλιά και νέα επεισόδια. Άραγε, ετοιμάζεται να παιχτεί το τελευταίο; Ή μήπως όχι; 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
STREAMING

Οπτική Γωνία / Πόσο εύκολο είναι να εντοπιστούν οι χρήστες παράνομου streaming στην Ελλάδα;

Ο χημικός μηχανικός και συγγραφέας του βιβλίου «Τεχνητή Νοημοσύνη: Άνθρωπος - Φύση - Μηχανές» Αντώνης Μαυρόπουλος μιλά στη LiFO για τις δυσκολίες εφαρμογής του νέου νομοσχεδίου σε όσους παρακολουθούν παράνομα ταινίες και αγώνες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τέμπη: «Μία ιστορική συγκέντρωση χωρίς προηγούμενο»

Οπτική Γωνία / Τέμπη: «Μία ιστορική συγκέντρωση χωρίς προηγούμενο». Πόσες χιλιάδες διαδήλωσαν τελικά;

Μία ιστορική συγκέντρωση χωρίς προηγούμενο. Από ένα μεγαλειώδες κοινωνικό σώμα  χωρίς ταξικά, ηλικιακά, κομματικά χαρακτηριστικά, που απαιτεί Δικαιοσύνη και ασφαλείς μεταφορές.  
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τεμπη

Οπτική Γωνία / Γιατί κατεβαίνω σήμερα στη διαδήλωση

«Τη θέση μας τη διατυπώνουμε όχι για την υπερτιμημένη δημοφιλία αλλά για την υποτιμημένη εντελώς φωνή των ανθρώπων σαν εμένα που δεν ανήκουν κάποιο κόμμα και μπορούν να αναγνωρίζουν λάθη και σωστά, δεξιά, αριστερά και στο κέντρο του δημόσιου βίου και να συναισθάνονται όσα συμβαίνουν γύρω τους»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πάμαιρη Αφεντάκη: «Είμαι εγώ μία από τις beauty influencers της xώρας;»

Κοκέτα / Πάμαιρη Αφεντάκη: «Μου έλεγαν ότι είμαι ανθυγιεινό πρότυπο»

Η δημοφιλής Ελληνίδα muckbanger μιλά για το πώς μεταπήδησε από το μακιγιάζ στο φαγητό, για τις ταμπέλες που της κόλλησαν και την ενοχλούν, για την αυτοπεποίθηση που έχτισε στην πορεία.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
«Παρακαλώ, εκκενώστε τον συρμό»: Πώς τα Τέμπη άλλαξαν τη συμπεριφορά των επιβατών

Οπτική Γωνία / «Παρακαλώ, εκκενώστε τον συρμό»: Πώς τα Τέμπη άλλαξαν τη συμπεριφορά των επιβατών

Από τα Τέμπη και μετά, κάθε μικρή παύση, κάθε κορνάρισμα μέσα στους συρμούς, κάθε απότομο φρενάρισμα λίγο πριν ο συρμός φτάσει στον σταθμό μεταφράζεται ως οιονεί τραγωδία.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Καθοδόν προς τις 28 Φεβρουαρίου

Οπτική Γωνία / Ιδιωτικό πένθος, δημόσια αξιοπρέπεια και άλλες (παράξενες) εκκλήσεις. Καθοδόν προς τις 28 Φεβρουαρίου

«Η αυτοϋπονόμευση της δημοκρατίας δεν συντελείται μόνο από τις γαιδουροφωνάρες των τραμπικών ακροδεξιών αλλά και από τις φορτικές υποδείξεις για "αξιοπρεπή σιωπή" και στις προσβλητικές ιερεμιάδες εκ μέρους των νεοσυντηρητικών μας ορθολογιστών».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Είναι οι σπάνιες γαίες ο νέος χρυσός;

Βασιλική Σιούτη / Είναι οι σπάνιες γαίες ο νέος χρυσός;

Η δημόσια εκδήλωση ενδιαφέροντος του Ντόναλντ Τραμπ για τις σπάνιες γαίες της Ουκρανίας και της Γροιλανδίας, στο πλαίσιο της συναλλακτικής πολιτικής που ακολουθεί, ανέδειξε τη γεωπολιτική αξία που έχουν αποκτήσει. Γιατί ανταγωνίζονται για αυτές οι ΗΠΑ, η Ρωσία και η Κίνα;
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ