Η ζωή και το έργο του φωτογράφου Martin Parr γίνονται ντοκιμαντέρ

«Η ζωή είναι παράξενη και αστεία» - Μία ταινία για τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Βρετανού φωτογράφου Martin Parr Facebook Twitter
Ο Martin Parr (όρθιος αριστερά) στο ταξίδι του με τον Lee Shulman. Φωτ.: © Lee Shulman.JPG
0

ΟΤΑΝ Ο MARTIN PARR μετακόμισε το 1982 στο Wallasey με τη σύζυγό του, για τρία χρόνια κάθε καλοκαίρι φωτογράφιζε ανθρώπους στη διπλανή παραλία του New Brighton. Όλο εκείνο το υλικό κυκλοφόρησε τέσσερα χρόνια μετά ως βιβλίο με τον τίτλο The last resort: Photographs of New Brighton, καθιερώνοντάς τον ως έναν από τους κορυφαίους φωτογράφους του Ηνωμένου Βασιλείου. Στη συνέχεια εξέδωσε πάνω από 40 βιβλία και συμμετείχε σε περισσότερες από 80 εκθέσεις παγκοσμίως. 

Σε όλα αυτά μόλις προστέθηκε η ταινία μεγάλου μήκους I am Martin Parr του Lee Shulman, όπου εμφανίζονται συνάδελφοί του φωτογράφοι, επιμελητές, το προσωπικό του Ιδρύματος Martin Parr, ο μπασίστας των Madness, Mark Bedford, και ο David Walliams, συνδημιουργός της τηλεοπτικής σειράς «Little Britain». Πρόκειται για ένα ντοκιμαντέρ, στόχος του οποίου είναι να εμβαθύνει στη ζωή και στο έργο του διάσημου φωτογράφου. 

Εκπρόσωπος της εταιρείας παραγωγής Dogwoof δήλωσε: «Ο Shulman τον ακολούθησε από τη γενέτειρά του, το Μπρίστολ, όπου ζει και έχει δημιουργήσει το απίστευτο ίδρυμά του, μέχρι το παραθαλάσσιο θέρετρο του New Brighton, όπου δημιούργησε το διάσημο Last Resort πριν από σαράντα χρόνια. Πρόκειται για το πορτρέτο ενός εξαιρετικού φωτογράφου που έφερε επανάσταση στη σύγχρονη φωτογραφία, επινοώντας μια πολιτική, ανθρωπιστική και προσιτή φωτογραφική γλώσσα».

Ένα από τα καλά στη Βρετανία είναι ότι έχουμε καλή αίσθηση του χιούμορ. Προσπαθώ να δείξω τα πράγματα που θεωρώ ενδιαφέροντα και που μερικές φορές είναι αστεία. Οι άνθρωποι είναι αστείοι, οπότε πώς γίνεται να μην είναι και το έργο αστείο;

Ο ίδιος ο Parr, για τον οποίο η φωτογραφική γλώσσα του ντοκιμαντέρ είναι η μόνη επιλογή, έχει πει: «Προσπαθώ να δείξω το γινγκ και το γιανγκ της βρετανικής κοινωνίας, να τη δείξω όπως τη συναντάω. Αντί να είμαι ρομαντικός, καλός ή κακός, προσπαθώ να δείξω και τα δύο. Ένα από τα καλά στη Βρετανία είναι ότι έχουμε καλή αίσθηση του χιούμορ. Προσπαθώ να δείξω τα πράγματα που θεωρώ ενδιαφέροντα και μερικές φορές είναι αστεία. Οι άνθρωποι είναι αστείοι, οπότε πώς γίνεται να μην είναι και το έργο αστείο; Δεν θεωρώ τον εαυτό μου χιουμοριστικό φωτογράφο, αλλά η ζωή είναι παράξενη και αστεία». Πώς διαχειρίστηκε ο Parr το γεγονός ότι για μια φορά εκείνος ήταν το θέμα, ότι πρωταγωνιστούσε στο κάδρο; Ο Shulman εξηγεί: «Είναι ό,τι χειρότερο για να γυρίσεις ταινία. Χρειάστηκε να τον δωροδοκήσω για τα μισά πλάνα τουλάχιστον, π.χ. να του πάρω ένα παγωτό. Τον χάναμε όλη την ώρα στα γυρίσματα, γιατί όταν έβλεπε κάτι απομακρυνόταν, αποκοβόταν εντελώς από τα γυρίσματα. Όταν ήταν η ώρα να τραβήξουμε το πλάνο δεν τον βρίσκαμε, τρέχαμε από πίσω του». 

«Η ζωή είναι παράξενη και αστεία» - Μία ταινία για τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Βρετανού φωτογράφου Martin Parr Facebook Twitter
Martin Parr, New Brighton, England, 1983-85. Credit: © Martin Parr / Magnum Photos

Αλλά αυτή ακριβώς η ενστικτώδης φύση βρίσκεται στο επίκεντρο του ιδιαίτερου ντοκιμαντερίστικου στυλ του Parr, το οποίο τον κάνει να τραβάει ατελείωτα φωτογραφίες αντί να περιμένει το σωστό φως ή τη σωστή στιγμή. Είναι προφανές ότι ενδιαφέρεται για τους ανθρώπους, σταματάει για να κάνει ερωτήσεις και να μιλήσει μαζί τους, ενώ φωτογραφίζει. Ο Shulman συμπληρώνει:  «Έχει ενδιαφέρον να παρακολουθείς τη διαδικασία. Βλέποντάς τον να δουλεύει, φαίνεται πολύ απλό, αλλά μετά βλέπεις το αποτέλεσμα και σκέφτεσαι, "Θεέ μου, το κατάλαβα!". Η λογική είναι ότι φωτογραφίζει ασταμάτητα μέχρι να βγει μια καλή φωτογραφία. Δεν πιστεύει ότι όλες του οι φωτογραφίες είναι υπέροχες. Συνήθως λέει "είναι όλες άθλιες". Τις προάλλες κάποιος ρώτησε ποια είναι μια σπουδαία φωτογραφία του Martin Parr, κι εκείνος με κοίταξε και είπε: "Θα σας πω όταν τη βγάλω"».

I am Martin Parr - Official Trailer

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Μάρτιν Παρ επιστρέφει για να φωτογραφίσει το ελληνικό καλοκαίρι

Φωτογραφία / Ο Μάρτιν Παρ ετοιμάζεται να φωτογραφίσει ξανά το ελληνικό καλοκαίρι

Ένας από τους πιο σημαντικούς Βρετανούς φωτογράφους θα εκθέσει έργα του στο Hyper Hypo και θα υπογράψει βιβλία και αναμνηστικά που θα είναι διαθέσιμα για όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού.
M. HULOT
Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τάκης Τλούπας: Ο φωτογράφος που αποτύπωσε μοναδικά την «ασπρόμαυρη» Ελλάδα

Φωτογραφία / Η απλότητα και η δύναμη των προγόνων μας στις φωτογραφίες του Τάκη Τλούπα

Η ιστορία του φωτογράφου που απαθανάτισε το δριμύ μεγαλείο της ελληνικής φύσης και τους φτωχούς ανθρώπους που έφτιαξαν κόσμο απ' τα χρειώδη: Μιλούν στη LIFO η κόρη του, Βάνια Τλούπα, και η εκδότρια Ραχήλ Μισδραχή–Καπόν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο Παρίσι μετά τους Ολυμπιακούς, ο Σουρεαλισμός ήρθε να κατακτήσει την πόλη

Φωτογραφία / Μια επίσκεψη σε ένα Παρίσι που αναζητά την επόμενη μέρα

Στο ανακαινισμένο Grand Palais, με επίκεντρο τον σουρεαλισμό, την τέχνη και καλεσμένο τον Τζιμ Τζάρμους, η Paris Photo 2024 καθρεφτίζει μια πόλη που επαναπροσδιορίζεται πολιτιστικά μετά τους Ολυμπιακούς.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΣΕΦΕΡΟΓΛΟΥ
Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Πολιτισμός / Φωτογραφική έκθεση για την επανένωση της Γερμανίας 35 χρονια μετά από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου

Με αφορμή τα 35 χρόνια από την Πτώση του Τείχους (09.11.89) μια φωτογραφική έκθεση με τίτλο «Dream on- Βερολίνο, δεκαετία του 90» αποτυπώνει την κρίσιμη αυτή δεκαετία μετάβασης ανάμεσα στο παρελθόν και το αβέβαιο μέλλον, την αισιοδοξία και το φόβο για το νέο Βερολίνο
ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Φωτογραφία / Η αθέατη Αίγυπτος του Denis Dailleux

Ο βραβευμένος Γάλλος φωτογράφος που έχει καταγράψει μοναδικά τις φτωχογειτονιές του Καΐρου, τους γονείς των Μαρτύρων της Επανάστασης, νεαρούς γυμνασμένους άντρες δίπλα σε μαυροφορεμένες μανάδες αλλά και λαμπερούς σταρ του κινηματογράφου, εξηγεί πώς ξεκίνησε η ιδιότυπη και πολύχρονη αυτή διαδρομή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ