Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ Facebook Twitter
Anselm Kiefer, Innenraum (1981). Collection of Stedelijk Museum Amsterdam

Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

0

Για πρώτη φορά στην ιστορία τους, το Μουσείο Βαν Γκογκ και το Μουσείο Stedelijk του Άμστερνταμ συνεργάστηκαν για να παρουσιάσουν την έκθεση «Anselm Kiefer - Sag mir wo die Blumen sind» («Πού πήγαν όλα τα λουλούδια»), που συγκεντρώνει 25 έργα του καταξιωμένου Γερμανού καλλιτέχνη. Η έκθεση, που διαρκεί έως τις 9 Ιουνίου 2025, εκτείνεται και στα δύο μουσεία, εντοπίζοντας τις βαθιές συνδέσεις του Κίφερ με τον Βίνσεντ Βαν Γκογκ, τα ολλανδικά ιδρύματα τέχνης και τη συνεχή εξερεύνηση της ιστορίας, της μνήμης και του χρόνου.

Η έκθεση «Κίφερ - Βαν Γκογκ» παρουσιάζεται στο Άμστερνταμ και μετά θα παρουσιαστεί και στο Λονδίνο, στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών, με νέα έργα εμπνευσμένα από το προσκύνημα του Γερμανού καλλιτέχνη πριν από 60 χρόνια στη χώρα του Ολλανδού ζωγράφου.

Ο Άνσελμ Κίφερ, ο οποίος κλείνει φέτος τα 80 του χρόνια, ταξίδεψε στα βήματα του Βαν Γκογκ όταν ήταν 18 ετών, το 1963, κάνοντας οτοστόπ. Ήταν το πρώτο ταξίδι που έκανε εκτός Γερμανίας χάρη σε μια υποτροφία που είχε κερδίσει και επισκέφθηκε τα μέρη όπου έζησε και εργάστηκε ο Βαν Γκογκ. Καθ’ οδόν κρατούσε ημερολόγιο, το οποίο γέμιζε με σκίτσα και σημειώσεις. Κοιτάζοντας πίσω, ο Κίφερ σχολιάζει ότι «σε αντίθεση με ό,τι θα περίμενε κανείς από έναν έφηβο, δεν με ενδιέφερε υπερβολικά η συναισθηματική πτυχή του έργου του Βαν Γκογκ ή η δυστυχισμένη ζωή του». Αυτό που του έκανε εντύπωση στον Βαν Γκογκ ήταν «η ορθολογική δομή, η σίγουρη κατασκευή των καμβάδων του, σε μια ζωή που ξέφευγε όλο και περισσότερο από τον έλεγχό του». Ήταν η τέχνη, όχι η ιστορία, που τράβηξε το ενδιαφέρον του. Τώρα έχει επιστρέψει στη μελέτη της εμπνευσμένης τέχνης του Βαν Γκογκ, δημιουργώντας υποβλητικά έργα μεγάλης κλίμακας. 

Ο Κίφερ πιστεύει ότι ο Βαν Γκογκ ζωγράφισε το «Σταροχώραφο με κοράκια» εκ του φυσικού. «Τι απεικονίζει;» ρωτάει. «Ούτε το σταροχώραφο, ούτε τη ρομαντική ανάμνηση μιας συγκεκριμένης καλοκαιρινής μέρας. Ο πίνακας είναι σχεδόν αφηρημένος. Αυτό που μένει είναι η ανάμνηση κάτι συγκεκριμένου που έχει σχεδόν εξαφανιστεί εντελώς».

Η έκθεση πήρε τον τίτλο της από ένα φολκ τραγούδι διαμαρτυρίας που γράφτηκε το 1955, το «Where Have All the Flowers Gone?,» από τον Αμερικανό τραγουδιστή και τραγουδοποιό Pete Seeger. Είναι ένα τραγούδι σε μορφή αλυσιδωτή, με στίχους που αναφέρονται στην αιώνια επανάληψη από πόλεμο σε πόλεμο. Τα ρεφρέν ρωτά πότε τελικά η ανθρωπότητα θα μάθει από τα λάθη των προηγούμενων γενεών. Οι εκτελέσεις του είναι δεκάδες και οι πιο διάσημες αγγλόφωνες ερμηνείες έγιναν από την Ντόλι Πάρτον και την Τζόαν Μπαέζ, τον Ρόι Όρμπισον, την Άνι Λένοξ, τον Κρις ντε Μπεργκ και τους Peter, Paul and Mary. Η Μάρλεν Ντίτριχ ερμήνευσε το τραγούδι στα γερμανικά τη δεκαετία του ’60, κάνοντάς το διεθνώς γνωστό με τη συναισθηματική ερμηνεία της. Ο τίτλος του έδωσε τίτλο και στην έκθεση αλλά και στην τεράστια εγκατάσταση του Κίφερ που έκανε το ντεμπούτο της στο Μουσείο Stedelijk. Με μήκος πάνω από 24 μέτρα, το κομμάτι συνδυάζει χρώμα, πηλό, αποξηραμένα ροδοπέταλα, στολές και χρυσό − αντανακλώντας τους κύκλους της ζωής και του θανάτου, καθώς και την επανάληψη της ιστορίας. Παράλληλα, ο Κίφερ αποκάλυψε μια άλλη εγκατάσταση μεγάλης κλίμακας, το «Steigend, steigend, sinke nieder» («Σήκω, σήκω, βυθίσου»), ένα στοιχειωμένο σύνολο από φωτογραφίες, φιλμ και κινηματογραφικές μπομπίνες, υλικά που χρησιμοποιεί συχνά για να αναφερθεί στο μεγάλο βάρος της ιστορικής μνήμης.

Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ Facebook Twitter
Vincent van Gogh, Wheatfield with Crows, 1890, oil on canvas, 50.5 × 103 cm, collection Van Gogh Museum (Vincent van Gogh Foundation)

Η έκθεση συνδυάζει τα μνημειώδη τοπία του Γερμανού ζωγράφου και γλύπτη με το «Σταροχώραφο με κοράκια» (1890) του Βαν Γκογκ, που πιστεύεται ότι είναι ο τελευταίος του πίνακας, αναδεικνύοντας την κοινή οπτική γλώσσα των ταραγμένων ουρανών και της πυκνής, εκφραστικής πινελιάς. Επτά νέα έργα του Κίφερ εμφανίζονται μαζί με πίνακες που δεν είχαν εκτεθεί στο παρελθόν και δεκατρία πρώιμα σχέδια, προσφέροντας μια ματιά στην εξέλιξη της πρακτικής του.

Ο Άνσελμ Κίφερ
Ο Άνσελμ Κίφερ. Φωτ.: Summer Taylor

«Ο Άνσελμ Κίφερ ασχολείται με το έργο του Βαν Γκογκ από τα πρώτα του χρόνια. Μερικές φορές η έμπνευση είναι σχεδόν κυριολεκτική, όπως στη χρήση των ηλίανθων και στη σύνθεση των τοπίων του», λέει η Emilie Gordenker, διευθύντρια του Μουσείου Βαν Γκογκ. «Το πρόσφατο έργο του Κίφερ −που εμφανίζεται εδώ για πρώτη φορά− δείχνει πως ο Βαν Γκογκ συνεχίζει να αφήνει το στίγμα του στο έργο του σήμερα».

Εν τω μεταξύ, το Μουσείο Stedelijk παρουσιάζει τους μακροχρόνιους δεσμούς του Κίφερ με την Ολλανδία, οι οποίοι έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην πρώιμη αναγνώρισή του. Το μουσείο ήταν μεταξύ των πρώτων ιδρυμάτων που συνέλεξαν το έργο του, αποκτώντας τα «Innenraum» (1981) και «Märkischer Sand» (1982) και φιλοξενώντας μια μεγάλη ατομική του έκθεση το 1986. Σχεδόν τέσσερις δεκαετίες αργότερα, το Stedelijk συνδυάζει αυτά τα εμβληματικά έργα με πρόσφατους πίνακες και εγκαταστάσεις, απεικονίζοντας την πλοήγησή του στην ανθρώπινη ιστορία και την τέχνη.

Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ Facebook Twitter
Anselm Kiefer, Die Krähen (The Crows), 2019. © Anselm Kiefer Collection of the artist, courtesy White Cube. Φωτ.: Georges Poncet

«Το Stedelijk έχει μια μακρά σχέση με τον Άνσελμ Κίφερ και έχει παίξει σημαντικό ρόλο στην αποδοχή του έργου του καλλιτέχνη», σημειώνει ο διευθυντής του μουσείου, Rein Wolfs. «Είναι πραγματικά αξιοσημείωτο να βλέπεις αυτές τις καθηλωτικές εγκαταστάσεις ανάμεσα σε πολλά από τα εμβληματικά έργα του από τη δεκαετία του 1980. Με αυτόν τον τρόπο, ο Κίφερ κοιτάζει πίσω στο παρελθόν αλλά και στο μέλλον».

Η ικανότητα του Κίφερ να κοιτάζει την ιστορία μέσα από ένα αλχημικό μείγμα υλικών −μόλυβδος, στάχτη, άχυρο, βιβλία, ηλίανθοι− τον καθιστά έναν από τους πιο σημαντικούς καλλιτέχνες της εποχής μας. Γεννήθηκε το 1945 στο Donaueschingen της Γερμανίας και μεγάλωσε ανάμεσα στα ερείπια της μεταπολεμικής Ευρώπης, ενώ αργότερα έγινε ένας από τους πρώτους Γερμανούς καλλιτέχνες που ασχολήθηκαν άμεσα με το ναζιστικό παρελθόν της χώρας. Το έργο του, συχνά μνημειώδες σε κλίμακα, δημιουργεί πολυεπίπεδες αφηγήσεις που προκαλούν τη συλλογική μνήμη. Αρχικά αντιμετωπίστηκε με δυσπιστία στη Γερμανία και η Ολλανδία ήταν από τα πρώτα μέρη όπου βρήκε αποδοχή η τέχνη του.

Ο Κίφερ εμπνεόταν πάντα από τον Βαν Γκογκ. Το 1995 έφτιαξε το «Sol Invictus», ένα έργο ύψους σχεδόν πέντε μέτρων, που δημιουργήθηκε με χρώμα και ηλιόσπορους. Η επιμήκης κεφαλή ενός ηλίανθου με τα μαραζωμένα φύλλα του δεσπόζει πάνω από μια γυμνή φιγούρα που μοιάζει με πτώμα και αντιπροσωπεύει τον ίδιο τον Κίφερ. Οι σπόροι πέφτουν σαν βροχή, σχεδόν σαν μύγες που μαζεύονται πάνω από ένα πτώμα. Αν και ο δυσοίωνος, σκοτεινός ηλίανθος του Κίφερ διαφέρει από τα πληθωρικά προβηγκιανά άνθη του Βαν Γκογκ, το ίδιο άνθος έχει τροφοδοτήσει τη φαντασία και των δύο καλλιτεχνών. Ο Κίφερ καλλιέργησε ο ίδιος ηλίανθους και μετά συγκέντρωσε τους σπόρους, αλλά οι σπόροι στο «Sol Invictus» προκάλεσαν ανησυχία στους συντηρητές του Μουσείου Βαν Γκογκ, καθώς είχαν προσελκύσει έντομα. Την τελευταία στιγμή ο Κίφερ τους αντικατέστησε με τεχνητούς.

Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ Facebook Twitter
Anselm Kiefer, Sol Invictus (1995). Collection of the artist, courtesy White Cube © Anselm Kiefer. Φωτ.: Charles Duprat

Ανάμεσα στα έργα της έκθεσης υπάρχει και το «O Stalks of the night,» που ο τίτλος του αντλεί έμπνευση από ένα ποίημα του Πάουλ Τσέλαν, το έργο του οποίου υπάρχει ως σταθερή παρουσία στους πίνακες του Κίφερ από την εφηβεία του, όταν ανακάλυψε το ποίημα «Todesfuge» («Φούγκα του θανάτου»). Για το «O Stalks of the night,» χρησιμοποίησε φύλλα χρυσού, άχυρο, πηλό, ατσάλι και γύψο, μαζί με χρώμα. Το άχυρο συνδέει το έργο με τους όψιμους πίνακες του Βαν Γκογκ με τα σταροχώραφα.

Ο Κίφερ πιστεύει ότι ο Βαν Γκογκ ζωγράφισε το «Σταροχώραφο με κοράκια» εκ του φυσικού. «Τι απεικονίζει;» ρωτάει. «Ούτε το σταροχώραφο, ούτε τη ρομαντική ανάμνηση μιας συγκεκριμένης καλοκαιρινής μέρας. Ο πίνακας είναι σχεδόν αφηρημένος. Αυτό που μένει είναι η ανάμνηση κάτι συγκεκριμένου που έχει σχεδόν εξαφανιστεί εντελώς».

Ένα ακόμα από τα πρόσφατα έργα του είναι το «The Starry Night», εμπνευσμένο από το έργο του Βαν Γκογκ του 1889 που βρίσκεται στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης. Είναι μια απέραντη σύνθεση, πλάτους σχεδόν οκτώ μέτρων, η οποία έπρεπε να χωριστεί σε τρία πάνελ για να μπορέσει να μεταφερθεί από το στούντιο του Κίφερ στα περίχωρα του Παρισιού. Ο Κίφερ χρησιμοποίησε και πάλι άχυρο κολλημένο στον καμβά για να αναφερθεί τους στροβιλιζόμενους ουρανούς που ο Βαν Γκογκ είχε αιχμαλωτίσει στο έργο του με πηχτές πινελιές χρώματος, κάνοντάς το να μοιάζει με γλυπτό.

Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ Facebook Twitter
Anselm Kiefer, The Starry Night (2019). Collection of the artist, courtesy White Cube ©Anselm Kiefer. Φωτ.: Nina Slavcheva

Για τους λάτρεις του Βαν Γκογκ, η έκθεση του Άμστερνταμ περιλαμβάνει επίσης επτά πίνακες του Ολλανδού δασκάλου από τη συλλογή του μουσείου, καθώς και το πορτρέτο της κυρίας Roulin («La Berceuse») (1889) από το Stedelijk, μαζί με τέσσερα σχέδια και σκίτσα επιστολών που παρουσιάζονται σπάνια.

Εν τω μεταξύ, το Μουσείο Ashmolean στην Οξφόρδη παρουσιάζει μια ξεχωριστή έκθεση που καλύπτει την παραγωγή του Κίφερ από το 1969-82, με τίτλο «Anselm Kiefer: Early Works» (μέχρι τις 15 Ιουνίου), ενώ στο Zundert υπάρχει η έκθεση «Anselm Kiefer: Van Gogh Journey» (8 Μαρτίου-9 Ιουνίου) που περιλαμβάνει το ημερολόγιο του Κίφερ από το νεανικό του προσκύνημα στους τόπους του Βαν Γκογκ, ένα ταξίδι που τον ενέπνευσε και στα 80 του χρόνια.

Η έκθεση έχει αποκτήσει φανατικούς φίλους και πολέμιους, με την Nancy Durrant των «Times» να γράφει ότι ο ζωντανός καλλιτέχνης ξεπερνά τον νεκρό και ότι το έργο του Κίφερ «αγγίζει και ταπεινώνει με το βάθος και τη στοχαστικότητά του, την επεκτατικότητά του, την ενασχόλησή του με την ιστορία, τη λογοτεχνία, τη φιλοσοφία και την ανθρωπότητα», ενώ ο Jonathan Jones στον «Guardian» γράφει ότι ο Κίφερ «συνθλίβεται κάτω από την έναστρη δύναμη του Βαν Γκογκ» και ότι η σύγκριση με τα έργα του Βαν Γκογκ είναι καταστροφική για τον Γερμανό καλλιτέχνη, που μοιάζει με μια κιτς καμπαρέ εκδοχή του Ολλανδού Δασκάλου.

Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ Facebook Twitter
Anselm Kiefer, O Halme der Nacht (O Stalks of the night), (2019-2021). Collection of the artist, courtesy White Cube © Anselm Kiefer
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ Facebook Twitter
Anselm Kiefer, 'Sag mir wo die Blumen sind' (detail), 2024 © Anselm Kiefer. Φωτ.: Atelier Anselm Kiefer
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ Facebook Twitter
Anselm Kiefer, Märkischer Sand (1982). Collection of Stedelijk Museum Amsterdam
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ Facebook Twitter
Anselm Kiefer, Untitled (1963). Collection of the artist, courtesy White Cube © Anselm Kiefer. Φωτ.: Georges Poncet
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ Facebook Twitter
Anselm Kiefer, Untitled (1963). Collection of the artist, courtesy White Cube © Anselm Kiefer. Φωτ.: Georges Poncet
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ Facebook Twitter
Anselm Kiefer, Die Frauen der Revolution (1986). Collection of Stedelijk Museum Amsterdam

Με πληροφορίες από Μουσείο Βαν Γκογκ, Μουσείο Stedelijk, The Art Newspaper, The Times, Guardian.

Η έκθεση Anselm Kiefer - Sag mir wo die Blumen sind - «Where Have All the Flowers Gone» θα παρουσιαστεί από κοινού στο Μουσείο Βαν Γκογκ και το Μουσείο Stedelijk στο Άμστερνταμ, από τις 7 Μαρτίου έως τις 9 Ιουνίου 2025.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Άνσελμ Κίφερ: Ο ποιητής των ερειπίων του κόσμου και η ωδή του προς τον Πάουλ Τσέλαν

Εικαστικά / Άνσελμ Κίφερ: Ο ποιητής των ερειπίων του κόσμου και η ωδή του προς τον Πάουλ Τσέλαν

Στην έκθεση στο Grand Palais Ephemère, γλυπτά, εγκαταστάσεις και 19 καμβάδες μεγάλης κλίμακας, 23 έργα συνολικά,  αλληλεπιδρούν με την «άπιαστη» ποίηση του μεγάλου γερμανόφωνου ποιητή σε ένα υποβλητικό και σκοτεινό τοπίο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μεγάλες εκθέσεις του 2025

Εικαστικά / Οι μεγάλες διεθνείς εκθέσεις του 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Τα σχέδια των Dolce & Gabbana και η εμβληματική τέχνη του Anselm Kiefer, οι περφόρμανς του Leigh Bowery, οι γυναίκες της Suzanne Valadon και ο ονειρικός κόσμος του Wes Anderson βρίσκονται ανάμεσα στις πιο σημαντικές εκθέσεις της νέας χρονιάς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ