Ιστορία μου, αμαρτία μου

Ιστορία μου, αμαρτία μου Facebook Twitter
Αντί να μελετάμε το παρελθόν, είναι σα να το φοράμε ως αποκριάτικο κουστούμι. Η μαρτυρία του έχει νόημα μόνο ως δική μας αυτοεπιβεβαίωση. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΤΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΔΕΙΧΝΕΙ 2025 αλλά κάθε τόσο κάποιο άρθρο, σχόλιο ή meme μας υπενθυμίζει με αφορμή την ιστορική, πολιτισμική ή (γεω)πολιτική συγκυρία ότι στην πραγματικότητα βρισκόμαστε (ξανά) στο 1929, το 1936, το 1939 κ.ο.κ. Και δεν είναι μόνο η περίοδος του μεσοπολέμου που εμφανίζεται (με το ζόρι συχνά) ως καθρέπτης της εποχής μας.

Η τάση να ανακαλύπτουμε και να διατυμπανίζουμε τις συνάφειες και τις συνδέσεις της παρούσας στιγμής με κάποια κοσμοϊστορική περίοδο του πρόσφατου ή μακρινού παρελθόντος, μοιάζει ανεξέλεγκτη και ισοπεδωτική, αλλά είναι επίσης δύσκολο να της αντισταθεί κανείς. Κάθε τόσο και μια νέα «Βαϊμάρη» (ή μια νέα «Βάρκιζα» στα καθ’ ημάς). Η ιστορία επαναλαμβάνεται, όχι ως φάρσα, ούτε ως τραγωδία, αλλά ως «σημαδιακό» φόντο σε μια συλλογική σέλφι.  

Δεν έχει σημασία πότε γράφτηκε, γυρίστηκε, συντελέστηκε κάτι. Σημασία έχει να μας πλασαριστεί ως απολύτως καίριο ή προφητικό προκειμένου να το οικειοποιηθούμε και να το καταναλώσουμε ως κάτι που απευθύνεται σε εμάς και μας μιλά για το Τώρα.  

Χάνει κανείς το μέτρημα επιχειρώντας να καταγράψει τα βιβλία, τις ταινίες, τις θεατρικές παραστάσεις, τις τηλεοπτικές σειρές που είτε προέρχονται από το παρελθόν είτε εκτυλίσσονται σ’ αυτό, και παρουσιάζονται – συχνά ερήμην των δημιουργών τους, πολλοί εκ των οποίων έχουν προ πολλού εγκαταλείψει τον μάταιο τούτο κόσμο – ως προμηνύματα, προφητείες ή αλληγορίες για την εποχή του Τραμπ, της ανόδου της ακροδεξιάς, την φασιστική απειλή, την οικονομική ή την περιβαλλοντική κρίση.

Δεν έχει σημασία πότε γράφτηκε, γυρίστηκε, συντελέστηκε κάτι. Σημασία έχει να μας πλασαριστεί ως απολύτως καίριο ή προφητικό προκειμένου να το οικειοποιηθούμε και να το καταναλώσουμε ως κάτι που απευθύνεται σε εμάς και μας μιλά για το Τώρα.    

Είναι βέβαιο ότι δεν μπορούμε να κατανοήσουμε επαρκώς τη δική μας εποχή χωρίς μια κάποια κατανόηση ή αντίληψη του ιστορικού παρελθόντος. Αυτό που συμβαίνει όμως με τη διαρκή και πάση θυσία αναζήτηση συνδέσεων του μακρινού συχνά και πολύπλοκου χθες με το εξίσου πολύπλοκο σήμερα, όχι μόνο δεν ενισχύει αλλά αποδυναμώνει μια τέτοια κατανόηση.

Αντί να μελετάμε το παρελθόν, είναι σα να το φοράμε ως αποκριάτικο κουστούμι. Σα να ζητάμε από κάποιον ηλικιωμένο άνθρωπο να μας αφηγηθεί τις εμπειρίες του από μια άλλη εποχή, αλλά πριν προλάβει να αρθρώσει πέντε κουβέντες, παίρνουμε αφορμή από κάτι που λέει και αρχίζουμε να μιλάμε ακατάπαυστα για τον εαυτό μας. Η μαρτυρία του έχει νόημα μόνο ως δική μας αυτοεπιβεβαίωση.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Daily / Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Έξι δεκαετίες μετά από την κλασική ταινία του Βισκόντι, το ιταλικό έπος του Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα αναβιώνει στο Netflix, σε μια άρτια και πολυτελή σειρά έξι επεισοδίων, λουσμένη στο σικελικό φως 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Face: Τότε που κάθε σελίδα ήταν πολύτιμη

Daily / The Face: Τότε που κάθε σελίδα ήταν πολύτιμη

Με αφορμή μια μεγάλη έκθεση στο Λονδίνο για το μυθικό βρετανικό περιοδικό και την επίδρασή του στη σύγχρονη κουλτούρα, θυμήθηκα το πρώτο τεύχος του που έπεσε στα χέρια μου, πριν από σαράντα χρόνια, όταν ήμουν μαθητής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Daily / Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Το παιδάκι του Μασκ που έκλεψε την παράσταση στο Οβάλ Γραφείο μπορεί να είναι το «μωρό της Ρόζμαρι», μπορεί όμως και να είναι ο Μεσσίας. Όλα είναι πιθανά στη δυστοπική σουρεάλα που ζούμε, και ο δρόμος προβλέπεται μακρύς κι αλλόκοτος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Daily / Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Τρία χρόνια μετά τον πρώτο, ξεκίνησε πριν λίγες εβδομάδες ο πολυαναμενόμενος δεύτερος κύκλος της ατμοσφαιρικής, ρετροφουτουριστικής, αινιγματικής – και πανάκριβης – σειράς που κερδίζει όλο και περισσότερους πιστούς θεατές.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ