Αποτυπώνοντας την έκσταση του ποδοσφαίρου σε μερικά κλικ

Αποτυπώνοντας την ολοκληρωτική χαρά του ποδοσφαίρου σε μια και μόνο στιγμή Facebook Twitter
«Κάθε οπαδός σε αυτή τη φωτογραφία αντιπροσωπεύει χιλιάδες», λέει ο Κοέλιο. Φωτ.: André Coelho
0

Τον Νοέμβριο του 2024, η Μποταφόγκο, ένας από τους πιο διάσημους ποδοσφαιρικούς συλλόγους της Βραζιλίας, κατέκτησε για πρώτη φορά στην ιστορία της το Κύπελλο CONMEBOL Libertadores, την υψηλότερη διάκριση στο νοτιοαμερικανικό ποδόσφαιρο. Ο φωτογράφος André Coelho βρέθηκε στο στάδιο Nilton Santos στο Ρίο ντε Τζανέιρο, γεμάτο με χιλιάδες οπαδούς που δεν μπόρεσαν να ταξιδέψουν ώστε να δουν τον αγώνα από κοντά και μιλάει για το πώς ήταν να απαθανατίσει αυτή τη στιγμή καθαρής χαράς και ανακούφισης για γενιές παθιασμένων οπαδών.

Είναι εύκολο να μπερδέψει κανείς τα συναισθήματα αυτής της φωτογραφίας με τη χαρά. Αλλά αυτό που βλέπετε είναι ανακούφιση. Ένα βράδυ στο Ρίο ντε Τζανέιρο, στην καρδιά του σταδίου Nilton Santos, κατά την προετοιμασία του αγώνα, ο φωτογράφος André Coelho μπορούσε να νιώσει την ένταση. «Ήταν μαζεμένοι όλοι αυτοί οι οπαδοί εκεί και περίμεναν ότι κάτι κακό θα συνέβαινε», λέει. «Υποστηρίζεις την ομάδα σου, αλλά δεν είσαι ποτέ πραγματικά αισιόδοξος».

Η ιστορία που κατέγραψε ο Κοέλιο προετοιμαζόταν εδώ και γενιές. Η Μποταφόγκο, ένας από τους μεγαλύτερους και διασημότερους συλλόγους της Βραζιλίας, μέσα σε 120 χρόνια, είχε κατακτήσει μόλις δύο πρωταθλήματα και μόλις έναν χρόνο πριν τραβηχτεί αυτή η φωτογραφία, πέταξε μια χρυσή ευκαιρία να κερδίσει ένα τρίτο.

Και φτάνουμε στον τελικό του Copa Libertadores, που διεξήχθη στο γήπεδο Monumental της River Plate στο Μπουένος Άιρες. Χιλιάδες άνθρωποι που δεν μπόρεσαν να ταξιδέψουν γέμισαν το στάδιο Nilton Santos, με γιγαντοοθόνες που στήθηκαν προς τιμήν τους. Το Copa Libertadores δεν είναι απλώς η απάντηση της Νότιας Αμερικής στο Τσάμπιονς Λιγκ της Ευρώπης, όπου οι καλύτερες ομάδες κάθε χώρας αγωνίζονται. Είναι ένα τουρνουά μπλεγμένο σε ιστορίες – συλλόγων, χωρών, αποικιοκρατίας, γενοκτονιών, χούντας, δικτατοριών. Ένα τρόπαιο φορτωμένο με ιστορία. 

Ως Βραζιλιάνος, ο André Coelho ήξερε πόσο σημαντικό ήταν το ποδόσφαιρο γι' αυτούς τους ανθρώπους. Και ως φωτορεπόρτερ, με πάνω από τρεις δεκαετίες εμπειρίας, ήξερε ότι έπρεπε να προσεγγίσει με προσοχή αυτό το είδος έντασης.

Στον τελικό, έπαιξε με την Ατλέτικο Μινέιρο - έναν άλλο βραζιλιάνικο σύλλογο, και μάλιστα ισχυρό. Και 29 δευτερόλεπτα μετά την έναρξη του αγώνα, η Μποταφόγκο έμεινε με 10 παίκτες - ο μέσος Γκρεγκόρε πήρε κόκκινη κάρτα για κάτι που μπορεί να περιγραφεί μόνο ως κλωτσιά στο πρόσωπο ενός αντιπάλου. Οι χειρότεροι φόβοι των φιλάθλων φάνηκε να επιβεβαιώνονται: η κατάρα δεν θα αρθεί φέτος.

Αποτυπώνοντας την ολοκληρωτική χαρά του ποδοσφαίρου σε μια και μόνο στιγμή Facebook Twitter
Χιλιάδες οπαδοί της Μποταφόγκο αγκαλιάζονται στον αγωνιστικό χώρο. Η ομάδα τους πάνω από χίλια μίλια μακριά αλλά η αγάπη τους έφτανε ως εκεί. Φωτ.: André Coelho

90 λεπτά αργότερα. Λύτρωση. Χιλιάδες οπαδοί της Μποταφόγκο αγκαλιάζονται στον αγωνιστικό χώρο. Η ομάδα τους πάνω από χίλια μίλια μακριά αλλά η αγάπη τους έφτανε ως εκεί. Ο Κοέλιο παρακολουθούσε. Ως Βραζιλιάνος, ήξερε πόσο σημαντικό ήταν το ποδόσφαιρο γι' αυτούς τους ανθρώπους. Και, ως φωτορεπόρτερ με πάνω από τρεις δεκαετίες εμπειρίας, ήξερε ότι έπρεπε να προσεγγίσει με προσοχή αυτό το είδος έντασης.

Αποτυπώνοντας την ολοκληρωτική χαρά του ποδοσφαίρου σε μια και μόνο στιγμή Facebook Twitter
«Δεν έχει να κάνει μόνο με το ποδόσφαιρο. Είναι κάτι που κουβαλάς μέσα σου για πάντα». Φωτ.: André Coelho

Προσέξτε τους δύο άντρες στο μπροστινό μέρος αυτής της φωτογραφίας: ο ένας αγκαλιάζει έναν άλλο, με τα πρόσωπά τους παραμορφωμένα από συγκίνηση. Ο οπαδός χωρίς μπλούζα, με το έμβλημα του συλλόγου του τατουάζ στον ώμο του, κρατάει τον άλλον που κλαίει στοργικά κοντά στο στήθος του, με τα μάτια κλειστά και το πρόσωπο στραμμένο προς τα πάνω. Θυμίζει κάτι βιβλικό, όπως η «Pietà» του Μιχαήλ Άγγελου -μια φιγούρα κρατάει μια άλλη με την προστατευτική, σχεδόν πένθιμη στάση της. Η τρωτότητα που περιβάλλεται από δύναμη. «Αυτοί οι δύο τύποι δεν γνώριζαν ο ένας τον άλλον πριν από αυτόν τον αγώνα», λέει ο Κοέλιο. «Αλλά αν δεις αυτή την αγκαλιά, σε αυτή τη φωτογραφία, θα μπορούσες να σκεφτείς ότι ήταν δύο αδέλφια ή πατέρας και γιος ή παιδικοί φίλοι. Αλλά δεν είναι έτσι». 

Αποτυπώνοντας την ολοκληρωτική χαρά του ποδοσφαίρου σε μια και μόνο στιγμή Facebook Twitter
Φωτ.: André Coelho

Ο φωτογράφος αντιστάθηκε στην παρόρμηση να τρέξει προς το μέρος τους, με τον τηλεφακό στα πρόσωπά τους. Και χάρη σε αυτήν την αυτοσυγκράτηση, κατάφερε να δει τι εκτυλίχθηκε γύρω τους. Αυτό είναι το μαγικό περιβάλλον που μετατρέπει μια καλή φωτογραφία σε σπουδαία. Αριστερά και δεξιά του ντουέτου στο προσκήνιο, τους πλαισιώνουν ζευγάρια: ο ένας γονατιστός, φιλάει την έγκυο κοιλιά της συντρόφου του- άλλοι αγκαλιάζονται με όλη τους τη δύναμη, οι ώμοι του άντρα γυμνοί και τεντωμένοι, το πρόσωπο της γυναίκας λάμπει στους προβολείς. Πίσω τους, ένας άντρας σκουπίζει τα δάκρυα από τα μάγουλά του με την άκρη μιας σημαίας. Όπου κι αν κοιτάξεις, κάτι συμβαίνει. Χέρια σφιγμένα, μάτια κλειστά, σώματα που σκύβουν το ένα προς το άλλο. Ένα τρόπαιο όχι μόνο γι' αυτούς, αλλά για τους προγόνους τους - για γενιές που δεν άγγιξαν ποτέ το μεγαλείο.

Αποτυπώνοντας την ολοκληρωτική χαρά του ποδοσφαίρου σε μια και μόνο στιγμή Facebook Twitter
Φωτ.: André Coelho

«Κάθε οπαδός σε αυτή τη φωτογραφία αντιπροσωπεύει χιλιάδες», λέει ο Κοέλιο. «Αυτό δείχνει πόσο σημαντική είναι πραγματικά η Μποταφόγκο στη ζωή τους». Αυτό που απαθανάτισε ο φωτογράφος δεν ήταν πανηγυρισμός. Ήταν κάτι πιο εύθραυστο και διαρκές. Το είδος της απελευθέρωσης που σε ρίχνει στα γόνατα. Που σε κάνει να κρατάς τον άγνωστο δίπλα σου σαν οικογένεια. Και στη μέση όλων αυτών, μια ευλογία. Που δεν περνούσε από πάνω, αλλά από τον έναν άνθρωπο στον άλλο. «Δεν έχει να κάνει μόνο με το ποδόσφαιρο», λέει ο Κοέλιο. «Είναι κάτι που κουβαλάς μέσα σου για πάντα».

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

Φωτογραφία / Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

«Η ζωή τους γινόταν όλο και πιο δύσκολη. Δεν ήθελαν να πάνε σε οίκο ευγηρίας και κανένας από τους δύο δεν ήθελε να ζήσει χωρίς τον άλλον. Έτσι έφυγαν από τη ζωή μαζί». Η πιο προσωπική φωτογραφία του Martin Roemers
THE LIFO TEAM
Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Νίκος Οικονομόπουλος / Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Σε μια σπάνια συνέντευξή του, ο διεθνούς φήμης φωτογράφος του Magnum μιλά στον M. Hulot για την συναρπαστική φωτογραφική του ανέλιξη και τις σκέψεις του πάνω στα αιώνια διλήμματα της τέχνης του.
M. HULOT
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt

Spyros Rennt / «Το κουίρ είναι το βάρος που σηκώνουμε απέναντι στην κοινωνία που δεν μας αγκαλιάζει»

Φίλοι, γνωστοί, άγνωστοι, εραστές: Στο τέταρτο φωτογραφικό του βιβλίο «Intertwined», ο Έλληνας καλλιτέχνης Spyros Rennt στρέφει το βλέμμα του προς μια πιο ήσυχη πλευρά της κουίρ επαφής.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η Ελλάδα που πρωτοείδα ήταν βουτηγμένη στη φτώχεια» ή «Γνώρισα/πρόλαβα μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». ή «Οι άνθρωποι στα νησιά δεν γνώριζαν καν τι σημαίνει τουρίστας»

Οι Αθηναίοι / «Τώρα η γλώσσα του Οδυσσέα είναι η γλώσσα μου. Και το Αιγαίο είναι η θάλασσά μου»

Γεννημένος στο Σικάγο, η αληθινή αλλαγή στη ζωή του ήρθε όταν ταξίδεψε για πρώτη φορά στα ελληνικά νησιά και την Αθήνα το 1954. Αποτύπωσε φωτογραφικά «τα χρόνια της ελπίδας σε μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». Σήμερα, εκφράζει την ανησυχία του για τα όμορφα τοπία της και τις γειτονιές, όπως η Πλάκα, που «είναι γεμάτες από καταστήματα με σουβενίρ». Ο φιλέλληνας φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι φωτογραφίες της Χλόης Ακριθάκη γίνονται έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Φωτογραφία / Μια έκθεση για τους πολύ προσωπικούς χώρους των καλλιτεχνών

Η έκθεση «Συναντήσεις» της Χλόης Ακριθάκη στο Μουσείο Μπενάκη είναι μια σειρά φωτογραφιών που ξεκινά το 1992, στο ατελιέ του πατέρα της, και φτάνει μέχρι σήμερα, με την ίδια να επισκέπτεται φίλους εικαστικούς κατά τη διάρκεια της δουλειάς τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Φωτογραφία / Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Οι νικητές του δεύτερου ετήσιου Διαγωνισμού Φωτογραφίας Φύσης παρουσιάζουν εκπληκτικές εικόνες που κόβουν την ανάσα και αποκαλύπτουν τη ζωή στον πλανήτη μας. Ο φετινός διαγωνισμός αναδεικνύει τη δύναμη της φωτογραφίας να αποτυπώνει τοπία, την άγρια ζωή και τη λεπτή ισορροπία που διατηρεί τη ζωή στη Γη.
THE LIFO TEAM
«Η ζωή είναι παράξενη και αστεία» - Μία ταινία για τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Βρετανού φωτογράφου Martin Parr

Φωτογραφία / Η ζωή και το έργο του φωτογράφου Martin Parr γίνονται ντοκιμαντέρ

«Προσπαθώ να δείξω τα πράγματα που θεωρώ ενδιαφέροντα και μερικές φορές είναι αστεία. Οι άνθρωποι είναι αστείοι, οπότε πώς γίνεται να μην είναι και το έργο αστείο; Δεν θεωρώ τον εαυτό μου χιουμοριστικό φωτογράφο, αλλά η ζωή είναι παράξενη και αστεία».
THE LIFO TEAM
Τάκης Τλούπας: Ο φωτογράφος που αποτύπωσε μοναδικά την «ασπρόμαυρη» Ελλάδα

Φωτογραφία / Η απλότητα και η δύναμη των προγόνων μας στις φωτογραφίες του Τάκη Τλούπα

Η ιστορία του φωτογράφου που απαθανάτισε το δριμύ μεγαλείο της ελληνικής φύσης και τους φτωχούς ανθρώπους που έφτιαξαν κόσμο απ' τα χρειώδη: Μιλούν στη LIFO η κόρη του, Βάνια Τλούπα, και η εκδότρια Ραχήλ Μισδραχή–Καπόν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ