Οπως πολλοί ανδρικοί χαρακτήρες στις ταινίες του, έτσι και o πρωταγωνιστής στην καινούργια ταινία του Γούντι Αλλεν, "Blue Jasmin", η οποία βγαίνει από αύριο στις αίθουσες, μοιάζει με τον σκηνοθέτη του. Εχει ένα ανεπαίσθητο, οικείο τραύλισμα και έναν υπαρξιακό φόβο που δε διστάζει να αποκαλύψει.
Όμως δεν είναι οι άντρες, αλλά οι γυναίκες πρωταγωνίστριες, αυτές που σφραγίζουν το έργο του σκηνοθέτη.
Στις περισσότερες από τις 40 ταινίες του, είναι το σήμα κατατεθέν του. Όχι μόνο οι γυναικείοι τίτλοι, που χρησιμοποιεί, "Annie Hall", "Η Χάνα και οι αδελφές της» , «Vicky Cristina Barcelona", αλλά και η ίδια η παρουσία τους είναι ισχυρή και αλησμόνητη.
Γυναίκες που κυριαρχούν και άλλες που υποτάσσονται, αγωνίζονται, αναζητούν την αγάπη και καταρρέουν.
Οι γυναίκες του δεν είναι ποτέ βαρετές ή απλοϊκές, δε συμμορφώνονται σε στερεότυπα.
Σχεδόν ποτέ δεν έχουν κοινά χαρακτηριστικά και σχεδόν ποτέ οι χαρακτήρες τους δε συνδέονται. Αλλωστε δεν είναι τυχαίο, ότι αυτοί οι ρόλοι έχουν παιχτεί από τόσο διαφορετικές ηθοποιούς.
Νταϊάν Κίτον, Σκάρλετ Γιόχανσον, Νταϊάν Γουίστ, Πενέλοπε Κρουζ.
Ολες αυτές οι γυναίκες βρίσκονται μπερδεμένες στο κεφάλι του σκηνοθέτη. Η γυναίκα που ονειρεύεται είναι όλες μαζί και καθεμιά χωριστά.
"Με έχουν κατηγορήσει ως ναρκισιστή" λέει οίδιος." Επίσης σαν Εβραίο που μισείτο ότι είναι Εβραίοςυ. Ευτυχώς, ποτέ, δε με έχουν κατηγορήσει για έλλειψη ικανότητας, όταν φτιάχνω τους γυναικείους χαρακτήρες μου".
Παρόλες τις δηλώσεις του, όμως, έχει επικριθεί για τα χαρακτηριστικά των γυναικών που εμφανίζει στις ταινίες του. Τον κατηγορούν ότι τις παρουσιάζει ως νευρωτικές και πόρνες. Ότι είναι σωβινιστής και σεξιστής.
Ολα αυτά τα σχόλια έφτασαν στο αποκορύφωμά τους τη δεκαετία του 90, όταν η τότε γυναίκα του Μια Φάροου τον κατηγόρησε για τις σεξουαλικές σχέσεις που είχε με την θετή τους κόρη και μετέπειτα γυναίκα του Σουν Γι.
Το να πρωταγωνιστήσει μια ηθοποιός σε μια ταινία του Γούντι Αλλεν, -παρά τα σχόλια και τις επικρίσεις- είναι πάντοτε απογειωτικό για την καριέρα της. Και αυτό ισχύει για πολλές γενιές ηθοποιών.
Η Σκάρλετ Γιόχανσον η οποία πρωταγωνίστησε στο "Match Point", το "Scoop" και το "Vicky Cristina Barcelona", έγραψε σε ένα e-mail ότι ο κ. Αλλεν "εκτιμά την ευελιξία της ηρωίδας, την ικανότητά της να είναι και η ελαφίνα και λέαινα. Κατανοεί απολύτως την πιθανότητα, να είναι μια γυναίκα και κυνηγός και θήραμα. Και προσπαθεί να εξερευνήσει βαθύτερα την πολυπλοκότητα του γυναικείου πνεύματος».
Ο Γούντι Αλλεν, στα 77 του με τα χάλκινα μαλλιά του να έχουν πια γκριζάρει δηλώνει ότι οι γυναίκες είναι οι ανώτεροι χαρακτήρες στα έργα του, περισσότερο και από τα παιδιά, περισσότερο και από τον ίδιο, ή το αδέξιο alter-ego του που βλέπουμε στην οθόνη.
"Αυτός είναι ένας ρόλος, του αδέξιου, που μπορεί να παίξει εύκολα», δήλωσε η Λέτι Άρονσον, αδελφή του Γούντι Αλλεν και παραγωγός του επί σειρά ετών. «Αυτό που παίζει, ταιριάζει με αυτό που περιμένει το κοινό. Κανείς δεν περιμένει να είναι ένας τύπος σαν τον Κάρι Γκραντ".
Ο Γούντι Αλλεν πιστώνει την άποψή του για το δυναμισμό των γυναικών, στη σχέση του με την Νταϊάν Κίτον, που ξεκίνησε στη δεκαετία του 70.
"Μέχρι να την γνωρίσω, έγραφα παίρνοντας υπόψιν μου μόνο τις απόψεις ενός άντρα.Όταν τη γνώρισα άρχισα να την εκτιμώ πολύ και προσωπικά και σαν ηθοποιό και άρχισα να γράφω έχοντας κατά νου την γυναικεία άποψη. Ετσι μέχρι και σήμερα, μου είναι πάντα πιο εύκολο να γράψω για γυναίκες".
" Η σχέση μας" λέει η Νταιάν Κίτο,ν ε ναπείχεπολύ η απόαυτή που βλέπετε στοο "AnneiHall". ;Hταν όχι μόνο συνεργάτης, αλλά και μέντοράς μου.
Είναι ο άνθρωπος που με παρότρυνε να ασχοληθώ με την ψυχανάλυση και να γνωρίσω τον Φρόϊντ.
Είχα χαμηλή αυτοεκτίμηση και σκεφτόμουν συνέχεια ότι δεν κάνω τα πράγματα όπως πρέπει. Ανησυχούσα για όλα και ήμουν έτοιμη να κλάψω ανά πάσα στιγμή.
Ο Γούντι με ενθάρρυνε, γνώρισε την οικογένειά μου και ενδιαφέρθηκε πολύ για τη μητέρα μου, που είχε ένα φανταστικό χαρακτήρα, αλλά και για τις αδερφές μου.
Οταν μου διάβαζε το σενάριο της ταινίας νόμιζα ότι έβλεπα τον εαυτό μου.
Με αυτό το ρόλο η Νταϊάν Κίτον κέρδισε ένα Οσκαρ. "Δε θα ξεχάσω ποτέ, αυτά που έκανε για μένα", καταλήγει.
Πολλές ηθοποιοί, τα επόμενα χρόνια δεν απάντησαν θετικά στις προτάσεις του για συνεργασία.
Οι γυναίκες που πρωταγωνιστούν στις ταινίες του κερδίζουν Οσκαρ. Όσκαρ για την Νταϊάν Γουέστ (δύο φορές, για το "Hannah και οι αδελφές της »και για το « Bullets Over Broadway "), για την Mira Sorvino " Mighty Aphrodite " και την Πενέλοπε Κρουζ " Vicky Cristina Barcelona" .
Σήμερα, ο Γούντι Αλλεν λέει ότι «πολλοί από τους καλούς φίλους του είναι γυναίκες» . « Μπορούμε να καθίσουμε και να μιλήσουμε με τις ώρες στο τηλέφωνο."
Αυτό φυσικά δε σημαίνει ότι επιφυλάσσει στις γυναίκες ιδιαίτερη μεταχείριση όταν δουλεύουν μαζί.
Δε διστάζει να κόψει μια σκηνή, αν αυτή δεν καταφέρει να τον ικανοποιήσει, όσο κόπο κι αν έχει καταβάλει να τη γυρίσει.
Παρατηρώντας τις ζωές των άλλων έπλασε και τη γυναίκα της τελευταίας του ταινίας.
"Τον χαρακτήρα της πρωταγωνίστριας στο Blue Jasmin, τον οποίο υποδύεται η Κέιτ Μπλάνσετ τον εμπνεύστηκα όταν άκουσα μια ιστορία από τη γυναίκα μου", λέει
Πολλοί περιμένουν ο Γούντι Αλλεν να επικριθεί ξανά στον τρόπο που αντιμετωπίζει τη γυναίκα στην καινούργια ταινία του. "Μοιάζει με ελληνική τραγωδία", λέει ο ίδιος. "Είναι ένας άνθρωπος που χάνει τα πάντα, τα χρήματα και το σύζυγό της. Ο κόσμος της γκρεμίζεται και αυτό μπορεί να μοιάζει με μια απαρχαιωμένη αντίληψη., αλλά συμβαίνει ακόμα και σήμερα".
Η ίδια η Κέιτ Μπλάνσετ είπε ότι έχει γνωρίσει στη ζωή της τέτοια άτομα σαν την ηρωίδα που υποδύεται. "Είναι οι γυναίκες που χάνουν κάποιες φορές την ταυτότητά τους, την αυτονομία τους και ζουν μόνο μέσα από τη ζωή των συζύγων τους. Πριν το συνειδητοποιήσουν, πολλές φορές βρίσκονται στο μηδέν ή στο πουθενά."
"Πιστεύω ότι ότι ο Γούντι έχει μια θηλυκή πλευρά που του επιτρέπει να κατανοεί τη γυναικεία φύση καλύτερα από άλλους. Θα ήταν ευτυχισμένος αν είχε γεννηθεί σαν κλασική ντίβα της όπερας", υποστηρίζει η Κέιτ Μπλάνσετ. "Ζει για την δραματική έξαρση, τα κουτσομπολιά, τις ίντριγκες, τις στενοχώρια και την αναταραχή – φυσικά εφ 'όσον αυτά συμβαίνουν σε κάποιους άλλους".
Στην καινούργια ταινία του Γούντι Αλλεν, Blue Jasmine, η μεγαλοαστή Τζασμίν χάνει τα πάντα όταν χωρίζει από τον απατεώνα σύζυγό της και αναγκάζεται να μετακομίσει από τη Νέα Υόρκη στον Σαν Φρανσίσκο.
"Η ταινία έχει να κάνει με το γκρέμισμα μιας ζωής σαν παραμύθι. Έχει να κάνει με κάποια που βρίσκεται στο τρομακτικό όριο μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας, η οποία επιλέγει τελικά τη φαντασία. Κάπου εκεί γεννιέται η τρέλα. Δεν είναι μια ιστορία που έχει να κάνει με την ηθική. Είναι μια ψυχαγωγική, παράλογη και συγκινητική ταινία. Αυτό ήταν που προσπάθησα να δώσω μέσα από την ερμηνεία μου» λέει η Κέιτ Μπλάνσετ.
*****