» Το SexandtheCityέσκισε εισπρακτικά. 100 περίπου εκατομμύριαδολάρια οι εισπράξεις στις ΗΠΑ μέσα σεδυο εβδομάδες και πάνω από 50.000 ταεισιτήρια στην Ελλάδα τις πρώτες ημέρες,με καταπληκτική πορεία στην Ευρώπησυνολικά, όπου έχει προβληθεί. Το ρεκόραφορά στην πιο μαζική μετακίνησηγυναικών στις αίθουσες για μια καθαράδική τους ταινία, κάτι που αψηφά ταστενά όρια της παραδοσιακής ρομαντικήςκομεντί και των εισπρακτικών στεγανώνπου θέτει. Τι κι αν οι άνδρες στην ταινίαείναι σχεδόν ανύπαρκτοι; Ή, ακόμηχειρότερα, αντιδραστικοί όποτε παίρνουνπρωτοβουλίες; Όπως με πληροφόρησε ηφίλη μου η Αλεξάνδρα, σε αθηναϊκή αίθουσαμε χωρητικότητα 500 ατόμων, εκ των οποίωνοι 480 ήταν γυναίκες, ακούγονται γυναικείοιαναστεναγμοί, ανάμεικτοι με ελαφρύαποτροπιασμό, τη στιγμή που ο φρικαρισμένοςκύριος Μεγάλος τρώει το ιερό μπουκέτοστη μάπα από την επίσης φρικαρισμένηΚάρι, τη μέρα του στυλάτου γάμου τους.Δεύτερες σκέψεις έβαλε στο μυαλό του;Καλά να πάθει.
»Δεν περίμεναότι η επιτυχία στη χώρα μας θα ήταν τόσοεκτεταμένη. Δεν είχα υπολογίσει τα DVDκαι τις επαναλήψεις, αλλά και τη γυναικείακουλτούρα μέσω των ειδικευμένωνπεριοδικών που βάδισε σε αυτή τηνκατεύθυνση. Το PrettyWomanήταν ένα παραμύθι για τη δεκαετία του‘90, μια ρετρό εκδοχή της Σταχτοπούταςγυρισμένη σαν διαφημιστικό δημητριακών,με την Τζούλια Ρόμπερτς στον φαινομενικόρόλο της πόρνης που ανταλλάσσειπαραχωρήσεις αλλά και τον διαστροφικόρόλο της κόρης του Ρίτσαρντ Γκιρ, ανπροσέξετε καλύτερα. Με τον καινούριοαιώνα, τα κορίτσια απέκτησαν πιο νόμιμαεπαγγέλματα: δικηγόρος, γκαλερίστα,μάνατζερ και δημοσιογράφος. Τρώνε ωραίακαι υγιεινά και ντύνονται χτυπητά καιπροχωρημένα. Αυτονομούνται καιαυτοδιατίθενται. Παλεύουν επί 40 και 50χρόνια με τις αστικές ασθένειές τουςκαι στη μέση ηλικία συζητάνε για ταπροβλήματά τους και ενώνονται για ναπεράσουν αξιοπρεπή γεράματα. Παλιάέπαιζαν κουμκάν, τώρα κοιτάνε νανοικοκυρέψουν τις επιθυμίες τους. Καιστην πορεία, βρίσκουν συμμάχους καιθεατές ομόφυλες από όλο τον κόσμο. Αυτόείναι που λέμε φαινόμενο. Για μια ταινίαπου είναι μετα-όλα, δηλαδή μετα-φεμινιστική,μετα-καταναλωτική, μετα-συντηρητικήκαι τα λοιπά, η συγχρονική της ταύτισημε μια τόσο μεγάλη μερίδα τόσοανομοιογενούς πληθυσμού σηκώνει έναθέμα προς συζήτηση: Οι γυναίκες που τηβλέπουν και πάνω κάτω τη χαίρονται,γνωρίζουν πως πρόκειται για μιαφανταστική κατάσταση ή τη θεωρούν μιαδυνητικά ρεαλιστική απεικόνιση τηςπραγματικότητας, πασπαλισμένης βέβαιαμε τα στοιχεία του μύθου; Παλιότερα, οιεξωτικές αποδράσεις από την καθημερινότηταήταν τα υλικά ενός γυναικείουφωτορομάντσου. Ένας άνδρας κυνηγός,μια μοιραία γυναίκα, η ζούγκλα, τα πάθη,οι σφαίρες. Πάνε αυτά. Τώρα έχουμε σούσι,ρετιρέ, μπλα-μπλα και την προοπτικήμιας powerζωής στο κέντρο μιας ανδροκρατούμενηςκοινωνίας.
»Πριν απόπερίπου ένα μήνα, συνάντησα τον σκηνοθέτητης ταινίας, τον Μάικλ Πάτρικ Κινγκ,και πιάσαμε μια ωραία συζήτηση για τηναποτυχία. Είχε προηγηθεί μια συνέντευξήτου σε περιοδικό του Λος Άντζελες καιξαναθυμήθηκε τις φορές που έχει απολυθείγιατί απλά είπε τη γνώμη του. «Δενυπάρχει λόγος να μην είσαι πρωτότυποςκαι να μην κυνηγήσεις τις δικές σουιδέες. Ούτως ή άλλως, θα χάσεις τη δουλειάσου αν δεν είναι η ώρα σου να είσαιαρκετά δυνατός για να αντέξουν και οιάλλοι την παρουσία σου και το εκτόπισμάσου σε μια καλλιτεχνική δουλειά. Μάλιστα,ένας παραγωγός μου είχε πει πως αν καισυμφωνεί με τις απόψεις μου, δεν μεσυμπαθεί καθόλου και θα με απολύσειγιατί του τη σπάω». Τι έμαθε από αυτήτην ατελείωτη ιστορία; Να λέει ψέματαπου θα τον διευκολύνουν, για να προχωρήσειστα σχέδιά του. Και τι σχέση έχουν όλααυτά με την Κάρι, τη Σαμάνθα, τη Μιράντακαι τη Σάρλοτ; Σε έναν κόσμο που δενείναι ολοκληρωτικά έτοιμος να τιςαποδεχθεί με τους δικούς τους όρους,προτάσσουν μια συνασπισμένη δύναμηκαι μπαλετικά λικνίζονται για ναεπιβληθούν. Όπλα τα στιλέτο τους καιμαξιλάρι οι υπερ-σχεδιασμένες τσάντεςπου σφιχταγκαλιάζουν. Ψέματα, κλαίνεαλλά κρυφά τις περισσότερες φορές, ήμεταξύ τους. Αυτό είναι και το παραμύθιπου τελικά πουλάνε στους άλλους. Ηδύναμη του χαρακτήρα δεν φαίνεται απότις κλισέ αδυναμίες τους, αλλά μέσα απότην αντοχή τους στο χρόνο. Ο Κινγκ έπρεπενα περιμένει μέχρι τα 53 του για ναεκφραστεί ευθαρσώς. Έστω κι αν η ΣάραΤζέσικα Πάρκερ του πάγωσε την πρώτηεκδοχή της ταινίας που είχε γράψει καιτελικά του μίκρυνε το τελικό σενάριοκατά το ήμισυ. Εδώ, όπως και στο επερχόμενοMammaMia,οι αποφάσεις λαμβάνονται αποκλειστικάαπό γυναίκες.
σχόλια