Τα πρώτα βραβεία της Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Τα πρώτα βραβεία της Ακαδημίας Κινηματογράφου. Facebook Twitter
0

Παρά τη δυναμική αρχή που έκανε η Στρέλλα στα τεχνικά βραβεία, ο Κυνόδοντας επικράτησε χωρίς να σαρώσει στις βασικές κατηγορίες των πρώτων βραβείων της Ακαδημίας Κινηματογράφου. Ταινία, σκηνοθεσία, σενάριο πήγαν στον Γιώργο Λάνθιμο, καθώς και το βραβείο μοντάζ, αυτό του δεύτερου ρόλου για τον Χρήστο Πασαλή, αλλά και η πρόταση της Ακαδημίας για την κατηγορία του ξενόγλωσσου Όσκαρ, μια επιλογή που απομένει να υιοθετηθεί από την πολιτεία για να υποβληθεί η ταινία - μάλλον έτσι θα γίνει, ελλείψει κρατικών βραβείων φέτος. Η ψήφος στον Κυνόδοντα νομίζω πως ήταν δίκαιη σε μια χρονιά που η αεροστεγής δημιουργία του, που παίζεται με λαμπρές κριτικές και καλό box office στις αίθουσες Odeon του Λονδίνου αυτήν την περίοδο, ανταγωνίστηκε σκληρά τη θερμή Στρέλλα του Πάνου Κούτρα, την έτερη πανάξια δημιουργία της χρονιάς που έκλεισε. Η Μίνα Ορφανού στον ομώνυμο ρόλο κέρδισε την Αγγελική Παπούλια του Κυνόδοντα, συμβόλισε με τη βράβευσή της την ψυχή της ταινίας (αν και πιστεύω πως η Στρέλλα άξιζε τουλάχιστον και το σενάριο) και είπε την ατάκα της βραδιάς: «Ευχαριστώ τους ανθρώπους της ταινίας που τους ταλαιπώρησα γιατί δεν ήξερα τι είναι ο σινεμάς και μου τον έμαθαν βαθιά!». Έκπληξη ο Αργύρης Παπαδημητρόπουλος και το Bang Bank έναντι του Βαρδή Μαρινάκη στην κατηγορία του πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη, αλλά, αν το σκεφτούμε καλύτερα, η ταινία με τον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο ήταν πιο συμπαγής στον περιορισμό της, ενώ εκείνη του Μαρινάκη πιο πελαγωμένη μέσα στην εντυπωσιακή φιλοδοξία της.

Ο Αντώνης Καφετζόπουλος, στο όσο κι αν ακούγεται απίστευτο πρώτο του βραβείο επί ελληνικού εδάφους, για την Ακαδημία Πλάτωνος επικράτησε του επίσης εξαίσιου Χρήστου Στέργιογλου και έβγαλε τον πλέον πολιτικό λόγο της βραδιάς, απευθυνόμενος στον απόντα υπουργό Πολιτισμού, ο οποίος βρισκόταν σε αποστολή στο Άμπου Ντάμπι. Κανείς εκπρόσωπος της πολιτείας και των κομμάτων δεν ανέβηκε στο πόντιουμ - κάτι είναι κι αυτό. Ήταν και βαρύ το κλίμα με την ανακοίνωση των σκληρών μέτρων και βρήκαν ευκαιρία να προστατευτούν από τυχόν γιούχα. Μόνο τον κύριο Ευθυμίου είδαμε στα μισοάδεια καθίσματα της πρώτης σειράς, και παραδίπλα τον Θόδωρο Αγγελόπουλο. Οι πρυτάνεις του ελληνικού σινεμά ήταν εκεί, ο Κούνδουρος, ο Βούλγαρης, ο Κατσουρίδης, ο οποίος συνόδεψε στη σκηνή τον συγκινημένο Θανάση Βέγγο που παρέλαβε ένα τιμητικό έπαθλο και εισέπραξε ένα βροντερό, παρατεταμένο χειροκρότημα. Όλοι οι βραβευμένοι χειροκροτήθηκαν θερμά και για πρώτη φορά διαπίστωσα πως οι γαλαρίες που υποστήριζαν τους συντελεστές των ταινιών στις οποίες δούλεψαν δεν αποδοκίμασαν κανέναν. Ήταν ένα ραντεβού ελπίδας και σύμπνοιας, δικαιολογημένης γκρίνιας με μέτρο, ευχών για τη νεογέννητη Ακαδημία και πράσινο φως για τις δραστηριότητες που όλοι προσδοκούν στο μέλλον, με πίεση για τον θρυλούμενο νόμο και μια Σχολή που θα συμπληρώνει τον τίτλο και το περιεχόμενό της.

Η τελετή δεν ήταν καθόλου κακή, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν είχε ατέλειες που θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί. Ευχάριστη έκπληξη ήταν η ιδέα να εμπιστευτούν σε άσχετους με το σινεμά, αλλά δημιουργικούς ανθρώπους της ελληνικής κοινωνίας, Έλληνες και ξένους, τον ρόλο του απονεμητή. Ο Γιώργος Πυρπασόπουλος αντικατέστησε την τελευταία στιγμή τον περιέργως απόντα Γιώργο Κιμούλη και εκτέλεσε με χάρη και σταθερότητα χρέη οικοδεσπότη. Καταλαβαίνω πως ο πρόεδρος Τάσος Μπουλμέτης έκρινε αναγκαίο να αναφερθεί με έμφαση στους χορηγούς της βραδιάς (και ήταν και πολλοί, να 'ναι καλά οι άνθρωποι), αλλά δεν ήταν σωστό να το πράξει στην αρχή της βραδιάς. Ή έπρεπε να το κάνει στο τέλος, ή να τοποθετήσει banner σε κάποιο ευδιάκριτο σημείο της αίθουσας. Υπήρχαν πλατειασμοί και το εύρημα με την ταινία που γυριζόταν live στο φόντο της σκηνής ήταν ενδιαφέρουσα έμπνευση, καλά στημένη και φωτισμένη, αλλά με έναν περίεργο τρόπο παρέπεμπε στις τελετές της Θεσσαλονίκης - τράβηξε και εξατμίστηκε. Ένας low fidelity τόνος, αρμόζων στο αντιπανηγυρικό πνεύμα των ημερών αλλά και στην παραδοχή πως τα βραβεία μιας νεοσύστατης ελληνικής Ακαδημίας δεν αναβαθμίζουν αυτόματα μια βιοτεχνία σε βιομηχανία, πρέπει να είναι πιο γοργά μονταρισμένα. Η απονομή ορθώς πάει σε μονοπάτια τελετών μεγάλων φεστιβάλ παρά σε Όσκαρ.

Ξανατονίζω πως ο αέρας της βραδιάς ήταν αυτός της γιορτής μεταξύ ανθρώπων από όλους τους κλάδους, που δεν έχουν τίποτε να χωρίσουν σε ένα τιμητικό event αναγνώρισης χωρίς χρήματα και χρωστούμενα. Άλλωστε, ουκ αν λάβεις παρά του μη έχοντος.

    Pulp Fiction
    0

    ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

    Ιστορίες Εγκλεισμού: H Berlinale στον ρυθμό του κορονοϊού

    Pulp Fiction / Ιστορίες Εγκλεισμού: H Berlinale στον ρυθμό του κορονοϊού

    Επαγγελματίες απ' όλο τον κόσμο έγιναν κοινωνοί ταινιών απ' όλο τον κόσμο, αψηφώντας μια επιδημία που ξεκινούσε τα φονικά της βήματα στην Ευρώπη, και απουσίαζε ο Ιρανός Μοχάμεντ Ρασούλοφ που έμελλε να κερδίσει το κορυφαίο βραβείο.
    ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
    Κεν Λόουτς: Τo μελό στην υπηρεσία του πολιτικού σινεμά

    Αποκλειστική συνέντευξη / Κεν Λόουτς: Τo μελό στην υπηρεσία του πολιτικού σινεμά

    Ο πολυβραβευμένος Βρετανός σκηνοθέτης Κεν Λόουτς μιλά αποκλειστικά για τη νέα του ταινία αλλά και για τη χρυσή ευκαιρία που του έδωσε η κρατική τηλεόραση να στρώσει μια μεγάλη καριέρα σε έναν χώρο που έχει καταληφθεί ανεπιστρεπτί από την εφηβοκεντρική ψυχαγωγία.
    ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
    Έργο χωρίς δημιουργό: η περίπτωση του Γερμανού σκηνοθέτη Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ

    Pulp Fiction / Έργο χωρίς δημιουργό: η περίπτωση του Γερμανού σκηνοθέτη Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ

    Ο σκηνοθέτης του εξαιρετικού «Οι ζωές των άλλων» και του «Μη χαμηλώνεις το βλέμμα», που προβάλλεται αυτές τις μέρες στις αίθουσες, μιλά στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο.
    ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
    O Μίκης Θεοδωράκης στο σινεμά

    Pulp Fiction / O Μίκης Θεοδωράκης στο σινεμά

    Η συνεργασία του με τον Μιχάλη Κακογιάννη στις τρεις τραγωδίες, η προέλευση του πιο γνωστού μουσικού θέματος που συνέθεσε στην καριέρα του, που δεν είναι άλλο από το συρτάκι στον Ζορμπά, και η προοπτική μιας χολιγουντιανής σταδιοδρομίας που δεν συνέβη ποτέ.
    ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
    Τσερνόμπιλ: το χρονικό μιας τραγωδίας έγινε μια εξαιρετική μίνι σειρά

    TV & Media / Τσερνόμπιλ: το χρονικό μιας τραγωδίας έγινε μια εξαιρετική μίνι σειρά

    Βουτηγμένο στον πράσινο, μουχλιασμένο τρόμο ενός Φίντσερ, μακάβρια κλειστοφοβικό, στημένο σαν προλεταριακή επιστημονική φαντασία, το «Τσερνόμπιλ» ποντάρει στο απροσποίητο σασπένς
    ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
    Βέρνερ Χέρτσογκ: Ο μεγάλος τυχοδιώκτης του σινεμά στη Στέγη

    Pulp Fiction / Βέρνερ Χέρτσογκ: Ο μεγάλος τυχοδιώκτης του σινεμά στη Στέγη

    Ένας από τους πιο ασυμβίβαστους καλλιτέχνες της εποχής μας έρχεται στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση για μια ζωντανή συζήτηση, ενώ μερικές από τις σημαντικότερες ταινίες του θα προβάλλονται παράλληλα. Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συγκεντρώνει μερικά πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία για εκείνον και το έργο του.
    ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ