Kong: Η ιστορία του θηριώδους και ερωτευμένου αντιήρωα που σκλάβωσε το σινεμά

Kong: Η ιστορία του θηριώδους και ερωτευμένου αντιήρωα που σκλάβωσε το σινεμά Facebook Twitter
O Κινγκ Κονγκ στο υψηλότερο κτίριο της Νέας Υόρκης στην ταινία του 1933.
1

Στις αρχές του 20ου αιώνα, πριν το σινεμά ανακαλύψει το διάστημα, τους υπερήρωες, τις εκρήξεις, τα γρήγορα αυτοκίνητα και όσα κυριαρχούν σήμερα στο είδος της περιπέτειας, στράφηκε προς τη ζούγκλα. Σε χρόνια που υπήρχαν ακόμη αρκετά αχαρτογράφητα πεδία στον πλανήτη, αλλά και η πληροφορία για τα χαρτογραφημένα σπάνια έφτανε αυτούσια προς όλους τους αποδέκτες, η ζούγκλα ήταν το μεγάλο μυστήριο που μέσα σε αυτό μπορούσαν να κρύβονται τα πάντα: αρχαίοι πολιτισμοί, κανίβαλοι, αλλά και προϊστορικά θηριώδη ζώα που (γιατί όχι;) κατέφυγαν εκεί, όταν ο άνθρωπος άρχισε να μετατρέπει τον φυσικό χώρο με βάση τις δικές του ανάγκες.

Κάπως έτσι δημιουργήθηκε το είδος της εξωτικής περιπέτειας, όχι μόνο στον κινηματογράφο, καθώς νωρίτερα έκαναν την εμφάνισή τους κόμικς και παιδικά μυθιστορήματα με πολλή φαντασία για τον άγνωστο κόσμο των περιοχών που απείχαν χιλιάδες χιλιόμετρα από τον λεγόμενο δυτικό πολιτισμό. Ενώ λοιπόν ο μεγαλύτερος ήρωας του είδους ήταν ο Ταρζάν, το ξεχασμένο παιδί πλουσίων που γαλουχήθηκε από τα ζώα της ζούγκλας και έγινε το σύμβολο σύγκρουσης του εκλεπτυσμένου με τον πρωτόγονο άνθρωπο, είχε έρθει η στιγμή να εφευρεθεί και ένας αντιήρωας, ένα μη ανθρώπινο «προϊόν» της ζούγκλας που θα ερχόταν σε επαφή με τον πολιτισμό μας. Αυτός θα ήταν τελικά ο Κονγκ, ένας θηριώδης γορίλλας που είναι ο φόβος και ο τρόμος των φυλών που ζουν κοντά του και βρίσκεται σε ένα νησί του Ινδικού Ωκεανού όπου λατρεύεται ως θεότητα.

Η ουσία είναι πως το τέρας που μαγεύεται από την ομορφιά και λειτουργεί με βάση την αγάπη, εξακολουθεί να γοητεύει το κοινό που αγκάλιασε όλες τις σοβαρές κινηματογραφικές απόπειρες που έγιναν, κάτι που δεν συμβαίνει συχνά με τους αντιήρωες στο σινεμά. Ίσως φταίει το ότι είναι πιο μικροσκοπικοί.

Ο Κονγκ, σε αντίθεση με τον Ταρζάν, δημιουργήθηκε ως ιδέα για να αξιοποιηθεί απευθείας από τον κινηματογράφο και δεν βασίστηκε σε προγενέστερο γραπτό υλικό που τον κατονόμαζε. Προήλθε μέσα από απομνημονεύματα εξερευνητών που διάβαζε μικρός ο Μέριαν Κούπερ και αφορούσαν κυρίως μέρη της Αφρικής, στις οποίες κάποιοι τοπικοί λαοί αναφέρονταν σε ένα είδος γορίλλα που είχε μεγάλο μέγεθος και έμοιαζε ανίκητος. Οι ιστορίες αυτές είχαν μείνει στο μυαλό του και όταν, μεγαλύτερος πλέον, βρέθηκε στην κινηματογραφική βιομηχανία και συγκεκριμένα στο κραταιό τότε RKO, πρότεινε ως θέμα μια ταινία με έναν τεράστιο γορίλλα που θα προκαλούσε τον τρόμο. Σκεπτόμενος το σενάριο ξεκίνησε από το τέλος, αφού το πρώτο πράγμα που σκέφτηκε ήταν η εικόνα αυτού του τέρατος πάνω στο ψηλότερο κτίριο της Νέας Υόρκης να παλεύει με μαχητικά αεροπλάνα. Με βάση αυτό έφτιαξε την πλοκή, όπου ένα κινηματογραφικό συνεργείο ανακαλύπτει τυχαία το τέρας σε ένα νησί όπου ζει με κάποια απομεινάρια της εποχής των δεινοσαύρων. Η μεγάλη επιρροή για την ιστορία του ήταν βέβαια το παραμύθι «Η Πεντάμορφη και το Τέρας» καθώς το δικό του τέρας θα συναντούσε την όμορφη ηθοποιό που βρέθηκε στο νησί, η γοητεία της οποίας ήταν το μόνο πράγμα που θα μπορούσε να λυγίσει τη δύναμή του.

Ανταλλάζοντας ιδέες για το όνομα του φιλμ, ο Κούπερ ερωτεύτηκε τον ήχο της λέξης Κονγκ και το στούντιο συμφώνησε, ζητώντας όμως να προστεθεί και μια περιγραφική συνέχεια, όπως π.χ. Ο Βασιλιάς της Ζούγκλας ή το Τέρας της Ζούγκλας. Ο Κούπερ δεν ενθουσιάστηκε με κάτι από αυτά, όμως ο παραγωγός Ντέιβιντ Σέλζνικ βρήκε τη μικρή λέξη που έλειπε για να συμπληρωθεί οριστικά το παζλ, κι έτσι γεννήθηκε ο Κινγκ Κονγκ. Η Φέι Ρέι επιλέχθηκε ως η ξανθιά που θα θάμπωνε το τέρας, μια που οι δημιουργοί έψαχναν απαραίτητα για ξανθιά, ώστε να έρχεται σε αντίθεση με το σκούρο του Κονγκ, ενώ μετά από αυτήν όλο το βάρος έπεσε για οπτική απεικόνιση των μαχών. Μοντέλα προσαρμοσμένα πάνω στο υποτιθέμενο μέγεθος του Κονγκ και τεχνικές stop-motion animation υπόσχονταν ένα θέαμα που μέχρι τότε δεν είχε δει το κινηματογραφικό κοινό. Ο Κούπερ ζήτησε, τρεις μήνες πριν την κυκλοφορία της ταινίας, να βγει η ιστορία πρώτα σε βιβλίο, πιστεύοντας πως κάτι τέτοιο θα κάνει πολύ καλό στο φιλμ. Έτσι κι έγινε, τον Δεκέμβριο του 1932 το μυθιστόρημα Κινγκ Κονγκ αποτέλεσε ιδανικό ορεκτικό για τα συνεχόμενα sold out που έγιναν τον Μάρτιο του 1933, όταν τελικά βγήκε το φιλμ στις αίθουσες.

Kong: Η ιστορία του θηριώδους και ερωτευμένου αντιήρωα που σκλάβωσε το σινεμά Facebook Twitter
H Ναόμι Γουότς στην ταινία του Πίτερ Τζάκσον

Το αποτέλεσμα ήταν εντυπωσιακό για την εποχή, τα εφέ του αξέχαστα και το φινάλε συγκινητικό με το τέρας να «σκοτώνεται από την ομορφιά» σύμφωνα με τη διάσημη φράση που ακούγεται στο τέλος της ταινίας. Και η επιτυχία της ταινίας δεν ήταν ένα πυροτέχνημα, αφού το φιλμ επανακυκλοφόρησε επίσημα στους κινηματογράφους 5 φορές ως το 1956, όλες επιτυχημένες εμπορικά. Παράλληλα, δημιουργήθηκε αυτό που θα λέγαμε σήμερα franchise που θα εξαργύρωνε όσο γινόταν τη δημοφιλία του ερωτευμένου γορίλλα. Μόλις 9 μήνες μετά την πρεμιέρα, τον Δεκέμβριο του 1933, κυκλοφόρησε το Son of Kong, το μοναδικό επίσημο sequel του αυθεντικού φιλμ. Ήταν κατά πολύ φθηνότερο από το πρώτο, δεν είχε ίδια πρωταγωνίστρια, αλλά ακολούθησε τις περιπέτειες του κινηματογραφιστή Ρόμπερτ Άρμστρονγκ, αυτού που έφερε τον Κονγκ στη Νέα Υόρκη, που ξαναβρίσκεται στο ίδιο νησί και ανακαλύπτει έναν μικρότερο γορίλα, τον οποίο θεωρεί ως γιο του Κονγκ, ενώ μπλέκει και σε κυνηγητά με γιγαντιαία ερπετά. Το αποτέλεσμα ήταν μάλλον γελοίο και η επιτυχία ήταν μικρή μεν, αλλά πολύ μεγαλύτερη σε σχέση με την πραγματική αξία του φιλμ, κάτι που άφηνε να εννοηθεί πως ο μύθος του Κονγκ θα αποτελούσε ξανά αντικείμενο ταινίας.

Kong: Η ιστορία του θηριώδους και ερωτευμένου αντιήρωα που σκλάβωσε το σινεμά Facebook Twitter
Ο Ισίρο Χόντα με τα δύο διάσημα τέρατα

Το 1962 ο Ισίρο Χόντα θα έφερνε στην ίδια οθόνη τα 2 μεγαλύτερα σε μέγεθος τέρατα του παγκόσμιου σινεμά. Ο Κινγκ Κονγκ, αφού πρώτα κατατρόπωνε ένα γιγαντιαίο χταπόδι, θα αντιμετώπιζε τον Γκοτζίλα σε μια πραγματική σύγκρουση γιγάντων. Το φιλμ ήταν η μεγαλύτερη επιτυχία που έκανε η σειρά των ταινιών με ήρωα τον Γκοτζίλα και με τα χρόνια απέκτησε δικαιολογημένα cult χαρακτήρα, όπως και η συνέχεια του, το King Kong Escapes όπου ο ήρωας μας, αφού ξαναβρίσκει μερικούς δεινόσαυρους, έρχεται αντιμέτωπος με ένα τεράστιο ρομπότ που έχει σχεδιαστεί με βάση αυτόν. Στις ΗΠΑ τα χρόνια περνούσαν και η ταινία του 1933 φαινόταν όλο και πιο γερασμένη, γι' αυτό ο Ντίνο ντε Λαουρέντις θα έδινε την ψυχή του (και 25 εκ. δολάρια) για να δημιουργήσει τον Κινγκ Κονγκ της νέας γενιάς. Το φιλμ του 1976, αυτό που η σημερινή γενιά των σαραντάρηδων έχει δει δεκάδες φορές στην ελληνική τηλεόραση, άλλαξε το κινηματογραφικό συνεργείο με εκπροσώπους πετρελαϊκής εταιρίας, προσπάθησε να έχει ένα πιο οικολογικό ύφος, είχε και εξαιρετικό πρωταγωνιστικό δίδυμο (Τζεφ Μπρίτζες, Τζέσικα Λανγκ), όμως ο Ντε Λαουρέντις εμπιστεύτηκε υπερβολικά έναν μέτριο σκηνοθέτη, τον Τζον Γκίλερμιν που παρέδωσε ένα αμετροεπές φιλμ παρά την εξαιρετική κινηματογράφηση, ειδικά στις σκηνές του νησιού. Εμπορικά πάντως η ταινία κρίθηκε επιτυχημένη και ο Γκίλερμιν έδωσε 10 χρόνια μετά την χαριστική βολή στον Κονγκ, με το King Kong Lives όπου ο νεκρός γορίλλας μπορεί να επιστρέψει στη ζωή μέσω τεχνητής καρδιάς (!), όμως χρειάζεται συμβατό αίμα και ένας τυχοδιώκτης, ερωτευμένος με τη γιατρό που σχεδίασε το όλο project (που την υποδύεται η Λίντα Χάμιλτον, φρέσκια μετά την επιτυχία του Εξολοθρευτή) θα φέρει από το Μπόρνεο έναν θηλυκό γορίλλα, η επέμβαση θα πετύχει, αλλά τα 2 τέρατα θα δραπετεύσουν και θα διαλύσουν την πόλη.

Kong: Η ιστορία του θηριώδους και ερωτευμένου αντιήρωα που σκλάβωσε το σινεμά Facebook Twitter
King Kong Vs Godzilla
Kong: Η ιστορία του θηριώδους και ερωτευμένου αντιήρωα που σκλάβωσε το σινεμά Facebook Twitter
Η Τζέσικα Λανγκ στα χέρια του Κινγκ Κονγκ στην ταινία του 1976

Το σενάριο αυτό ήταν αρκετό να θαφτεί εντελώς η ιστορία του Κονγκ για περίπου 20 χρόνια, όταν και η ασφυκτική πίεση ενός φανατισμένου σινεφίλ για ένα νέο ριμέικ έπιασε τόπο. Ήταν δύσκολο να πεις όχι τότε στον Πίτερ Τζάκσον, μετά την κολοσσιαία καλλιτεχνική και εμπορική επιτυχία του Άρχοντα των Δαχτυλιδιών και έτσι το 2005 η Ναόμι Γουότς έγινε η τρίτη ξανθιά με την οποία θα ερωτευόταν το τέρας με τη μεγάλη καρδιά. Ο Τζάκσον έδρασε σαν να μην υπήρξε ποτέ το φιλμ του 1976 και η ταινία του κοιτούσε στα μάτια αυτό που ονειρεύτηκε ο Κούπερ και το είχε κάνει όσο καλύτερα μπορούσε το 1933. Το αποτέλεσμά του σφύζει από σινεφιλία, ταλαιπωρεί λίγο το κοινό με τα κουραστικά CGI, έχει την συνήθη υπερβολή του Τζάκσον στη διάρκεια, αγαπάει όμως τον ήρωά του ίσως περισσότερο από κάθε άλλη ταινία που είχε γίνει γι' αυτόν. Το «it was beauty that killed the beast» που ξανακούμε από τα χείλη του Τζακ Μπλακ ήταν πιο συγκινητικό από κάθε άλλη φορά.

Kong: Η ιστορία του θηριώδους και ερωτευμένου αντιήρωα που σκλάβωσε το σινεμά Facebook Twitter
Kong: Skull Island

Φθάνουμε λοιπόν στο σήμερα, στα χρόνια που ό,τι μπορεί να ξαναγίνει σε ριμέικ, γίνεται. Ο Κονγκ όχι μόνο δε θα μπορούσε να λείπει, έστω και αν πέρασαν μόλις 12 χρόνια από το φιλμ του Τζάκσον, αλλά αποτελεί και μέρος ενός μεγαλύτερου franchise που θα τον ξαναενώσει με τον Γκοτζίλα, αφού κι αυτό ξαναγυρίστηκε το 2014. Η ιαπωνική συνάντηση του 1962 θα επανέλθει το 2020 σε αμερικανικό έδαφος, ιδέα που, αν υπολογίσουμε τη φασαρία που κάνουν τα σημερινά blockbusters, μοιάζει ελαφρώς εφιαλτική. Η ουσία είναι πως το τέρας που μαγεύεται από την ομορφιά και λειτουργεί με βάση την αγάπη, εξακολουθεί να γοητεύει το κοινό που αγκάλιασε όλες τις σοβαρές κινηματογραφικές απόπειρες που έγιναν, κάτι που δεν συμβαίνει συχνά με τους αντιήρωες στο σινεμά. Ίσως φταίει το ότι είναι πιο μικροσκοπικοί.

Οθόνες
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη των Lost Bodies

Μυθολογίες / «Ο Καουρισμάκι είναι θεούλης»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Θάνου Κόη

Ο μουσικός και το ½ των Lost Bodies μοιράζεται μια ψαγμένη και ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα λίστα, που περιλαμβάνει από μια ταινία που του προκαλεί αβίαστο γέλιο μέχρι ένα βαθιά ποιητικό και φιλοσοφικό έργο με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

Οθόνες / 40 χρόνια cyberpunk: Το δυστοπικό όραμα που έγινε πραγματικότητα

Τέσσερις δεκαετίες μετά την κυκλοφορία του «Νευρομάντη» του Γουίλιαμ Γκίμπσον, τα βασικά στοιχεία της cyberpunk λογοτεχνίας – η τεχνοφεουδαρχία, η άνοδος της τεχνητής νοημοσύνης, η ακραία ανισότητα – αντικατοπτρίζονται στον σημερινό κόσμο.
THE LIFO TEAM
CHECK Squid Game 2: «Το παιχνίδι δεν θα τελειώσει, αν ο κόσμος δεν αλλάξει»

Οθόνες / Squid Game 2: Αξίζει η πολυαναμενόμενη επιστροφή της σειράς φαινόμενο;

Ο δημιουργός της σειράς αρχικά δεν ήθελε να δώσει συνέχεια, αλλά παραδέχτηκε πως συμφώνησε για τα λεφτά – και ότι, αν το ήξερε, δεν θα είχε σκοτώσει τόσο κόσμο στην πρώτη σεζόν. — SPOILER ALERT
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
My Sunshine

Οθόνες / 10 ταινίες της χρονιάς που αξίζουν μια δεύτερη ευκαιρία

Από τη γέννηση του Κακού στο «Apprentice» έως το ψυχαγωγικό όργιο του «Kneecap», ταινίες που άξιζαν να βρουν μεγαλύτερο κοινό και συνθέτουν μια εναλλακτική κινηματογραφική λίστα, πλάι σ' εκείνη με τις καλύτερες της χρονιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Οθόνες / «Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Η ταινία που ανέβηκε πρόσφατα στο YouTube, με πρωταγωνίστρια τη 23χρονη δημιουργό του Only Fans, Lily Phillips, αποτυπώνει την κλειστοφοβική πραγματικότητα της διαδικτυακής φήμης και την αναπόφευκτη εξέλιξή της.
THE LIFO TEAM
PULP FICTION LAST minute CHRISTMAS movies

Οθόνες / 10 χριστουγεννιάτικες ταινίες για εορταστικό streaming

Πριν πατήσετε ξανά το play για την αγία τριάδα των γιορτών, το Μόνος στο Σπίτι, το Love Actually και το Holiday δηλαδή, η χιονοστιβάδα των χριστουγεννιάτικων προτάσεων απειλεί να βάλει σε πειρασμό τις βολικές σας επιλογές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

The Review / Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η Μίνα Μπιράκου είδαν το «Υπάρχω», το πολυαναμενόμενο biopic του Γιώργου Τσεμπερόπουλου για τον Στέλιο Καζαντζίδη, και εντυπωσιάστηκαν με την ερμηνεία του Χρήστου Μάστορα. Ποιο κομμάτι της ταινίας δεν τους άρεσε;
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Μυθολογίες / «Στα 13 μου φρίκαρα με το The Ring»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Παιδί των ’90s, ο ηθοποιός έχει φτιάξει μια λίστα που χωράει από τη «Μικρή γοργόνα» της Disney και τον Harry Potter του Κουαρόν μέχρι Ινιάριτου και Γουόνγκ Καρ Γουάι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ