Κανείς δεν τα βάζει με τον Kendrick Lamar

Κανείς δεν τα βάζει με τον Kendrick Lamar Facebook Twitter
Σε μια εποχή που η μουσική πλέον δεν έχει και τόσο σημασία, όταν κυκλοφορεί άλμπουμ o Kendrick, είναι ένα γεγονός από μόνο του.
0

«Μην με ενοχλείτε για τις επόμενες 24 ώρες, μελετάω», γράφει στο Facebook o Jamal Ernesta, ένα μέλος της αθηναϊκής χιπ χοπ κολεκτίβας ATH Kids, δίνοντας ένα link από το νέο άλμπουμ του Kendrick Lamar. Μέσα σε λίγες ώρες το timeline μου κατακλύζεται από άτομα που ποστάρουν κομμάτια από το νέο άλμπουμ «DAMN.» και φαίνεται ότι το περίμενε αρκετός κόσμος. Μιλάμε για τo ελληνικό Facebook.


Το «DAΜN.» κυκλοφόρησε ξημερώματα Μεγάλης Παρασκευής και από τον πανικό που έγινε στα social media είναι φανερό ότι κάποιοι άνθρωποι ξενύχτησαν περιμένοντας να το ακούσουν. Θυμίζει παλιές εποχές, τότε που η κυκλοφορία ενός άλμπουμ ήταν γεγονός και δεν θυμάμαι να έχει συμβεί κάτι ανάλογο τα τελευταία χρόνια. Τα περισσότερα post που βλέπεις και έχουν σχέση με τη μουσική συνήθως αφορούν θανάτους. Είναι σαν μια μουσική ανάσταση που έγινε μια μέρα νωρίτερα, την Μεγάλη Παρασκευή.


Πριν βγει, κάποιοι στο Reddit ανέφεραν ένα σωρό θεωρίες συνομωσίας -ότι δεν πρόκειται να κυκλοφορήσει ένα άλμπουμ, αλλά δυο. Στο πρώτο θα «πεθάνει» λόγω Μεγάλης Παρασκευής και στο δεύτερο θα «αναστηθεί» όπως ο Χριστός και θα κυκλοφορήσει Κυριακή του Πάσχα. Ακραίες θεωρίες, αλλά όχι τελείως αβάσιμες. Το ίδιο έκανε ο Frank Ocean πέρσι με δύο άλμπουμ. Οι συνωμοσίες βασίστηκαν στο κομμάτι "The Heart Part 4" που έδωσε ο Lamar στις 23 Μαρτίου για να ανακοινώσει ότι έχει έτοιμο το νέο του άλμπουμ. Όλοι υπέθεσαν ότι το άλμπουμ θα κυκλοφορούσε στις 7 Απριλίου. Τελικά ανακοίνωσε ότι θα χρειαστεί άλλη μια βδομάδα για να βγει επίσημα από την συγκεκριμένη ημερομηνία. Δεν άφησε όμως το κοινό του παραπονεμένο στις 30 Μαρτίου κυκλοφόρησε το βασικό κομμάτι του δίσκου «Humble» με ένα απίστευτο – και αρκετά προβοκατόρικο- βίντεο να το συνοδεύει με ξεκάθαρα πασχαλιάτικο θέμα. Σε ένα σημείο είναι ντυμένος πάπας και παρευρίσκεται στον Μυστικό Δείπνο.

 


Σε μια εποχή που η μουσική πλέον δεν έχει και τόσο σημασία, όταν κυκλοφορεί άλμπουμ o Kendrick, είναι ένα γεγονός από μόνο του.


Είναι η τέταρτη δουλειά του και έρχεται μετά την τρομερή επιτυχία του 'Το Pimp A Butterfly', ένα από τα πιο πολιτικά άλμπουμ που έχει κυκλοφορήσει την τελευταία δεκαετία.


Συνήθως, όταν προηγείται ένα τόσο σημαντικό άλμπουμ, οι περισσότεροι αναρωτιούνται αν η επόμενη δουλειά ενός καλλιτέχνη θα είναι καλή και το ίδιο καυστική. «Είναι πιο μελωδικό αλλά πάλι γεμάτo θυμό», γράφει ο Alexis Petridis στην Guardian για το DAMN. Ο Kendrick δεν έχει πάψει να προβληματίζεται για την κατάσταση που επικρατεί στην Αμερική και να το εκφράζει μέσα από την μουσική του όσο κανείς άλλος. Δεν μασάει καθόλου τα λόγια του και ξέρει να χτυπάει εκεί που πρέπει και είναι σπάνιο.


Κάνει με τα κρεμμυδάκια το κανάλι Fox News που τον κατακεραύνωσε, όταν ερμήνευσε το κομμάτι 'Alright' στα βραβεία BET το 2015. Το 'Alright' γράφτηκε για την αστυνομική βία κατά των μαύρων και έγινε κάτι σαν εμβατήριο για το κίνημα 'Black Lives Matter'. Το Fox χαρακτήρισε αυτή την εμφάνιση του ως 'μεγάλο λάθος' και 'ζημιογόνο'. Ένας από τους παρουσιαστές τους ο Geraldo Rivera έκανε την απαράδεκτη δήλωση ότι «το χιπ χοπ έχει κάνει περισσότερη ζημιά στους νεαρούς Αφροαμερικανούς από ότι ο ρατσισμός τα τελευταία χρόνια». O Kendrick τους απαντάει χρησιμοποιώντας ένα sample με αυτά τα λόγια και στο κομμάτι 'YAH. λέει "Fox News wanna use my name for percentage...Somebody tell Geraldo this nigga got ambition." («Το Fox Vews θέλει να χρησιμοποιήσει το όνομα μου για ποσοστά...Κάποιος να πει στο Geraldo ότι αυτός ο νέγρος είναι φιλόδοξος»).


Ο τίτλος όλων των κομματιών του 'DAWN.' είναι μια λέξη γραμμένη στα κεφαλαία με μια τελεία στο τέλος όπως LOYALTY., DNA., ELEMENT., PRIDE., FEAR., GOD., κτλ. Ο Lamar είναι αυτοαναφορικός πολλές φορές κατά την διάρκεια του άλμπουμ. Στο 'HUMBLE.' π.χ. μιλάει για την εσωτερική πάλη του με τη μετριοφροσύνη, για το αν είναι εφικτό να είναι κάποιος ταπεινός με τόσο ταλέντο και με τόση αναγνώριση. Είναι ένα τρομερό κομμάτι, όπως φοβερό είναι και το PRIDE., όταν ραπάρει "I can't fake humble just 'cause your ass is insecure," («Δεν μπορώ να το παίξω ταπεινός, επειδή οι πισινοί σας είναι ανασφαλείς»).

Κανείς δεν τα βάζει με τον Kendrick Lamar Facebook Twitter
Aν και μιλάει για τον ρατσισμό και την ζωή στην Αμερική, έχει κάτι στην μουσική του που τον κάνει άμεσο σε ολόκληρο τον κόσμο. Εν μέρει, μοιάζει να πλησιάζει ένα μεγάλο του ήρωα, τον Bob Marley.


Το άλμπουμ όμως έχει μια σειρά από συνεργασίες που εκπλήσσουν. Το ντουέτο με τη Rihanna είναι κάπως αναμενόμενο, αν σκεφτεί κανείς ότι είναι η μεγαλύτερη ποπ σούπερσταρ της εποχής. Η πιο σοκαριστική στιγμή του άλμπουμ είναι το κομμάτι 'XXX.' που το υπογράφει μαζί με τους U2. Αυτό σίγουρα δεν το περίμενε κανείς. Στα credits ξεχωρίζουν τα ονόματα των James Blake, Kaytranada και Greg Kurstin (ο παραγωγός της Adele). Από όλες τις συνεργασίες ξεχωρίζει το 'LOVE.' που έχει κάνει με τον Zacari, έναν ανερχόμενο μουσικό που ανήκει στο δυναμικό της TDE, της ίδιας εταιρείας με τον Lamar. Ο Zacari δήλωσε πρόσφατα – δεν ξέρω πότε πρόλαβε κι αυτός, το άλμπουμ δεν έχει κυκλοφορήσει ούτε μια μέρα– ότι με αυτό το κομμάτι έχουν δημιουργήσει ένα νέο είδος.


Ο Kendrick Lamar είναι σπουδαίος καλλιτέχνης και αυτο το 'DAMN.' είναι μια εξαιρετική δουλειά. Είναι ίσως ο σπουδαιότερος μουσικός της τελευταίας δεκαετίας. Και αν και μιλάει για τον ρατσισμό και την ζωή στην Αμερική, έχει κάτι στην μουσική του που τον κάνει άμεσο σε ολόκληρο τον κόσμο. Εν μέρει, μοιάζει να πλησιάζει ένα μεγάλο του ήρωα,Ο  τον Bob Marley. Ειδικά σε αυτές τις αμφίβολες και ασταθείς εποχές που ζούμε, έχουμε ανάγκη για τέτοιες φωνές και ο Kendrick Lamar φαίνεται ότι καλύπτει αυτό το κενό, έτσι απλά.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Σαβίνα Γιαννάτου / Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Το νέο της άλμπουμ, που αποθέωσε η «Guardian», είναι άλλο ένα λιθαράκι στην αξιοζήλευτη μουσική πορεία της. Λίγες μέρες πριν τις εμφανίσεις της στην Ελλάδα, η «υπέροχη Ελληνίδα τραγουδίστρια» όπως την αποκάλεσαν μιλά για τη δουλειά της και το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο που έχει, τη φωνή της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για την Έβδομη Συμφωνία του Γιαν Σιμπέλιους, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του ρομαντικού κινήματος του 19ου αιώνα, που συνέθεσε ο δημιουργός-σύμβολο της Φινλανδίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Σκύλλας

Μουσική / «Υπήρξα αλαζόνας από τη λαχτάρα μου να πετύχω»

Ο διεθνώς καταξιωμένος συνθέτης Δημήτρης Σκύλλας επιστρέφει με ένα έργο για το Μέγαρο Μουσικής, εμπνευσμένο από την απέριττη ομορφιά της ελληνικής δημοτικής παράδοσης, αντλώντας στοιχεία από το ηπειρώτικο μοιρολόι αλλά και από τα «σκυλάδικα».
M. HULOT
Όλες οι συναυλίες που θα δούμε το φετινό καλοκαίρι

Μουσική / Όλες οι συναυλίες που θα δούμε το φετινό καλοκαίρι

Ποπ, ροκ, ραπ, πειραματική ηλεκτρονική μουσική και ξέφρενα πάρτι με χορό δίνουν πολλές επιλογές για διασκέδαση με (σχεδόν) νέα αλλά και δημοφιλή ονόματα του παρελθόντος να διαμορφώνουν ένα καλοκαιρινό μουσικό τοπίο με μεγάλο ενδιαφέρον.
M. HULOT
Οι Blackpink επιστρέφουν αλλά σόλο

Μουσική / Έχετε έστω ακουστά τις Blackpink ή είστε τίποτα boomers;

Σε μια μουσική βιομηχανία που δεν μπορεί να συνέλθει από την απόλυτη κυριαρχία της Κ-pop, τα μέλη του πιο δημοφιλούς νοτιοκορεάτικου γυναικείου γκρουπ κυκλοφόρησαν σόλο δουλειές. Μαζί κατέκτησαν τον κόσμο, μόνες τους τι κάνουν;
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ: Τι συμβαίνει με αυτό το ερεθιστικό έργο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ: Τι συμβαίνει με αυτό το ερεθιστικό έργο;

Με αφορμή τη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής στις 11 Απριλίου, η Ματούλα Κουστένη περιγράφει ένα από τα περιφημότερα έργα του συμφωνικού ρεπερτορίου, την εμβληματική Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ, αλλά και αφηγείται ένα από τα διασημότερα σκάνδαλα στην Ιστορία της Μουσικής. Η πρεμιέρα του έργου στο Παρίσι του 1913 συνοδεύτηκε από επεισόδια που οδήγησαν μέχρι και στην παρέμβαση της αστυνομίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
O Kristof και το τέλος του παιχνιδιού

Μουσική / «Αν δουν ένα αγόρι με ρούχα που θεωρούν ότι δεν είναι αντρικά, ξαφνικά το φετιχοποιούν»

Στο νέο άλμπουμ του, ο Kristof εμπνέεται από τα παιχνίδια κάθε είδους και τo fluidity, κυκλοφορώντας την πιο προσωπική δουλειά του μέχρι σήμερα, η οποία συνοδεύεται από ένα επιτραπέζιο.
M. HULOT