Στάθης ο Βρωμόστομος

Στάθης ο Βρωμόστομος Facebook Twitter
4

Ήταν αναμενόμενο. Το διαδικτυακό δάκρυ που χύθηκε για τον πρόωρα χαμένο Στάθη Ψάλτη ήταν/είναι πολύ. Και ήταν και ειλικρινές, και συγκινητικό, και απ' όλα.

Ο Ψάλτης είχε περάσει εδώ και χρόνια στο λαό σαν ένα καλό παιδί, σαν ένας ηθοποιός που ασχολιόταν μόνο με τη δουλειά του, όντας μακριά απ' οτιδήποτε που θα μπορούσε να πλήξει την ηθική του υπόσταση. Την ακεραιότητά του. Και αυτό δεν είναι αυτονόητο.

Η δημόσια εικόνα του τα τελευταία κάμποσα χρόνια υπήρξε άμεμπτη (όπως ήταν πάντα δηλαδή), με τις λίγες τηλεοπτικές παρουσίες του ή τις επίσης ελάχιστες συνεντεύξεις του να πλέκουν, ακόμη πιο πυκνά, το ύφος ενός ανθρώπου που στέκεται αγέρωχος, επειδή μπροστά του υψώνονται μόνον αυστηρές αξίες.

Στάθης ο Βρωμόστομος Facebook Twitter
Ο Ψάλτης και οι σεναρίστες του δεν ζούσαν έξω από 'κείνο που συνέβαινε. Αντιλαμβάνονταν τα ζόρια του καθημερινού ανθρώπου, το πώς εκμηδενιζόταν π.χ. η προσωπικότητά του μπροστά στην ισοπεδωτική κρατική μηχανή.

Αντιστάθηκε στην πιο μεγάλη χυδαιότητα, που είναι η χυδαιότητα του υπονοούμενου, παίρνοντας πάνω του την ευθύνη να πει στο πανί και τη σκηνή, τα πράγματα ως έχουν. Τον «μαλάκα» μαλάκα, τον «κώλο» κώλο, τα «σκατά» σκατά και τα λοιπά. Έγινε κατάχρηση; Έγινε. Άλλα ήταν μια αρχή, πριν το πράγμα ισορροπήσει.

Μιλάω λίγο, ξέρω και προσέχω τι λέω, είμαι μέσα στους πολλούς, πάσχω μαζί τους, αλλά ταυτοχρόνως διατηρώ και τον προσωπικό μου χώρο. Δεν εκτίθεμαι, βασικά στην τιβί και τις φυλλάδες, για ψύλλου πήδημα, δε δίνω τροφή για σχόλια και κουτσομπολιά.

Ο Ψάλτης, θέλω να πω, είχε πλήρη αίσθηση του λεκτικού μέτρου στην αληθινή ζωή – παρότι τούτο το σμπαράλιαζε στις παραστάσεις και τις ταινίες του.

Πολλοί από εμάς που μεγαλώναμε στα έιτις, που ξεκινούσαμε τέλος πάντων να ανακαλύπτουμε ανάμεσα σε άλλα και το σινεμά (τόσο το ελληνικό, όσο και γενικότερα) σνομπάραμε αγρίως τις κωμωδίες του Στάθη Ψάλτη – και αυτό θα πρέπει να το ομολογήσουμε.

Ο Ψάλτης αντιπροσώπευε κάτι που θέλαμε ν' αποφύγουμε, κάτι που δεν μας ενδιέφερε – κινηματογραφικά πάντα. Βασικά το σινεμά, που αναλωνόταν στην ευκολία. Στο ανύπαρκτο ή υποτυπώδες σενάριο, στους φτηνούς διαλόγους, στην πεζότητα της αφήγησης. Όλα έμοιαζαν –και ήταν– εντελώς προκάτ, τις περισσότερες φορές με μιαν αθεράπευτη ροπή προς την προχειρότητα και την ευτέλεια. Μέσα σ' αυτό το πλαίσιο κινούμενος ο Ψάλτης μπόρεσε, πάντως, να κάνει μια μικρή (ή και λιγότερο μικρή) επανάσταση.

Στάθης ο Βρωμόστομος Facebook Twitter
Ο Στάθης Ψάλτης μαζί με τον Αλέκο Αλεξανδράκη και τον Τάκη Μηλιάδη, στην τηλεοπτική σειρά «Γιούγκερμαν» (1976-1977) που προβλήθηκε από την ΥΕΝΕΔ. Αρχείο ΕΡΤ

Βασικά, εκείνο που πράττει είναι να απελευθερώσει τον υποκριτικό λόγο, μιλώντας με τον άμεσο τρόπο του καθημερινού ανθρώπου. Αν συνυπολογίσουμε μια γενικότερη μετατόπιση αντιλήψεων, πρακτικών κ.λπ. που επέφερε, στη «δαγκωμένη» ελληνική κοινωνία της μεταπολίτευσης, η έλευση του ΠΑΣΟΚ στην εξουσία, τον Οκτώβρη του '81, ο Ψάλτης, λειτουργώντας μέσα σ' αυτό το πλαίσιο, ανατρέπει ό,τι του παραδόθηκε εκ θεμελίων. Διαλύει το επίπλαστο και το ταμπού, φτύνει την εκκλησιαστικού τύπου σοβαροφάνεια, συμπληρώνοντας/εμπλουτίζοντας το λεξιλόγιό του με το άσεμνο και το χυδαίο.

Υπό αυτή την έννοια θα λέγαμε πως αντιστάθηκε στην πιο μεγάλη χυδαιότητα, που είναι η χυδαιότητα του υπονοούμενου, παίρνοντας πάνω του την ευθύνη να πει στο πανί και τη σκηνή, τα πράγματα ως έχουν. Τον «μαλάκα» μαλάκα, τον «κώλο» κώλο, τα «σκατά» σκατά και τα λοιπά. Έγινε κατάχρηση; Έγινε. Άλλα ήταν μια αρχή, πριν το πράγμα ισορροπήσει.

Μάλιστα, αυτή η λεκτική απελευθέρωση συχνά συνδυαζόταν και με... επαναστατικές πρακτικές στην καθημερινή (κινηματογραφική) ζωή.

Στάθης ο Βρωμόστομος Facebook Twitter
Στάθης Ψάλτης και Βασίλης Μπουγιουκλάκης στην τηλεοπτική σειρά της ΕΡΤ «Η τύχη της Μαρούλας» (1978). Αρχείο ΕΡΤ

Ο Ψάλτης και οι σεναρίστες του δεν ζούσαν έξω από 'κείνο που συνέβαινε. Αντιλαμβάνονταν τα ζόρια του καθημερινού ανθρώπου, το πώς εκμηδενιζόταν π.χ. η προσωπικότητά του μπροστά στην ισοπεδωτική κρατική μηχανή, επιχειρώντας μέσα από τις δικές τους απλοϊκές προσεγγίσεις να τονώσουν συνειδήσεις και να δώσουν καθαρτήριες λύσεις.

Ο Στάθης, στην εφορία, αφού τα σούρει πρώτα στους υπαλλήλους που «ξύνονται», υπό την απειλή... νεροπίστολου τα κάνει όλα μαντάρα, υπερασπιζόμενος το κοινό συμφέρον.

Το είχε αυτό στις ταινίες του ο Ψάλτης – το «της κοινωνικής προσφοράς». Και απ' ό,τι λένε κάποιοι το είχε και στην αληθινή ζωή, αφού δούλευε για όλους είτε πάνω, είτε κάτω απ' τη σκηνή.

Στάθης ο Βρωμόστομος Facebook Twitter
Ορισμένοι ισχυρίζονται πως ο Ψάλτης υπήρξε ταλέντο που χάθηκε, που αναλώθηκε σε μετριότητες αντί ν' ασχοληθεί με το «υψηλό» και το «γενναίο».

Ορισμένοι ισχυρίζονται πως ο Ψάλτης υπήρξε ταλέντο που χάθηκε, που αναλώθηκε σε μετριότητες αντί ν' ασχοληθεί με το «υψηλό» και το «γενναίο».

Μπορεί, αλλά αυτή ήταν η επιλογή του. Είχε αρχές. Πίστευε στη δύναμη του λόγου και στο προφίλ της παρουσίας του. Ήταν πάντα αυτή η λιπόσαρκη φιγούρα, με τα έιτις Carrera στα μάτια για πολλά χρόνια, που αντιμετώπιζε με μεγάλο σκεπτικισμό τον κόσμο της TV.

Ο Ψάλτης δεν ενέδωσε στις τηλεοπτικές σειρήνες. Δεν έκανε παραχωρήσεις δηλαδή αμβλύνοντας το στυλ του, προκειμένου να μπει «σε κάθε ελληνικό σπίτι». Ένοιωθε πως αυτό που έκανε είχε τη δική του αξία, και άρα θα έπρεπε κάποιος να ξεκουνηθεί από τον καναπέ του, να πάει στο σινεμά ή στο θέατρο και να πληρώσει – για να τον δει. Ν' αναλάβει έμπρακτα, με άλλα λόγια, την ευθύνη της πράξης του. Και αυτό το επέβαλλε. Και το πήγε μέχρι τέρμα.

Ο Στάθης Ψάλτης στην τηλεοπτική σειρά «Ο Συμβολαιογράφος»

Στα ανελεύθερα σέβεντις πρόλαβε, πάντως, να εμφανιστεί στην τηλέοραση και να δείξει κομμάτια του ταλέντου του. Βλέπω τώρα στον IMDb και θυμάμαι... «Οι Έμποροι των Εθνών», «Γιούγκερμαν», «Ο Συμβολαιογράφος». Σ' αυτό το τελευταίο σίριαλ ευτύχησε, μάλιστα, να υποδυθεί ένα ρόλο που θ' αφήσει εποχή. Τον βοηθό του ανακριτή και ταυτόχρονα σπιούνου του σιορ-Τάπα, σβήνοντας απ' την οθόνη κάθε άλλο συμπρωταγωνιστή του. Ακόμη και τον μεγάλο Διαμαντόπουλο.

Έπειτα; Έπειτα ήρθαν τα έιτις. Ο Παρθενοκυνηγός, Και το Πρώτο Καμάκι, Βασικά... Καλησπέρα σας, Πέστα Χρυσόστομε, Kamikazi Αγάπη μου, Έλα να... Γυμνωθούμε Ντάρλινγκ, Τρελός Είμαι Ό,τι Θέλω Κάνω! και άλλα πολλά, στο βίντεο, για να ξαναβγεί ουσιαστικά στο πανί, ο Ψάλτης, στην τελευταία ταινία τού Γιάννη Σμαραγδή «Νίκος Καζαντζάκης», που θα προβληθεί μεσ' στη χρονιά.

Μετά; Μετά είναι η πτώση...

Στάθη πολλοί σε αδικήσαμε, γιατί ήμασταν μαλάκες, δεν υπάρχει θέμα...

Πρόσωπα
4

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο βασιλιάς της Όπερας λεγόταν Λουτσιάνο, ήταν προληπτικός, ανοικονόμητος, ανεπανάληπτος

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ο βασιλιάς της Όπερας λεγόταν Λουτσιάνο, ήταν προληπτικός, ανοικονόμητος, ανεπανάληπτος

Στις 6 Σεπτεμβρίου του 2007 σιγεί για πάντα η πιο υπέροχη φωνή που πέρασε από τα λυρικά θέατρα τον 20ό αιώνα και έμεινε στην ιστορία με το όνομα Λουτσιάνο Παβαρότι
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Γεννήθηκε και Πέθανε Σαν Σήμερα / Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Η ομορφιά, η σκανδαλώδης -για την εποχή της- σχέση με τον Ροσελίνι, ο ορμητικός χαρακτήρας της κορυφαίας Σουηδέζας σταρ μέσα από ένα ντοκιμαντέρ.
THE LIFO TEAM
Ζαν Μορό: η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ζαν Μορό: Η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Η σπουδαία Γαλλίδα ηθοποιός που έζησε με έμπνευση και ενέργεια για το παρόν και πέθανε σαν σήμερα το 2017 απεχθανόταν τις μελό αναδρομές στο παρελθόν, τις γενικές ερωτήσεις και την ανοησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνα Κώνστα: «Έκανα αυτό που ήθελα, δεν έπληξα στη ζωή μου με γάμους και παιδιά»

Σαν Σήμερα Πέθανε / Ντίνα Κώνστα (1938-2022): «Έκανα αυτό που ήθελα, δεν έπληξα στη ζωή μου με γάμους και παιδιά»

Η Ελληνίδα ηθοποιός που πέρασε από όλες τις μεγάλες θεατρικές σκηνές της Αθήνας και αγαπήθηκε από το ευρύ κοινό για τους τηλεοπτικούς της ρόλους ως «Γιολάντα» στο «Δις Εξαμαρτείν» και Ντένη Μαρκορά στους «Δύο ξένους» αφηγήθηκε την πολυκύμαντη ζωή της στο LiFO.gr.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η σύντομη αλλά φωτογενής και απόλυτα τραγική ιστορία ζωής του Billy Bo

Πέθανε Σαν Σήμερα / Η σύντομη αλλά φωτογενής και απόλυτα τραγική ιστορία ζωής του Billy Bo

Το όμορφο αγόρι από την Κοκκινιά που στα λαμπερά '80s ήταν ο σούπερσταρ της μόδας και της αθηναϊκής κοσμικής ζωής ήταν από τα πρώτα θύματα του AIDS στη χώρα μας. Πέθανε σαν σήμερα, στις 13 Ιουνίου του 1987.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Πρόσωπα / Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Η γυναίκα που έζησε την ιστορία του ελληνικού θεάτρου, και πάλεψε για την Αριστερά αφηγείται τη ζωή της στο LIFO.gr σε μια συνέντευξη-ποταμό στον Αντώνη Μποσκοΐτη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Ιωάννινα - 45 Πρόσωπα

Faces of Ioannina / 45 πρόσωπα και δημιουργικές ομάδες που κάνουν τα Ιωάννινα ξεχωριστά

Γιαννιώτες, Γιαννιώτισσες και κάτοικοι των Ιωαννίνων κάθε ιδιότητας και ηλικίας φωτογραφίζονται στη LiFO, μιλούν για τις ασχολίες τους και για όσα κάνουν την πόλη τους ξεχωριστή.
M. HULOT, ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ & ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ