The Handmaid's Tale: Θυμωμένο κομψοτέχνημα

The Handmaid's Tale: Θυμωμένο κομψοτέχνημα Facebook Twitter
Κάποια πλάνα είναι σαν ζωγραφικοί πίνακες που ζωντανεύουν όταν δεν το περιμένεις.
2

Αδίκως νομίζω είχε χαρακτηριστεί ατυχής ο τίτλος της ελληνικής μετάφρασης της περιβόητης μέσα στα χρόνια δυστoπικής νουβέλας της Μάργκαρετ Άτγουντ, The Handmaid's Tale που κυκλοφόρησε διακριτικά σχετικά το 1985 για να εξελιχθεί στη συνέχεια σε καλτ «αιρετικό» μπεστ σέλερ, high end φεμινιστική παραβολή και κατά καιρούς αντικείμενο αγωγών και μηνύσεων εκ μέρους υπερσυντηρητικών γονέων και φορέων στη βαθιά Αμερική, οι οποίοι κάποτε ήταν «γραφικοί» αλλά εδώ και μερικούς μήνες βρίσκονται στην εξουσία εκτοξεύοντας τις πωλήσεις του «επικαίρου και προφητικού» βιβλίου στα ύψη.

Προσωπικά, βρίσκω εξαιρετικό τον τίτλο Η ιστορία της πορφυρής δούλης της ελληνικής έκδοσης του 1990 (Εστία, εξαντλημένο προ πολλού) σε μετάφραση Παύλου Μάτεσι, επειδή αποδίδει σωστά τη ρετροφουτουριστική δυστοπία ενός κοντινού μέλλοντος (ή ενός παράλληλου σύμπαντος) όπου έχει επικρατήσει, στις ΗΠΑ αλλά ενδεχομένως και αλλού, ένα καθεστώς θεοκρατικού / πατριαρχικού ολοκληρωτισμού δυτικού τύπου και όσες γυναίκες μπορούν ακόμα να τεκνοποιήσουν γίνονται αναπαραγωγικά εργαλεία («πορφυρές δούλες») της στείρας ολιγαρχίας.

Πρόκειται για κομψοτέχνημα που όμως δεν θυσιάζει στο βωμό του αισθητικού εντυπωσιασμού το σημαντικό συναισθηματικό και ιδεολογικό ειδικό βάρος του κειμένου.

Ατυχής μπορεί να χαρακτηριστεί ο τίτλος μόνο υπό την έννοια ότι δεν μπόρεσε να εκμεταλλευτεί η ελληνική έκδοση την κυκλοφορία μέσα στην ίδια χρονιά ακριβώς της κινηματογραφικής μεταφοράς του βιβλίου της Άτγουντ σε σενάριο Χάρολντ Πίντερ (το ψιλο - αποκήρυξε κατόπιν) και σκηνοθεσία Φόλκερ Σλέντορφ με τον τίτλο Η ιστορία μιας καμαριέρας.

Η καναδέζικη, η ελληνική και η πρώτη αμερικανική έκδοση του βιβλίου
Η καναδέζικη, η ελληνική και η πρώτη αμερικανική έκδοση του βιβλίου

Παρά τον πιστό στο πρωτότυπο τίτλο όμως και το εκλεκτό καστ – η αδικοχαμένη Νατάσα Ρίτσαρντσον στον κεντρικό ρόλο πλαισιωμένη από τον Ρόμπερτ Ντυβάλ και την Φέι Ντάναγουεϊ – το έργο πήγε άπατο (όχι μόνο εδώ, παντού) απογοητεύοντας ειδικά όσους προσδοκούσαν από τον τίτλο κάτι σε σκαμπρόζικο σοφτ πορνό πολυτελείας.

Η αποτυχία της ταινίας όμως ποσώς ανέκοψε την ανέλιξη του βιβλίου σε «κλασικό» σύγχρονο κείμενο μυθοπλασίας που βρέθηκε κατά την επόμενη δεκαετία στις λίστες με τα προτεινόμενα συνοδευτικά της επίσημης σχολικής ύλης αλλά και στη λίστα της American Library Association (ALA) με τα βιβλία που έχουν δεχθεί τις περισσότερες καταγγελίες, κατά κανόνα για άσεμνο και αντιθρησκευτικό περιεχόμενο. Το «προφητικό» στάτους του όμως έμελλε να απογειωθεί τριάντα και πλέον χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του.

Τις ημέρες που ακολούθησαν την εκλογή του Τραμπ, οι πωλήσεις του βιβλίου σημείωσαν άνοδο της τάξης του 200%, ενώ κατά την μεγάλη Πορεία των Γυναικών (Women's March) στην Ουάσιγκτον τον Ιανουάριο παρατηρήθηκαν ουκ ολίγα πλακάτ που αναγνωρίζοντας τις ανατριχιαστικά «ρεαλιστικές» διαστάσεις που έχει λάβει πλέον η επιστημονική φαντασία του βιβλίου, έγραφαν «Κάντε ξανά μυθοπλασία την Μάργκαρετ Άτγουντ» ("Make Margaret Atwood Fiction Again").

The Handmaid's Tale: Θυμωμένο κομψοτέχνημα Facebook Twitter
Όπως λέει σ' έναν από τους εσωτερικούς μονολόγους (που έγιναν εξωτερική αφήγηση στη σειρά) η ηρωίδα, «...μόνο το φεγγάρι φαίνεται ίδιο. Κάτι είναι κι αυτό. Όλα τα άλλα έχουν αλλάξει για πάντα».

Εκείνες τις μέρες, και αφού είχε μαθευτεί ότι το βιβλίο γυριζόταν σε τηλεοπτική σειρά υψηλού κύρους, κυκλοφόρησε και το αστείο που έλεγε ότι «μέχρι να τελειώσουν τα γυρίσματα, θα είναι ντοκιμαντέρ για όσα συμβαίνουν στ' αλήθεια». Πριν κανένα μήνα επίσης, πριν την επίσημη πρεμιέρα της σειράς, γυναίκες στο Τέξας έκαναν πορεία διαμαρτυρίας ενάντια σε τροπολογία υπονόμευσης του δικαιώματος στην έκτρωση ντυμένες «πορφυρές καμαριέρες».

Με δεδομένο το παραπάνω πλαίσιο ραγδαίας επικαιροποίησης του βιβλίου, ήταν περίπου ότι σίγουρο ότι η πρεμιέρα της σειράς θα προκαλούσε έντονες αναταράξεις, συζητήσεις και πλήθος σχετικών δημοσιευμάτων ανεξαρτήτως του ύφους και του περιεχόμενου της. Το hype θα ξεφούσκωνε γρήγορα όμως αν το προϊόν δεν ήταν τόσο εξαίρετο - όπως και να το δει κανείς και ασχέτως φεμινιστικής οπτικής - σε κάθε επίπεδο.

The Handmaid's Tale: Θυμωμένο κομψοτέχνημα Facebook Twitter
Ελίζαμπεθ Μος
The Handmaid's Tale: Θυμωμένο κομψοτέχνημα Facebook Twitter
Samira Wiley

Στην πλοκή έχουν προστεθεί τοτέμ και ταμπού της σύγχρονης ψηφιακής εποχής όπως το Uber ή το Tinder (αν και τα κινητά, οι υπολογιστές και το ίντερνετ γενικά φαίνονται να απουσιάζουν από την καθημερινότητα μετά το πραξικόπημα), η γενική αισθητική αντίληψη πάντως παραπέμπει στο ρετροφουτουριστικό πνεύμα του βιβλίου όπου περιγράφεται ένα ακραίο νεοσυντηρητικό αυταρχικό σύστημα όπου έχουν καταλυθεί όλες σχεδόν οι ατομικές ελευθερίες, κυρίως των γυναικών και των πάσης φύσεως αντιφρονούντων και όπου όπως λέει σ' έναν από τους εσωτερικούς μονολόγους (που έγιναν εξωτερική αφήγηση στη σειρά) η ηρωίδα, «...μόνο το φεγγάρι φαίνεται ίδιο. Κάτι είναι κι αυτό. Όλα τα άλλα έχουν αλλάξει για πάντα».

Τον κεντρικό ρόλο της «καμαριέρας» της οποίας ο σύζυγος εκτελέστηκε και το παιδί αρπάχτηκε μέσα από την αγκαλιά της, ενώ η ίδια μετονομάστηκε σε Offred («of Fred», του Φρεντ, του «κυρίου» της δηλαδή με τον οποίο συνευρίσκεται παρουσία της συζύγου του που δεν μπορεί να κάνει παιδί) ενσαρκώνει με χαρακτηριστική άνεση και μοναδική έμπνευση η Ελίζαμπεθ Μος, για την οποία όλοι νοιώθαμε ότι δεν θα έμενε για πάντα γνωστή μόνο ως «η Πέγκι Όλσεν του Mad Men».

The Handmaid's Tale: Θυμωμένο κομψοτέχνημα Facebook Twitter
Η cameo εμφάνιση της Μπάρμπαρα Άτγουντ στη σειρά για να δώσει ένα χαστούκι στην Ελίζαμπεθ Μος.

Αισθητικά, η σειρά θυμίζει έναν σχεδιαστικά εξαίσιο μηχανισμό ακριβείας, είναι λουσμένη με το φως ενός έντονου ονείρου που γίνεται εφιάλτης και κάποια πλάνα είναι σαν ζωγραφικοί πίνακες που ζωντανεύουν όταν δεν το περιμένεις. Οι δημιουργοί της σειράς πέρασαν από συνεντεύξεις διάφορους σκηνοθέτες, κατέληξαν όμως ευτυχώς στην άγνωστη σχετικά διευθύντρια φωτογραφίας Ριντ Μοράνο παρά το ισχνό σχετικά βιογραφικό της (προσφάτως είχε δουλέψει στο «Lemonade» της Beyoncé και στο τραγικά βραχύβιο «Vinyl»), τους παρουσίασε ένα «lookbook» που περιείχε ακριβώς τον τόνο και το ύφος που είχαν ονειρευτεί.

Πραγματικά, πρόκειται για κομψοτέχνημα που όμως δεν θυσιάζει στο βωμό του αισθητικού εντυπωσιασμού το σημαντικό συναισθηματικό και ιδεολογικό ειδικό βάρος του κειμένου. Ακούγονται ήδη μάλιστα και φήμες για επέκταση της σειράς και σε δεύτερο καταρχάς κύκλο πέρα από την πλοκή του βιβλίου αλλά προσωπικά δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι είναι καλή ιδέα να μετατραπεί κάτι μοναδικό, αυτοτελές και καίριο σε ένα φεμινιστικού τύπου «Hunger Games» για ενήλικες.

Η Μάργκαρετ Άτγουντ συζητά με την Ελίζαμπεθ Μος

Οθόνες
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Στα εννιά μου προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση είχε το λεωφορείο με την Μπλανς Ντιμπουά» / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Μυθολογίες / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Η κινηματογραφική λίστα του Έλληνα συγγραφέα είναι συγκινησιακά φορτισμένη και γεμάτη παιδικές αναμνήσεις όπως και τα βιβλία του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Μυθολογίες / «Μου αρέσουν οι ιστορίες εκδίκησης στο σινεμά»: Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Από το φιλιππινέζικο σινεμά και τον Ζακ Τατί, μέχρι μια ταινία με μαχητές kung-fu που εξεγείρονται ενάντια στη γραφειοκρατία -και μία που τον ώθησε να ζητήσει από τη Marthe Keller να τον κάνει φίλο στο Facebook- η λίστα του φωτογράφου είναι γεμάτη εκπλήξεις.
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ