Ένας Ολλανδός ζωγράφος του 17ου αιώνα ζωγράφιζε τα πρώτα 3D έργα σε ξύλινα κουτιά

Ένας Ολλανδός ζωγράφος του 17ου αιώνα ζωγράφιζε τα πρώτα 3D έργα σε ξύλινα κουτιά Facebook Twitter
Trompe l'oeil, νεκρή φύση, 1664, λάδι σε καμβά. Και σε αυτόν τον πίνακα νεκρής φύσης ο ζωγράφος ενσωματώνει το τιμητικό χρυσό μετάλλιο που του απένειμε ο αυτοκράτωρ Φερδινάδνος Γ' για τις ζωγραφικές του υπηρεσίες.
0

Στην συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης του Λονδίνου ανήκει ένα υπέροχο και σπάνιο έργο τέχνης που μπορεί να θεωρηθεί ο προάγγελος των 3D απεικονίσεων, το οπτικό Κουτί με Απόψεις του Εσωτερικού ενός Ολλανδικού Σπιτιού του Σάμουελ Φαν Χούγκστρατεν.

Παιδί μιας οικογένειας Μεννονιτών με μακρά καλλιτεχνική παράδοση, ο φαν Χούγκστρατεν υπήρξε πολυτάλαντος, καθώς καταπιάστηκε όχι μόνο με την ζωγραφική αλλά και την ποίηση και την συγγραφή, πολυταξιδεμένος, μαθητής του Ρέμπραντ, και σχεδόν εμμονικός με τα θέματα της προοπτικής και της οφθαλμαπάτης. Επίσης ήταν ένας εξαιρετικά φιλόδοξος άνθρωπος που φρόντιζε μέσω των συναναστροφών -και φυσικά του γάμου του- να καλλιεργήσει έναν κοινωνικό κύκλο όπου οι σημαντικοί και κυρίως λίαν ευκατάστατοι αστοί και ευγενείς θα είχαν πάντα θέση και οι παραγγελίες τους για προσωπογραφίες και άλλου είδους ζωγραφικά έργα θα είχαν ως αποδέκτη τον ίδιο.

Γεννηθείς στο Ντόρντρεχτ το 1627, έζησε εκεί και πήρε τα πρώτα μαθήματα ζωγραφικής και χαρακτικής από τον πατέρα του. Όταν εκείνος πέθανε αποφάσισε να εγκαταλείψει την μικρή κωμόπολη για να εγκατασταθεί στο Άμστερνταμ και να μαθητεύσει στο ατελιέ του αξεπέραστου Ολλανδού ζωγράφου και ικανού δασκάλου Ρέμπραντ. Η θητεία του εκεί άφησε ένα ισχυρότατο αποτύπωμα στον φαν Χούγκστρατεν, εμφανές εξάλλου στα παλαιότερα σωζόμενα έργα του.

Παρότι πολλοί θεωρούν τον φαν Χούγκστρατεν καλύτερο ποιητή παρά ζωγράφο, ο σύγχρονος φιλότεχνος δεν μπορεί παρά να θαυμάσει την εντυπωσιακή μαεστρία με την οποία κατασκεύαζε τα peepshows του, ή αλλιώς τα "κουτιά προοπτικής."


Η τεχνοτροπία και τα θέματα που επιλέγει για τους πίνακες, τα χαρακτικά, και τα σχέδια της πρώιμης περιόδου του, θυμίζουν τόσο πολύ τα έργα του Ρέμπραντ ώστε κατά το παρελθόν κάποια να έχουν αποδοθεί λανθασμένα στον δάσκαλο αντί για τον μαθητή. Επίσης στο ατελιέ του Ρέμπραντ συνέπεσε με τον Κάρελ Φαμπρίτιους, ο οποίος εικάζεται πως τον επηρέασε στα θέματα οπτικής και προοπτικής.

Ένας Ολλανδός ζωγράφος του 17ου αιώνα ζωγράφιζε τα πρώτα 3D έργα σε ξύλινα κουτιά Facebook Twitter
Το Κουτί με Απόψεις του Εσωτερικού ενός Ολλανδικού Σπιτιού του Σάμουελ Φαν Χούγκστρατεν (περ. 1655 - 1660, λάδι και αυγό σε ξύλο), όπως εκτίθεται στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου.

Η φιλαυτία του Ολλανδού ζωγράφου εκφράζεται από πολύ νωρίς στις προσωπογραφίες που φιλοτεχνεί και η φιλοδοξία του αντικατοπρίζεται στις συχνές μετεγκαταστάσεις σε αναζήτηση σπουδαίων πατρώνων. Το 1648 επιστρέφει για λίγο στη γενέτειρα του, την οποία σύντομα εγκαταλείπει ξανά το 1651 για να μεταβεί στην Βιέννη. Η σπάνια δεξιοτεχνία του στις συνθέσεις trompe l'oeil και η ικανότητα του στις νεκρές φύσεις είναι ο λόγος που κέρδισε την εκτίμηση του αυτοκράτορα Φερδινάνδου Γ' και μαζί μία θέση στην αυλή του.

Κοιτάζοντας μία νεκρή φύση του, ο αυτοκράτορας αναφώνησε "Αυτός είναι ο πρώτος ζωγράφος που με εξαπάτησε!" Η "τιμωρία" του φαν Χούγκστρατεν γι' αυτό ήταν η κατάσχεση του πίνακα. Σε αντάλλαγμα ο Φερδινάνδος Γ' του χάρισε ένα τιμητικό χρυσό μετάλλιο που αποτέλεσε πηγή μεγάλης υπερηφάνειας για τον ζωγράφο που την ενσωμάτωσε σε πολλούς πίνακες του.

Ο φαν Χούγκστρατεν ταξίδεψε επίσης επί μακρόν στην Ιταλία, επισκεπτόμενος την Ρώμη και τη Νάπολη, στη Γερμανία και αργότερα στο Λονδίνο όπου έμεινε και εργάστηκε για τέσσερα χρόνια περίπου από το 1662 έως το 1666. Και εκεί οι παραγγελιοδότες του ανήκαν στην ελίτ της χώρας. Μετά το Λονδίνο σειρά είχε η Χάγη όπου έζησε εργαζόμενος για πέντε περίπου χρόνια πριν επιστρέψει οριστικά στο Ντόρντρεχτ το 1673 εργαζόμενος πάνω στην πραγματεία του για την ζωγραφική "Εισαγωγή στην Υψηλή Σχολή της Τέχνης της Ζωγραφικής".

Το τελικό του έργο εκδόθηκε το 1678, την χρονιά του θανάτου του και αποτελεί μεταξύ άλλων και μια σημαντική και αρκετά αξιόπιστη καταγραφή των απόψεων του Ρέμπραντ περί ζωγραφικής, ενώ στις σελίδες του ο φαν Χούγκστρατεν δεν φείδεται επικρίσεων για τον υπερβολικό νατουραλισμό του Ρέμπραντ. 

Ένας Ολλανδός ζωγράφος του 17ου αιώνα ζωγράφιζε τα πρώτα 3D έργα σε ξύλινα κουτιά Facebook Twitter
Το ανάπτυγμα μας βοηθά να αντιληφθούμε πως δημιορυγείται η ψευδαίσθηση της τρισδιάστατης εικόνας με την χρήση τόσο της συμβατικής προοπτικής όσο και της αναμορφικής προοπτικής.
 

Παρότι πολλοί θεωρούν τον φαν Χούγκστρατεν καλύτερο ποιητή παρά ζωγράφο, ο σύγχρονος φιλότεχνος δεν μπορεί παρά να θαυμάσει την εντυπωσιακή μαεστρία με την οποία κατασκεύαζε τα peepshows του, ή αλλιώς τα "κουτιά προοπτικής."

Στην κατηγορία αυτή ανήκει και το Κουτί με Απόψεις του Εσωτερικού ενός Ολλανδικού Σπιτιού που φιλοτέχνησε κάπου μεταξύ 1655 και 1660. Πρόκειται για ένα κουτί διαστάσεων 58 x 88 x 60.5 εκ., διακοσμημένο τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά, και τοποθετημένο σε μία ψηλή βάση. Το εσωτερικό του κουτιού είναι ζωγραφισμένο στις τρεις πλευρές και το επάνω και κάτω μέρος ενώ η έκτη πλευρά είναι ανοιχτή. Ιδανικά η πλευρά αυτή φωτιζόταν είτε από φυσική πηγή φωτός, είτε από κερί ενώ υπάρχουν δύο τρύπες στις βραχείες πλευρές του για να κοιτάζει κανείς μέσα την απεικόνιση του ολλανδικού σπιτιού της εποχής εκείνης που μοιάζει σχεδόν ζωντανή.

Το εσωτερικό φαίνεται σχεδόν μεγαλύτερο από το κουτί που το περιέχει χάρη στην ιδιαίτερη τεχνική του φαν Χούγκστρατεν όπου εντός της κάθε εικόνας περικλείονται φευγαλέες εικόνες άλλων δωματίων μέσα από παράθυρα και πόρτες. Το μεγαλύτερο μέρος της ζωγραφιάς είναι απεικονισμένη με την συμβατική προοπτική, αλλά υπάρχουν και λεπτομέρειες που αλληλεπιδρούν με τις επιφάνειες του κουτιού, όπως για παράδειγμα ο σκυλάκος (αγαπημένη προσθήκη του ζωγράφου στα ζωγραφικά του έργα, όπως και οι γάτες) που φαίνεται να ξεπετάγεται καθώς ο μισός είναι ζωγραφισμένος κανονικά στον "τοίχο" του δωματίου, ενώ το κάτω μέρος και τα πόδια του είναι ζωγραφισμένα στο πάτωμα, σε αναμορφική προοπτική. Η ορθή γωνία δημιουργεί αυτή την ψευδαίσθηση, την οποία εκμεταλλεύεται ο καλλιτέχνης πολλές φορές. 

 

Ένας Ολλανδός ζωγράφος του 17ου αιώνα ζωγράφιζε τα πρώτα 3D έργα σε ξύλινα κουτιά Facebook Twitter
Άποψη του εσωτερικού του σπιτιού με το αναμορφικά ζωγραφισμένο σκυλάκι στο προσκήνιο.

Στο ανάπτυγμα του κουτιού εμφανίζεται επίσης κι ένα παράξενο κόκκινο ορθογώνιο στο δάπεδο, με ένα μικρό λευκό ορθογώνιο επάνω του που εύκολα το περνάει κανείς για χαλί αλλά αν κοιτάξει από τις οπές φαίνεται ξαφνικά σαν τραπέζι με έναν λευκό φάκελο επάνω του, του οποίου ο παραλήπτης μάλιστα είναι ο ίδιος ο φαν Χούγκστρατεν, κάτι που μας οδηγεί στην σκέψη ότι ίσως έχει απαθανατίσει το εσωτερικό του σπιτιού του.

Ίσως μάλιστα η γυναίκα που φαίνεται ξαπλωμένη σε κάποιο από τα δωμάτια στο βάθος να είναι η σύζυγος του ζωγράφου, άποψη που στηρίζεται και η επιλογή να ζωγραφίσει τόσο τον δικό του θυρεό όσο και της οικογενείας της.

 

Ένας Ολλανδός ζωγράφος του 17ου αιώνα ζωγράφιζε τα πρώτα 3D έργα σε ξύλινα κουτιά Facebook Twitter
Γηραιός άνδρας στο παράθυρο, 1653, λάδι σε καμβά, Kunsthistorisches Museum Wien.

Οι τεχνικές που χρησιμοποιούνται για να επιτύχει κανείς αυτό το αποτέλεσμα είναι αρκετές αλλά μάλλον ο φαν Χούγκστρατεν χρησιμοποίησε μία έντονη πηγή φωτός και τοποθετώντας μικρογραφίες αντικειμένων αντέγραψε τις προβεβλημένες σκιές τους, οι οποίες αντιστοιχούν στην αναμορφική εικόνα τους όπως πρέπει να σχεδιαστεί στις άλλες τρεις πλευρές του κουτιού ώστε να ξεγελαστεί το μάτι μας. Δεδομένου ότι κατά πάσα πιθανότητα το εσωτερικό του κουτιού απεικονίζει την εστία του καλλιτέχνη, εξίσου σημαντικές είναι και οι εξωτερικές απεικονίσεις που φαίνεται να αποτελούν αλληγορικές αναφορές στην ζωή του και να αποκαλύπτουν την επιθυμία του για χρήματα, φήμη και δόξα και αντιστοιχούν στα κεφάλαια της πραγματείας που ολοκλήρωσε λίγο πριν τον θάνατο του.

Η επιμήκης πλευρά όπου εμφανίζεται ένα χερουβείμ κρατώντας το κέρας της Αμάλθειας παρουσιάζει την αγάπη για τον πλούτο ως κινητήριο δύναμη που ωθεί τον καλλιτέχνη να δημιουργήσει. Η αγάπη για την τέχνη και την δόξα εικονίζονται στις βραχείες πλευρές του κουτιού ενώ η επάνω πλευρά του καλύπτεται από μια εύκολη να αναγνωστεί αλληγορία για την σωματική έλξη: η Αφροδίτη και ο Έρως είναι ξαπλωμένοι και ζωγραφισμένοι αναμορφικά. Αυτή η επιλογή του φαν Χουγκστράτεν ίσως να ήταν εκτός από τεχνικό κόλπο και μία δήλωση του για το πάθος και τον έρωτα, μιας και η οπτική του ανθρώπου αλλοιώνεται όταν τον αγγίξουν τα βέλη του φτερωτού θεού και κατακλυστεί από επιθυμία.

Ένας Ολλανδός ζωγράφος του 17ου αιώνα ζωγράφιζε τα πρώτα 3D έργα σε ξύλινα κουτιά Facebook Twitter
Προοπτική άποψη γυναίκας που διαβάζει επιστολή, 1670, λάδι σε καμβά, Mauritshuis.
Ένας Ολλανδός ζωγράφος του 17ου αιώνα ζωγράφιζε τα πρώτα 3D έργα σε ξύλινα κουτιά Facebook Twitter
Η Αναιμική Γυναίκα, 1660-1678, λάδι σε καμβά, Rijksmuseum.

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ