Ο Άλεξ Γκάρλαντ πάντα θα συνδέεται στο μυαλό μου με μία λέξη: «παραλία». Πρόκειται για τον άνθρωπο που, το 1996, σε ηλικία μόλις 26 ετών, κυκλοφόρησε ένα από τα πιο επιδραστικά αγγλόφωνα μυθιστορήματα των τελευταίων δεκαετιών.
Το «The Beach» είχε έντονες επιρροές από τον θρυλικό «Άρχοντα των Μυγών» και ήταν τέτοιος ο αντίκτυπος του βιβλίου κατά το δεύτερο μισό της δεκαετίας του '90, ώστε αποδόθηκε στον Βρετανό πρωτοεμφανιζόμενο συγγραφέα ο τίτλος της «φωνής» της Generation X, της γενιάς δηλαδή που προηγήθηκε των millennials και περιλάμβανε όλους όσοι γεννήθηκαν από τα μέσα των '60s μέχρι τις αρχές των '80s.
Αξίζει να αναφερθούμε στα γρήγορα στην -όχι και τόσο πετυχημένη- κινηματογραφική διασκευή του βιβλίου από τον Ντάνι Μπόιλ, που ίσως και να είχε ξεχαστεί εντελώς αν δεν αποτελούσε την αμέσως επόμενη κινηματογραφική εμφάνιση του Λεονάρντο ΝτιΚάπριο μετά τον θρίαμβο του «Τιτανικού».
Παρόλο που ο σημαντικός Βρετανός σκηνοθέτης και δημιουργός του «Trainspotting» έφτιαξε μια γρήγορη ταινία, σαν βιντεοκλίπ, με το σήμα κατατεθέν κοφτό μοντάζ του και μερικές αξιομνημόνευτες στιγμές από την πάντα υπέροχη Τίλντα Σουίντον και τον Ρόμπερτ Καρλάιλ σε έναν μικρό ρόλο, το βασικό πρόβλημα θαρρώ πως ήταν στη σεναριακή διασκευή από τον Τζον Χοτζ, συνεργάτη του Μπόιλ από τα «Trainspotting» και «Μικρά Εγκλήματα Μεταξύ Φίλων».
Το σίγουρο είναι ότι δεν κατάφερε να αποδοθεί σωστά η μαγεία της περιπέτειας μιας παρέας από millennials, καθώς η αναζήτησή τους για χαμένους παραδείσους καταλήγει σε υπαρξιακό αδιέξοδο.
Γεγονός επίσης είναι ότι η τουριστική κίνηση της Ταϊλάνδης γνώρισε τεράστια έκρηξη μετά την κυκλοφορία του βιβλίου και -κυρίως- της ταινίας και τα παρθένα ως τότε Phi Phi Islands μετατράπηκαν μέσα σε μια νύχτα σε έναν από τους πιο hot τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως – η μαγεία είχε χαθεί ανεπιστρεπτί.
Ο Μπόιλ μάλλον αντιλήφθηκε εκ των υστέρων το λάθος του να μη στρατολογήσει τον ίδιο τον Γκάρλαντ για το σενάριο της ταινίας του και αποφάσισε να συνεργαστεί μαζί του στις δύο επόμενες, που προέκυψαν πολύ πιο επιτυχημένες καλλιτεχνικά: στο θρυλικό πλέον θρίλερ «28 Μέρες Μετά», που αποτελεί μία από τις κορυφαίες στιγμές του είδους των ταινιών τρόμου με ζόμπι, και στο διαστημικό «Sunshine», που επίσης έδωσε μια σχετικά νέα πνοή στην επιστημονική φαντασία.
Όμως και η αμέσως επόμενη σεναριακή δουλειά του Γκάρλαντ είναι αξιομνημόνευτη: το 2010 η κινηματογραφική διασκευή του «Never Let Me Go», του υπέροχου δυστοπικού μυθιστορήματος του περσινού νικητή του Νόμπελ Λογοτεχνίας, Καζούο Ισιγούρο, είχε πάρει θετικά credits τόσο για το απόκοσμο μελαγχολικό σενάριο, όσο και για τις ευαίσθητες ερμηνείες του πρωταγωνιστικού τρίο των μετέπειτα μεγάλων σταρ Κάρι Μάλιγκαν, Άντριου Γκάρφιλντ και Κίρα Νάιτλι.
Εν τω μεταξύ, ο πολύ προσεκτικός στις κινήσεις του Γκάρλαντ είχε ήδη κυκλοφορήσει άλλα δύο -ήσσονος όμως σημασίας- μυθιστορήματα, για να φτάσουμε στο 2015 και την απόφασή του να περάσει πίσω από την κάμερα, υπογράφοντας αυτή τη φορά σενάριο και σκηνοθεσία σε μια διαφορετική ταινία επιστημονικής φαντασίας, «εσωτερικού χώρου», θα μπορούσαμε να πούμε.
Το «Ex Machina» αποτέλεσε λοιπόν το σκηνοθετικό του ντεμπούτο και έγινε δεκτό με ενθουσιασμό, αποστομώνοντας όσους τον περίμεναν ενδεχομένως στη γωνία, καθώς η παράδοση θέλει τα περάσματα των σεναριογράφων και των λογοτεχνών, των ανθρώπων της πένας εν γένει, στη σκηνοθεσία, συνήθως να μην είναι και τόσο επιτυχημένα.
Η ιστορία του προγραμματιστή Κέιλεμπ που κερδίζει τη δυνατότητα να επισκεφθεί το απομονωμένο άντρο του μεγιστάνα της τεχνολογίας Νέιθαν Μπέιτμαν και να έρθει σε επαφή για λίγες μέρες με το κορυφαίο του επίτευγμα, την Έιβα, ένα τέλειο ρομπότ με ανθρώπινη μορφή, ώστε εκείνος να τεστάρει τη συμπεριφορά της, ήταν τόσο άψογα γραμμένη και εκτελεσμένη, ώστε το φιλμ δικαίως έφτασε μέχρι τις υποψηφιότητες για το Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου.
Η ταινία γενικά συγκαταλέχθηκε ανάμεσα στις καλύτερες της χρονιάς, κερδίζοντας το Όσκαρ Ειδικών Εφέ και μια πλειάδα άλλων βραβείων, και έκανε αμέσως σταρ την Αλίσια Βικάντερ, τη Σουηδή ηθοποιό που έδωσε ψυχή στην Έιβα.
Η Βικάντερ εκείνη τη χρονιά κέρδισε το Όσκαρ Β' Γυναικείου Ρόλου για το «Κορίτσι από τη Δανία» και τώρα ετοιμάζεται να σκαρφαλώσει στην κορυφή των a-list σταρ του Χόλιγουντ με την ενσάρκωση της νέας βερσιόν της θρυλικής Λάρα Κροφτ.
Εν τω μεταξύ, μέσα στον μήνα κυκλοφορεί και η νέα ταινία του Γκάρλαντ, το θρίλερ επιστημονικής φαντασίας «Annihilation» με τη Νάταλι Πόρτμαν. Ως τότε, ευκαιρία να ξαναδούμε το βραβευμένο του ντεμπόυτο «Ex Machina» που προβάλλεται στη Nova μαζί με πολλές άλλες βραβευμένες ταινίες αλλά και πρεμιέρες που φέτος κλέβουν την παράσταση στον χορό των βραβείων..