Richard Attenborough, ο παραγωγικός ευπατρίδης του βρετανικού σινεμά

Richard Attenborough, ο παραγωγικός ευπατρίδης του βρετανικού σινεμά Facebook Twitter
0
Richard Attenborough, ο παραγωγικός ευπατρίδης του βρετανικού σινεμά Facebook Twitter
Ως σκηνοθέτης, προτιμούσε το περιεχόμενο από το στιλ. Ως ηθοποιός, μπορούσε να παίξει τα πάντα, απαλλαγμένος από νέος από το βάρος της φωτογενούς ομορφιάς.

Από τις λίστες με τους ηθοποιούς που βραβεύτηκαν με Όσκαρ σκηνοθεσίας, ποτέ δεν παραλείπουμε τον Γουόρεν Μπίτι, τον Μελ Γκίμπσον, τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ και τον Κέβιν Κόσνερ, αλλά πάντα μας διέφευγε ο Ρίτσαρντ Άτενμπρο, ή Ατέμπορο ελληνιστί, ο πιο υπεύθυνος και ευσυνείδητος εργάτης του αγγλικού κινηματογράφου.

Ίσως γιατί το πλατύ, διεθνές κοινό δεν τον ταύτισε με κάποιον συγκεκριμένο ρόλο (με την εξαίρεση του στοργικού παππού αλλά πλανεμένου επιχειρηματία στο Jurassic Park του Στίβεν Σπίλμπεργκ), αλλά με το Γκάντι, το ευγενές, ευαίσθητο και φιλειρηνικό έπος που "ανέβασε" στην μεγάλη οθόνη, υπογράφοντας την παραγωγή και την σκηνοθεσία, με κόπο, θυσίες και βάσανα, αλλά με τεράστια εμπορική, ηθική και καλλιτεχνική ανταμοιβή.


Πριν από το φιλμ των 8 Όσκαρ (τη χρονιά που κέρδισε τον Εξωγήινο, του Στίβεν Σπίλμπεργκ και πάλι), υπήρξε από τα πλέον οικεία πρόσωπα στους Βρετανούς σινεφίλ επί 40 συναπτά χρόνια πριν από το Γκάντι, έχοντας παίξει πάμπολλους χαρακτήρες στο μεταπολεμικό σινεμά της χώρας του, χωρίς να διστάζει να δοκιμαστεί στις ΗΠΑ αλλά και σε πιό καλλιτεχνικές ταινίες, όπως το θαυμάσιο Chess Players του Σατγιατζίτ Ρέϊ.

Για να του εμπιστευτούν τα κεφάλαια για το Γκάντι, είχε αποδείξει με το ιστορικό Young Winston (1972) και το πολεμικό Bridge Too Far (1977), πως ήταν ικανός να χειριστεί πολλούς ηθοποιούς, ακόμη περισσότερους κομπάρσους, συνεργεία, τοποθεσίες, εποχές και λογιστικά προβλήματα με αφηγηματική αποτελεσματικότητα.


Ωστόσο, αν πιστέψουμε τα Όσκαρ, ως σκηνοθέτης έμελλε να καταξιωθεί. Και γύρισε ουκ ολίγες ταινίες, πριν και μετά τη διπλή βράβευση του. Ανάμεσα σ' αυτές, την επίσης ευγενικά φιλελεύθερη Κραυγή Ελευθερίας για τον αγωνιστή Μπίκο, το νερόβραστο In Love and War, το μεγαλεπήβολο Τσάπλιν που αξίζει μόνο για την ιδιοφυΐα του Ρόμπερτ Ντάουνι, και το πολύ έξυπνο μελόδραμα Shadowlands, με την Ντέμπρα Γουίνγκερ και τον αγαπητό του Άντονι Χόπκινς.

Ως σκηνοθέτης, προτιμούσε το περιεχόμενο από το στιλ. Ως ηθοποιός, μπορούσε να παίξει τα πάντα, απαλλαγμένος από νέος από το βάρος της φωτογενούς ομορφιάς. Ως προσωπικότητα, βοήθησε με την παρουσία του και τις συντονισμένες κινήσεις του τη βρετανική βιομηχανία, με παραγωγές, lobbying, φιλανθρωπίες και συμμετοχές σε επιτροπές, πάντα με έναν καλό λόγο και πολύ συναίσθημα. Γι' αυτή την πλευρά του, τιμήθηκε παντοιοτρόπως στη χώρα του: Sir, Lord, πρόεδρος στο Channel 4 και Fellow στην Βρετανική Ακαδημία, αν και για τους συνομιλητές του και τον κόσμο, ήταν, χαϊδευτικά, ο Lord Dickie. Οι Αμερικανοί τον αποδέχθηκαν και τον εμπιστεύτηκαν για την πειθώ και την απλότητα του, το ιδιαίτερο ταλέντο του να στρογγυλεύει μεγάλα σενάρια, χωρίς να τα ευτελίζει.


Έφυγε πλήρης ημερών στα 90 του χρόνια, ευρέως καταξιωμένος αλλά βαθιά πικραμένος, αδυνατώντας να συνέλθει από το χαμό της κόρης και της εγγονής του στο φονικό τσουνάμι της Ταϊλάνδης το 2004. Έκτοτε, δεν έπαιξε στο σινεμά και αποτραβήχτηκε στο σπίτι του στο Λονδίνο. Τα τελευταία νέα γύρω από τη υγεία του μετέδιδε ο αδελφός του, διάσημος ντοκιμαντερίστας Ντέϊβιντ Άτενμπρο, το επώνυμο του οποίου παράφρασε η Αθηνά-Ραχήλ Τσαγγάρη, ως Άτεμπεργκ.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Οθόνες / «Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Γοητεύτηκε ξαφνικά από το θέατρο και διάβαζε γι' αυτό ενώ εργαζόταν σε ένα περίπτερο. Όταν, δίχως να ξέρει τι τον περιμένει, ο Γιάννης Καράμπαμπας βρέθηκε μπροστά από την κάμερα της Πέννυς Παναγιωτοπούλου στο «Wishbone», διακρίθηκε με το βραβείο του πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

Οθόνες / Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

«Αν δεν ξέρεις το όνομα Keyser Söze, τότε έχεις ένα σοβαρό κινηματογραφικό κενό» - Είναι δυνατόν μια συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων να μην ξέρει από ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα και σασπένς; Αποκλείεται.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

OSCARS 2025 / H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

Ο Σον Μπέικερ έσπασε τα κοντέρ κερδίζοντας 4 προσωπικά Όσκαρ για την άγρια κωμικοτραγική κινηματογραφική του χειροτεχνία. Η Μάϊκι Μάντισον χάλασε το πάρτι της Ντέμι Μουρ. Και η ιστορία της σεξεργάτριας, έδωσε ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη του σινεμά να φτιάχνει ταινίες θαρραλέες και αυθεντικές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching

Οθόνες / 11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

Καθώς πλησιάζει η 97η απονομή των Όσκαρ, επιλέγουμε 11 νικήτριες του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας που μπορείτε να βρείτε σε streaming πλατφόρμες και στη συνδρομητική τηλεόραση, για να κάνετε προθέρμανση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στην καρδιά του ταύρου - στην κοιλιά του καλλιτέχνη

Οθόνες / «Η καρδιά του ταύρου»: Ένα ντοκιμαντέρ για την πίστη στην ψευδαίσθηση

Σε παραγωγή Onassis Culture, η Εύα Στεφανή επιχειρεί μια κατάδυση στον σαγηνευτικό κόσμο του Δημήτρη Παπαϊωάννου και της προετοιμασίας της παράστασής του «Εγκάρσιος Προσανατολισμός».
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Oscar stories: Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Pulp Fiction / Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Από το αριστούργημα του Ζαν Ρενουάρ μέχρι τη σαρωτική διάκριση της Εμίλια Πέρεζ με τις 13 υποψηφιότητες, η πορεία των ξενόγλωσσων ταινιών στα Όσκαρ είναι γεμάτη από σταθμούς που αμφισβητούν και αναμορφώνουν τα όρια του κινηματογράφου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Μυθολογίες / «Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Παραγνωρισμένα διαμάντια, ένας Σουηδός ημίθεος και χαρακτήρες που ξεπερνούν τα βιβλία από τα οποία γεννήθηκαν: ο σκηνοθέτης μοιράζεται τις ταινίες που τον σημάδεψαν καθώς και την αγαπημένη του αφίσα για καθεμιά από αυτές.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Οθόνες / 12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Για όσους δεν έχουν αρκετό χρόνο, αλλά θέλουν να τηρήσουν τη σινεφιλική τους δίαιτα, και για παραπονούμενους ότι η διάρκεια των ταινιών «έχει μεγαλώσει πολύ», ξεψαχνίσαμε τις πλατφόρμες και τους καταλόγους τους και παρουσιάζουμε 12 ταινίες που δεν υπερβαίνουν τη μιάμιση ώρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ