Αισθηματίες θα χαρακτηρίζονταν όλοι οι ήρωες της ταινίας, εφόσον ο καθένας αγαπάει με τον τρόπο του και πληρώνει το τίμημα αυτού του, ουσιαστικά, αδηφάγου συναισθήματος.
Χθες στο Ιντεάλ της Πανεπιστημίου έγινε η προβολή για φίλους της καινούργιας ταινίας του Νίκου Τριανταφυλλίδη με τίτλο Οι Αισθηματίες, ένα ελληνικό film noir που ξεκίνησε ήδη την πορεία του από το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Μόσχας. Όλο το σινάφι του ελληνικού κινηματογράφου είδαμε στην προβολή, γεγονός που φανερώνει πως το νέο έργο του Τριανταφυλλίδη αποτελεί και λίγο ενδοοικογενειακή υπόθεση, λίγο πριν την έξοδο του στις αίθουσες: Αχιλλέας Κυριακίδης, Αργύρης Παπαδημητρόπουλος, Γιάννης Βεσλεμές, Αλέξανδρος Βούλγαρης, Νίκος Ζερβός, μερικά μόνο από τα πρόσωπα που βρέθηκαν στο Ιντεάλ χθες το μεσημέρι. Εν όψει, λοιπόν, της διανομής της ταινίας στις αίθουσες σε ένα μήνα περίπου, μπορώ κι εγώ να γράψω από τώρα δυο λόγια:
Αισθηματίες θα χαρακτηρίζονταν όλοι οι ήρωες της ταινίας, εφόσον ο καθένας αγαπάει με τον τρόπο του και πληρώνει το τίμημα αυτού του, ουσιαστικά, αδηφάγου συναισθήματος.
Ο σεβάσμιος Δάσκαλος που ευφραίνεται με τη φωνή του Enrico Caruso στους Αλιείς Μαργαριταριών του Bizet είναι ένας αρχαιοκάπηλος τοκογλύφος που διοχετεύει στην έφηβη κόρη του την αγάπη του εν είδει υπερπροστασίας.
Τη νεαρή κοπέλα αγαπάει και ο Ερμής, ο ένας από τους δύο εν ψυχρώ εκτελεστές των βρωμοδουλειών του Δασκάλου. Η ένωση του με το κορίτσι θα πάει να του θυμίσει πως πάνω απ' όλα είναι άνθρωπος με σωματικές και ψυχικές ανάγκες και όχι απλά μια κουρδισμένη δολοφονική μηχανή.
Το άλλο τσιράκι του Δασκάλου, ο συναισθηματικά ανώριμος και επιρρεπής στο αλκοόλ, Γιάννης, αγαπάει παθιασμένα μια πόρνη και είναι έτοιμος να τα παρατήσει όλα για να ζήσει ένα ρομάντζο μαζί της.
Στο περιθώριο όλων αυτών, φυγαδεύουν τα αγάλματα του Δασκάλου μέσα σε νεκροφόρες ή βγάζουν από τη μέση με περισσή ευκολία τους οφειλέτες του, σαν εκείνον τον γραφικό γλύπτη που πουλάει μάρμαρα με αρχαιοελληνική περιβολή στο telemarketing και τον αστείο καθηγητή χορού τσα - τσα (ένας μικρός απολαυστικός ρόλος για τον Ρένο Χαραλαμπίδη). Σημειωτέον, από τους Αισθηματίες παρελαύνουν σε ρολάκια αρκετοί ακόμη συνάδελφοι ή και φίλοι του Τριανταφυλλίδη: Ο Βασίλης Μαζωμένος, ο Αλέξανδρος Βούλγαρης, ο Χρήστος Δήμας, η Βαλέρια Χριστοδουλίδου, μέχρι και ο Πέτρος Τατσόπουλος!
Τα πιο τραγικά πρόσωπα της ιστορίας αναδεικνύονται ο Ερμής και ο Γιάννης σε αντίθεση με τον Δάσκαλο που μπορεί να φιλοσοφεί από την ασφάλεια της παραθαλάσσιας βίλας του και να δίνει εντολές. Ο άνθρωπος αυτός μοιάζει να έχει ξεφύγει από τους κινδύνους της πόλης, πλέον είναι ένας σοφός δανδής που παρακολουθεί και ενίοτε παρεμβαίνει στις μοίρες όσων των περιστοιχίζουν και γνωρίζουν το ποιόν του.
Την αγάπη τους για την κόρη του Δασκάλου, ο ένας, και για την πόρνη, ο άλλος, θα ανταλλάξουν με την ίδια τους τη ζωή εντός μιας σεναριακής δράσης, στην οποία, όσο κορυφώνεται, εμπλέκονται νταβατζήδες, βιτσιόζοι αλλοδαποί παράνομοι και μερικοί άλλοι άνθρωποι (από τη μαστρωπό ιδιοκτήτρια του μπαρ, ρόλος - γάντι για την εξαίρετη Αθηνά Παππά, μέχρι τα ρολάκια που λέγαμε παραπάνω). Αυτοί οι άλλοι άνθρωποι είναι η σύνδεση του σκηνοθέτη με τον πιο βατό κόσμο της λογικής, η επαφή των, διψασμένων γι' αγάπη, ηρώων του με άτομα που έχουν λύσει τέτοιου είδους ζητήματα και απλά ζουν στην καθημερινότητα τους. Μπορώ να πω ότι είναι από τις σπάνιες φορές σε μία ταινία που οι χαρακτήρες παρουσιάζονται τόσο καλοσχεδιασμένοι και επαρκείς.
Ο Τριανταφυλλίδης βέβαια ευτύχησε απ' την άποψη του casting: Οι Αισθηματίες του σηματοδοτούν την επιστροφή του Τάκη Μόσχου στη μεγάλη οθόνη, ενός ηθοποιού που έχει ταυτιστεί με τις καλύτερες στιγμές του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου για περισσότερα από τριάντα χρόνια. Άκρως κινηματογραφική φάτσα και ο Δημήτρης Λάλος στο ρόλο του Ερμή, καλή και η γεμάτη ψυχολογικές μεταπτώσεις ερμηνεία του Χάρη Φραγκούλη ως Γιάννης με το υπόλοιπο cast να απαρτίζουν η Ιλιάνα Μαυρομάτη, η Ευτυχία Γιακουμή, ο Αντώνης Σπίνουλας, η Ιωάννα Μπακαλάκου και ο Κώστας Ξυκομηνός.
Στην ταινία ακόμη συμπρωταγωνιστούν οι μουσικές εμμονές του σκηνοθέτη: Λαϊκά άσματα της δεκαετίας του 1980 με την Τζένη Βάνου και τον Λευτέρη Μυτιληναίο (ο ίδιος ο Μυτιληναίος εμφανίζεται να τραγουδάει play back τη μεγάλη του επιτυχία Κομπάρσος των Γιώργου Κατσαρού - Πυθαγόρα), αλλά και σύγχρονα κομμάτια των Mary & The Boy, Κόρε.Ύδρο., Κατερίνας Παπακωνσταντίνου κ.α. Όσο για το πρωτότυπο soundtrack, αυτό το ανάλαβε ο The Boy, είτε γράφοντας καινούργιες συνθέσεις, είτε διασκευάζοντας Αττίκ με το δικό του τρόπο.
Ούτως ή άλλως η πιο επιβλητική φιγούρα αγάλματος που στέκεται μέσα στη νύχτα δεν είναι κάποιου αρχαίου Έλληνα, αλλά του τροβαδούρου Νίκου Γούναρη. Με τη φωνή και τη μορφή του Γούναρη οι ήρωες του Νίκου Τριανταφυλλίδη ψάχνουν απεγνωσμένα να αγαπήσουν και να αγαπηθούν, να οδηγηθούν στη σφαγή σαν αθώα πρόβατα παρά τον σκληροτράχηλο βίο τους. Όπως και με εκείνα τα λόγια που ακούγονται στην έναρξη και στο κλείσιμο της ταινίας!
* Και κάτι ακόμη: Στα credits της παραγωγής, στον πιο νευραλγικό δηλαδή τομέα της ταινίας, είδαμε το όνομα του Νίκου Καβουκίδη. Αξίζουν τα πιο θερμά συγχαρητήρια στον βετεράνο κινηματογραφιστή και οπερατέρ που τα τελευταία χρόνια δίνει όλο του τον τεχνικό εξοπλισμό προκειμένου να γυριστούν ελληνικές ταινίες. Αυτό είναι και το ζητούμενο, να μπορούν να φτιάχνονται ακόμη καλές ελληνικές ταινίες σε εποχές όπου οι προϋπολογισμοί του ΕΚΚ έχουν συρρικνωθεί δραματικά.
σχόλια