Επιστροφή ''Στο σπίτι'' του Αθανάσιου Καρανικόλα και στο σινεμά ατόφιου κοινωνικού προβληματισμού

 Επιστροφή ''Στο σπίτι'' του Αθανάσιου Καρανικόλα και στο σινεμά ατόφιου κοινωνικού προβληματισμού Facebook Twitter
0

Η ταινία Στο σπίτι του Αθανάσιου Καρανικόλα ήταν η πρώτη ελληνική που είδα στις φετινές Νύχτες Πρεμιέρας. Προβλήθηκε χθες βράδυ στην αίθουσα Odeon Όπερα 1, παρουσία των συντελεστών της, αλλά και εκπροσώπων του ελληνικού κινηματογράφου: εκεί ήταν ο πρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών, Χάρης Παπαδόπουλος, ο παραγωγός Νίκος Σέκερης, οι σκηνοθέτες Γιάννης Οικονομίδης και Βασίλης Μαζωμένος, οι ηθοποιοί Θέμις Μπαζάκα, Ηλίας Λογοθέτης, Κωνσταντίνος Τζούμας κ.α.

Τον Αθανάσιο Καρανικόλα δεν τον γνωρίζω, για την ακρίβεια δεν είχα δει ούτε μισό καρέ από τις προηγούμενες ταινίες του, μια και πρόκειται για Έλληνα σκηνοθέτη του εξωτερικού, ο οποίος τώρα, όπως είπε και ο ίδιος, γύρισε την πρώτη του αμιγώς ελληνική ταινία, με Έλληνες ηθοποιούς δηλαδή και ελληνικό συνεργείο.

Πέρα απ' όλα αυτά (μάλλον δεν έχουν και πολλή σημασία για τον απλό θεατή), είχα την ευκαιρία να δω μία ταινία που θα μπορούσε να ανοίξει το δρόμο για την επιστροφή σε ένα σινεμά ατόφιου κοινωνικού προβληματισμού.

Στο σπίτι του Kαρανικόλα δεν υπάρχει καμία αλληγορία από πίσω. Υπάρχουν καταστάσεις και πρόσωπα ''υπαρκτά'' μόνο. Χα! Μα υπάρχει αλληγορία: Οι γιάπηδες μεγαλοαστοί προτού ''πουλήσουν'' την πιστή οικιακή βοηθό, πρώτα ξεπουλάνε το πανέμορφο άλογο τους, ένα ζώο - σύμβολο φιλίας και αφοσίωσης.

 Επιστροφή ''Στο σπίτι'' του Αθανάσιου Καρανικόλα και στο σινεμά ατόφιου κοινωνικού προβληματισμού Facebook Twitter

Όλα ξεκινούν όταν η Νάντια, η επί 12 χρόνια Γεωργιανή οικιακή βοηθός ενός ευκατάστατου ζευγαριού και νταντά της κόρης τους, αρρωσταίνει από μυελοπάθεια που αργά ή γρήγορα θα παραλύσει το κορμί της. Το πρόβλημα αυτό θα ξεριζώσει κυριολεκτικά τη, μέχρι πρότινος, στενότατη σχέση της με την οικογένεια και θα ξεσκεπάσει την επιφανειακότητα των ανθρώπων. Μοναδικό στήριγμα της Νάντιας ο σύντροφος της, επίσης εργαζόμενος στο σταύλο των εργοδοτών της. Γιατί από ένα σημείο κι έπειτα, η άτυχη γυναίκα μοιάζει να βυθίζεται στην κατάθλιψη και να απομονώνεται απ' όλα τα πρόσωπα που αγάπησε: το ζευγάρι και το κοριτσάκι τους, ακόμη και την ίδια της την κόρη που την επισκέπτεται κάποια στιγμή από το Βερολίνο, τον τόπο σπουδών της.

Όλα ξεκινούν όταν η Νάντια, η επί 12 χρόνια Γεωργιανή οικιακή βοηθός ενός ευκατάστατου ζευγαριού και νταντά της κόρης τους, αρρωσταίνει από μυελοπάθεια που αργά ή γρήγορα θα παραλύσει το κορμί της.

Τι συμβαίνει εν ολίγοις όταν ο ξένος δεν μας είναι πια χρήσιμος; Η συμπάθεια και η αγάπη προς το ξένο και το αλλότριο μετατρέπονται αίφνης σε φόβο, απειλή ή, ακόμη χειρότερα για την περίπτωση της Νάντιας, σε οίκτο. Και τότε οι μάσκες πέφτουν, οι άνθρωποι δεν αναγνωρίζονται πια και η ζωή συνεχίζεται μεσ' στη σύμβαση και στην υποκρισία.

Πολύ θα ήθελα να μάθω πώς θα όριζε ο δημιουργός τη μοίρα αυτής της γυναίκας αν έφτιαχνε κάποτε μία συνέχεια της ταινίας - να μην παρεξηγηθώ, δεν εννοώ ένα sequel αμερικανικής λογικής. Το τελευταίο του πλάνο με τη Νάντια να χάνεται στο βάθος του δρόμου και να πέφτουν οι τίτλοι, ήταν γροθιά στο στομάχι. Όπως εξίσου γροθιά στο στομάχι ήταν και η sequence του οριστικού χωρισμού της από την οικογένεια, με την υπέροχη Μαρία Καλλιμάνη να παίζει μόνο με το δακρυσμένο βλέμμα της και δυο-τρία λόγια στα χείλη.

 Επιστροφή ''Στο σπίτι'' του Αθανάσιου Καρανικόλα και στο σινεμά ατόφιου κοινωνικού προβληματισμού Facebook Twitter

Θα ακουστεί υπερβολικό, το ξέρω εκ των προτέρων, όμως η τόσο μελαγχολική ερμηνεία της Καλλιμάνη ως Νάντια θα έκανε έως και τον μακαρίτη τον βορειοευρωπαίο τον Μπέργκμαν να χαμογελάει από κει απάνω.

Τα σταθερά κάδρα του σκηνοθέτη, η θέληση του να μην ασχοληθεί εκτενέστερα με την ασθένεια της ηρωίδας του για να μη γυρίσει την ιστορία της σε μελό, οι διακριτικές θλιμμένες μελωδίες της Μαριέττας Φαφούτη, μα πάνω απ' όλα αυτή η αίσθηση του καύσωνα και της θαλασσινής αλμύρας στη φωτογραφία, αποτυπώνουν επιτυχημένα το πιο μαύρο ελληνικό καλοκαίρι στην ψυχή μιας γυναίκας, που αν ήταν Ελληνίδα, ενδεχομένως τα πράγματα να ήταν και πιο ευνοϊκά.

 Επιστροφή ''Στο σπίτι'' του Αθανάσιου Καρανικόλα και στο σινεμά ατόφιου κοινωνικού προβληματισμού Facebook Twitter
Ο σκηνοθέτης Αθανάσιος Καρανικόλας με την πρωταγωνίστρια του, Μαρία Καλλιμάνη, στο 64ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου

 

Η ταινία Στο σπίτι του Αθανάσιου Καρανικόλα, μία ελληνογερμανική συμπαραγωγή, από αυτή την Πέμπτη βγαίνει κανονικά σε διανομή στις αίθουσες και θα τη σύστηνα ανεπιφύλακτα!

Τέλος, δε μπορώ να μη σχολιάσω πως ενώ, μέχρι πρόσφατα, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου συμμετείχε πρώτο - πρώτο σε παραγωγές ανάλογες, τα τελευταία χρόνια το βλέπουμε μόνο στα ζενερίκ τέλους, κάπου στο βάθος, λίγο πριν τα Μικρογεύματα Γρηγόρης και την Pizza Hut. Δε φταίει φυσικά το έρμο το ΕΚΚ, ούτε οι κατά καιρούς άξιοι εκπρόσωποι του. Φταίει αυτό το ανάλγητο κράτος που προτιμάει να ντύνεται τα αρχαία του τα λούσα, κατά πώς θά'λεγε και ο Νικόλαος Γκάτσος, ενώ τον σύγχρονο πολιτισμό συνεχίζει να τον γράφει εκεί που δεν πιάνει μελάνι. Μία άλλη πονεμένη ιστορία και όχι επί της παρούσης...

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Οθόνες / «Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Γοητεύτηκε ξαφνικά από το θέατρο και διάβαζε γι' αυτό ενώ εργαζόταν σε ένα περίπτερο. Όταν, δίχως να ξέρει τι τον περιμένει, ο Γιάννης Καράμπαμπας βρέθηκε μπροστά από την κάμερα της Πέννυς Παναγιωτοπούλου στο «Wishbone», διακρίθηκε με το βραβείο του πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

Οθόνες / Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

«Αν δεν ξέρεις το όνομα Keyser Söze, τότε έχεις ένα σοβαρό κινηματογραφικό κενό» - Είναι δυνατόν μια συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων να μην ξέρει από ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα και σασπένς; Αποκλείεται.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

OSCARS 2025 / H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

Ο Σον Μπέικερ έσπασε τα κοντέρ κερδίζοντας 4 προσωπικά Όσκαρ για την άγρια κωμικοτραγική κινηματογραφική του χειροτεχνία. Η Μάϊκι Μάντισον χάλασε το πάρτι της Ντέμι Μουρ. Και η ιστορία της σεξεργάτριας, έδωσε ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη του σινεμά να φτιάχνει ταινίες θαρραλέες και αυθεντικές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching

Οθόνες / 11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

Καθώς πλησιάζει η 97η απονομή των Όσκαρ, επιλέγουμε 11 νικήτριες του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας που μπορείτε να βρείτε σε streaming πλατφόρμες και στη συνδρομητική τηλεόραση, για να κάνετε προθέρμανση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στην καρδιά του ταύρου - στην κοιλιά του καλλιτέχνη

Οθόνες / «Η καρδιά του ταύρου»: Ένα ντοκιμαντέρ για την πίστη στην ψευδαίσθηση

Σε παραγωγή Onassis Culture, η Εύα Στεφανή επιχειρεί μια κατάδυση στον σαγηνευτικό κόσμο του Δημήτρη Παπαϊωάννου και της προετοιμασίας της παράστασής του «Εγκάρσιος Προσανατολισμός».
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Oscar stories: Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Pulp Fiction / Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Από το αριστούργημα του Ζαν Ρενουάρ μέχρι τη σαρωτική διάκριση της Εμίλια Πέρεζ με τις 13 υποψηφιότητες, η πορεία των ξενόγλωσσων ταινιών στα Όσκαρ είναι γεμάτη από σταθμούς που αμφισβητούν και αναμορφώνουν τα όρια του κινηματογράφου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Μυθολογίες / «Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Παραγνωρισμένα διαμάντια, ένας Σουηδός ημίθεος και χαρακτήρες που ξεπερνούν τα βιβλία από τα οποία γεννήθηκαν: ο σκηνοθέτης μοιράζεται τις ταινίες που τον σημάδεψαν καθώς και την αγαπημένη του αφίσα για καθεμιά από αυτές.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Οθόνες / 12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Για όσους δεν έχουν αρκετό χρόνο, αλλά θέλουν να τηρήσουν τη σινεφιλική τους δίαιτα, και για παραπονούμενους ότι η διάρκεια των ταινιών «έχει μεγαλώσει πολύ», ξεψαχνίσαμε τις πλατφόρμες και τους καταλόγους τους και παρουσιάζουμε 12 ταινίες που δεν υπερβαίνουν τη μιάμιση ώρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ