Η Ελένη Καραΐνδρου διέσωσε τα τηλεοπτικά εθνικά κειμήλια

Η Ελένη Καραΐνδρου διέσωσε τα τηλεοπτικά εθνικά κειμήλια Facebook Twitter
0
Η Ελένη Καραΐνδρου διέσωσε τα τηλεοπτικά εθνικά κειμήλια Facebook Twitter
Χθες βράδυ ακούγοντας τις πρώτες μουσικές της Καραΐνδρου, τις σχεδόν παγανιστικές και αρχέγονες, πάνω στα μοναδικά ασπρόμαυρα πλάνα που διασώθηκαν από τα αντίστοιχα σήριαλ, είχα την αίσθηση πως μετέχω σε...αρχαιολογική ανασκαφή! Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Στη χθεσινή δισκοπαρουσίαη στον Ιανό, η Ελένη Καραΐνδρου ενημέρωσε τους δημοσιογράφους πως ανάλαβε μόνη της το κόστος της έκδοσης, παρ' όλες τις παραινέσεις των φίλων της για να ζητήσει χρήματα από κάποια ΕΣΠΑ. Ντροπή και αίσχος, λέω εγώ τώρα, που σε μία τέτοια παραγωγή δεν συμμετείχε καν ο επίσημος κρατικός τηλεοπτικός φορέας. Ποιος φορέας - θα μου πεις -, η ΝΕΡΙΤ, που ακόμη δεν ξέρουν που παν τα τέσσερα εκεί μέσα;

Από το 2000 ακούω την Καραΐνδρου να λέει πως πρέπει επειγόντως να ψηφιοποιηθούν οι μαγνητοταινίες που φυλάσσονται στο σπίτι της για να μην καταστραφούν μοιραία από το χρόνο που κυλάει.

Ντροπή και αίσχος, επαναλαμβάνω, εφόσον δεν πρόκειται για την καινούργια εργασία της σημαντικής συνθέτριας, αλλά για τη διάσωση κυριολεκτικά μιας σειράς πολύτιμων μουσικών ντοκουμέντων.

Από το 2000 ακούω την Καραΐνδρου να λέει πως πρέπει επειγόντως να ψηφιοποιηθούν οι μαγνητοταινίες που φυλάσσονται στο σπίτι της για να μην καταστραφούν μοιραία από το χρόνο που κυλάει. Πάλι καλά δηλαδή που αυτή τουλάχιστον φρόντισε να κρατήσει αρχείο ώστε να μη σαπίσει ο κόπος της μέσα σε κάποιο μπουντρούμι...

Έτσι, σε παραγωγή της Καραΐνδρου και σε μία εξαιρετικά φροντισμένη έκδοση από τη Μικρή Άρκτο έχουμε σήμερα στα χέρια μας ένα βιβλίο με δύο ψηφιακούς δίσκους υπό τον τίτλο ''Μουσική για τη Μικρή Οθόνη - Πρωτότυπες Ηχογραφήσεις (1976 - 1989)''. Σύνολο: Περισσότερες από δύο ώρες μουσικής από οχτώ τηλεοπτικά σήριαλ που έγραψαν τη δική τους ιστορία στην ελληνική τηλεόραση, αρχής γινομένης από τη ''Γαλήνη'' του 1976, τη ''Λωξάντρα'' του ΄80, το ''Καλή σου νύχτα κυρ-Αλέξανδρε'' του ΄81 και τον ''Πατούχα'' του ΄84 σε σκηνοθεσία Αλέξη Δαμιανού (θυμάμαι ότι ειδικά στον ''Πατούχα'' μας έστελναν για ύπνο οι γονείς, λόγω των γυμνών σκηνών του). Αυτά στο πρώτο CD. Στο δεύτερο CD ακούμε τις μουσικές της Καραΐνδρου για τους ''Κλειστούς δρόμους'', ''Το κεφάλι της γάτας'' και την τηλεταινία ''Το αγαπημένο μας παιχνίδι'' του ΄88, καθώς και για τη σειρά ντοκιμαντέρ του Γιάννη Σμαραγδή ''Η δε πόλις ελάλησεν'' του ΄89.

Η Ελένη Καραΐνδρου διέσωσε τα τηλεοπτικά εθνικά κειμήλια Facebook Twitter

 

Αυτό που έχει ξεχωριστό ενδιαφέρον είναι πως ακούγοντας κανείς χρονολογικά τα δύο CD, κατανοεί και την πρόοδο στην πορεία, όπως και τις αλλαγές στο συνθετικό ύφος της Καραΐνδρου. Λόγου χάριν, η συνθέτρια επέστρεψε με τη Μεταπολίτευση από τη Γαλλία και με νωπές ακόμη τις έντονες εθνομουσικολογικές αναζητήσεις της. Δεν είναι τυχαίο ότι για τις πρώτες τηλεοπτικές δουλειές της που βασίζονταν ούτως ή άλλως σε κλασικά έργα των Μαρίας Ιορδανίδου, Ηλία Βενέζη, Ιωάννη Κονδυλάκη και Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, ασχολήθηκε με τη σμυρναίικη παράδοση, τη λαϊκή μουσική και το βυζαντινό μέλος αντίστοιχα, συνεργαζόμενη με μεγάλους Μικρασιάτες μουσικούς, ολότελα ξεχασμένους τότε, σαν τον Μαθιό Μπαλαμπάνη στο τουμπελέκι, τον Γιάννη Σούλη στο ούτι και τον Νίκο Στεφανίδη στο κανονάκι. Αργότερα, ενόσω τα χρόνια περνούσαν και η ίδια υιοθετούσε το πιο λόγιο λυρικό ύφος της, γνώριμο από τις ταινίες του Θόδωρου Αγγελόπουλου κυρίως, στη μουσική της συνέβαλαν με την τέχνη τους ο Γιώργος Χατζημιχελάκης στο σάζι, ο Γιάννης Σπάθας στην ηλεκτρική κιθάρα, ο David Lynch στο σαξόφωνο, ο Νίκος Γκίνος στο κλαρινέτο, μέχρι και ο Μάρκος Αλεξίου στο jazz πιάνο - δεν αναφέρω τους υπόλοιπους σπουδαίους Έλληνες μουσικούς, καθώς μέχρι σήμερα τη συντροφεύουν στις ηχογραφήσεις της.

Ακούστε, λοιπόν, τον καρσιλαμά των τίτλων της ''Λωξάντρας'', ένα θρυλικό και τρομερά οικείο μουσικό θέμα, με το πιάνο παιγμένο σα σαντούρι από την Καραΐνδρου σε διάλογο με το τουμπελέκι του Μπαλαμπάνη. Το χαμένο ''Τραγούδι της Λωξάντρας'', επίσης, με τη συγκλονιστική Γιώτα Βέη, όπως και τη διασκευή στον ύμνο ''Δόξα Σοι τω Δείξαντι το Φως'' με τη χορωδία του Τρίτου Προγράμματος και το φωνητικό σόλο της Καραΐνδρου αυτοπροσώπως. Τι να πρωτοξεχωρίσεις; Ένας πακτωλός υλικού που περίμενε πολλές δεκαετίες το φως της δημοσιότητας προς τέρψιν όχι μόνο των φαν της συνθέτριας, αλλά και όλων όσοι έχουμε πάθος με τα αρχεία και τη διάσωση τους.

Χθες βράδυ, πάντως, ακούγοντας τις πρώτες μουσικές της Καραΐνδρου, τις σχεδόν παγανιστικές και αρχέγονες, πάνω στα μοναδικά ασπρόμαυρα πλάνα που διασώθηκαν από τα αντίστοιχα σήριαλ, είχα την αίσθηση πως μετέχω σε...αρχαιολογική ανασκαφή! Και σκέψου, έχουν περάσει μόνο 40 χρόνια...40 χρόνια κακοδιαχείρησης των πολιτιστικών κειμηλίων απ' την πλευρά της Πολιτείας. Ας είναι καλά η Ελένη Καραΐνδρου και η Μικρή Άρκτος που μας κληροδότησαν αυτήν την έκδοση!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Σαβίνα Γιαννάτου / Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Το νέο της άλμπουμ, που αποθέωσε η «Guardian», είναι άλλο ένα λιθαράκι στην αξιοζήλευτη μουσική πορεία της. Λίγες μέρες πριν τις εμφανίσεις της στην Ελλάδα, η «υπέροχη Ελληνίδα τραγουδίστρια» όπως την αποκάλεσαν μιλά για τη δουλειά της και το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο που έχει, τη φωνή της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για την Έβδομη Συμφωνία του Γιαν Σιμπέλιους, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του ρομαντικού κινήματος του 19ου αιώνα, που συνέθεσε ο δημιουργός-σύμβολο της Φινλανδίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Σκύλλας

Μουσική / «Υπήρξα αλαζόνας από τη λαχτάρα μου να πετύχω»

Ο διεθνώς καταξιωμένος συνθέτης Δημήτρης Σκύλλας επιστρέφει με ένα έργο για το Μέγαρο Μουσικής, εμπνευσμένο από την απέριττη ομορφιά της ελληνικής δημοτικής παράδοσης, αντλώντας στοιχεία από το ηπειρώτικο μοιρολόι αλλά και από τα «σκυλάδικα».
M. HULOT
Όλες οι συναυλίες που θα δούμε το φετινό καλοκαίρι

Μουσική / Όλες οι συναυλίες που θα δούμε το φετινό καλοκαίρι

Ποπ, ροκ, ραπ, πειραματική ηλεκτρονική μουσική και ξέφρενα πάρτι με χορό δίνουν πολλές επιλογές για διασκέδαση με (σχεδόν) νέα αλλά και δημοφιλή ονόματα του παρελθόντος να διαμορφώνουν ένα καλοκαιρινό μουσικό τοπίο με μεγάλο ενδιαφέρον.
M. HULOT
Οι Blackpink επιστρέφουν αλλά σόλο

Μουσική / Έχετε έστω ακουστά τις Blackpink ή είστε τίποτα boomers;

Σε μια μουσική βιομηχανία που δεν μπορεί να συνέλθει από την απόλυτη κυριαρχία της Κ-pop, τα μέλη του πιο δημοφιλούς νοτιοκορεάτικου γυναικείου γκρουπ κυκλοφόρησαν σόλο δουλειές. Μαζί κατέκτησαν τον κόσμο, μόνες τους τι κάνουν;
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ: Τι συμβαίνει με αυτό το ερεθιστικό έργο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ: Τι συμβαίνει με αυτό το ερεθιστικό έργο;

Με αφορμή τη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής στις 11 Απριλίου, η Ματούλα Κουστένη περιγράφει ένα από τα περιφημότερα έργα του συμφωνικού ρεπερτορίου, την εμβληματική Ιεροτελεστία της Άνοιξης του Ιγκόρ Στραβίνσκυ, αλλά και αφηγείται ένα από τα διασημότερα σκάνδαλα στην Ιστορία της Μουσικής. Η πρεμιέρα του έργου στο Παρίσι του 1913 συνοδεύτηκε από επεισόδια που οδήγησαν μέχρι και στην παρέμβαση της αστυνομίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
O Kristof και το τέλος του παιχνιδιού

Μουσική / «Αν δουν ένα αγόρι με ρούχα που θεωρούν ότι δεν είναι αντρικά, ξαφνικά το φετιχοποιούν»

Στο νέο άλμπουμ του, ο Kristof εμπνέεται από τα παιχνίδια κάθε είδους και τo fluidity, κυκλοφορώντας την πιο προσωπική δουλειά του μέχρι σήμερα, η οποία συνοδεύεται από ένα επιτραπέζιο.
M. HULOT