Πώς ξεκινήσατε να ασχολείστε με την εικονογράφηση;
Άρχισα να εικονογραφώ στα φοιτητικά μου χρόνια, όταν ήμουν στη Σχολή Καλών Τεχνών. Ανάμεσα στους πειραματισμούς και τις εικαστικές μου εξορμήσεις, δοκίμασα και το βιβλίο. Τελικά, η σχέση αυτή άνθησε και με απασχολεί πάνω από είκοσι χρόνια τώρα.
Πόσο σημαντική είναι η εικονογράφηση για τη μεταφορά των νοημάτων των βιβλίων;
Η σημασία της εικόνας στο βιβλίο μεγαλώνει, όσο «μικραίνει» ο αναγνώστης. Στις μικρές ηλικίες η εικονογράφηση παίζει «πρωταγωνιστικό» ρόλο, ενώ, όσο μεγαλώνει ο αναγνώστης, η εικονογράφηση απελευθερώνει τον χώρο στο κείμενο. Στους ενήλικες, πια, η ύπαρξη εικόνας είναι απλώς μια εικαστική έκφραση. Τη σημασία της δεν θα μπορούσα να την κρίνω – είναι τόσο μεγάλη όσο κάθε άλλης τέχνης. Πιθανότατα, μάλιστα, ο ρόλος της να μην είναι να μεταφέρει τα νοήματα του κειμένου αλλά να συνδημιουργήσει το αδιαίρετο σύνολο που λέγεται βιβλίο.
Ποιο είναι το πιο αγαπημένο σας έργο;
Το επόμενο... κι ανυπομονώ.
Ποιο βιβλίο θα θέλατε να έχετε εικονογραφήσει εσείς;
Τον Γκιούλιβερ, την Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων, τον Πινόκιο και άλλα μεγάλα και πολυεικονογραφημένα κείμενα. Θέλω να δοκιμαστώ, να δω αν έχω δική μου φωνή και, αν ναι, να τη δω δίπλα στις άλλες. Από την άλλη, θα μου άρεσε και μια έκπληξη, δηλαδή ένα βιβλίο που δεν έχει διαβαστεί ή γραφεί ακόμη να πάρει την πρώτη του μορφή από μένα.
Στις δέκα συναντήσεις του σεμιναρίου θα ασχοληθούμε από κοντά με βασικά θέματα της εικονογραφικής δημιουργίας, θα γνωρίσουμε καλύτερα την «τέχνη» του εικονογράφου, τους προβληματισμούς και τις αναζητήσεις του. Και θα προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε σφαιρικά κάποια από τα σημαντικότερα ζητήματα που αφορούν την εικονογράφηση ενός παιδικού −και όχι μόνο− βιβλίου.
Πώς προσεγγίζει ο καλλιτέχνης το κείμενο;
Πώς επιλέγει την τεχνική και το στυλ που του ταιριάζει καλύτερα;
Πώς διαλέγει το καλλιτεχνικό ιδίωμα που θα «μιλήσει» πιο εκφραστικά στους αναγνώστες του βιβλίου;
Πώς θα κρατήσει με πιο ασφαλή τρόπο τις ισορροπίες ανάμεσα στο κείμενο και στην εικονογράφηση;
Παράλληλα θα προσπαθήσουμε ν' αναλύσουμε καλλιτεχνικές απόψεις και προβληματισμούς διαφορετικών εικονογραφήσεων ανάλογα με την ηλικία, την έκδοση, την παράδοση, τις προθέσεις, τις προσωπικές προτιμήσεις και ανησυχίες των δημιουργών τους. Θα επιχειρήσουμε μικρές αλλά πολύ ενδιαφέρουσες διαδρομές στην ιστορία των σύγχρονων και των κλασικών «σπουδαίων» εικονογραφήσεων. Το σεμινάριο θα είναι ταυτόχρονα και εργαστήριο, με ασκήσεις επιτόπου και στο σπίτι. Θα συζητάμε αυτές τις ασκήσεις και θα βλέπουμε τις ολοκληρωμένες εικονογραφήσεις άλλων δημιουργών, έτσι ώστε να αποκτήσουμε κριτική ματιά, άποψη και αίσθηση επαγγελματισμού και συναδελφικότητας. Τέλος, θα προσεγγίσουμε μια ποικιλία επιλογών, έτσι ώστε οι συμμετέχοντες να έχουν τη δυνατότητα να κινηθούν με ευχέρεια ανάμεσα στα είδη της εικονογράφησης, ανάλογα με τις δυνατότητες και τις προσωπικές τους κλίσεις.
Ο Σβετλίν Βασίλεβ γεννήθηκε το 1971 στο Ρούσε της Βουλγαρίας και από το 1997 ζει και εργάζεται στην Ελλάδα. Σπούδασε στη Μέση Σχολή Καλών Τεχνών «Τσ. Λαβρένοφ» στο Πλόβντιβ (Φιλιππούπολη) – Βουλγαρία και στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών «Ν. Πάβλοβιτς» στη Σόφια με ειδικότητα στη ζωγραφική.
Έχει εικονογραφήσει τα εξής βιβλία: Το σημάδι των τεσσάρων, Ο επιθεωρητής έρχεται, Αντιγόνη, Οιδίποδας τύραννος, Πίτερ Παν, Ελληνική μυθολογία, τρεις τόμοι, Ο Νίκος και ο λύκος, Οι περιπέτειες του Βαρόνου Μινχάουζεν, Η μετακόμιση, ΜόμπιΝτικ, Ρωμαίος και Ιουλιέτα, Δον Κιχώτης, Ένας τάρανδος μελένιος, Ταξίδι στο φεγγάρι, Βατραχοποντικοπόλεμος, Ράκης ο σαλιγκαράκης, Ο Πατούχας, Ο Πανταρώτας, και μαζί με την Άντα: Διγενής Ακρίτας, Η Τοσοδούλα, Το λαγούμι, Ο κουτσοφλέβαρος, Το μόνο ταξίδι της ζωής του, Ο Τρομάρας.
Δον Κιχώτης: Ισπανία (550.000 αντίτυπα), Ν. Αμερική, Γαλλία, Κορέα.
Οι περιπέτειες του Βαρόνου Μινχάουζεν: ΗΠΑ, Ν. Αμερική (ισπανική γλώσσα).
ΜόμπιΝτικ: Κορέα.
Τοσοδούλα: Κορέα, Ταϊβάν.
Το 2004 τιμήθηκε με το Ειδικό Κρατικό Βραβείο Εικονογράφησης για το βιβλίο Δον Κιχώτης και το 2010 με το ΕΒΓΕ και το Χρυσό ΕΒΓΕ εικονογράφησης για το βιβλίο Πίτερ Παν.
Ατομικές εκθέσεις (εικονογράφηση):
2007 «Σχολή Κωστέας-Γείτονας»: Ελληνική μυθολογία, 2.
2006 Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης: Δον Κιχώτης.
2005 Παλαιά Ηλεκτρική - Βόλος: Δον Κιχώτης∙ Θέατρο «Χυτήριο» - Αθήνα: Δον Κιχώτης∙Σχολή «Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου»: Δον Κιχώτης∙ Κολλέγιο Αθηνών (Λάτσιο): Δον Κιχώτης∙ «Σχολή Μωραΐτη»: Δον Κιχώτης.
Ομαδικές εκθέσεις (εικονογράφηση):
BlueBookGroupExhibition 2009-2010 (Ιράν, Ιαπωνία, Ισπανία, Αργεντινή).
12.9.2004-2.10.2005 "Le immaginidella fantasia", Sarmede, Merate, Roma,Monza,Verona, Trevizo, Siena, Lugano (Ιταλία).
2004 ΕΚΕΒΙ «Ξυπόλητες εικόνες» στην έκθεση βιβλίου στην Μπολόνια, Αθήνα.
2004 ΕΚΕΒΙ «Ξυπόλητες εικόνες», Πάτρα.
2003 Αίθουσα «Millennium»: ΤαΕλληνικά.
2003 XIX Biennial of illustrations Bratislava (Σλοβακία).
O Σβετλίν διδάσκει ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ στα Εργαστήρια Βιβλίου του ΙΑΝΟΥ (www.ianos.gr).
Ο Αλέξης Φραγκούλης είναι ο τυχερός του Διαγωνισμού "εργαστήριο εικονογράφησης στον ΙΑΝΟ".
σχόλια