Μέσα στον πολύχρωμο ιλιγγιώδη κόσμο της Σόνιας Ντελονέ Facebook Twitter

Μέσα στον πολύχρωμο ιλιγγιώδη κόσμο της Σόνιας Ντελονέ

0

Η ανήσυχη καλλιτεχνική προσωπικότητα γεννήθηκε με το όνομα Σόνια Ιλίνιτσνα Στερν το 1885 κοντά στην Οδησσό σε μια εβραϊκή ουκρανική οικογένεια. Σε ηλικία επτά ετών πήγε να ζήσει με τον πλούσιο θείο της Χένρι Τερκ και τη σύζυγό του στην Αγία Πετρούπολη της Ρωσίας. Οι Τερκ της πρόσφεραν μια προνομιακή και καλλιεργημένη ανατροφή στην Αγία Πετρούπολη. Πήρε το όνομα Σόνια Τερκ. Ωστόσο, οι παιδικές της αναμνήσεις από την Ουκρανία έμειναν μαζί της και συχνά αναφερόταν στο «αγνό» χρώμα και τα φωτεινά κοστούμια των ουκρανικών γάμων χωρικών. 

Από μαθήτρια επισκεπτόταν γκαλερί και μουσεία ταξιδεύοντας με τους Τερκ στη Φινλανδία και στην Ευρώπη, και η δεξιοτεχνία της στο σχέδιο έγινε αντιληπτή από ένα δάσκαλό της σε ένα γυμνάσιο στην Αγία Πετρούπολη. Όταν έγινε 18 ετών, μετά από πρόταση του δασκάλου της, την έστειλαν σε σχολή τέχνης στη Γερμανία όπου παρακολούθησε την Ακαδημία Καλών Τεχνών στην Καρλσρούη. Σπούδασε στη Γερμανία μέχρι το 1905 και στη συνέχεια μετακόμισε στο Παρίσι και γράφτηκε στην Académie de La Palette στο Μονπαρνάς. Περνούσε περισσότερο καιρό στις γκαλερί παρά στη σχολή της και το έργο της εκείνης της περιόδου επηρεάστηκε από τους ζωγράφους που έβλεπε, τον Βαν Γκογκ, τον Γκογκέν και τον Ανρί Ρουσό τους Φοβ τον Ματίς και τον Ντερέν.

Η επιρροή της ζωγραφικής στον σχεδιασμό υφασμάτων που παρουσίασε η Ντελονέ με το στιλ της, απασχολεί τη μόδα ακόμα και σήμερα. Τη μόδα του δρόμου και της καθημερινής ζωής. Για πολλά όμως χρόνια η συμβολή της στην τέχνη είχε αγνοηθεί. Για πολλά χρόνια είχε θεωρηθεί «ως η σύντροφος του Ντελονέ με τον οποίο σχεδίαζαν περίπου τα ίδια». Άργησε πολύ να αξιολογηθεί ως ανεξάρτητη καλλιτέχνιδα.

Το 1908 παντρεύτηκε τον Γερμανό έμπορο έργων τέχνης και ιδιοκτήτη γκαλερί Wilhelm Uhde, εκείνη ωφελήθηκε από την πρόσβαση στην προίκα της και εκείνος για να καλύψει την ομοφυλοφιλία του. Μπήκε στον κόσμο της τέχνης και στην γκαλερί του Uhde γνώρισε τη μητέρα του Ρομπέρ Ντελονέ  και τον ίδιο το 1909. Έγιναν εραστές, η Σόνια χώρισε και ενώ ήταν έγκυος στο παιδί του Ντελονέ παντρευτήκαν και γέννησε το 1911. 

«Στον Ρομπέρ Ντελονέ βρήκα έναν ποιητή. Ένα ποιητή που έγραφε όχι με λόγια αλλά με χρώματα», έλεγε.

Το 1911 έφτιαξε ένα πάπλωμα για το γιό της το οποίο βρίσκεται τώρα στη συλλογή του Musée National d'Art Moderne στο Παρίσι. Δημιουργήθηκε αυθόρμητα με γεωμετρία και χρώμα.

Μέσα στον πολύχρωμο ιλιγγιώδη κόσμο της Σόνιας Ντελονέ Facebook Twitter
Το πάπλωμα του γιού της Σαρλ, 1911

«Γύρω στο 1911 σκέφτηκα να φτιάξω για τον γιο μου, που μόλις είχε γεννηθεί, μια κουβέρτα από κομμάτια υφάσματος σαν αυτά που είχα δει στα σπίτια των Ουκρανών αγροτών. Όταν τελείωσε, η διάταξη των κομματιών του υλικού μου φάνηκε ότι έμοιαζε με κυβιστικές αντιλήψεις και στη συνέχεια προσπαθήσαμε να εφαρμόσουμε την ίδια διαδικασία σε άλλα αντικείμενα και πίνακες», έλεγε.

Οι σύγχρονοι κριτικοί τέχνης αναγνωρίζουν αυτό ως το σημείο όπου απομακρύνθηκε από την προοπτική και τον νατουραλισμό στην τέχνη της. Την ίδια εποχή, κυβιστικά έργα παρουσιάζονταν στο Παρίσι και ο Ρομπέρ μελετούσε τις χρωματικές θεωρίες του Michel Eugène Chevreul. Ονόμασαν τα πειράματά τους με το χρώμα στην τέχνη και το design «simultanéisme» (ταυτοχρονισμός). 

Η Σόνια Ντελονέ έφτιαξε τον πρώτο μεγάλο πίνακά της Bal Bullier (1912–13) με αυτές τις αρχές του χρώματος και της κίνησης.

Μέσα στον πολύχρωμο ιλιγγιώδη κόσμο της Σόνιας Ντελονέ Facebook Twitter
Le Bal Bullier

Ο φίλος τους Γκιγιόμ Απολινέρ επινόησε τον όρο Orphism (ορφισμός)  για να περιγράψει την εκδοχή του Ντελονέ για τον κυβισμό το 1913 και έγραψε: «Η γραμμή είναι περιορισμός. Το χρώμα δίνει βάθος –όχι προοπτική, όχι διαδοχικό, αλλά ταυτόχρονο βάθος– καθώς και μορφή και κίνηση.» 

Εν μεταξύ η Σόνια Ντελονέ συγχώνευσε στο έργο της γαλλικής και της ρωσικής πρωτοπορίας και έγραφε: Η πραγματική νέα ζωγραφική θα έχει τη δική της ζωή, ότι οι άπειροι συνδυασμοί χρωμάτων έχουν ποίηση και γλώσσα πολύ πιο εκφραστική από τις παλιές μεθόδους. Είναι μια μυστηριώδης γλώσσα σε αρμονία με τις δονήσεις, την ίδια τη ζωή, του χρώματος. Σε αυτόν τον τομέα, υπάρχουν νέες και άπειρες δυνατότητες.

Η πρώτη της εμφάνιση ήταν στο πρώτο γερμανικό Salon d'Automne στο Der Sturm του Βερολίνου το 1913, όπου εξέθεσε πέντε πίνακες, βιβλιοδεσίες σε κολάζ, ζωγράφισε κουτιά και υφάσματα με αφηρημένα σχέδια. Τα ρούχα και τα οικιακά αντικείμενα που σχεδίασε ήταν συνθέσεις υφασμάτων σε διάφορα χρώματα και υλικά, ραμμένα με παραδοσιακές σλαβικές τεχνικές όπως είχες χρησιμοποιήσει στο πάπλωμα του γιου της.

sonia delauney
H Σόνια Ντελονέ με ρούχα σχεδιασμένα από την ίδια.

Την ίδια χρονιά σχεδίασε για τον εαυτό της ένα φόρεμα με μοτίβα του ουράνιου τόξου που επαναλαμβάνονταν, ένα ρούχο που την έκανε ζωντανό γλυπτό.

Η Σόνια ξέφυγε από τη συμβατική συμπεριφορά με τον τρόπο που παρουσίαζε τον εαυτό της, σαν μια προοδευτική γυναίκα, συνώνυμη με την κίνηση και τον νεωτερισμό. 

Η πόλη και οι ρυθμοί της ήταν μια πηγή για το έργο της Σόνια, από τους δυναμικούς πίνακες των ηλεκτρικών πρισμάτων (Prismes électriques) του 1913 και σκίτσα πλήθους στη λεωφόρο Saint-Michel  μέχρι τα παιχνιδιάρικα χρωματιστά γράμματα – μαύρο για το A, λευκό για το E, κόκκινο για το I, μπλε για το U, πράσινο για το U. Ήταν παθιασμένη με την ποίηση και δολυλεψε με τον ποιητή Blaise Cendrars (1887–1961) για την εικονογράφηση του πειραματικού έγχρωμου ποιήματος με τίτλο «Πεζογραφία του Υπερσιβηρικού και της μικρής Jehanne της Γαλλίας». 

Αυτή ήταν η πρώτη της προσπάθεια μεταγραφής των προφορικών λέξεων μέσω του χρώματος, ερμηνεύοντας τη σχέση μεταξύ γραφής και έγχρωμης ζωγραφικής – ή, όπως την ανέφερε, «συγχρονικής παρουσίασης». Το ποίημα-πίνακας τυπώθηκε σε φύλλο μήκους δύο μέτρων και χρωματίστηκε με στένσιλ, με σκοπό να τυπωθεί μια αριθμημένη έκδοση που, που αν τεντωνόταν από άκρη σε άκρη, θα έφτανε μέχρι την κορυφή του Πύργου του Άιφελ. 

Μέσα στον πολύχρωμο ιλιγγιώδη κόσμο της Σόνιας Ντελονέ Facebook Twitter
Τα σχέδιά της στα ρούχα της εποχής του 20

Η Σόνια κατασκεύασε πολλά φορέματα-ποιήματα τη δεκαετία του 1920 βασισμένα στα γραπτά του ντανταϊστή ποιητή Τριστάν Τζαρά. Σχεδίασε επίσης κοστούμια για εκδηλώσεις και έργα παραλόγου και τα κοστούμια της υποδήλωναν κίνηση και μεταμόρφωση του γυναικείου σώματος.

Όταν ξέσπασε ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος οι Ντελονέ πήγαν στην Ισπανία. Αποφάσισαν να μην επιστρέψουν στο Παρίσι και στη συνέχεια ταξίδεψαν και έμειναν στην Πορτογαλία.  Το 1917, η Ρώσικη επανάσταση έβαλε τέλος στην οικονομική υποστήριξη που έλαβε η Σόνια από την οικογένειά της στη Ρωσία και χρειαζόταν μια διαφορετική πηγή εισοδήματος. Το 1918 αποδέχτηκε την πρόταση του Ντιαγκίλεφ να σχεδιάσει κοστούμια για τα Ρώσικα Μπαλέτα δημιουργώντας τολμηρά μοντέρνα ρούχα για την Κλεοπάτρα και την Αΐντα. Στη Μαδρίτη διακόσμησε το Petit Casino (ένα νυχτερινό κέντρο διασκέδασης) και ίδρυσε την Casa Sonia, πουλώντας τα σχέδιά της για εσωτερική διακόσμηση και μόδα, με ένα υποκατάστημα στο Μπιλμπάο.

Το 1920 άρχισε να αναζητά ευκαιρίες στον χώρο της μόδας. Έγραψε μια επιστολή στον διάσημο τότε μόδιστρο Πολ Πουαρέ  δηλώνοντας ότι ήθελε να επεκτείνει την επιχείρησή της και να συμπεριλάβει μερικά από τα σχέδιά του. Ο Πουαρέ αρνήθηκε, ισχυριζόμενος ότι είχε αντιγράψει και ήταν παντρεμένη με έναν Γάλλο λιποτάκτη.

Με την επιστροφή της στο Παρίσι ζούσαν δύσκολα και στις αρχές της δεκαετίας του 1920, άνοιξε μια μπουτίκ και έναν οίκο μόδας. Το 1923 πούλησε ταυτόχρονα σχέδια σε έναν κατασκευαστή μεταξιού στη Λυών και το 1924 ίδρυσε ένα ατελιέ για την εκτύπωση υφασμάτων και την παραγωγή ρούχων και κασκόλ. Άρχισε να σχεδιάζει κεντημένα και γεωμετρικά σχέδια παλτό, τσάντες, κασκόλ και σακάκια και η ανταπόκριση ήταν ενθουσιώδης. 

Μέσα στον πολύχρωμο ιλιγγιώδη κόσμο της Σόνιας Ντελονέ Facebook Twitter
Σχέδια για υφάσματα

Μετά το θάνατο του Ρομπέρ το 1941, η Σόνια επικεντρώθηκε στην προώθηση της πρακτικής του ενώ σταδιακά άρχισε να επικεντρώνεται στη δική της καριέρα ως ζωγράφος. Εξέθετε τακτικά στο Salon des Réalités Nouvelles κατά τη διάρκεια των δεκαετιών του 1940 και του 1950, δίνοντας στον εαυτό της περισσότερη ελευθερία στα έργα που δημιούργησε από τότε. Αναζητώντας την αντίθεση και την ένταση, τοποθέτησε ημικύκλια και ομόκεντρους κύκλους πάνω σε τετράγωνα, τρίγωνα και εκμεταλλεύτηκε το ρυθμικό αποτέλεσμα που παράγεται από την επανάληψη ενός μόνο μοτίβου στο φόντο του πίνακα. Τα έργα της αυτή την εποχή αποκαλύπτουν μια εξαιρετική χρήση του μαύρου, που δημιουργούσε έντονες αντιθέσεις με τα έντονα μπλε, κόκκινα και πράσινα.

Από τη δεκαετία του 1950 η Sonia άρχισε να εκθέτει τους δικούς της πίνακες στην Ευρώπη και την Αμερική και το 1964 έγινε η πρώτη εν ζωή γυναίκα καλλιτέχνης που έκανε αναδρομική έκθεση στο Λούβρο. Το 1965 μια αίθουσα αφιερώθηκε στα σχέδια και τα φορέματά της στην έκθεση L'Expo 1925 στο Musée des Arts Décoratifs και το 1967 το Musée National d'Art Moderne πραγματοποίησε μια πλήρη αναδρομική έκθεση της δουλειάς της. Η συμμετοχή της σε διάφορες ομάδες  της αφηρημένης τέχνης (Salon des Réalités, Nouvelles, Groupe Espace) την οδήγησε να συνεισφέρει στο δεύτερο κύμα αφαίρεσης στην Ευρώπη. 

Η Σόνια Ντελονέ συνεχίζει τη δημιουργική της πορεία και το 1976 σχεδιάζει μια σειρά από υφάσματα, επιτραπέζια σκεύη και κοσμήματα με την γαλλική εταιρεία Artcurial, εμπνευσμένα από το έργο της από την δεκαετία του 1920. Η Σόνια Ντελονέ πέθανε το 1979. Θάφτηκε στο Gambais, δίπλα στον τάφο του Ρομπέρ.

Μέσα στον πολύχρωμο ιλιγγιώδη κόσμο της Σόνιας Ντελονέ Facebook Twitter
Σόνια και Ρομπέρ Ντελονέ

Η επιρροή της ζωγραφικής στον σχεδιασμό υφασμάτων που παρουσίασε η Ντελονέ με το στιλ της, απασχολεί τη μόδα ακόμα και σήμερα. Τη μόδα του δρόμου και της καθημερινής ζωής. Για πολλά όμως χρόνια η συμβολή της στην τέχνη είχε αγνοηθεί. Για πολλά χρόνια είχε θεωρηθεί «ως η σύντροφος του Ντελονέ με τον οποίο σχεδίαζαν περίπου τα ίδια». Άργησε πολύ να αξιολογηθεί ως ανεξάρτητη καλλιτέχνιδα.

Στο έργο της συνδέονται οι καλές τέχνες και η εφαρμοσμένη τέχνη. Η μετάφραση και η αλλαγή των τρόπων έκφρασης δείχνει πάνω από όλα μια καλλιτέχνη με διαπολιτισμική σημασία και ευρύ λεξιλόγιο. Απελευθέρωσε την έννοια της αισθητικής από το έργο σε κάδρο και το έκανε μέρος της καθημερινότητας μιας σύγχρονης δημιουργικής γυναίκας. Η τέχνη της Ντελονέ φοριέται. Είναι στιλ και αισθητική περιπέτεια. Χρώματα, αποχρώσεις και αντιθέσεις κινούνται και αντιτίθενται δημιουργώντας κίνηση και ρυθμό. 

Όπως έγραψε στην αυτοβιογραφία της: We Will Go Right Up to the Sun) το 1978, ένα χρόνο πριν πεθάνει: «Τι έλεγαν οι άνθρωποι για μένα μέχρι τότε; – μούσα του Ορφισμού, διακοσμήτρια, σύντροφος του Ρομπέρ Ντελονέ. Μετά το παραδέχτηκαν: και έγραψαν «συνεργάτης, συνεχιστής…» πριν παραδεχτούν ότι το έργο υπήρχε από μόνο του.


Μέσα στον πολύχρωμο ιλιγγιώδη κόσμο της Σόνιας Ντελονέ Facebook Twitter
Υoung girl asleep, 1907

Μέσα στον πολύχρωμο ιλιγγιώδη κόσμο της Σόνιας Ντελονέ Facebook Twitter
Nu Jaune, 1908
Μέσα στον πολύχρωμο ιλιγγιώδη κόσμο της Σόνιας Ντελονέ Facebook Twitter
"Deux Fillette Finlandaises", 1907
Μέσα στον πολύχρωμο ιλιγγιώδη κόσμο της Σόνιας Ντελονέ Facebook Twitter
Color explosion
Μέσα στον πολύχρωμο ιλιγγιώδη κόσμο της Σόνιας Ντελονέ Facebook Twitter
Σχέδια για υφάσματα
Μέσα στον πολύχρωμο ιλιγγιώδη κόσμο της Σόνιας Ντελονέ Facebook Twitter
MARCHÉ AU MINHO I, 1916
Μέσα στον πολύχρωμο ιλιγγιώδη κόσμο της Σόνιας Ντελονέ Facebook Twitter
Κοστούμια για το Theatre Michel
Μέσα στον πολύχρωμο ιλιγγιώδη κόσμο της Σόνιας Ντελονέ Facebook Twitter
Ταπισερί με σχέδια της Σόνια Ντελονέ
Μέσα στον πολύχρωμο ιλιγγιώδη κόσμο της Σόνιας Ντελονέ Facebook Twitter
Danseuse aux disques
Μέσα στον πολύχρωμο ιλιγγιώδη κόσμο της Σόνιας Ντελονέ Facebook Twitter
Μέσα στον πολύχρωμο ιλιγγιώδη κόσμο της Σόνιας Ντελονέ Facebook Twitter
Μέσα στον πολύχρωμο ιλιγγιώδη κόσμο της Σόνιας Ντελονέ Facebook Twitter
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ