ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής

Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
0
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter

Αν το περιεχόμενο των βιβλίων αποτυπώνει την ανθρώπινη σκέψη, το εξώφυλλο, η εξωτερική μορφή του βιβλίου, κατορθώνει, ως τέχνη, να συνδέσει σε ένα αρμονικό σύμπαν τις λέξεις με τις χειροποίητες γραμματοσειρές, τα σχέδια και τις ακροστιχίδες, δίνοντας έμφαση στο ίδιο το περιεχόμενο, υπογραμμίζοντας την ποιότητα της έκδοσης. Στο βιβλιοπωλείο του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης, στην Αθήνα, παρουσιάζεται η έκθεση "Γιάννης Βαλαβανίδης, Η Τέχνη του εξωφύλλου".

Ο Γιάννης Βαλαβανίδης σχεδίαζε εξώφυλλα βιβλίων επί τριάντα χρόνια. Ο δημιουργός πίσω από τα βιβλία των ιστορικών σειρών των εκδόσεων Θεμέλιο, της λογοτεχνικής σειράς των εκδόσεων Πλέθρον, τα εξώφυλλα των βιβλίων του Δημήτρη Χατζή από τις εκδόσεις «Kείμενα».

Είχα μια διάθεση να κάνω πιο πρακτικά πράγματα και όταν ξεκίνησα να κάνω εξώφυλλα είδα ότι ήταν μια αρκετά σύνθετη εργασία και κατά βάθος μια πρώτη ερμηνεία του βιβλίου

Όπως αναφέρει ο ίδιος σχεδίαζε εξώφυλλα βιβλίων επί τριάντα χρόνια. Είχε ξεκινήσει το 1970, μέσα στη δικτατορία, όταν ο Φίλιππος Βλάχος του είχε προτείνει να συνεργαστούν στις εκδόσεις «Κείμενα». Την εποχή εκείνη έκανε την πρώτη του ατομική έκθεση ζωγραφικής, και τον απασχολούσαν ερωτήματα σχετικά με τον κοινωνικό και πολιτικό ρόλο της τέχνης. Μέσα σ’ αυτό το κλίμα, θεώρησε ότι οι γραφικές τέχνες προσφέρουν ένα πεδίο ευρύτερης λειτουργίας της εικαστικής έκφρασης. Αυτό ήταν ένα από τα αρχικά του κίνητρα, για να ασχοληθεί με τα εξώφυλλα ως ζωγράφος. Ο Γιάννης Βαλαβανίδης σπούδασε χαρακτική και ψηφιδωτό στη ΑΣΚΤ, τα οποία και δίδαξε στην ίδια σχολή κατά την περίοδο 1982-2006.

«Είχα μια διάθεση να κάνω πιο πρακτικά πράγματα και όταν ξεκίνησα να κάνω εξώφυλλα είδα ότι ήταν μια αρκετά σύνθετη εργασία και κατά βάθος μια πρώτη ερμηνεία του βιβλίου», μας λέει ο κ. Βαλαβανίδης.

Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter

«Καταρχήν ακόμα και όταν είναι σκέτη η γραμματοσειρά σε ένα εξώφυλλο έπρεπε να αποτυπώσω σε κάποιο βαθμό ένα πνεύμα του βιβλίου αλλά και να το εντάξω αν υπήρχε κάτι τέτοιο σε μια σειρά, ή να συμβαδίσω με το πνεύμα του συγγραφέα. Εκείνη την εποχή ο περιορισμός που είχαμε ήταν η ποσότητα των χρωμάτων, γιατί τα χρώματα τυπωνόντουσαν ένα- ένα και πολλοί εκδότες δε μπορούσαν να αντέξουν αυτό το έξοδο. Το δεύτερο είναι ότι σήμερα βρίσκουμε μια εικόνα πλουμιστή και φανταχτερή και τη βάζουμε στο εξώφυλλο. Τότε το εξώφυλλο έπρεπε να συμβαδίζει περισσότερο».

— Τα διαβάζατε τα βιβλία πριν τα εικονογραφήσετε;

Μερικές φορές, όπως τα βιβλία του Χατζή, ναι. Άλλα δεν τα είχα διαβάσει αλλά ο εκδότης, ο επιμελητής η ο μεταφραστής, μου εξηγούσαν το κλίμα.

— Σήμερα πώς είναι αυτή η δουλειά;

Είναι εντελώς διαφορετική. Υπάρχει ένας ανταγωνισμός πολύ μεγάλος και θα πρέπει και το βιβλίο και η διαφήμιση να τραβήξει το μάτι. Βέβαια παραμένουν κάποια βιβλία σε ένα διαφορετικό στιλ, αλλά η εικόνα για να τραβήξει το μάτι πρέπει να είναι πρωτεύουσα.

— Ποιά βιβλία από αυτά που υπάρχουν στην έκθεση θα ξεχωρίζατε;

Βλέποντας σήμερα εκ των υστέρων τα εξώφυλλα, είναι μερικά που μου αρέσουν ακόμα. Εκτός από κάποιες μεμονωμένες περιπτώσεις βιβλίων, θα ξεχώριζα τρεις σειρές που επιμελήθηκα, την ποιητική σειρά στα «Κείμενα», την ιστορική σειρά στο «Θεμέλιο» και τη σειρά Θεωρία-Λογοτεχνία στο «Πλέθρον». 

Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter
Μια έκθεση με εξαιρετικά χειροποίητα εξώφυλλα μιας άλλης εποχής Facebook Twitter

Info:

Η τέχνη του εξωφύλλου

11 Ιουνίου 2015 - 19 Σεπτεμβρίου 2015

Καλλιτέχνες: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΛΑΒΑΝΙΔΗΣ

Διάρκεια έκθεσης: 11 Ιουνίου έως 19 Σεπτεμβρίου 2015

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 9:30 π.μ. – 8 μ.μ.

Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο 9:30 π.μ. – 3:30 μ.μ.

Πληροφορίες: τηλ. 210 3614143

Design
0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM