Την περασμένη Τετάρτη το πρωί, ο Κινέζος καλλιτέχνης απόκτησε ξανά μετά από 600 ημέρες το πολυπόθητο διαβατήριό του, το οποίο του είχαν κατασχέσει οι κινεζικές αρχές. Αμέσως ανέβασε μια φωτογραφία στο Instagram και έγραψε στους 111.000 φόλοουερς: «Σήμερα πήρα το διαβατήριό μου».
Οι θαυμαστές του σε όλο τον κόσμο γέμισαν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με την ευχάριστη είδηση, ενώ η Lisson Gallery, η οποία αντιπροσωπεύει τον καλλιτέχνη ανακοίνωσε ότι ο καλλιτέχνης μπορεί πια να ταξιδεύει ελεύθερα στο εξωτερικό και έχει τη δυνατότητα να επισκεφθεί το γιό του, να πάει στο εργαστήριό του στο Βερολίνο και να επισκεφθεί τις εκθέσεις του σε όλο τον κόσμο ή να μπορεί να επιβλέπει από κοντά τις επικείμενες.
Τους τελευταίους μήνες η σχέση του Αϊ Γουέι-Γουέι με τις κινεζικές αρχές αναθερμάνθηκε διστακτικά. Πριν από 2 μήνες του επέτρεψαν την πρώτη ατομική του έκθεση. Ο καλλιτέχνης δήλωσε στους New York Times ότι αισθάνθηκε «διαφορετικά» να είναι παρών στο δικό του opening.
Ανάμεσα σε αυτές που θα διοργανωθούν σε όλο τον κόσμο, στο Παρίσι, το Ελσίνκι και τη Μελβούρνη, πιο σημαντική μοιάζει να είναι αυτή στο Λονδίνο, στην Royal Academy. Ωστόσο ο ίδιος πέρα από τα ταξίδια επιθυμεί να εξακολουθήσει να κατοικεί στο σπίτι του στο Πεκίνο.
Το διαβατήριο του Ai Weiwei ανακλήθηκε πριν από 4 χρόνια αφού συνελήφθη από την αστυνομία στο διεθνές αεροδρόμιο του Πεκίνου με την κατηγορία της φοροδιαφυγής. Ολόκληρος ο κόσμος της τέχνης ερμήνευσε αυτή την σύλληψη ως μια προσπάθεια φίμωσης του καλλιτέχνη, καθώς είχε κριτικάρει την θέση της κινεζικής κυβέρνησης σε ότι αφορά τα ανθρώπινα δικαιώματα, τη δημοκρατία και την ελευθερία του λόγου, τόσο μέσα από την τέχνη του και τις προσωπικές δηλώσεις.
Η κατάσχεση του διαβατηρίου του συνέβη χωρίς δίκη ή άλλη επίσημη εξήγηση και το στούντιό του μπήκε σε επιτήρηση. Παρόλα τα εμπόδια ο Ai Weiwei συνέχισε να εκθέτει διεθνώς, και έκανε τη φυλάκιση και τον κατ’ οίκον περιορισμό του έργο τέχνης και εφαλτήριο δημιουργίας, μια πηγή έμπνευσης για την τέχνη του. Το έργο σχετικά με τον εγκλεισμό του, το παρουσίασε στην Μπιενάλε της Βενετίας, το 2013 με τίτλο S.A.C.R.E.D. (2011-2013).
Τους τελευταίους μήνες η σχέση του Αϊ Γουέι-Γουέι με τις κινεζικές αρχές αναθερμάνθηκε διστακτικά. Πριν από 2 μήνες του επέτρεψαν την πρώτη ατομική του έκθεση. Ο καλλιτέχνης δήλωσε στους New York Times ότι αισθάνθηκε «διαφορετικά» να είναι παρών στο δικό του opening.
Aυτό τον καιρό ο Ai Weiwei ετοιμάζει την έκθεσή του στην Royal Academy of Arts, όπου θα εγκαταστήσει 90 τόνους χάλυβα. Η έκθεση ανοίγει στις 19 Σεπτεμβρίου και θα είναι η πρώτη μεγάλη έκθεσή του στο Ηνωμένο Βασίλειο αφιερωμένη στο έργο της Διεθνούς Αμνηστίας.
Εν τω μεταξύ γνωρίζουν το φως της δημοσιότητας άγνωστες και σπάνιες φωτογραφίες του καλλιτέχνη από τη Νέα Υόρκη τη δεκαετία του 80. Ο Ai Weiwei ζούσε στην Νέα Υόρκη από το 1981-1993 και είχε τραβήξει πολλές φωτογραφίες της πόλης και της ενέργειας που απέπνεε.
Λίγοι γνωρίζουν όμως ότι ο καλλιτέχνης είχε δηλώσει ότι είναι μια πόλη λίγο βαρετή, όπως επίσης το ότι παρόλο που έμενε σε ένα σπίτι χωρίς έπιπλα στο Lower East Side και ήταν πάμπτωχος, νοίκιαζε λιμουζίνα και σοφέρ και πήγαινε στο Atlantic City, όπου έκανε τον γκουρού του μπλακ-τζακ. Υποδυόταν τον σύμβουλο στο παιχνίδι και ήταν τόσο πειστικός που τον θεωρούσαν κορυφαίο παίκτη. Φυσικά αυτό το παιχνίδι το εφηύρε γιατί βαριόταν όπως έχει δηλώσει. Στη διάρκεια της παραμονής του στη Νέα Υόρκη έκανε ένα σωρό δουλειές, δούλευε σε ανακαινίσεις σπιτιών, έκοβε γκαζόν, καθάριζε σπίτια έκανε babysitting. Για να τα βγάλει πέρα έκανε ακόμα και πορτρέτα τουριστών στην Times Square. Είχε πάρε δώσε με τον Άλεν Γκίνσμπεργκ, αλλά δεν διάβασε ποτέ τα ποιήματά του. Το ομολόγησε ο ίδιος σε μια συνέντευξή του το 2007. Το σπίτι του στη Νέα Υόρκη ήταν ένα φιλόξενο καταφύγιο για διάσημους Κινέζους καλλιτέχνες που επισκέπτονταν την Νέα Υόρκη.
σχόλια