ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Με την «Καλοσύνη των Ξένων» άνοιξε το 69ο Φεστιβάλ Βερολίνου

Με την «Καλοσύνη των Ξένων» άνοιξε το 69ο Φεστιβάλ Βερολίνου Facebook Twitter
Μετά από 18 χρόνια θητείας, ο ιδιόρρυθμος, εξωστρεφής, ομιλητικότατος, αμφιλεγόμενος Κόσλινγκ αποχωρεί «ευτυχισμένος».
0

Η τελευταία χρονιά του Ντίτερ Κόσλινγκ ως καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου είναι ένα σημαντικό γεγονός από μόνο του – τουλάχιστον μέχρι να βρεθεί μια ταινία στο διαγωνιστικό για να ξεκινήσει το buzz των βραβείων.

Μετά από 18 χρόνια θητείας, ο ιδιόρρυθμος, εξωστρεφής, ομιλητικότατος, αμφιλεγόμενος Κόσλινγκ (που υποτίθεται πως θα είχε ολοκληρώσει την αποστολή του πέρυσι τέτοια εποχή, αλλά βρίσκεται και πάλι εδώ) αποχωρεί «ευτυχισμένος», κάνει μια αναδρομή σε συνέντευξή του στο Hollywood Reporter, θυμάται καλές και άστοχες στιγμές και συμβουλεύει τους δελφίνους να πιστέψουν στην τύχη και την πολλή δουλειά για να πετύχουν.

Ο Πολ Τόμας Άντερσον αποκόμισε την αίσθηση πως ο Κόσλινγκ μανατζάρει το Φεστιβάλ σαν να κάνει πάρτι στο σαλόνι του σπιτιού του, ενώ ο άλλος Άντερσον, ο Γουές, τον έχει εμπιστευτεί με τις πρεμιέρες δύο από τις καλύτερες ταινίες του, του Grand Budapest Hotel και του Isle of Dogs.

Όταν τζάμαρε με τους Rolling Stones, που τους είχε καλέσει μαζί με τον σκηνοθέτη του ντοκιμαντέρ τους, Shine a Light, κουβαλώντας την ολόδική του Fender για να αποδείξει πως κατέχει τη ροκ, είναι κάτι που δεν θα ξεχάσει ποτέ, ενώ αντίθετα προσπαθεί να απωθήσει την ψυχρολουσία της ακύρωσης την τελευταία στιγμή της Νικόλ Κίντμαν, του Τζουντ Λο και της Ρενέ Ζελβέγκερ για την Επιστροφή στο Cold Mountain, που τον άφησαν τον έρημο σαν παγοκολόνα στο κόκκινο χαλί.

Με πάνω από 400 φιλμ, το Φεστιβάλ αναπόφευκτα προσκαλεί δημιουργούς που δεν έχουν αξιόλογη ή ολοκληρωμένη πρόταση να επιδείξουν, και χάνει έδαφος και κυρίως αντίκτυπο σε σχέση με τους μεγάλους ανταγωνιστές του, τις Κάννες, τη Βενετία και το Τορόντο.

Το πιο χτυπητό fail σε επιλογή που δεν έκανε, μιλώντας για ταινία που πέρασε από τα χέρια του και κατέληξε στις Κάννες, για να αποθεωθεί και να θριαμβεύσει, ήταν το Oldboy του Παρκ Τσαν Γουκ, που άρεσε σε όλους τους συναδέλφους του που εκτελούσαν χρέη προκριματικής επιτροπής, αλλά τον απώθησε η βία και δεν συμπάθησε το κορεατικό έπος εκδίκησης.

Αντίθετα, κάλεσε τον Φιντέλ Κάστρο ως σταρ του ντοκιμαντέρ του Όλιβερ Στόουν, εκείνος δέχτηκε με ενθουσιασμό, ακύρωσε λόγω της επέμβασης των Αμερικανών στο Ιράκ και τελικά έμαθε πως ο υπουργός Εξωτερικών της Γερμανίας είχε βάλει το διπλωματικό χεράκι του για να μη γίνει το ταξίδι «για να αποφευχθεί ο τρίτος παγκόσμιος πόλεμος», όπως του εκμυστηρεύτηκε αργότερα, ενδεχομένως όχι και τόσο χαριτολογώντας.

Με την «Καλοσύνη των Ξένων» άνοιξε το 69ο Φεστιβάλ Βερολίνου Facebook Twitter
Η «Καλοσύνη των Ξένων» βασίζεται σε μια συμπονετική, εξόχως ενάρετη ματιά, τόσο υποκειμενική όσο, αντίστροφα, η στιλιζαρισμένη βία σαδιστικών περιπετειών. Στη φωτο οι πρωταγωνιστές Ζόι Καζάν και Ταχάρ Ραχίμ.


Κι ενώ ο χερ Ντίτερ καυχιέται πως δυνάμωσε την αγορά του φεστιβάλ, καθιστώντας τη δεύτερη παγκοσμίως στο κύκλωμα των εμπόρων του σινεμά, και έφερε τον θεσμό στην πρώτη θέση στην προσέλευση θεατών με εισιτήριο, πολλοί, και δικαίως, υποστηρίζουν πως η επιμονή του να αυξήσει τον αριθμό των ταινιών που προβάλλονται στα πολυάριθμα τμήματα εξανέμισε την ποιότητα.

Με πάνω από 400 φιλμ, το φεστιβάλ αναπόφευκτα προσκαλεί δημιουργούς που δεν έχουν αξιόλογη ή ολοκληρωμένη πρόταση να επιδείξουν και χάνει έδαφος και κυρίως αντίκτυπο σε σχέση με τους μεγάλους ανταγωνιστές του, τις Κάννες, τη Βενετία και το Τορόντο.

Όσο κι αν προσπαθούμε να θυμηθούμε καλές ταινίες που βγαίνουν ετησίως από τους κόλπους του φεστιβάλ, είναι σχεδόν αδύνατον να συγκρατήσουμε πάνω από δυο-τρεις.

Γίνεται σταδιακά αντιληπτό πως οι καλύτεροι παρακάμπτουν το Βερολίνο για να υποβάλουν τα φιλμ τους στις Κάννες, τρεις μήνες αργότερα, και αν το κάνουν έγκαιρα και απορριφθούν από εκεί, ίσως σκεφθούν την option του Βερολίνου. Αν όχι, η Βενετία του Σεπτεμβρίου είναι μονόδρομος.


Ένα επιπλέον αγκάθι είναι η ταινία της έναρξης. Η Βενετία έχει καταφέρει να δίνει το μάξιμουμ στους θεατές της, εξασφαλίζοντας ένα οσκαρικό σιγουράκι που θα συζητηθεί για πρεμιέρα.

Το Βερολίνο, αν δεν έχει την τύχη, όπως ορθώς υποστηρίζει ο Κόσλικ, να σαγηνεύσει τουλάχιστον έναν Άντερσον, προσγειώνεται σε ευγενείς μετριότητες καλών προθέσεων και αμφίβολου αποτελέσματος.

Δεν θα μάθει κανείς, όπως συνήθως συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις, ποιους κυνήγησε το Βερολίνο για το φετινό ξεκίνημα και τι απαντήσεις έλαβε, αλλά η περίπτωση της Καλοσύνης των Ξένων είναι ένα καλό παράδειγμα ενός ακόμη ατυχούς Berlinale opener.

Με την «Καλοσύνη των Ξένων» άνοιξε το 69ο Φεστιβάλ Βερολίνου Facebook Twitter
Η Δανή σκηνοθέτις Λόνε Σέρφινγκ


Η Λόνε Σέρφιγκ ξεκίνησε από το περίφημο και σχεδόν ξεχασμένο σήμερα Δόγμα 95, χτύπησε την πόρτα των Όσκαρ με το Μια Κάποια Εκπαίδευση, φλέρταρε με το Χόλιγουντ σκηνοθετώντας τον Τζέικ Τζίλενχαλ και την Αν Χάθαγουεϊ στο One Day και σήμερα, 20 περίπου χρόνια μετά την Αργυρή της Άρκτο για το Italian for Beginners, παρουσιάζει μια ελεήμονα, αμβλεία ωδή στην Καλοσύνη των Ξένων, και πιο συγκεκριμένα, την αξιοθαύμαστη τάση των Βορειοαμερικανών για αλληλεγγύη και υποστήριξη στους μη έχοντες και τους χρήζοντες βοηθείας.

Η Δανή σκηνοθέτις μαζεύει ηθοποιούς από διαφορετικά backgroungs και εθνότητες, τους Αμερικανούς Ζόι Καζάν και Κάλεμπ Λάντρι Τζόουνς, τους Άγγλους Μπιλ Νάι και Άντρια Ράιζμπορο, τον Γαλλοαλγερινό Ταχάρ Ραχίμ και τον Καναδό Τζέι Μπαρούσελ, σε μια λυτρωτική ιστορία κακοποίησης και ανέχειας, καθώς μια απελπισμένη νέα μητέρα δραπετεύει με τους γιους της από τον βίαιο σύζυγό της και περιπλανιέται στο χειμωνιάτικο Μανχάταν, ξεμένοντας από χρήματα, δίχως στέγη και γνωστούς, και αναγκάζεται να κλέβει φαγητό ή να καταφεύγει στα συσσίτια απόρων, χωρίς να έχει πλάνο εξόδου από την αξιοπρεπή δοκιμασία.

Μια νοσοκόμα Σαμαρείτης και ένας πρώην κατάδικος που έκανε φυλακή χωρίς να φταίει και τώρα έχει, από καθαρή σύμπτωση, αναλάβει ένα ρώσικο εστιατόριο πολυτελείας γίνονται οι σωτήρες των τριών φυγάδων, σε μια συνειδητή απόπειρα της Σέρφιγκ να μετατρέψει τη σκληρή και αφιλόξενη εικόνα της αμερικανικής μεγαλούπολης σε ένα καταφύγιο καλόκαρδων, τρυφερών ανθρώπων.

Με την «Καλοσύνη των Ξένων» άνοιξε το 69ο Φεστιβάλ Βερολίνου Facebook Twitter
Κάλεμπ Λάντρι Τζόουνς και Άντρια Ράιζμπορο

Περιγράφοντας την ταινία, είναι αδύνατο να μην καταφύγει κανείς σε χριστιανική ορολογία: σαν μια λουθηρανική φαντασία (ειρωνικά, οι θεολογικές θέσεις του θεμελιωτή των Ευαγγελιστών είναι 95, όπως και στο Dogme), η Καλοσύνη των Ξένων βασίζεται σε μια συμπονετική, εξόχως ενάρετη ματιά, τόσο υποκειμενική όσο, αντίστροφα, η στιλιζαρισμένη βία σαδιστικών περιπετειών, και χρησιμοποιεί τη Νέα Υόρκη σαν κρυφή εκκλησία, με τη σκηνογραφία να εστιάζει στη γοτθικότερη αρχιτεκτονική της και τις χειρονομίες των χαρακτήρων να καταλήγουν στη συγχώρεση.

Καθόλου τυχαία, ο μοναδικός κακός σε αυτή την πανστρατιά των καλόψυχων είναι ο αστυνομικός σύζυγός και πατέρας, φτυστός καθολικός.

Σίγουρα υπάρχει δουλειά στο σενάριο και δουλειά στη σύνθεση, αλλά ο μονοδιάστατος τόνος, η αναμασημένη, ουδέτερη μουσική υπόκρουση και κυρίως η παντελής απουσία δραματικής έντασης, που φτάνει σε στείρωση του συναισθήματος, σκορπίζει την ταινία σε μια πεδιάδα συγκατάβασης και αναληθοφάνειας.


Το ποδαρικό δεν ήταν ευοίωνο. Η συνέχεια φέρνει γνωστούς σκηνοθέτες, όπως τον Φατίχ Ακίν, τον Αντρέ Τεσινέ, τον Φρανσουά Οζόν, την Ιζαμπέλ Κοϊξέτ, την Ανιές Βαρντά και τον Ζανγκ Γιμού στο επίσημο διαγωνιστικό, αλλά και τον Κέισι Άφλεκ και τον Σύλλα Τζουμέρκα, με την τρίτη μεγάλου μήκους ταινία του, το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών, στο Πανόραμα.

Με την «Καλοσύνη των Ξένων» άνοιξε το 69ο Φεστιβάλ Βερολίνου Facebook Twitter
Μπιλ Νάι και Ταχάρ Ραχίμ
Οθόνες
0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ