Η Έρση Σωτηροπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LIFO Facebook Twitter
Το πρώτο μου κείμενο λεγόταν Πέντε γύρω από τη σκάλα. Δεν θυμάμαι να το τέλειωσα ποτέ, αλλά θυμάμαι ακριβώς τι αισθάνθηκα ενώ έγραφα: αυτάρκεια και μια υπέροχη μοναξιά. Φωτο: Σπύρος Στάβερης / LIFO

Η Έρση Σωτηροπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO

0

Η εφηβεία μου στην Πάτρα συνέπεσε με τα πρώτα χρόνια της δικτατορίας: Ένα βλακώδες, απαίσιο σχολείο, μια υποτιθέμενη καλή κοινωνία της Πάτρας, δήθεν φιλελεύθερη.

• Ήταν πολύ προκλητική η συμπεριφορά μου για εκείνη την εποχή: Γυρνούσα με αγόρια, κάπνιζα και φιλιόμουν στο δρόμο, ωρυόμουν στο σχολείο. Όταν με διώξανε από το Αρσάκειο πήγα στο Δημόσιο. Εκεί γνώρισα τη φτώχια: Αν η Κάτω Πόλη της Πάτρας ήταν μια μελαγχολική ανάμνηση, η Πάνω Πόλη ήταν πολύ ζεστή. Σπίτια που είχαν κάτω πατημένο χώμα, γκομενοδουλειές, χαρτορίχτρες, ένας κόσμος μεθυστικός: Άνθρωποι που δουλεύανε το πρωί εργοστάσιο και το βράδυ καθάριζαν σκάλες, φτώχια, φτώχια, αλλά ταυτόχρονα κέφι, ωραία φαγητά με γκαζάκι στη βεράντα, ύπνος κάτω από την κληματαριά.

• Άρχισα να γράφω 8-9 χρόνων στην Αθήνα. Μια θεία μου είχε ένα σπίτι στην 3ης Σεπτεμβρίου κι ερχόμασταν για διακοπές Χριστουγέννων. Πρέπει να βαριόμουν αφόρητα - άρχισα να γράφω μπρούμυτα στο παρκέ του σαλονιού σε χαρτί περιτυλίγματος. Το πρώτο μου κείμενο λεγόταν Πέντε γύρω από τη σκάλα. Δεν θυμάμαι να το τέλειωσα ποτέ, αλλά θυμάμαι ακριβώς τι αισθάνθηκα ενώ έγραφα: αυτάρκεια και μια υπέροχη μοναξιά.

• Αφού τέλειωσα το σχολείο έφυγα να σπουδάσω στο Παρίσι. Έφυγα μετά από έξι μήνες γιατί ερωτεύτηκα τον πρώτο μου άντρα. Βρέθηκα στη Φλωρεντία το '72. Ήταν ωραία χρόνια: μια πολύ ωραία παρέα με πολύ λίγα χρήματα. Τότε γίνονταν πολλά πράγματα: έρωτας, επανάσταση, τέχνη. Ήταν τα χρόνια πριν αρχίσει το πράγμα να αγριεύει με τις Ερυθρές Ταξιαρχίες.

Το πιο ωραίο κομμάτι του να είσαι συγγραφέας είναι η μοναξιά, αλλά η Αθήνα είναι μια πόλη που είναι πολύ δύσκολο να είσαι μόνος. Τόσα τηλέφωνα να χτυπάνε, όλη αυτή η πίεση η ανθρώπινη από εχθρούς και φίλους. Φεύγω συχνά γιατί έχω ανάγκη να συγκεντρωθώ και εδώ είναι αδύνατον. Υπάρχει μια πίεση ανθρώπινων σχέσεων, μια σπατάλη.

• Θυμάμαι μια φορά που ήταν ο Στοκχάουζεν στο Θέατρο Κομουνάλε. Εγώ έγκυος με μια τεράστια κοιλιά, βγάλαμε τσίμα τσίμα τα λεφτά για το εισιτήριο ψηλά στον εξώστη κι ενώ όλοι οι ευπρεπείς Φλωρεντίνοι εγκατέλειπαν σιγά σιγά το θέατρο, εμείς μείναμε 4 κούκοι από πάνω και χειροκροτούσαμε σαν λυσσασμένοι κι αυτός κοιτούσε μέσα στο σκοτάδι να δει από πού έρχονται αυτά τα παθιασμένα χειροκροτήματα.

• Για κάποια χρόνια ήμουνα μορφωτική ακόλουθος στην ελληνική πρεσβεία στη Ρώμη. Είναι πολύ λιγότερο σαγηνευτικό απ' όσο ακούγεται. Παραιτήθηκα, ενώ είχα μονιμοποιηθεί εφ' όρου ζωής στη Ρώμη. Δεν άντεχα με τίποτα. Αηδίαζα. Υπήρχε ένας φόρτος εργασίας από απύθμενες βλακείες οι οποίες έπρεπε να γίνουν: γραμματόσημα, παλιοί παρτιζάνοι που είχαν πολεμήσει στην Ελλάδα και μου στέλνανε ποιήματα, σχολεία που θέλανε να μας επισκεφτούν, φοιτητές, ανυπότακτοι...

• Μέχρι και αδελφοποιήσεις αστυνομικών τμημάτων έχω κάνει: Αδελφοποίησα ένα αστυνομικό τμήμα έξω από το Σπολέντο κι ένα αστυνομικό τμήμα έξω από τη Λαμία. Δεν έχω γράψει ακόμα για την περίοδο στην πρεσβεία κι ας έχουν περάσει τόσα χρόνια. Χρειάζομαι άλλα τόσα χρόνια φαίνεται.

• Τη φοβόμουν την επιστροφή στην Ελλάδα. Πάντα είχα μια φυγόκεντρη τάση από την Ελλάδα, από την οικογένεια. Μου πήρε πολλά χρόνια να συμφιλιωθώ με τους δικούς μου.

Η Έρση Σωτηροπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LIFO Facebook Twitter
Πάντα είχα μια φυγόκεντρη τάση από την Ελλάδα, από την οικογένεια. Μου πήρε πολλά χρόνια να συμφιλιωθώ με τους δικούς μου. Φωτο: Σπύρος Στάβερης / LIFO

• Τα επεξεργάζομαι πολύ τα κείμενά μου. Ίσως επειδή ξεκίνησα με ποίηση, έχω μια ψύχωση με τη γλώσσα, με την ακρίβεια, θέλω το κείμενο να είναι όσο το δυνατόν πιο γυμνό. Όσο περνάει ο καιρός φτάνω όλο και πιο δύσκολα στο σημείο να είμαι ικανοποιημένη με ένα κείμενο. Πολλές φορές τα αφήνω και στη μέση. Πόσα βιβλία έχω σκοτώσει με αυτόν τον τρόπο; Αρκετά, δεν θυμάμαι. Κάποια τα ξαναπιάνω - στις τελευταίες γραφές κάποιου βιβλίου αρχίζω να γράφω κάτι άλλο, πολύ διαφορετικό, παράλληλο.

• Όταν έγινε η φασαρία με την απαγόρευση του Ζιγκ Ζαγκ στις νερατζιές στα σχολεία, νόμιζα ότι ήταν φάρσα.

• Υπάρχει ένα κύμα λογοκρισίας νομίζω: τα σχολεία στη Θεσσαλονίκη που δεν τους επέτρεψαν να πάνε στην Έκθεση Χαρακτικής του Πικάσο, το άλλο που δεν τους άφησαν να δουν το έργο του Τενεσί Ουίλλιαμς, με μια τηλεόραση άθλιας κακογουστιάς που δεν προσφέρει ούτε τα ελάχιστα που θα μπορούσε να προσφέρει ώστε να διευρυνθεί κάπως το τοπίο.

• Παρ' όλο που διάφοροι μου είπανε «α, τι ωραία, θα σου γίνει διαφήμιση», για 'μένα ήταν δυσάρεστη όλη αυτή η ιστορία. Επίσης συχνά έχω την εντύπωση πως δεν το 'χει διαβάσει κανείς το βιβλίο από αυτούς που ωρύονται.

• Όταν γύρισα από τη Ρώμη το '91 βρέθηκα ξαφνικά να ζω με μια οικογένεια με 2 παιδιά, σκύλο και γάτα στο Χαλάνδρι. Η μετακόμιση προς την Πλάκα κράτησε 7 μήνες. Θυμάμαι τρομερά την τελευταία μέρα, όταν πια τέλειωσαν όλα, άδειασε το διαμέρισμα κι έγινε αυτή η κάθοδος. Έβλεπα τα φώτα του Συντάγματος κι αισθανόμουν σαν να κατέβαινα σε λίμνη.

• Το πιο ωραίο κομμάτι του να είσαι συγγραφέας είναι η μοναξιά, αλλά η Αθήνα είναι μια πόλη που είναι πολύ δύσκολο να είσαι μόνος. Τόσα τηλέφωνα να χτυπάνε, όλη αυτή η πίεση η ανθρώπινη από εχθρούς και φίλους. Φεύγω συχνά γιατί έχω ανάγκη να συγκεντρωθώ και εδώ είναι αδύνατον. Υπάρχει μια πίεση ανθρώπινων σχέσεων, μια σπατάλη.

• Όταν έχω χρήματα γράφω σε δωμάτια ξενοδοχείων. Έμεινα ένα διάστημα σε μια πανσιόν που λεγόταν Acropolis Ηouse. Κοιμόμουν κιόλας γιατί είμαι πρωινός τύπος, θέλω να δουλεύω κατευθείαν από το κρεβάτι - οτιδήποτε άλλο με διασπά. Θέλω να πιάσω το γράψιμο από τον ύπνο, πριν αρχίσω να διερωτώμαι γιατί γράφω, γιατί ζω και τι νόημα έχουν όλα αυτά.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 3.7.2008

Οι Αθηναίοι
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Γιώργος Τσιαντούλας, ηθοποιός, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / «Γελάτε γιατί χανόμαστε, κάντε σεξ, ταξιδέψτε, διαβάστε και φάτε, φάτε, φάτε»

Ο πολυσυζητημένος πρωταγωνιστής της ταινίας «Το καλοκαίρι της Κάρμεν», Γιώργος Τσιαντούλας, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ζει στο Παγκράτι, διατηρεί θεατρική ομάδα στα Τρίκαλα, έχει παίξει σε παραστάσεις του Ρομέο Καστελούτσι και του Δημήτρη Παπαϊωάννου και τα πιο ριψοκίνδυνα πράγματα που έχει κάνει είναι «γαστρονομικοί συνδυασμοί σε λάθος στιγμή και λάθος ώρα».
M. HULOT
Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LIFO

Οι Αθηναίοι / Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LiFO

Η μεγάλη κυρία του ελληνικού τραγουδιού μιλά για τις ανεξίτηλες συναντήσεις της πορείας της, για το πώς πήγε κόντρα στο ρεύμα της εποχής της, για μια ζωή χορτάτη. Δουλεύοντας επί 67 συναπτά έτη δεν ανέχεται να της πει κανείς «τι ανάγκη έχεις;».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αγνή Πικιώνη: «Η Αθήνα έχει εξελιχθεί σ’ ένα μαζικό λούνα παρκ»

Οι Αθηναίοι / «Δυσκολεύονταν να με πλησιάσουν επειδή ήμουν η κόρη του Πικιώνη»

Η Αγνή Πικιώνη, κόρη του οραματιστή αρχιτέκτονα που είχε αφοσιωθεί στη λαϊκή αρχιτεκτονική, μιλά για τη ζωή της δίπλα σε εκείνον, που της έμαθε ότι «ένας απλός άνθρωπος μπορεί να φτιάξει κάτι σημαντικό». Αρχιτέκτονας και η ίδια, φρόντισε να διασώσει και να ταξινομήσει το έργο του. Τη θυμώνει η μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική και πιστεύει ότι η Αθήνα έχει χάσει το στοίχημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ