Γιατί απαγορεύτηκε το νέο single της Madonna από το BBC;

Γιατί απαγορεύτηκε το νέο single της Madonna από το BBC; Facebook Twitter
Το «Medellin» είναι αυτό ακριβώς που θα έπρεπε να βγάλει η Madonna σήμερα, είναι ήχος του 2109 και η ίδια συνεχίζει να κάνει αυτό ακριβώς που έκανε πάντα, από τότε που ξεκίνησε, να «κλέβει» τον ήχο της εποχής και να τον κάνει δικό της. Φωτο: Steven Klein
4

Διαβάζω για την απαγόρευση (;) του «Medellin» της Madonna (το πρώτο single που βγάζει από το 2015 και το «Hold Tight») από την playlist του Radio One του BBC, με μια δικαιολογία που η ίδια χαρακτηρίζει «ρατσιστική και απαράδεκτη», επειδή οι υπεύθυνοι του προγράμματος του BBC θεωρούν ότι «το σταθερό κοινό τους δεν θα ήθελε να ακούσει τη μουσική μιας 60χρονης». Ωστόσο, είναι μια απαγόρευση που δεν φαίνεται να ενδιαφέρει και κανέναν, πιο πολύ απασχόλησε τα μέσα η εμφάνιση στα βραβεία του Billboard και η συμμετοχή της στη Eurovision, ίσως επειδή όσο περνούν τα χρόνια η μουσική χάνει τη σημασία που είχε παλιότερα, τουλάχιστον για τους ανθρώπους που είναι πάνω από 50 χρονών.

Αυτό το κοινό, που είναι και το πιο δύσκολο σήμερα (έως στριφνό και ανελέητο, ειδικά όσοι είχαν παλιότερα κάποια σχέση με τη μουσική), πρόλαβε και έζησε όλες τις νεανικές εκρήξεις που όριζαν την ποπ κουλτούρα από το '60 μέχρι και τα '00s και δεν βρίσκει σχεδόν κανένα ενδιαφέρον στη σημερινή ποπ. Η αλήθεια είναι ότι δεν είναι η ποπ που γερνάει, ούτε είναι χειρότερη από παλιά, αλλά οι ίδιοι οι μουσικόφιλοι, που μεγαλώνοντας τα βλέπουν όλα μέσα από ένα πρίσμα νοσταλγίας, κάνοντας το πιο μεγάλο λάθος: να τα συγκρίνουν με τα αντίστοιχα της δικιάς τους εφηβείας.

«Έχουμε κάνει τόσες πολλές προόδους σε άλλους τομείς –στα δικαιώματα του πολίτη, τα δικαιώματα των gays– αλλά οι διακρίσεις με βάση την ηλικία παραμένουν ένας τομέας που είναι ταμπού, για τον οποίο δεν μιλάμε και δεν ασχολούμαστε ποτέ μαζί του».

  

Αυτό έλαβαν υπόψη τους οι άνθρωποι του BBC πριν από μερικά χρόνια και στην playlist που φτιάχνουν κάθε εβδομάδα αποφάσισαν να δίνουν προτεραιότητα στη νέα μουσική και να βάλουν κάποιους όρους για τα κομμάτια που παίζονται στο Radio One (τον πιο νεανικό και πιο δημοφιλή από τους σταθμούς του), να περιορίζονται οι «γερασμένοι» μουσικοί, όποιοι και αν είναι αυτοί, για να υπάρχει χώρος για τους νέους καλλιτέχνες. Με τη λέξη «γερασμένοι» δεν εννοείται η ηλικία του καλλιτέχνη, αλλά ο ήχος του, που «θα πρέπει να είναι κατάλληλος για το κοινό του Radio One, που η ηλικία του είναι από 15-30.

Υπάρχει, άλλωστε, το BBC2 κι άλλοι σταθμοί που παίζουν πιο πολλά νέα κομμάτια και επιτυχίες των προηγούμενων χρόνων. Αυτό που ακούγεται φασιστικό και εξωφρενικό έχει μια λογική, αλλά για μία mega-star όπως η Madonna ο αποκλεισμός από το Radio One «επειδή έχει γερασμένο ήχο» είναι κάτι που οι θαυμαστές της δεν μπορούν να χωνέψουν.

Φυσικά, αυτό που έγινε τώρα με τη Madonna δεν είναι κάτι πρωτοφανές, έχουν απαγορευτεί διάφορα κομμάτια από «γερασμένους» σταρ που δεν θεωρούνται κατάλληλοι για το νεανικό κοινό του Radio One. Το 2012 είχαν κόψει από την playlist ως «ακατάλληλο για τους 15χρονους» το «Candy» του Robbie Williams, ενώ το 2015 η Madonna είχε πάλι αποκλειστεί από το airplay (και το top-40) επειδή «δεν ήταν αυτό περίμενε να ακούσει το νεαρής ηλικίας κοινό του σταθμού». Πολύ δικαιολογημένα η Madonna είχε ξεκινήσει ολόκληρη διαμάχη με το BBC αλλά δεν είχε και κανένα αποτέλεσμα, ο προηγούμενος δίσκος της παίχτηκε ελάχιστα και το «Living for Love» αγνοήθηκε εντελώς.

 

Madonna και Maluma ερμηνεύουν το Medellin στα Billboard Music Awards

  

«Έχουμε κάνει τόσες πολλές προόδους σε άλλους τομείς –στα δικαιώματα του πολίτη, τα δικαιώματα των gays– αλλά οι διακρίσεις με βάση την ηλικία παραμένουν ένας τομέας που είναι ταμπού, για τον οποίο δεν μιλάμε και δεν ασχολούμαστε ποτέ μαζί του» είπε πρόσφατα, σχολιάζοντας τον αποκλεισμό της από τα τσαρτ, σε μια εποχή που υποτίθεται ότι κερδίζονται μάχες για τα δικαιώματα κάθε είδους. Το να γερνάς είναι κάτι που δεν στο συγχωρεί πλέον η βιομηχανία της ποπ, ειδικά αν περάσεις τα 60.

Η απαγόρευση του νέου single της φαίνεται σκανδαλώδης –αν και πρέπει να αναφερθεί ότι ούτε στην Αμερική μπήκε στα τσαρτ το «Medellin» την πρώτη εβδομάδα κυκλοφορίας του– παρόλο που ο Maluma που τη συνοδεύει στο κομμάτι είναι 25 χρονών και ο ήχος του είναι ακριβώς αυτός που αγαπάει πολύ το Radio One: ρεγκετόν, από έναν σούπερ σταρ μάλιστα του είδους που έχει συνεργαστεί με τη Shakira και τον XXXtentacion. Αν το «Medellin» το τραγουδούσε μόνος του, θα ήταν μια σίγουρη επιτυχία στο top-40.

Το «Medellin» είναι αυτό ακριβώς που θα έπρεπε να βγάλει η Madonna σήμερα, είναι ήχος του 2109 και η ίδια συνεχίζει να κάνει αυτό ακριβώς που έκανε πάντα, από τότε που ξεκίνησε, να «κλέβει» τον ήχο της εποχής και να τον κάνει δικό της. Και δεν είναι καθόλου κακό κομμάτι. Φαντάσου τι τύχη θα είχε στα αγγλικά τσαρτ το νέο τραγούδι του Paul Simon, του Cliff Richards, του Paul McCartney ακόμα και του Bruce Springsteen, αν δεν έκαναν guest σε κάποιον ράπερ...

Ακριβώς το αντίθετο από αυτό συμβαίνει στη Βρετανία με τους όρους του BBC γίνεται αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα: το ραδιόφωνο έχει κολλήσει σε άλλες δεκαετίες και ακούγονται ελάχιστα (έως καθόλου) τα κομμάτια που ακούνε οι 15χρονοι. Η «απαγόρευση» του πιο μεγάλου μέρους των καινούργιων επιτυχιών από το ελληνικό ραδιόφωνο είναι το ίδιο σκανδαλώδης με την απαγόρευση της Madonna, μόνο που η νέα μουσική αγνοείται εντελώς και κάνοντας μια γύρα στους σταθμούς νομίζεις ότι ζεις στο 2000. Να μην αναφέρω όχι την πιο δημοφιλή, αλλά τη μοναδική μουσική που ακούνε οι πιτσιρικάδες, η οποία σαρώνει στις ηλικίες 15-30, το ελληνικό ραπ, που αγνοείται εντελώς.

Κι ενώ οι πιτσιρικάδες δεν έχουν πλέον ανάγκη το ραδιόφωνο γιατί έχουν άλλους τρόπους να ακούνε μουσική (κάνε μια βόλτα στους δρόμους και θα καταλάβεις), το ελληνικό ραδιόφωνο που τους έχει μεγάλη ανάγκη (γιατί ηλικιακά δεν γερνάει απλώς, αλλά πεθαίνει), δεν κάνει ούτε ένα βήμα για να ανανεώσει κοινό του. Από πού περιμένει να πάρει στο μέλλον ακροατές όταν για τις νεαρές ηλικίες το ραδιόφωνο απλά δεν υπάρχει ως μέσο; Όταν γυρνάς την πλάτη στο κοινό, το έχασες – και καλά να πάθεις.

Μουσική
4

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τάμα στην Παναγιά της Κλιμακτηρίου: Η Μαντόνα στα 60

Πρόσωπα / Τάμα στην Παναγιά της Κλιμακτηρίου: Η Μαντόνα στα 60

Σε λίγες μέρες, ανήμερα της Παναγίας σχεδόν, της «ονομαστικής» της εορτής δηλαδή, η Βασίλισσα της Ποπ κλείνει αισίως τα εξήντα, προκαλώντας (ξανά) μια σειρά από κρίσιμα ερωτήματα στις παρέες
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
H ψευδαίσθηση της «ανακάλυψης» μουσικής στις επιμελημένες playlists του Spotify

Μουσική / Ανακαλύπτουμε πράγματι μουσική στο Spotify ή ζούμε μια ψευδαίσθηση;

Αρχικά, τις επιμελημένες playlists της δημοφιλούς πλατφόρμας τις έφτιαχναν επαγγελματίες, που προσλαμβάνονταν για το γούστο και την κρίση τους. Όμως, πια τα πράγματα δεν λειτουργούν έτσι. Και παρότι μας περιβάλλει ένας ωκεανός ήχων, το Spotify αρκείται στο να μας κρατά αποκλεισμένους στο νησί μας.
THE LIFO TEAM
Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι (1840-1893)

Μουσική / Τσαϊκόφσκι: Πώς μπορεί ο κορυφαίος συνθέτης να ενοχλεί τη σημερινή Ρωσία;

Στη Ρωσία θεωρούν αδιανόητο το να φέρει η εθνική τους κληρονομιά ομοφυλοφιλική ταυτότητα, ακόμα κι αν πρόκειται για τον συνθέτη της «Λίμνης των κύκνων» και του «Καρυοθραύστη», καθώς και της «Παθητικής συμφωνίας», η οποία ίσως προμηνύει τη φημολογούμενη κρατική δολοφονία του. Με αφορμή την παράσταση που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή ανατρέχουμε στα νέα στοιχεία για τη ζωή του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

4 σχόλια
Λογικο ειναι να ψοφαει το ελληνικο ραδιοφωνο, γιατι ακομα και οι σημερινοι 30, 40+αρηδες, που αποτελουν την πλειοψηφια των ακροατων ΠΟΣΕΣ φορες να ακουσουν το This Love των Μaroon 5, το It Ain't Over Till It's Over, το Black Velvet, το Torn, τους Scorpions, τις απεθαντες επιτυχιες των απεθαντων 80s; Δεν καταλαβαινω τι σκεφτονται αυτοι οι διευθυντες προγραμματος, δηλαδη σοβαρα θεωρουν διασκεδαστικο να παιζουν τα ιδια 100 τραγουδια 15ετιας+ καθε, μα καθε μερα; Και οποτε τυχον βαλουν κανενα καινουργιο τραγουδι, το κανουν με το σταγονομετρο και συνηθως με ειδικη προειδοποιηση οτι ακολουθει καινουργιο τραγουδι, μην τυχον και φυγετε αγαπητοι ακροατες επειδη θα ακουσετε κατι νεο, σε λιγο θα επιστρεψουμε με Red Hot Chili Peppers!Η αληθεια ειναι οτι ακομα και trap να επαιζε καποιος σταθμος, μαλλον δυσκολα θα μαζευε νεους (σε ηλικια) ακροατες, μιας και οντως ο τροπος να ακους μουσικη εχει αλλαξει. Καποιοι σταθμοι, παντως, που τολμουν και παιζουν διαφορετικα κομματια, διατηρουν ενα πιστο κοινο. Ειναι απελπιστικα λιγοι ομως.
Η Madonna θα "έκοβε" τη συμμετοχή/συνεργασία καλλιτέχνη στις δουλειές της λόγω ηλικίας; Νομίζω ότι δεν θα συνεργαζόταν με κανέναν και καμία μεγαλύτερο/η της ηλικίας της.Υπόθεση είναι βέβαια.
Καλό είναι να μην ξεχνάμε το περίφημο «Το μέσο είναι το μήνυμα», διότι καταλήγουμε σε λάθος συμπεράσματα. Όπως:«Η νεολαία θα στραφεί στο ραδιόφωνο αν το ραδιόφωνο παίξει ό,τι ενδιαφέρει τη νεολαία».Κάποιοι ίσως το κάνουν, οι περισσότεροι δεν. Το internet έχει αλλάξει τα κανάλια πρόσβασης στην ενημέρωση και την ψυχαγωγία και μοιραία και στη μουσική και ίσως να πρέπει να «χωνέψουμε» πως αυτά τα κανάλια είναι το σημερινό ραδιόφωνο.«Το ραδιόφωνο πεθαίνει».Δεν νομίζω, μάλλον συρρικνώνεται, αλλά και να πεθάνει δεν θα σημαίνει κάτι ακριβώς διότι ό,τι πρόσφερε παλιότερα (το πόσο παλιότερα είναι ένα ζήτημα) το προσφέρουν άλλες υπηρεσίες. Αν μπορέσει να βρει κάτι να προσφέρει που άλλα κανάλια δεν θα μπορούν, τότε θα επιβιώσει αυτό ακριβώς το κομμάτι του.+++++++Επίσης: Παρότι μουσική παράγεται σωρηδόν, και καλλιτέχνες απολαμβάνουν πρωτοφανή επίπεδα φήμης, αυτό δεν σημαίνει πως η σύγχρονη μουσική ενέχει ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗ καλλιτεχνική αξία. Κάποιοι καλλιτέχνες σίγουρα ναι όπως και κάποια (όχι όλα) από τα έργα τους. Το τι από όλα αυτά θα επιζήσει και για πόσο στη δοκιμασία του Χρόνου (που είναι κι ο τελικός Κριτής για κάθε καλλιτεχνικό δημιούργημα) είναι άλλο θέμα.Τα γούστα των ανθρώπων εξελίσσονται. Δεν είναι σύνηθες να διασκεδάζει ο μέσος σημερινός νεολαίος αποκλειστικά με ό,τι διασκέδαζε η νεολαία 30, 40, 50 και 60 χρόνια πριν.Ευτυχώς όμως υπάρχει τεράστιο υλικό κορυφαίας ποιότητας από εκείνα τα χρόνια στο οποίο μπορεί να καταφύγει οποιοσδήποτε όταν τον ταΐζουν σημερινά σκουπίδια. Έστω και σαν αντίδραση/ αποτοξίνωση/ αντίσταση/ άποψη.