Αποστολή στις Κάννες: Είδαμε τη νέα ταινία του Τζιμ Τζάρμους

Αποστολή στις Κάννες: Είδαμε τη νέα ταινία του Τζιμ Τζάρμους Facebook Twitter
Μπιλ Μάρεϊ, Κλόϊ Σεβινί, Άνταμ Ντράιβερ
0

Στην καθιερωμένη συνέντευξη τύπου της κριτικής επιτροπής (το καλωσορίσατε του φεστιβάλ στους δημοσιογράφους, κατά κάποιον τρόπο), ο πρόεδρος Αλεχάντρο Ινιάριτου διαβεβαίωσε πως δεν έχει απολύτως κανένα πρόβλημα με την κατ’ ιδίαν θέαση μιας ταινίας σε μικρή, ή πολύ μικρή οθόνη, ή με το Netflix, τη δουλειά του οποίου εξήρε (βλέπε Roma) αλλά έδωσε έμφαση, όπως είναι αναμενόμενο, στο αίσθημα  που προσφέρει η αίθουσα. «Δεν βλέπω τον λόγο γιατί να μην μοιραζόμαστε όλοι μαζί την εμπειρία μιας ταινίας» είπε ρητορικά σε ευήκοα ώτα, παραπέμποντας ευθέως στην ταινία πρεμιέρας Οι νεκροί δεν πεθαίνουν.

 

Ο άνθρωπος που την υπογράφει, ο Τζιμ Τζάρμους, ο JaJa για τους εδώ φίλους του, συνεχίζει να αποτελεί πρότυπο Αμερικανού δημιουργού στα γαλλικά καλούπια, ένα από τα πιο συνεπή poster boys του ανεξάρτητου κινηματογράφου που δεν πρόδωσε ποτέ το στιλ, τους ρυθμούς, τους πιστούς του ή τις Κάννες.

 

Οι εξυπνάδες διανθίζουν την αναταραχή που εξελίσσεται αργά, διαβρωτικά, και εντελώς παράξενα, σε μια ακίνητη κοινότητα παροιμιωδώς ασυνήθιστη στις αλλαγές.

 

Στο The Dead don’t Die, ο Μπιλ Μάρεϊ με τον Άνταμ Ντράιβερ περιπολούν χαλαρά σε μια ξεχασμένη κωμόπολη στη μέση του πουθενά – κυριολεκτικά, που λέγεται Centerville. Είναι ξεροί και αγέλαστοι τύποι, τζαρμουσικοί, αλλά όχι ερήμην τους, καθώς στη μέση της πλοκής, πετάνε ξαφνικά meta αναφορές στο σενάριο, τον σκηνοθέτη τους, το Star Wars ή το country μουσικό θέμα της ταινίας, όπου ο Ντράιβερ υποδύεται τον Κάιλο Ρεν.

 

Οι εξυπνάδες διανθίζουν την αναταραχή που εξελίσσεται αργά, διαβρωτικά και εντελώς παράξενα, σε μια ακίνητη κοινότητα παροιμιωδώς ασυνήθιστη στις αλλαγές. Σεληνιακές, υποτίθεται, ρωγματώσεις προκαλούν μετατόπιση του άξονα της γης και οι νεκροί ξυπνάνε από τους τάφους τους και επιτίθενται στους ζωντανούς, με σπαστικές κινήσεις και τις γνωστές κανιβαλιστικές διαθέσεις. Τον χορό σέρνει ο Ίγκι Ποπ και θύμα πέφτει η Σάρα Ντράιβερ (που εκτελεί και χρέη συμβούλου σεναρίου στην ταινία), και σειρά έχει το χωριό, ακόμη και η επισκέπτρια Σελίνα Γκόμεζ, που οδηγεί μια κλασική Πόντιακ βγαλμένη από το σύμπαν του Τζορτζ Ρομέρο, μαζί με δυο φιλαράκια της, τα «ειρωνικά χιψτεράκια της πόλης», όπως τα αποκαλεί ο ιδιοκτήτης του τοπικού μοτέλ.

 

Ο θίασος του Τζάρμους και λίγοι νέοι «απόστολοι» στρατολογήθηκαν ευπειθώς: ο Τομ Γουέιτς είναι ο μαλλιαρός τρελός του χωριού, ο ερημίτης που εγκατέλειψε νωρίς τα εγκόσμια για να βρει σωτήριο καταφύγιο στο κοντινό δάσος – κάτι ήξερε, αλλά τον παρεξήγησαν όλοι, εκτός από τον συμπονετικό συμμαθητή του από το δημοτικό, τον Μπιλ Μάρεϊ. Ο Στιβ Μπουσέμι είναι ο γκρινιάρης μαλάκας που κανείς δεν συμπαθεί. Η Κλόι Σεβινί συμπληρώνει το τρίο των στωικών αστυνομικών, μόνο που αποδεικνύεται πιο ευαίσθητη και ανυπόμονη από ό,τι δηλώνει. Ο Ντάνι Γκλόβερ βοηθάει σαν καλός Σαμαρείτης με την έμφυτη ευγένεια και γενναιοδωρία του. Και η Τίλντα Σουίντον παίζει την νεκροθάφτη-«Ούφο» με την αχαρτογράφητη (ενδεχομένως σκωτσέζικη) προφορά, που απευθύνει ερωτήσεις για να συλλέξει πληροφορίες, και ειδικεύεται στην τέχνη του σαμουράι.

 

Το ποιος θα επιζήσει του ζόμπι ολοκαυτώματος έχει ένα μικρό σασπένς, αλλά η ιδέα και η κομψή, οικονομική εκτέλεση μοιάζουν πλεονασμός, και στο συνολικό έργο του Τζάρμους, αλλά και στην πολιτική δήλωση που επιχειρεί, εξηγώντας την αντί να την αφήσει να εννοηθεί από τα προφανή συμφραζόμενα. Η σάτιρα χτυπάει τους αδαείς, αποχαυνωμένους συμπατριώτες του, που βουλιάζουν στο κέντρο της χώρας, ομφαλοσκοπώντας σε μια καλοβαλμένη, συμπαθή μιζέρια που αντιπαλεύει οποιαδήποτε γνώση και πνευματική ανησυχία.

 

 

The Dead don't Die trailer

 

Στο αδόκητο ξύπνημά τους, οι απέθαντοι αναζητούν αυτό που έκαναν όσο ήταν ζωντανοί και δυστυχώς κατευθύνονται στις υλικές συνήθειες που εγκατέλειψαν απότομα, τον καφέ, τα γλυκά, τα σπορ, το WiFi... Στις ταινίες του, ο Τζάρμους συχνά εξάγει γλυκόπικρες αλήθειες της ζωής μέσα από προφορικές αντιφάσεις της στιγμής, με μια χαρακτηριστικά χιουμοριστική, καφενόβεια ψυχανάλυση. Εδώ, οι ανάλαφρες κουβεντούλες δεν καταλήγουν σε ολοκληρωμένη φιλοσοφία.

 

«Δεν θα έχουμε καλό ξεμπέρδεμα» είναι το motto που επαναλαμβάνει σχεδόν ρομποτικά ο Ντράϊβερ, διακόπτοντας τον αξιοζήλευτο έλεγχο που έχει στα πράγματα και που εκνευρίζει τόσο, ακόμη και τον ολύμπια ήρεμο Μάρεϊ. «Σκότωσε το κεφάλι» είναι το επιμύθιο, ένας στόχος-μονόδρομος, που συμφωνεί με την ισχύουσα, μυθολογική μεθοδολογία ξεπαστρέματος του αφύσικου νεκροζώντανου μια και καλή. Επιπρόσθετα, λειτουργεί ως καμπανάκι για το ξερίζωμα του κακού από την κεφαλή – διότι το ψάρι βρομάει...

 

Τα έχουμε ξαναπεί, και τα έχουν επισημάνει κυρίως οι Αμερικανοί κριτικοί που καλύπτουν χρόνια το φεστιβάλ Καννών. Η καλή αμερικανική ταινία προκρίνεται στο διαγωνιστικό πρόγραμμα και για τον βαθμό αντιαμερικανισμού που εκπέμπει, εννοώντας την εναντίωσή της στο χολιγουντιανό ή ρεπουμπλικανικό status quo. Ο εκλέκτορας Τιερί Φρεμό, πάντως, έχει σοβαρότερα προβλήματα να αντιμετωπίσει από το γεγονός ότι η ταινία έναρξης είναι μια μινόρε προσθήκη στη φιλμογραφία του Τζιμ Τζάρμους. Και για να είμαστε ειλικρινείς, απέχει πολύ από το φιάσκο του Ismael’s Ghosts, ή του Βατέλ ή του ΦανΦάν, για να θυμηθούμε αξιολησμόνητες πρεμιέρες του παρελθόντος.

 

Χωρίς Χάρβεϊ Γουάινστιν, Πολ Άλεν, αριθμό γυναικών στις συμμετοχές ικανό να χαροποιήσει όσες επιμένουν πως υποεκπροσωπούνται, μεγάλα πάρτι, λουσάτα events και τις πλατφόρμες streaming για να αποσπάσουν την προσοχή, οι ερωτήσεις που του απευθύνουν μοιάζουν περισσότερο με ανακριτική διαδικασία. «Δεν του απονέμουμε και το Νόμπελ Ειρήνης» είπε κάπως εκνευρισμένος, προσπαθώντας να αιτιολογήσει τον τιμητικό Χρυσό Φοίνικα στον Αλέν Ντελόν, μετά τις χιλιάδες υπογραφές για να ακυρωθεί το βραβείο σε έναν φερόμενο ακροδεξιό, ομοφοβικό σταρ, που έχει κατά συρροή χειροδικήσει εναντίον γυναικών.

 

Είναι αλήθεια: όλοι περιμένουν κάτι περισσότερο από τις Κάννες και γίνονται αυστηρότεροι, σαν τους διψασμένους που διέσχισαν την έρημο και κάνουν σαν τρελοί για μια σταγόνα νερό, κατά τα λεγόμενα του Φρεμό.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ