Στο φως ανέκδοτες φωτογραφίες του Γουόρχολ από την σχέση του με τον Ζαν-Μισέλ Μπασκιά

Στο φως ανέκδοτες φωτογραφίες του Γουόρχολ από την σχέση του με τον Ζαν-Μισέλ Μπασκιά Facebook Twitter
Ο Jean-Michel Basquiat και ο Andy Warhol έξω από την Mary Boone Gallery, Νέα Υόρκη, 3 Μαΐου 1984. ©The Andy Warhol Foundation
0

Η πολύπλοκη σχέση του Άντι Γουόρχολ με τον «προστατευόμενό» του Ζαν-Μισέλ Μπασκιά ξεκίνησε στη Νέα Υόρκη στις αρχές της δεκαετίας του '80 με την μετεωρική άνοδο του νεαρού ανερχόμενου εκπρόσωπου της «τέχνης του δρόμου» και έληξε μερικά χρόνια μετά με τον αιφνίδιο θάνατο του Γουόρχολ το 1987. Ένα χρόνο αργότερα θα βρισκόταν νεκρός (από υπερβολική δόση ηρωίνης) και ο Μπασκιά πριν προλάβει να κλείσει τα 28 του χρόνια.

Στο λεύκωμα που θα κυκλοφορήσει τον επόμενο μήνα από τις εκδόσεις Taschen με τίτλο "Warhol on Basquiat", ο επιμελητής της έκδοσης και εκπρόσωπος του Ιδρύματος Άντι Γουόρχολ, Μάικλ Ντέιτον Χέρμαν, επέλεξε γύρω στις 400 από τις 130.000 φωτογραφίες (οι περισσότερες ανέκδοτες) που έχουν ανακαλυφθεί και προέρχονται από την κάμερα του Γουόρχολ, ο οποίος όμως μόνο ένα μικρό τμήμα από το πλήθος αυτό των εικόνων εκτύπωσε όσο ζούσε. Τα αρνητικά έχουν παραχωρηθεί από το 2014 για σκανάρισμα και ταξινόμηση στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ στην Καλιφόρνια.

Σύμφωνα με τον Χέρμαν, δεν προκύπτει από το τεράστιο υλικό η ένδειξη ότι ο Γουόρχολ και ο Μπασκιά είχαν ερωτικό δεσμό, σημειώνοντας ότι η φιλία τους δεν επιδέχεται εύκολη περιγραφή: «ήταν μια βαθιά τρυφερή και συναισθηματικά πολύπλοκη σχέση».

Στο φως ανέκδοτες φωτογραφίες του Γουόρχολ από την σχέση του με τον Ζαν-Μισέλ Μπασκιά Facebook Twitter
Ο Basquiat στο 'νυχάδικο' της Yanna, 29 Αυγούστου 1983. ©The Andy Warhol Foundation

Τις φωτογραφίες τις συνδύασε με αποσπάσματα από τα ημερολόγια του «Πάπα της Ποπ Αρτ», περιγράφοντας το αποτέλεσμα στον Guardian ως «μια ηδονοβλεπτική ματιά» στην καθημερινότητα των δύο καλλιτεχνών: «Αυτό που είναι σοκαριστικό είναι η ειλικρίνεια των φωτογραφιών. Σήμερα με τα social media όλοι μοιραζόμαστε τις ζωές μας online, αλλά με ένα πολύ διαχειριστικό τρόπο, με στόχο όχι να παρουσιάσουμε αλλά να προστατεύσουμε την εικόνα μας...».

Στο φως ανέκδοτες φωτογραφίες του Γουόρχολ από την σχέση του με τον Ζαν-Μισέλ Μπασκιά Facebook Twitter
Στο στούντιο του Warhol, 15 Αυγούστου 1983. ©The Andy Warhol Foundation

Σε κάποιο σελίδα μάλιστα του βιβλίου κάτω από τη φωτογραφία του Μπασκιά, υπάρχει η εξής λεζάντα που προέρχεται από το ημερολόγιο του 1983: «Πέρασε από δω ο Ζαν-Μισέλ και μου είπε ότι έχει κατάθλιψη και θέλει να αυτοκτονήσει κι εγώ του είπα ότι είναι μόνο επειδή έχει να κοιμηθεί τέσσερις μέρες».

Ο Χέρμαν λέει ότι ο Μπασκιά είχε πλήρη επίγνωση ότι φωτογραφιζόταν από τον Γουόρχολ και δεν είχε κανένα πρόβλημα, αντίθετα από άλλους: «Κάποιες φορές ενοχλούνταν διάφοροι αφού ο Γουόρχολ δεν σταματούσε στιγμή να φωτογραφίζει. Η θεωρία ήταν ότι χρησιμοποιούσε την φωτογραφική μηχανή είτε ως κοινωνικό δεκανίκι είτε για να καθίσταται ο ίδιος αόρατος».

Στο φως ανέκδοτες φωτογραφίες του Γουόρχολ από την σχέση του με τον Ζαν-Μισέλ Μπασκιά Facebook Twitter
Άνοιγμα από το λεύκωμα "Warhol on Basquiat": Ο Basquiat στο Μιλάνο, 3 Οκτωβρίου 1983.

Ο Μπασκιά είχε εγκαταλείψει το σπίτι και το σχολείο στα 17 του και ζούσε στον δρόμο ή σε εγκαταλελειμμένα κτίρια μέχρι που γνώρισε τη φήμη. Το 1982 τον συστήνουν στον Γουόρχολ, ο οποίος γράφει για την περίσταση στο ημερολόγιό του: «Είναι εκείνο το παιδί που χρησιμοποιούσε το όνομα 'Samo' και καθόταν στο πεζοδρόμιο στο Γκρίνουιτς Βίλατζ και ζωγράφιζε t-shirts – δέκα δολάρια του έδινα για το καθένα».

Σύμφωνα με τον Χέρμαν, δεν προκύπτει από το τεράστιο υλικό η ένδειξη ότι ο Γουόρχολ και ο Μπασκιά είχαν ερωτικό δεσμό, σημειώνοντας ότι η φιλία τους δεν επιδέχεται εύκολη περιγραφή: «ήταν μια βαθιά τρυφερή και συναισθηματικά πολύπλοκη σχέση».

Στο φως ανέκδοτες φωτογραφίες του Γουόρχολ από την σχέση του με τον Ζαν-Μισέλ Μπασκιά Facebook Twitter
Άνοιγμα από το λεύκωμα "Warhol on Basquiat": Πάνω αριστερά μια απίστευτη παρέα (Keith Haring, Grace Jones, Fela Kuti, Jean-Michel Basquiat), Ιούνιος 1986

Τριάντα και πλέον χρόνια μετά τον θάνατό τους, ελάχιστοι καλλιτέχνες μπορούν να ανταγωνιστούν τις σημερινές τιμές των έργων τους. Το 2017, η άτιτλη αναπαράσταση ενός κρανίου από τον Μπασκιά πουλήθηκε για 110,5 εκατομμύρια δολάρια, ξεπερνώντας το προηγούμενο ρεκόρ πώλησης σε δημοπρασία έργου Αμερικανού εικαστικού, το οποίο κατείχε από το 2013 το "Silver Car Crash (Double Disaster)" του Άντι Γουόρχολ.

Με στοιχεία από τον Guardian

 

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η ζωή μου ως «δεξί χέρι» του Άντι Γουόρχολ: Εικόνες από τη λαμπερή παρακμή του τζετ σετ στα ‘70s

Φωτογραφία / Η ζωή μου ως «δεξί χέρι» του Άντι Γουόρχολ: Εικόνες από τη λαμπερή παρακμή του τζετ σετ στα ‘70s

Ο Μπομ Κολατσέλο, πρώην διευθυντής του Interview, γνωστός κοσμικογράφος αλλά και δεξί χέρι του Άντι Γουόρχολ και αχώριστος συνοδός στις εξόδους του παρουσιάζει τις προσωπικές του φωτογραφίες από μια εποχή που μοιάζει παράξενη και μακρινή
O Τζορτζ Κόντο στη LIFO: Μου λείπει πολύ ο Μπασκιά. Θα ήθελα να αράξω κάπου μαζί του και να ξανακάνουμε πλάκες

Εικαστικά / O Τζορτζ Κόντο στη LIFO: Μου λείπει πολύ ο Μπασκιά. Θα ήθελα να αράξω κάπου μαζί του και να ξανακάνουμε πλάκες

Mε αφορμή την πρώτη του μεγάλη ατομική έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης που εγκαινιάζεται σε λίγες ημέρες, ο Αμερικανός ζωγράφος μιλάει στη LiFO για τη ζωή του, το έργο του και τη σχέση του με τον Ζαν Μισέλ Μπασκιά
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η Ελλάδα που πρωτοείδα ήταν βουτηγμένη στη φτώχεια» ή «Γνώρισα/πρόλαβα μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». ή «Οι άνθρωποι στα νησιά δεν γνώριζαν καν τι σημαίνει τουρίστας»

Οι Αθηναίοι / «Τώρα η γλώσσα του Οδυσσέα είναι η γλώσσα μου. Και το Αιγαίο είναι η θάλασσά μου»

Γεννημένος στο Σικάγο, η αληθινή αλλαγή στη ζωή του ήρθε όταν ταξίδεψε για πρώτη φορά στα ελληνικά νησιά και την Αθήνα το 1954. Αποτύπωσε φωτογραφικά «τα χρόνια της ελπίδας σε μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». Σήμερα, εκφράζει την ανησυχία του για τα όμορφα τοπία της και τις γειτονιές, όπως η Πλάκα, που «είναι γεμάτες από καταστήματα με σουβενίρ». Ο φιλέλληνας φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι φωτογραφίες της Χλόης Ακριθάκη γίνονται έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Φωτογραφία / Μια έκθεση για τους πολύ προσωπικούς χώρους των καλλιτεχνών

Η έκθεση «Συναντήσεις» της Χλόης Ακριθάκη στο Μουσείο Μπενάκη είναι μια σειρά φωτογραφιών που ξεκινά το 1992, στο ατελιέ του πατέρα της, και φτάνει μέχρι σήμερα, με την ίδια να επισκέπτεται φίλους εικαστικούς κατά τη διάρκεια της δουλειάς τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Φωτογραφία / Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Οι νικητές του δεύτερου ετήσιου Διαγωνισμού Φωτογραφίας Φύσης παρουσιάζουν εκπληκτικές εικόνες που κόβουν την ανάσα και αποκαλύπτουν τη ζωή στον πλανήτη μας. Ο φετινός διαγωνισμός αναδεικνύει τη δύναμη της φωτογραφίας να αποτυπώνει τοπία, την άγρια ζωή και τη λεπτή ισορροπία που διατηρεί τη ζωή στη Γη.
THE LIFO TEAM
«Η ζωή είναι παράξενη και αστεία» - Μία ταινία για τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Βρετανού φωτογράφου Martin Parr

Φωτογραφία / Η ζωή και το έργο του φωτογράφου Martin Parr γίνονται ντοκιμαντέρ

«Προσπαθώ να δείξω τα πράγματα που θεωρώ ενδιαφέροντα και μερικές φορές είναι αστεία. Οι άνθρωποι είναι αστείοι, οπότε πώς γίνεται να μην είναι και το έργο αστείο; Δεν θεωρώ τον εαυτό μου χιουμοριστικό φωτογράφο, αλλά η ζωή είναι παράξενη και αστεία».
THE LIFO TEAM
Τάκης Τλούπας: Ο φωτογράφος που αποτύπωσε μοναδικά την «ασπρόμαυρη» Ελλάδα

Φωτογραφία / Η απλότητα και η δύναμη των προγόνων μας στις φωτογραφίες του Τάκη Τλούπα

Η ιστορία του φωτογράφου που απαθανάτισε το δριμύ μεγαλείο της ελληνικής φύσης και τους φτωχούς ανθρώπους που έφτιαξαν κόσμο απ' τα χρειώδη: Μιλούν στη LIFO η κόρη του, Βάνια Τλούπα, και η εκδότρια Ραχήλ Μισδραχή–Καπόν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Φωτογραφία / Άγγελος Μπαράι: «Βλέπω τη φωτογραφία ως μέσο επούλωσης τραυμάτων»

Ο βραβευμένος φωτογράφος εστιάζει στα ανθρώπινα δικαιώματα, τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, τη μετανάστευση και το προσφυγικό, δίνοντας φωνή σε ανθρώπους και ιστορίες που θα έμεναν στο σκοτάδι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ