Κάτια Δανδουλάκη: Αν η ψυχή του Μάριου Πλωρίτη έχει μείνει εδώ, θα ήθελα να βλέπει ότι είμαι χαρούμενη Facebook Twitter
Ό,τι αγάπησα του δόθηκα ολοκληρωτικά και δούλεψα για να το κατακτήσω. Δεν περίμενα να με βρουν οι αγάπες. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Κάτια Δανδουλάκη: Αν η ψυχή του Μάριου Πλωρίτη έχει μείνει εδώ, θα ήθελα να βλέπει ότι είμαι χαρούμενη

1

Είμαι το μοναχοπαίδι μιας μητέρας εκπαιδευτικού κι ενός μπαμπά τελωνειακού. Πάντα ακραία εγωίστρια και περήφανη. Γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη και έμεινα εκεί ως τα τέσσερα. Τα παιδικά μου χρόνια υπήρξαν ένας ιδιότυπος συνδυασμός μεγάλης αγκαλιάς και πειθαρχίας. Η αγάπη και οι κανόνες δίνονταν με την ίδια δοσολογία και συχνότητα. Δεν υπήρχε πιθανότητα να κάνω κάτι απρεπές και να μην το πληρώσω. Θυμάμαι τη μαμά να μου λέει:«Σ' αγαπάω πάρα πολύ, αλλά είμαι υποχρεωμένη να σε τιμωρήσω». Θεωρούσε πως αν δεν οριοθετήσουν οι γονείς το παιδί τους, θα το κάνει αργότερα ο λάθος άνθρωπος: ο εκπαιδευτικός, ο σύντροφος, ο εργοδότης.


• Φτάνοντας στην Αθήνα, μείναμε στους Αμπελόκηπους. Στα 20 μετακόμισα στο Κολωνάκι, όπου ζω μέχρι σήμερα. Ήμουν παιδί του πεζοδρομίου και της αλάνας. Τα πρωινά φοιτούσα στο Αμερικανικό Κολέγιο και τα απογεύματα έπαιζα με τα αγόρια μήλα και ποδόσφαιρο. Ούτε να γυρίσω να τα δω τα κοριτσίστικα παιχνίδια. Οι κούκλες μού προέκυψαν μετά τα 20. Σήμερα ζω μέσα στους αρκούδους και κοιμάμαι με ένα λούτρινο μικρό σκυλάκι που δεν αποχωρίζομαι ποτέ. Συμβολίζει όλες μου τις αγάπες.


• Έδωσα στη Νομική μόνο και μόνο γιατί οι γονείς μου κόντεψαν να αυτοκτονήσουν όταν ανακοίνωσα ότι θα δώσω και σε δραματική σχολή. Ο μπαμπάς μου έβαλε τα κλάματα, πήγε στο άλλο δωμάτιο, χωρίς να πει κουβέντα, και επιστρέφοντας μου ανακοίνωσε: «Κάνε ό,τι θέλεις». Για να αλαφρώσω την ψυχή τους έδωσα και στα δύο, και πέρασα και στα δύο.

Παρακολούθησα Νομική ένα έτος –έβαζα κάτω από τα βιβλία για το Δίκαιο τα θεατρικά του Μίλερ– και στη συνέχεια αφοσιώθηκα στην υποκριτική. Με τα χρόνια μαλάκωσαν και καμάρωναν πολύ την προσπάθειά μου. Στην πρώτη μου παράσταση στο θέατρο Διονύσια ο μπαμπάς, φτιαγμένος πολύ πριν από εμένα, στεκόταν πανέτοιμος στην πόρτα και μου φώναζε: «Έλα, έλα, αργούμε, πρέπει να φύγουμε».

Τίποτα το ποιοτικό δεν μπορεί να μην είναι εμπορικό. Αν δεν είναι εμπορικό, δεν επιτελεί κανένα απολύτως έργο. Αν αυτό που κάνω το καταλαβαίνω μόνο εγώ και άλλοι δύο, δεν έχει καμία απεύθυνση. Είναι ένα κόμπλεξ με το οποίο μεγάλωσαν γενιές και γενιές στο θέατρο.


• Ό,τι αγάπησα του δόθηκα ολοκληρωτικά και δούλεψα για να το κατακτήσω. Δεν περίμενα να με βρουν οι αγάπες. Ποια ήμουν στο κάτω κάτω; Ακόμα και στις αποτυχίες αγωνιούσα να καταλάβω πού έχω σφάλει. Δεν μου περνούσε από το μυαλό ότι δεν κατάλαβε ο κόσμος το έπος που έφτιαξα. Επιτυχία είναι αυτό που έλεγε ο Τσόρτσιλ: να προχωράς από τη μια αποτυχία στην άλλη χωρίς να χάνεις τον ενθουσιασμό σου. Άλλωστε, πώς θα βγει η ζωή αν δεν αγαπήσεις τον κακό σου εαυτό;

Αμάν πια με όλους αυτούς που θεωρούν ότι τους χρωστάει η ζωή. Δεν αντέχω τους γερασμένους ή, ακόμα χειρότερα, τους παραιτημένους νέους που αναμασούν την καραμέλα για τα κυκλώματα που τους κυνηγούσαν και τους έβαζαν τρικλοποδιές, για τους ανίδεους που δεν εκτίμησαν το ατελείωτο ταλέντο τους. Είναι ύβρις να λες πως ο μόνος τρόπος να πετύχεις είναι ο δόλος. Και είναι αμαρτία να αφήνεις αξόδευτο ένα χάρισμα που σου πρόσφερε η ζωή.

Κάτια Δανδουλάκη: Αν η ψυχή του Μάριου Πλωρίτη έχει μείνει εδώ, θα ήθελα να βλέπει ότι είμαι χαρούμενη Facebook Twitter
Αν επρόκειτο να ξαναγεννηθώ, θα σας παρακαλούσα να με πετάξετε στο κέντρο του Μανχάταν και από κει θα ψάξω μόνη να βρω τον δρόμο μου. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

• Αυτός είναι και ο λόγος που θυμώνω με το #metoo. Τι σημαίνει υποκύπτω για να πάρω τον ρόλο και δέκα χρόνια μετά καταγγέλλω την παρενόχληση; Χίλιες φορές να χάσω μια δουλειά, την οποία στο κάτω κάτω δεν κέρδισα με θεμιτά μέσα, παρά να χάσω την αξιοπρέπειά μου. Είναι εξευτελισμός της γυναίκας. Αρνήσου, κατάγγειλέ τον και υποχρέωσέ τον να σε σεβαστεί.

Από φόβο, μικρότητα και αίσθηση ισχύος φέρονται έτσι οι άνδρες. Ας μην τους το επιτρέψουμε. Προφανώς και κάποιοι όλα αυτά τα χρόνια στο καλλιτεχνικό στερέωμα σκέφτηκαν πονηρά για μένα. Κανείς ποτέ δεν τόλμησε να μου προτείνει «αν θες τον ρόλο, πάμε λίγο κάπου». Με το που τους κοιτούσα άγρια, έστριβαν. Δεν χρειαζόταν να κάνω κάτι τρομερά επαναστατικό, μια ματιά αρκούσε.

• Δεν έχω παράπονο. Όλοι οι άντρες μου με κανάκεψαν και με προστάτεψαν. Την αναζητούσα την προστασία στο αντρικό στοιχείο. Όχι γιατί ήθελα να τους χρησιμοποιήσω, αλλά γιατί με ενδιέφερε ο σύντροφός μου να ξέρει περισσότερα, να τον θαυμάζω, να με οδηγεί. Είχα αυτό το μαθητικό σύνδρομο, εξού και μοιράστηκα τη ζωή μου με τον Μάριο Πλωρίτη. Αν έχανα την εκτίμησή μου σε κάποιον, δεν υπήρχε ούτε μία πιθανότητα στο εκατομμύριο να κοιμηθώ μαζί του. Με έπληττε αφόρητα. Ο σαρκικός πόθος χωρίς εκτίμηση μου κρατούσε περίπου μία μέρα.

• Η παρουσία του Μάριου Πλωρίτη ήταν ο ήλιος που με φώτισε, αλλά ποτέ δεν μου πέρασε από το μυαλό ότι χάρη σε αυτόν πορεύτηκα. Ζήσαμε μαζί 30 χρόνια, τα 12 παντρεμένοι. Ήταν καθηγητής μου στη δραματική. Πάντα μού είχε μια σχετική αδυναμία και με κοιτούσε με μια γλύκα, καθώς ήμουν η καλή μαθήτρια. Αντιθέτως, εγώ, με το που τον είδα, είπα αυτός ο άνθρωπος θα σφραγίσει τη ζωή μου. Ερωτικά βρεθήκαμε δέκα χρόνια μετά τη σχολή, όταν συμπτωματικά έκανε τη μετάφραση στο δεύτερο θεατρικό που ανέβασα στο Μουσούρη.

Ήταν ένας έρωτας που περιλάμβανε τα πάντα, γι' αυτό και διήρκεσε τόσες δεκαετίες. Δεν καταλάβαινα καν τη διαφορά ηλικίας μας, δεν την έβλεπα. Εκεί όπου τελείωνε ο ένας άρχιζε ο άλλος. Ούτε οι παρέες του ένιωσα ποτέ να με αμφισβητούν. Έτρωγα στο ίδιο τραπέζι με τον Πατσιφά, τον Κακογιάννη, τη Μελίνα, τον Ντασέν, τον Χατζιδάκι και ήταν σαν να έχω γεύμα με τους 12 θεούς του Ολύμπου. Με ρωτάνε καμιά φορά γιατί δεν ξαναφτιάχνω τη ζωή μου. Μα, ήταν φτιαγμένη η ζωή μου κι αυτό που είχα δεν θέλω να το αντικαταστήσω.

Κάτια Δανδουλάκη: Αν η ψυχή του Μάριου Πλωρίτη έχει μείνει εδώ, θα ήθελα να βλέπει ότι είμαι χαρούμενη Facebook Twitter
Όταν με ρωτούν πώς αντιλαμβάνομαι την επιτυχία, απαντώ: «Έχω την αλάνθαστη μέθοδο του περιπτέρου». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


• Ξέραμε και οι δυο όταν πλησίαζε το τέλος. Εκείνος το αντιμετώπισε όπως πάντα, με αυτήν τη σπάνια και φιλοσοφημένη θλίψη του. Από την ώρα που διεγνώσθη με καρκίνο, προχωρήσαμε μαζί χέρι-χέρι, ενωμένοι, χωρίς άχρηστες λύπες. Πέθανε το 2006 και μου πήρε επτά χρόνια να μάθω να μιλώ τη νέα γλώσσα και να ξαναπιάσω τη ζωή από την αρχή. Σερνόμουν από την κατάθλιψη. Έβγαινα στον κόσμο κι ένιωθα να μην καταλαβαίνω τη γλώσσα που μιλούσαν.

Ζήτησα βοήθεια για την ψυχή μου, είδα σύμβουλο αυτογνωσίας και άρχισα να μαθαίνω το αλφάβητο του σήμερα. Αποφάσισα ότι δεν ήθελα να κυλήσω προς τα πίσω και να καταλήξω στην απομόνωση. Ο θρήνος υπήρξε μια μακρά διαδικασία που δεν σταμάτησε ποτέ, απλώς σήμερα έχει διαφορετική έκφραση. Μία μόνο αγωνία έχω: αν μετά τον θάνατό του η ψυχή του έχει μείνει κάπου εδώ γύρω, θα ήθελα να βλέπει ότι είμαι πια ένας χαρούμενος άνθρωπος. Όχι μια παραιτημένη.


• Σήμερα οι καλλιτέχνες φοβούνται να βάλουν στην ίδια πρόταση τις λέξεις «εμπορικό» και «ποιοτικό». Ποτέ μου δεν κατάλαβα αυτόν τον διαχωρισμό. Εγώ από την πρώτη στιγμή στο θέατρο όχι απλώς δεν τα διαχώρισα αλλά πάντοτε τα ταύτιζα. Τίποτα το ποιοτικό δεν μπορεί να μην είναι εμπορικό. Αν δεν είναι εμπορικό, δεν επιτελεί κανένα απολύτως έργο. Αν αυτό που κάνω το καταλαβαίνω μόνο εγώ και άλλοι δύο, δεν έχει καμία απεύθυνση. Είναι ένα κόμπλεξ με το οποίο μεγάλωσαν γενιές και γενιές στο θέατρο. Εγώ την τιμώ την επιτυχία, διότι ποιοτικός ή μη ποιοτικός είναι ο τρόπος προσέγγισης. Με ό,τι κι να καταγίνεται κανείς, από το να φτιάχνει παπούτσια μέχρι να μαγειρεύει και να σκηνοθετεί, το μέγεθος της ανταπόκρισης δείχνει και την ποιότητα της δουλειάς του.


• Έχω απολέσει την παροιμιώδη ηρεμία μου περίπου δέκα φορές στη ζωή μου. Εκρήγνυμαι ελεεινά και λέω τις πιο ωμές και σκληρές αλήθειες. Δεν έχω ίχνος εκδικητικότητας αλλά και καμία πιθανότητα επιστροφής. Ο λόγος είναι σχεδόν πάντα ο ίδιος: δεν γίνεται σεβαστό κάτι που με ενοχλεί. Όταν, για παράδειγμα, πω σε έναν ηθοποιό μία, δύο, εκατό φορές «δεν θέλω να πίνεις πριν από τις παραστάσεις» και δεν το τηρήσει, καλύτερα να λείπει τη στιγμή που θα ξεχειλίσει το ποτήρι.

Θυμάμαι μια φορά, με τον Κακογιάννη, που στο Διονύσια έφυγαν τέσσερα άτομα λίγες μέρες πριν από την πρεμιέρα. Ο Κακογιάννης έλεγε στον κόσμο του: «Κάτια, μη φωνάζεις, θα κλείσει η φωνή σου και δεν θα μπορούμε να κάνουμε πρεμιέρα». Κι εγώ απαντούσα: «Ποια πρεμιέρα και ποια φωνή; Εδώ φεύγουν τέσσερις από τον θίασο!».

• Την τηλεόραση τη λάτρεψα και της δόθηκα άνευ όρων. Όσοι λένε «κάνω τηλεόραση μόνο για να βγάλω χρήματα» εξαφανίστηκαν. Εγώ παίζω 50 χρόνια τώρα. Ποτέ δεν τη σνόμπαρα. Συμπορευτήκαμε, δεν την εκμεταλλεύτηκα, γι' αυτό με αντάμειβε με χρήματα που υπήρξαν πολύτιμα για τις θεατρικές παραγωγές μου. Αφήστε που με βελτίωσε ως ηθοποιό, γιατί μπόρεσα να δω την εικόνα μου στην οθόνη και να διορθώσω πράγματα. Τη χρησιμοποίησα για να εφεύρω διαφορετικούς τρόπους προσέγγισης και κώδικες έκφρασης. Εύκολο πράγμα είναι να έχεις δέκα μεθύσια κι άλλους τόσους βιασμούς κάθε σεζόν στη «Λάμψη» και να πρέπει να τους κάνεις να φανούν διαφορετικοί;

• Ο Φώσκολος ήταν ένας αυτοδημιούργητος, ταλαντούχος, παθιασμένος μαχητής, ένας άνθρωπος που ντάντευε μοναδικά τους ηθοποιούς. Από τη στιγμή που συναντηθήκαμε για να μου περιγράψει τη «Λάμψη» και τη Βίρνα, για την οποία με προόριζε, είδα έναν άνθρωπο που στον εγκέφαλό του στριφογύριζαν πάνω από πέντε ιστορίες. Στα γυρίσματα έκανε σατανικά πράγματα προκειμένου να έχει το αποτέλεσμα που ήθελε. Πηδούσε πάνω απ' όλο το συνεργείο για να δείξει μια σκηνή. Θυμάμαι, μια φορά, κάτω από μια γέφυρα στην Κηφισίας, κάναμε μεταμεσονύκτια γυρίσματα ενός –τι άλλο;– βιασμού. Είχε πέσει κάτω στον δρόμο και κουνούσε χέρια πόδια για να μου δείξει πώς ακριβώς ήθελε να το κάνω.

• Αποχώρησα στα 8 χρόνια από τα 15 που διήρκεσε τελικά η «Λάμψη». Όταν του το ανακοίνωσα, στενοχωρήθηκε, αλλά εκτίμησε το ότι του είπα την αλήθεια. Δεν έφευγα για να πάω αλλού. Έφυγα γιατί είχε έρθει η στιγμή της αλλαγής. Μου απάντησε: «Ό,τι και να λες, εγώ τη Βίρνα δεν θα τη σκοτώσω. Θα την αφήσω να πάει στην Αμερική». Όταν, τρία χρόνια μετά, συμφώνησα να κάνω τη «Βέρα στο δεξί», ο πρώτος άνθρωπος στον οποίο τηλεφώνησα ήταν ο Φώσκολος.

Κάτια Δανδουλάκη: Αν η ψυχή του Μάριου Πλωρίτη έχει μείνει εδώ, θα ήθελα να βλέπει ότι είμαι χαρούμενη Facebook Twitter
H Κάτια Δανδουλάκη ως Βίρνα και ο Χρήστος Πολίτης στο ρόλο του Γιάγκου Δράκου στη «Λάμψη» του Νίκου Φώσκολου.
Κάτια Δανδουλάκη: Αν η ψυχή του Μάριου Πλωρίτη έχει μείνει εδώ, θα ήθελα να βλέπει ότι είμαι χαρούμενη Facebook Twitter
H Kάτια Δανδουλάκη θα υποδυθεί την Αίθρα στις «Ικέτιδες» που ανεβαίνουν στην Επίδαυρο τον Ιούλιο. Φωτο: Ελίνα Γιουνανλή


• Δεν έχω δει καμία ταινία μου ολόκληρη, γιατί βαριέμαι. Ούτε καν τον Παπαφλέσσα, που προβάλλεται εσαεί. Ήταν η δεύτερη ταινία μου. Τα γυρίσματα διήρκεσαν τρεις μήνες. Ήταν ό,τι πιο κουραστικό έχω κάνει στη ζωή μου. Υπέφερα. Μιλάμε για στρατιωτική πειθαρχία. Ήμουν πάρα πολύ νέα και νόμιζα ότι οφείλω να αντέχω. Ήταν μια κακουχία.

Πηγαίναμε στα Αμπελάκια αξημέρωτα μέσα στο κρύο, στις πιο αντίξοες συνθήκες, να ψάχνουμε στα βουνά άυπνοι για να πετύχουμε το ιδανικό φως. Δεν υπήρχε τότε ξενοδοχείο στο χωριό και μέναμε στη Λάρισα, οπότε έπρεπε να υποστούμε και τις μετακινήσεις. Θυμάμαι, ο Παπαμιχαήλ πηγαινοερχόταν με ελικόπτερο, γιατί έπαιζε στην Αθήνα με την Αλίκη.


• Δεν ξέρετε πόσο ενθουσιασμένη είμαι που επιστρέφω στην Επίδαυρο με τις Ικέτιδες που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός. Τέτοιοι σκηνοθέτες, παθιασμένοι και δάσκαλοι, δεν υπάρχουν πια. Υπάρχουν σκηνοθέτες που απλώς σκηνοθετούν για τον εαυτό τους. Υποδύομαι την Αίθρα, μια παλιά μάντισσα, μητέρα του Θησέα. Είναι μάνα-δασκάλα που του δίνει τα οράματα, μάνα που τον καθοδηγεί με φροντίδα, όχι επιτακτικά. Η ενηλικίωση του αγοριού, που έχει κάνει μεν πολλούς άθλους στη ζωή του, αλλά δεν έχει προλάβει να ανδρωθεί, έρχεται μέσα από την έμπνευση και την πνοή που του ξυπνά η μητέρα του. Είναι μια γυναίκα την οποία ικετεύουν μητέρες παιδιών που σκοτώθηκαν σε έναν άχρηστο πόλεμο.

Με ενδιαφέρουν τα κείμενα που εξετάζουν τις συμπεριφορές τη στιγμή που ο άνθρωπος χάνει τα μεγαλεία του και ξεπέφτει. Την ώρα εκείνη που απαιτείται ταπεινότητα. Έχει σημασία πώς συμπεριφέρεται ο ισχυρός, αλλά και τι αισθήματα μικρότητας ή μεγαλοπρέπειας γεννά η πτώση. Αυτές οι μεγάλες τραγωδίες θα μοιάζουν πάντα σαν να γράφτηκαν χθες, γιατί καταπιάνονται με τα αιώνια θέματα και τα μεγάλα διλήμματα: τον πόλεμο και την ειρήνη, τον έρωτα, τον θάνατο, τη ζωή. Το θέμα είναι η διαχείρισή τους στο πέρασμα των χρόνων.


• Δύο φορές στη ζωή μου κατάλαβα ότι αυτό που κάνω έχει αδιανόητη ανταπόκριση. Μία φορά στην τηλεοπτική σειρά «Οι Πανθέοι», όπου ερμήνευσα τον ρόλο της Μάρμως, και μία φορά με τη «Λάμψη». Δεν μπορούσα να πάω ούτε μέχρι το περίπτερο. Και όταν τελικά έφτανα, έβλεπα παντού στα περιοδικά το πρόσωπό μου. Πλέον, όταν με ρωτούν πώς αντιλαμβάνομαι την επιτυχία, απαντώ: «Έχω την αλάνθαστη μέθοδο του περιπτέρου».


• Αν επρόκειτο να ξαναγεννηθώ, θα σας παρακαλούσα να με πετάξετε στο κέντρο του Μανχάταν και από κει θα ψάξω μόνη να βρω τον δρόμο μου. Σε κανένα μέρος του πλανήτη δεν νιώθω τόσο ζωντανή όσο εκεί. Κι εγώ, μη νομίζετε, και στην άλλη άκρη του κόσμου την ίδια διαδρομή θα κάνω...

Κάτια Δανδουλάκη: Αν η ψυχή του Μάριου Πλωρίτη έχει μείνει εδώ, θα ήθελα να βλέπει ότι είμαι χαρούμενη Facebook Twitter
Δεν ξέρετε πόσο ενθουσιασμένη είμαι που επιστρέφω στην Επίδαυρο με τις Ικέτιδες που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός. Τέτοιοι σκηνοθέτες, παθιασμένοι και δάσκαλοι, δεν υπάρχουν πια. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ιnfo

Η Κάτια Δανδουλάκη συμμετέχει στην παράσταση Ικέτιδες του Ευριπίδη που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός για το Εθνικό Θέατρο.

Πρεμιέρα: Επίδαυρος, 5 και 6 Ιουλίου.

www.n-t.gr

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Οι Αθηναίοι
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Γιώργος Τσιαντούλας, ηθοποιός, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / «Γελάτε γιατί χανόμαστε, κάντε σεξ, ταξιδέψτε, διαβάστε και φάτε, φάτε, φάτε»

Ο πολυσυζητημένος πρωταγωνιστής της ταινίας «Το καλοκαίρι της Κάρμεν», Γιώργος Τσιαντούλας, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ζει στο Παγκράτι, διατηρεί θεατρική ομάδα στα Τρίκαλα, έχει παίξει σε παραστάσεις του Ρομέο Καστελούτσι και του Δημήτρη Παπαϊωάννου και τα πιο ριψοκίνδυνα πράγματα που έχει κάνει είναι «γαστρονομικοί συνδυασμοί σε λάθος στιγμή και λάθος ώρα».
M. HULOT
Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LIFO

Οι Αθηναίοι / Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LiFO

Η μεγάλη κυρία του ελληνικού τραγουδιού μιλά για τις ανεξίτηλες συναντήσεις της πορείας της, για το πώς πήγε κόντρα στο ρεύμα της εποχής της, για μια ζωή χορτάτη. Δουλεύοντας επί 67 συναπτά έτη δεν ανέχεται να της πει κανείς «τι ανάγκη έχεις;».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αγνή Πικιώνη: «Η Αθήνα έχει εξελιχθεί σ’ ένα μαζικό λούνα παρκ»

Οι Αθηναίοι / «Δυσκολεύονταν να με πλησιάσουν επειδή ήμουν η κόρη του Πικιώνη»

Η Αγνή Πικιώνη, κόρη του οραματιστή αρχιτέκτονα που είχε αφοσιωθεί στη λαϊκή αρχιτεκτονική, μιλά για τη ζωή της δίπλα σε εκείνον, που της έμαθε ότι «ένας απλός άνθρωπος μπορεί να φτιάξει κάτι σημαντικό». Αρχιτέκτονας και η ίδια, φρόντισε να διασώσει και να ταξινομήσει το έργο του. Τη θυμώνει η μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική και πιστεύει ότι η Αθήνα έχει χάσει το στοίχημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια