Tyler the Creator: το ταλαντούχο τρολ του αμερικανικού χιπ-χοπ επέστρεψε με ένα υπέροχο άλμπουμ

Tyler the Creator: το ταλαντούχο τρολ του αμερικανικού χιπ-χοπ επέστρεψε με ένα υπέροχο άλμπουμ Facebook Twitter
Στο εκπληκτικό κομμάτι «I ain't got time» ραπάρει ακομπλεξάριστα «I been kissing white boys since 2004». Προσωπικά, με αυτό το άλμπουμ έκανα ανακωχή μαζί του ως ακροάτρια, συγχωρώντας του τις παλιές χοντροκοπιές του.
1

Όταν ο Tyler the Creator σχημάτιζε τους Odd Future το 2007 στο Λος Άντζελες κανείς δεν περίμενε ότι αυτή η κολεκτίβα θα έβγαζε τους πιο σημαντικούς queer καλλιτέχνες της επόμενης δεκαετίας ‒ queer και κυριολεκτικά, ως προς τη σεξουαλικότητά τους, αλλά και μεταφορικά, ως προς τη μουσική που κυκλοφορούν.


Ακούγεται ειρωνικό, και είναι με έναν τρόπο, επειδή μπορούσες να τους χαρακτηρίσεις οτιδήποτε άλλο παρά αυτό όταν πρωτοξεκίνησαν. Το «Bastard», το πρώτο mixtape που έβγαλε ο Tyler, ήταν βουτηγμένο στον μισογυνισμό και την ομοφοβία. Το ίδιο και το «Goblin», στο οποίο χρησιμοποιεί 213 φορές τη λέξη «faggot», πέρα από τους βιασμούς γυναικών και τη βία που φαντασιωνόταν ως ασθενής ενός alter-ego ψυχιάτρου. Ήταν κατάμαυροι, ακραίοι, οργισμένοι δίσκοι από έναν 18χρονο που δεν είχε τίποτα να χάσει και έκανε την πρόκληση δεύτερη φύση του.


Προσωπικά, αυτός ήταν ο κυριότερος λόγος που με έκανε να απομακρυνθώ από τη μουσική του, παρά τον ενθουσιασμό των φίλων γύρω μου. Υποθέτω ότι ήταν cool να ακούς Tyler επειδή ήταν τόσο αντισυμβατικός που τον φωτογράφιζε ο Terry Richardson. Εν έτει 2019 και επιστρέφοντας στο «Goblin» και στο «Bastard», οι στίχοι του ακόμα σου προκαλούν ανατριχίλα και σε κάνουν να νιώθεις παράξενα, αλλά δεν γίνεται να μην εντυπωσιαστείς από τη δυναμική της παραγωγής του.

Μέχρι σήμερα ο Tyler παραμένει η προσωποποίηση του ζωντανού τρολ, μια ταμπέλα που δεν μπορεί να πετάξει από πάνω του ό,τι και να κάνει.


Αν καταφέρεις να τα προσπεράσεις αυτά, είναι, αν μη τι άλλο, τολμηρές δουλειές, γεμάτες φρέσκες ιδέες που πηγαίνουν το χιπ-χοπ ηχητικά ένα βήμα παραπέρα. Η φιγούρα του στο «Yonkers», το βίντεο όπου τρώει και ξερνάει μια κατσαρίδα, προκαλούσε δικαιολογημένα σοκ και δέος ταυτόχρονα σε μια γενιά φανατικών πιτσιρικάδων που γαλουχήθηκε με τη μουσική και το image του.

 

Tyler The Creator - Yonkers


Σίγουρα δεν ήταν δημόσιος κίνδυνος, όπως τον κατακευραύνωσε η τότε υπουργός της βρετανικής κυβέρνησης –σήμερα τέως πρωθυπουργός– Theresa May, απαγορεύοντάς του την είσοδο στη Βρετανία το 2015. Οι Βρετανοί πολιτικοί, βέβαια, φημίζονται για την υστερία τους σε σχέση με τη μουσική. Το εμπάργκο έληξε φέτος και πλέον στη Βρετανία μπορούν να τον απολαύσουν και από κοντά – δεν γνωρίζω αν αυτό έχει σχέση και με την παραίτηση της.


Οι Οdd Future, ή οι Οdd Future Wolf Gang Kill Them All, ή OFWGFKTA δεν έμοιαζαν με τίποτα απ' ό,τι έβγαινε στη μουσική εκείνη την περίοδο. Ο Tyler άνοιγε το «Bastard» με τη δήλωση ότι τους δημιούργησε «επειδή αισθάνομαι ότι είμαστε πιο ταλαντούχοι από τους 40χρονους ράπερ που μιλάνε μόνο για Gucci». Ήταν μια εποχή που οι μόνοι ράπερ που κονταροχτυπιόντουσαν στα τσαρτ ήταν ο Kanye West και ο 50 Cent.


Τα μουσικό τοπίο ήταν εντελώς διαφορετικό και κάπως απαισιόδοξο τότε. Η μουσική δεν φαινόταν να πηγαίνει κάπου. Υπήρχε το dubstep, το hauntology με τη ρετρολαγνεία του, το indie στα πιο βαρετά του και η άνοδος των ποπ ειδώλων, όπως η Lady Gaga, η Beyonce, η Rihanna, η Katy Perry κ.λπ. Την ίδια περίοδο άρχισε να εμφανίζεται και η ASAP Mob στη Νέα Υόρκη που είχε μια πιο artsy αντίληψη και ήταν περισσότερο μοντέρνα ‒ αργότερα ο Tyler the Creator διέπρεψε και σε αυτό τον τομέα.

Tyler the Creator: το ταλαντούχο τρολ του αμερικανικού χιπ-χοπ επέστρεψε με ένα υπέροχο άλμπουμ Facebook Twitter
Οι Οdd Future, ή οι Οdd Future Wolf Gang Kill Them All, ή OFWGFKTA δεν έμοιαζαν με τίποτα απ' ό,τι έβγαινε στη μουσική εκείνη την περίοδο.


Στον αντίποδα, η κολεκτίβα του Λος Άντζελες είχε μια γενικότερα άναρχη προσέγγιση, που πήγαινε όμως βαθύτερα μέχρι και τον ήχο τους, πέρα από τη δημόσια εικόνα τους. Οι ζωντανές τους εμφανίσεις έφερναν περισσότερο σε μίνι εξεγέρσεις που θύμιζαν πανκ συναυλίες – αρκετά χρόνια προτού το mosh pit γίνει απαραίτητο στοιχείο κάθε trap συναυλίας που σέβεται τον εαυτό της. Δεν τους συνέκριναν τότε τυχαία με τους Wu-Tang Clan.


Η ωρίμανση ήρθε κάπως απροσδόκητα, όταν ο Frank Ocean έκανε δημόσια coming out το 2012 και αυτόματα έγινε ένας από τους μεγαλύτερους r&b μουσικούς της γενιάς του. Αντίθετα με άλλους, δεν μπήκε ποτέ στη διαδικασία να θυσιάσει το ιδιαίτερο μουσικό του όραμα χάριν της φήμης.

Ένας ακόμη καινοτόμος ράπερ που ξεπετάχτηκε από την κολεκτίβα και γνωρίζει τεράστια εμπορική και καλλιτεχνική αναγνώριση είναι ο Earl Sweatshirt. Το χιπ-χοπ του είναι ό,τι πιο πειραματικό έχεις ακούσει στον χώρο τα τελευταία χρόνια. Επιπλέον, ένα από τα πιο queer neo soul σχήματα, οι Internet της Syd και του Matt Martians, έχει τις ρίζες του στους Odd Future – και οι δύο ήταν μέλη, ο Martians μάλιστα ιδρυτικό.

Για να επιστρέψουμε, όμως, στον Tyler, σήμερα αποτελεί τη βασική επιρροή καλλιτεχνών όπως η αλτέρνατιβ ποπ σταρ Billie Eillish ή ο Kevin Abstract των Brockhampton και ένας από τους πιο προβεβλημένους ανοιχτά γκέι ράπερ.


Πριν από λίγες εβδομάδες κυκλοφόρησε το «Ιgor», το πέμπτο του κατά σειρά άλμπουμ, που ανέβηκε επιτέλους στην κορυφή των τσαρτ. Το κατάφερε αφήνοντας πίσω του καταϊδρωμένο και στη δεύτερη θέση το «Father of Asahd» του DJ Khaled. Η εμπορική επιτυχία του «Igor» είναι σημαντική για διάφορους λόγους. Για τον 28χρονο Tyler Okonma, που μεγάλωσε χωρίς πατέρα και κατάφερε να ξεφύγει από τα στενά όρια του Hawthorne στην Καλιφόρνια με μόνο εφόδιο το ταλέντο του και τη σκληρή δουλειά, είναι τεράστια ηθική ικανοποίηση. Είναι αξιοσημείωτο το ότι δεν καπνίζει, δεν πίνει και δεν κάνει ναρκωτικά ‒ ποτέ δεν έκανε.


Σύμφωνα με τον Khaled, που ακόμα δεν μπορεί να το χωνέψει, το «Igor» είναι ένας αρκετά «παράξενος» δίσκος. Δεν έχει εύκολα hits, οι πωλήσεις του είναι καθαρές, χωρίς bundle merch (τα ίδια κατήγγειλε η Nicki Minaj για τον Travis Scott πριν από έναν χρόνο γι' αυτή την ιστορία, αλλά την χλεύασαν ‒ ευτυχώς, κατάλαβαν το λάθος τους στη συγκεκριμένη περίπτωση) και δεν είναι καν mainstream με την έννοια της τρέχουσας δεκαετίας.


Το «Ιgor» είναι ίσως η καλύτερη δουλειά του μέχρι τώρα και έχει πάρα πολλές ηχητικές αναφορές στο φετινό «Flamagra» του Flying Lotus. Ουσιαστικά, όμως, είναι ένα αυτοβιογραφικό άλμπουμ για το τέλος μιας σχέσης με έναν άντρα. Το είχε παραδεχτεί κάπως σε μια συνέντευξή του στο «Fantastic Man», όπου εξέφρασε ουκ ολίγες φορές τον θαυμασμό του για τα ξανθά αγόρια που έβλεπε στον δρόμο. Προς το τέλος, ο δημοσιογράφος τον ρώτησε αν έχει ερωτευτεί ποτέ και ενώ αρχικά αρνήθηκε να του πει λεπτομέρειες, του ξέφυγε ότι γι' αυτόν τον έρωτα θα ήταν ο επόμενος δίσκος του.

 

Tyler, The Creator - Ain't Got Time (Audio)


Για τη σεξουαλικότητά του είχε αφήσει υπόνοιες με το επίσης εξαιρετικό και αρκετά jazzy άλμπουμ του «Scum fuck flower boy». Στο εκπληκτικό κομμάτι «I ain't got time» ραπάρει ακομπλεξάριστα «I been kissing white boys since 2004». Προσωπικά, με αυτό το άλμπουμ έκανα ανακωχή μαζί του ως ακροάτρια, συγχωρώντας του τις παλιές χοντροκοπιές του.


Μέχρι σήμερα, βέβαια, ο Tyler παραμένει η προσωποποίηση του ζωντανού τρολ, μια ταμπέλα που δεν μπορεί να πετάξει από πάνω του ό,τι και να κάνει. Η μόνη φορά που πραγματικά φάνηκε να μιλάει με ειλικρίνεια ήταν πριν από μερικά χρόνια, όταν απάντησε με ένα κατεβατό στα social media σε έναν φαν που δεν πολυπειθόταν με το νέο του, πιο «φωτεινό» υλικό.


«Γιατί δεν μπορώ να μοιραστώ τη χαρά μου με τον κόσμο; Ήταν κουλ όταν στους δίσκους μου βίαζα κορίτσια και σας έλεγα πόσο δυστυχισμένος ήμουν, τώρα όμως που τα πράγματα αλλάζουν και αισθάνομαι καλά και ασχολούμαι με τον εαυτό μου δεν μπορείτε να το δεχτείτε; Επειδή δεν μπορείτε να ταυτιστείτε; Γι' αυτό; Είναι τρελό, το μόνο που κάνω είναι να μοιράζομαι την καλή ενέργεια που αισθάνομαι, προσπαθώντας να δώσω κουράγιο στον κόσμο και να ενδυναμώσω την αυτοπεποίθησή του. Μερικές φορές, όταν προσφέρεις λίγη ελπίδα, μπορείς πραγματικά να ωθήσεις τους ανθρώπους σε σπουδαία πράγματα».

 

EARFQUAKE

Μουσική
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

1 σχόλια