Επίσκεψη στη θαυμαστή έκθεση με 91 έργα του Γιάννη Τσαρούχη στην Άνδρο

Επίσκεψη στη θαυμαστή έκθεση με 91 έργα του Γιάννη Τσαρούχη στην Άνδρο Facebook Twitter
Από την έκθεση δεν θα μπορούσαν να λείπουν και τα υπέροχα καφενεία του, όπως το «Καφενείον Νέον» του 1956. Φωτο: Ίδρυμα Π & Μ Κυδωνιέως
0

Η αλήθεια είναι ότι για έναν καλλιτέχνη του διαμετρήματος του Γιάννη Τσαρούχη, που, όπως είπε και η ανιψιά του και πρόεδρος του ιδρύματος που φέρει το όνομά του Νίκη Γρυπάρη, δεν έτυχε καμίας επίσημης τιμής από την πολιτεία όσο ζούσε, το να ταξιδεύει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας σε ένα νησί για να παραστεί στα εγκαίνια έκθεσης με έργα του είναι μια νίκη. Μια νίκη επί μιας πατρίδας που όχι μόνο δεν τιμά αλλά ούτε καν συνδράμει τους αγώνες καλλιτεχνών που δίνουν καθημερινή μάχη για επιβίωση, δημιουργικότητα και αναγνώριση του έργου τους. Μια πατρίδα η οποία ενίοτε είναι συνυπεύθυνη για κάθε λογής αντιξοότητες. Ο Γιάννης Τσαρούχης δεν αποτελεί εξαίρεση κι ας πέθανε έχοντας κατακτήσει τη σχεδόν καθολική αναγνώριση της ελληνικής κοινωνίας, αποτελώντας τρόπον τινά ένα αστέρι του ελληνικού Hall of Fame.


Έχουν περάσει ακριβώς 30 χρόνια από τον θάνατό του και το Ίδρυμα Μαρίκας και Πέτρου Κυδωνιέως της Άνδρου μόλις εγκαινίασε μια σπουδαία έκθεση με έργα του στο πλαίσιο του 25χρονου θεσμού «Πλοές» που κάθε καλοκαίρι φέρνει στο κυκλαδίτικο νησί Έλληνες εικαστικούς των μεταπολεμικών ετών σε επιμέλεια της ιστορικού τέχνης Αθηνάς Σχινά. Τα φετινά εγκαίνια είχαν αυτή την ιδιαιτερότητα, δηλαδή μια επισημότητα λόγω της παρουσίας του κ. Προκόπη Παυλόπουλου αλλά και της νέας υπουργού Πολιτισμού κ. Λίνας Μενδώνη.

Το Σάββατο 27 Ιουλίου το απόγευμα, στις 19:30 ακριβώς (το πρόγραμμα άλλαξε την τελευταία στιγμή, μετακινούμενο ένα τέταρτο νωρίτερα για λόγους που μόνο η προεδρία της δημοκρατίας γνωρίζει), με τη συνοδεία μιας κουστωδίας προσωπικού ασφαλείας αλλά και ενός drone, κατέφθασε η «αυτού εξοχότης» (όπως εθιμοτυπικά τον προσφώνησαν από το μεγάφωνο) ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας.

Ο επισκέπτης έχει την τύχη να βλέπει και να συγκρίνει αυθεντικά έργα (δανεισμένα από το Ίδρυμα Γιάννης Τσαρούχης) με τα πολλαπλά. Συχνά η διαφορά είναι συντριπτική


Κόσμος πολύς είχε συγκεντρωθεί έξω από το παλιό αρχοντικό της οικογένειας Κυδωνιέως στον κεντρικό πεζοδρόμο της Χώρας της Άνδρου, ανάμεσά τους πολλοί «επώνυμοι» συμπολίτες μας, δημιουργώντας μια παράξενη και αναπάντεχη για τα δεδομένα της μικρής κοινωνίας αναστάτωση, η οποία μπορεί να ξέρει από δόξες και πλούτη, αλλά δεν έχει κάθε μέρα την πολιτειακή ηγεσία του τόπου στα μέρη της. Κι ας ήταν σύντομο το πέρασμά της, καθώς ο Πρόεδρος ήλθε και απήλθε με ελικόπτερο, βγάζοντας έναν ενδιαφέροντα λόγο σχετικά με τη συνεισφορά του σπουδαίου καλλιτέχνη και διανοητή στην ελληνική κλασική παιδεία. Δεν επρόκειτο, βέβαια, για έναν «εμπνευσμένο» λόγο ‒δεν θα μπορούσε να είναι, αφού η επίσημη προσέγγιση στέκεται πάντοτε στην επιφάνεια‒ αλλά για μια ακαδημαϊκίζουσα ομιλία με ξύλινη γλώσσα στα όρια της αξιοπρέπειας. Έστω.


Λίγες ώρες νωρίτερα, ο συλλέκτης Δημήτρης Τσίτουρας (του οποίου αποκτήματα κυριαρχούν στην έκθεση) και η Αθηνά Σχινά μας είχαν ξεναγήσει σε αυτή την αντιπροσωπευτική και ιδιαίτερα καλοστημένη έκθεση 91 πρότυπων και πολλαπλών έργων του σημαντικού ζωγράφου της γενιάς του '30 και ευφάνταστου σκηνογράφου του θεάτρου και της όπερας.


Το σπίτι του Πέτρου και της Μαρίκας Κυδωνιέως εξωτερικά δεν μοιάζει με αρχοντικό, δηλαδή δεν το χαρακτηρίζει κάτι το μεγαλεπήβολο. Πρόκειται για ένα ωραίο αστικό σπίτι και μόνο όταν μπεις μέσα αναγνωρίζεις ότι όντως υπήρξε πλουσιόσπιτο. Τα ευρύχωρα και ψηλοτάβανα δωμάτιά του είναι ιδανικά για εκθεσιακή χρήση. Αυτή η «κιβωτός», λοιπόν, φέτος το καλοκαίρι έχει συγκεντρωμένο τον μικρόκοσμο του Γιάννη Τσαρούχη, παρουσιασμένο με έναν θαυμαστό τρόπο.

 

Επίσκεψη στη θαυμαστή έκθεση με 91 έργα του Γιάννη Τσαρούχη στην Άνδρο Facebook Twitter
Το σπίτι του Πέτρου και της Μαρίκας Κυδωνιέως είναι ένα ωραίο αστικό σπίτι.

Νομίζω ότι αν μπει ένας ξένος, οποιοσδήποτε δεν γνωρίζει το έργο και την πορεία του, θα μάθει και θα δει όλα όσα χρειάζεται να ξέρει κανείς για τη διαδρομή αυτού του τόσο ιδιαίτερου καλλιτέχνη που επηρέασε καθοριστικά την ελληνική καλλιτεχνική ζωή από τη δεκαετία του '30 μέχρι τον θάνατό του, το 1989, αλλά και μέχρι σήμερα.


Κάθε δωμάτιο-εκθεσιακός χώρος έχει βαφτεί με παστέλ γήινα χρώματα που επέλεξε ο Σταμάτης Ζάννος μετά από ανάλυση των περίφημων «Θεατρίνων», έργου αφιερωμένου στον θρυλικό θίασο Λεμού που διέπρεψε κατά τη διάρκεια του πολέμου στη Μέση Ανατολή αλλά και μεταπολεμικά και αποτελεί εικονογράφηση έκδοσης του «Καταστρώματος Β'» του Γιώργου Σεφέρη.

Συγχρόνως, έχει διακοσμηθεί με υπέροχα έπιπλα-αντίκες από το σπίτι του Δημήτρη Τσίτουρα («είπα στη γυναίκα μου, που διαμαρτυρήθηκε ότι άδειασα το σπίτι μας, ότι το καλοκαίρι δεν έχουμε επισκέψεις») που παραπέμπουν σε νεοκλασικά αρχοντικά, όπως και με βάζα με κλαδιά ελιάς και πικροδάφνες («άρεσαν και στον Γιάννη» συμπλήρωσε ο συλλέκτης), συνοδευμένα από πορσελάνινους κρίνους Μουράνο της δεκαετίας του '50. Πώς να μη συμπληρώνουν ιδανικά, λοιπόν, αυτήν τη σκηνογραφία οι μουσικές του Μάνου Χατζιδάκι, που ακούγονται σε όλους τους χώρους;


Η συλλογή του Δημήτρη Τσίτουρα βρίθει από πολλαπλά έργα του Τσαρούχη, μεταξοτυπίες και λιθογραφίες. Πρόκειται για πρακτική που επιμελήθηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης καθ' όλη τη διάρκεια της πορείας του (κι ας το θεωρούσε «εκπόρνευση» της τέχνης), σε στενή συνεργασία με ειδικούς τεχνίτες, ώστε να αποδοθούν όσο γινόταν πιο πιστά σε σχέση με το πρωτότυπο τα χρώματα και οι τονικότητές τους, προσφέροντας σε ένα ευρύτερο κοινό τη χαρά να έχει στην κατοχή του αγαπημένα έργα του.

Επίσκεψη στη θαυμαστή έκθεση με 91 έργα του Γιάννη Τσαρούχη στην Άνδρο Facebook Twitter
Τα έργα με ναύτες δεν μπορούσαν να λείπουν.


Στη συγκεκριμένη έκθεση ο επισκέπτης έχει την τύχη να βλέπει και να συγκρίνει αυθεντικά έργα (δανεισμένα από το Ίδρυμα Γιάννης Τσαρούχης) με τα πολλαπλά. Συχνά η διαφορά είναι συντριπτική, τα χρώματα και κυρίως οι τονικότητές τους στις μεταξοτυπίες είναι διαφορετικά, αλλά έχει κι αυτό το ενδιαφέρον του. Έτσι, μπορεί να δει κανείς και να συγκρίνει την περίφημη «Αναχώρηση με οβάλ καθρέπτη» του 1970 σε 5 παραλλαγές, το «Τριαντάφυλλο του Montrouge» της ίδιας περιόδου, τους «Ποδηλάτες» από τα πρώιμα του έργα του 1936, τις μακέτες για τα μπαλέτα «Ζιζέλ» και «Συλφίδες», όπως και για το αρχαίο δράμα «Βάκχες» (με το προεδρικό μέγαρο ως παλάτι του Κάδμου), οι μεταξοτυπίες των οποίων είναι μεγαλύτερων διαστάσεων από τα πρωτότυπα έργα, το διάσημο «Δύο ναύτες στα βράχια», όπου ψάχνεις και δεν βρίσκεις τον δεύτερο ναύτη ‒μόνο τον έναν σε πρώτο πλάνο, με γυρισμένη την πλάτη‒, αλλά και την προσωπογραφία «Σπουδή για τον Μάνο» του 1967, της οποία η αναπαραγωγή είναι εξίσου σπουδαία με το πρωτότυπο.


Ανάλογης ποιότητας είναι και το ακόμα πιο διάσημο έργο ‒καθώς υπήρξε η αφίσα της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης του Μακεδονικού Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Θεσσαλονίκης το 1981‒ «Ναύτης που διαβάζει» του 1980, αν και δεν ξεπερνάει το «Φτερωτό πνεύμα» του 1966.

Φυσικά, δεν θα μπορούσαν να λείπουν και τα υπέροχα καφενεία του, όπως το «Καφενείον Νέον» του 1956 και το «Καφενείον Παρθενών στα Χαυτεία» του 1957 σε μεταξοτυπίες του 1982. Όπως και τρεις παραλλαγές της περίφημης «Θυσίας της Ιφιγένειας» του 1947, δηλαδή μία αυθεντική και δύο λιθογραφίες που ο καλλιτέχνης εμπνεύστηκε κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου και δεν τόλμησε να αποκαλύψει παρά αρκετά χρόνια αργότερα, διαφορετικά θα λογοκρινόταν.

Επίσκεψη στη θαυμαστή έκθεση με 91 έργα του Γιάννη Τσαρούχη στην Άνδρο Facebook Twitter
Συγκλονιστικό είναι και το έργο του à la manière de Vermeer «Η αντιγραφή του Τιτσιάνο» του 1971.


Ενδιαφέρον έχουν και τα πορτρέτα του μοντέλου Ντομινίκ, τέσσερα από τα οποία προσωποποιούν τις εποχές του χρόνου. Ο νεαρός Γάλλος με τον οποίο συνεργάστηκε ο ζωγράφος τα χρόνια της δικτατορίας, όταν διέμενε στο Παρίσι, είναι και ο συνοδός του σε φωτογραφία του Ιουλίου του 1974 που πάρθηκε στο Λούβρο από τον φωτογράφο Τουρκοβασίλη. Σε αυτήν βασίστηκε για μια του αυτοπροσωπογραφία, λιθογραφία της οποίας επίσης εκτίθεται στην έκθεση. Συγκλονιστικό είναι και το έργο του à la manière de Vermeer «Η αντιγραφή του Τιτσιάνο» του 1971. Αλλά και το σπουδαίο «Ο τσάμικος και ο ζεϊμπέκικος», από τα πιο οικεία στο πλατύ κοινό έργα του.


Τα σουρεαλιστικά εργάκια-σπουδές που φιλοτέχνησε την περίοδο της πρώτης του διαμονής στο Παρίσι το 1936 με θέμα «Κενταυρομαχίες» δεν μοιάζουν με δημιουργίες του Τσαρούχη, γεγονός που τα κάνει ακόμα πιο ενδιαφέροντα. Άγνωστο στο πλατύ κοινό είναι και ένα χρυσό επιτραπέζιο ρολόι του 1870, στου οποίου τις τέσσερις γωνιές ο ζωγράφος ήδη το 1942 είχε απεικονίσει τις τέσσερις εποχές. Η λιθογραφία ενός «Σπιτιού στην παλιά Αθήνα» του 1949, όπου με ελάχιστες γραμμές προσδιορίζει ένα ολόκληρο μικροσύμπαν, δύο παραλλαγές του «Πενθούντος νέου» του 1977 σε φυσικό μέγεθος πάνω σε πανί, σειρά από ανυπόγραφα πορτρέτα γυναικών με παραδοσιακές ενδυμασίες (του Πόντου, της Αταλάντης και άλλων περιοχών) που ο ζωγράφος πουλούσε σε ένα μπακάλικο και ο Τσίτουρας εντόπισε και αγόρασε πολύ αργότερα, διασώζοντάς τα, αποτελούν μερικά από τα διαμάντια της έκθεσης της Άνδρου.


Γενικά, ο πιστός του φίλος και συλλέκτης (περίτρανη απόδειξη ένα σχέδιο της Σολωμονίδου-Μπαλάνου από την «Καθημερινή» που τους έχει μαζί σε παρουσίαση βιβλίου το 1984) είχε πολλές ιστορίες να μας διηγηθεί από το 1964 που τον πρωτογνώρισε μέχρι τον θάνατό του, όπως όταν του ζήτησε ένα λογότυπο για τη συλλογή του κι εκείνος δημιούργησε και του χάρισε ένα δάφνινο στεφάνι που αρχικά δεν άρεσε στον συλλέκτη, μέχρι που τον παρακάλεσε να προσθέσει χρώματα, όπως και έκανε. Σήμερα περιλαμβάνεται κι αυτό στην έκθεση. Ένας άλλος «μεγάλος» φίλος του ζωγράφου, ο Διονύσης Φωτόπουλος, παραχώρησε ένα δίπτυχο επάνω σε ξύλο με θέμα την Αρετούσα και τον Ερωτόκριτο, μεταξοτυπίες του οποίου αντιπαραβάλλονται με το πρωτότυπο έργο.

Επίσκεψη στη θαυμαστή έκθεση με 91 έργα του Γιάννη Τσαρούχη στην Άνδρο Facebook Twitter
Κάθε δωμάτιο-εκθεσιακός χώρος έχει βαφτεί με παστέλ γήινα χρώματα που επέλεξε ο Σταμάτης Ζάννος και έχει διακοσμηθεί με υπέροχα έπιπλα-αντίκες από το σπίτι του Δημήτρη Τσίτουρα.


Τα έργα με ναύτες δεν μπορούσαν να λείπουν, οι «μελέτες» του λευκού, όπως τα αποκαλούν οι συντελεστές της έκθεσης και αναφέρονται σε μια ιστορία με ένα μοντέλο που υπηρετούσε στο ναυτικό και έδωσε το έναυσμα στον Τσαρούχη να ασχοληθεί με το θέμα, είναι εκείνα με τα οποία τον ταύτισε ο απλός κόσμος που δεν ξέρει τη μεγάλη του πορεία μέσα στα χρόνια. Έτσι, το υπέροχο έργο σε φυσικό μέγεθος «Ναύτης στον ήλιο» του 1968/70 αντιπαραβάλλεται με τη μεταξοτυπία του. Βέβαια, αυτή δεν είναι η μόνη προσφιλής θεματική του ζωγράφου. Χορευτές του ζεϊμπέκικου και στρατιωτικοί, λαϊκοί νέοι άντρες στους οποίους αναζητούσε την αυθεντικότητα και τη λαϊκή κουλτούρα, όπως και στα καφενεία και τους ανδρώνες της εποχής, αναδεικνύονται μέσα από φόρμες αρχαιοελληνικές, βυζαντινές, αναγεννησιακές αλλά και μοτίβα από τον Καραγκιόζη.


Μια κουλτούρα και μια ολόκληρη εποχή που σήμερα ανήκει σε ένα μακρινό παρελθόν, που η νέα γενιά φοβάμαι πως δεν έχει κανένα ενδιαφέρον να ανακαλύψει. Βέβαια, μια τέτοια έκθεση θα μπορούσε να αποτελέσει το ερέθισμα, καθώς τόσο ο χώρος του ιδρύματος όσο και η διάταξή του διαθέτουν γοητεία και οι νεαροί παραθεριστές θα μπορούσαν να καθυστερήσουν για λίγο το μπάνιο τους μια μέρα ώστε να δουν και να μάθουν τον Τσαρούχη. Το γεγονός όμως ότι η πολιτεία καθυστέρησε 30 και βάλε χρόνια να τιμήσει τον μεγάλο ζωγράφο ίσως να λειτουργεί αποτρεπτικά.

Επίσκεψη στη θαυμαστή έκθεση με 91 έργα του Γιάννη Τσαρούχη στην Άνδρο Facebook Twitter
Οι «Ποδηλάτες» είναι από τα πρώιμα του έργα του 1936.
Επίσκεψη στη θαυμαστή έκθεση με 91 έργα του Γιάννη Τσαρούχη στην Άνδρο Facebook Twitter
Επίσκεψη στη θαυμαστή έκθεση με 91 έργα του Γιάννη Τσαρούχη στην Άνδρο Facebook Twitter
Επίσκεψη στη θαυμαστή έκθεση με 91 έργα του Γιάννη Τσαρούχη στην Άνδρο Facebook Twitter
Επίσκεψη στη θαυμαστή έκθεση με 91 έργα του Γιάννη Τσαρούχη στην Άνδρο Facebook Twitter
Επίσκεψη στη θαυμαστή έκθεση με 91 έργα του Γιάννη Τσαρούχη στην Άνδρο Facebook Twitter
Πορτρέτο του Γιάννη Τσαρούχη.
Επίσκεψη στη θαυμαστή έκθεση με 91 έργα του Γιάννη Τσαρούχη στην Άνδρο Facebook Twitter
Από την έκθεση δεν θα μπορούσαν να λείπουν και τα υπέροχα καφενεία του, όπως το «Καφενείον Νέον» του 1956. Φωτο: Ίδρυμα Π & Μ Κυδωνιέως

Info

Η έκθεση οργανώθηκε από το Ίδρυμα Π. & Μ. Κυδωνιέως, σε συνεργασία με το Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη και τη Συλλογή Δημήτρη Τσίτουρα.

Επιμέλεια έκθεσης: Αθηνά Σχινά, Ιστορικός Τέχνης & Θεωρίας του Πολιτισμού (ΕΚΠΑ)

Τον σχεδιασμό των εκθεσιακών χώρων είχε ο Σταμάτης Ζάννος.

Διάρκεια έκθεσης: Σάββατο 27 Ιουλίου μέχρι Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου 2019

Ώρες λειτουργίας: 10.30 – 14.30 & 18.30 – 21.30 καθημερινά, εκτός Τρίτης.

Εικαστικά
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ανεκτίμητα έργα ισλαμικής τέχνης απ’ τα σημαντικότερα μουσεία του κόσμου 

Αποστολή στην Τζέντα / Ταξίδι στην Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών

Η LIFO ταξίδεψε στη Σαουδική Αραβία και επισκέφθηκε τη δεύτερη Μπιενάλε Ισλαμικών Τεχνών, μια έκθεση που γεφυρώνει το χθες με το σήμερα και αναδεικνύει την καλλιτεχνική έκφραση της ισλαμικής κληρονομιάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ