«Ζωγραφικές διαδρομές»: Μια νέα έκθεση για τον Γιάννη Τσαρούχη Facebook Twitter

«Ζωγραφικές διαδρομές»: Μια νέα έκθεση με πίνακες και θεατρικές μακέτες του Γιάννη Τσαρούχη

0

Το Σάββατο 7 Μαΐου εγκαινιάζεται η νέα έκθεση του Ιδρύματος Γιάννη Τσαρούχη. Στην εμβληματική ιστορική κατοικία και εργαστήριο-ατελιέ του σπουδαίου ζωγράφου αναμένεται να παρουσιαστούν είκοσι έξι μεγάλοι πίνακες του και περισσότερες από σαράντα θεατρικές μακέτες.

Όπως επισημαίνει μιλώντας στη LiFO η πρόεδρος του Ιδρύματος Γ. Τσαρούχη, Νίκη Γρυπάρη: «Πρόκειται για μια επιλογή έργων που έγινε με σκοπό να παρακολουθήσει ο επισκέπτης τον τρόπο με τον οποίο προχωρούσε τη δουλειά του. Είναι ενδιαφέρον να καταλάβει κανείς ότι η πορεία του είναι συνεχής, παρ’ όλες τις αλλαγές. Όσο προχωρούσε, κρατούσε τα στοιχεία που τον ενδιέφεραν και τα χρησιμοποιούσε στις επόμενες αναζητήσεις του».

Στη συγκεκριμένη έκθεση οι επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με ιδιόχειρα σημειώματα του μεγάλου εικαστικού αλλά και αποσπάσματα από το εξαντλημένο πλέον βιβλίο του Αγαθόν το εξομολογείσθαι (εκδόσεις Καστανιώτη).

Προσπαθούμε να πλησιάσουμε το έργο του μέσα από τα κείμενα του. Αυτός είναι και ο λόγος που έχουμε τοποθετήσει τα έργα του το ένα δίπλα στο άλλο, προκειμένου να αντιληφθεί ο θεατής όλα όσα απασχολούσαν τον Γιάννη Τσαρούχη.

«Προσπάθησα ν’ αφεθώ πάντα ελεύθερος στα ρεύματα, για να καταλαβαίνω ποια είναι η αληθινή μου αντοχή. […] Το Παρίσι και τα μουσεία με οδήγησαν από τον σουρεαλισμό στο ρεαλισμό», διαβάζουμε, μεταξύ άλλων.

Όπως υποστηρίζει η κ. Γρυπάρη: «Στο δώμα παρουσιάζονται θεατρικές μακέτες από παραστάσεις που έχουν πραγματοποιηθεί και μια σειρά από ιδανικές παραστάσεις που θα ήθελε να κάνει. Είναι θεατρικές διαδρομές και εκεί βλέπουμε τις επαναστατικές ιδέες που είχε για το θέατρο».

«Ζωγραφικές διαδρομές»: Μια νέα έκθεση για τον Γιάννη Τσαρούχη Facebook Twitter
Μπούστο γενειοφόρου, 1932-1933. Λάδι σε πανί, 53,2x42 εκ. Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη

Και συμπληρώνει: «Πάντοτε, ως ίδρυμα, προτιμάμε να ανανεώνουμε τις εκθέσεις μας. Μπορεί τα έργα να είναι ίδια, αλλά κάθε φορά ευελπιστούμε να αναδείξουμε νέες πτυχές της ζωγραφικής του Γιάννη Τσαρούχη. Έτσι και oi “Ζωγραφικές Διαδρομές” επιθυμούμε να είναι μια έκθεση που θα φέρει στο φως τις διαδρομές που τον καθόρισαν και τον διαμόρφωσαν. Άλλωστε, μην ξεχνάμε ότι μιλάμε για έναν άνθρωπο που ξεχώριζε όχι μόνο για τη ζωγραφική του αλλά και για τον τρόπο ζωής του».

«Για να αφήσουμε τις γενικότητες και να πω κάτι το συγκεκριμένο για τη δουλειά μου, θα πρέπει να εξηγήσω ότι: δύο είναι οι βασικές αναζητήσεις μου, παρ’ όλες τις χίλιες διαφορές που παρουσιάζουν τα έργα μου μεταξύ τους. Η μια αναζήτηση είναι ούτως ειπείν νεοκλασική και προσπαθεί να αφομοιώσει το αρχαίο κλασικό ιδεώδες, όπως το εξέφρασαν για όλον τον κόσμο στα νεότερα χρόνια η Αναγέννηση και το Μπαρόκ. Η άλλη μου τάση είναι να εκφράσω όλες τις αντιρρήσεις μου για το ίδιο το ιδανικό μου, βοηθημένος από μεγάλους αντιρρησίες της εποχής μας αλλά και από πρότυπα παλιά ελληνικά, που είναι συχνά μαρτυρίες και στηρίγματα των αντιρρήσεων», διαβάζουμε αλλού στο Αγαθόν το εξομολογείσθαι.

«Προσπαθούμε να πλησιάσουμε το έργο του μέσα από τα κείμενα του. Αυτός είναι και ο λόγος που έχουμε τοποθετήσει τα έργα του το ένα δίπλα στο άλλο, προκειμένου να αντιληφθεί ο θεατής όλα όσα απασχολούσαν τον Γιάννη Τσαρούχη. Δεν έχουμε ακολουθήσει κάποια χρονολογική σειρά, αλλά επιδιώκουμε να δώσουμε έμφαση στις επιρροές, τις επιδράσεις και τα κίνητρα του καλλιτεχνικού του πλουραλισμού», περιγράφει η κ. Γρυπάρη.

«Ζωγραφικές διαδρομές»: Μια νέα έκθεση για τον Γιάννη Τσαρούχη Facebook Twitter
Ο σκεπτόμενος, 1936. Χρωστικές σκόνες με ζωική κόλλα σε χαρτί, 139,2x87,4 εκ. Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη
«Ζωγραφικές διαδρομές»: Μια νέα έκθεση για τον Γιάννη Τσαρούχη Facebook Twitter
Ναύτης με ωχρό πρόσωπο, 1938. Χρωστικές σκόνες με ζωική κόλλα, 72,0 Χ 42,0 εκ. Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη

Η έκθεση θα διαρκέσει ως τα τέλη του Ιουλίου, ενώ μεταξύ των ζωγραφικών έργων διακρίνουμε τον «Σκεπτόμενο» (1936), για τον οποίο ο ίδιος ο Γιάννης Τσαρούχης είχε πει: «Ο τίτλος “Στοχαστής” ή “Σκεπτόμενος”, που δόθηκε κάπως ειρωνικά στο ταπεινό αυτό έργο μου, έχει ένα αντίθετο αίσθημα απ’ τον “Σκεπτόμενο” του Ροντέν, που ανήκει σ’ έναν άλλο κόσμο. Όσο προχωρούσα στην τεχνοτροπία αυτή, έβλεπα το δίκιο και το άδικο των συμφωνούντων και αντιφρονούντων. Αργά κατάλαβα ότι είναι δυσκολότατο να συνενώσει κανείς τις δυο τεχνοτροπίες, τη σχεδιαστική, που λαμβάνει υπόψη το κιάρο σκούρο και την, ας πούμε, ανατολίτικη αντίληψη που περιέχει την ποιότητα των χρωματικών επιπέδων. Το έργο αυτό έγινε από αντίδραση προς τις ακαδημαϊκές μελέτες μου και την παράδοση».

Επίσης, άλλα έργα που θα εκτεθούν είναι ο «Alain ως Χειμώνας» (1975), ο «Ποδηλάτης μεταμφιεσμένος σε τσολιά, με ένα ναό δεξιά κάτω» (1936), η «Σπουδή για την άνοιξη - Ντομινίκ» (1971) αλλά και ο «Ναύτης με ωχρό πρόσωπο» (1938).

Κλείνοντας τη συζήτησή μας, η κ. Γρυπάρη προσθέτει ότι: «Με την έκθεση αυτή φωτίζονται οι καλλιτεχνικές διαδρομές του Γιάννη Τσαρούχη και το κοινό που θα τη δει θα έχει τη δυνατότητα να εμβαθύνει στις δημιουργικές αναζητήσεις του».

«Ζωγραφικές διαδρομές»: Μια νέα έκθεση για τον Γιάννη Τσαρούχη Facebook Twitter
Σκηνικό με σύγχρονα σπίτια και κοστούμια αρχαία για τη Μήδεια, 1968. Gouache σε χαρτί, 39,5 x 48,5 εκ. Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη
«Ζωγραφικές διαδρομές»: Μια νέα έκθεση για τον Γιάννη Τσαρούχη Facebook Twitter
Κοστούμια για τη Σαλώμη του Wilde, 1975. Gouache σε χαρτί, 25,3 x 27 εκ. Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη
«Ζωγραφικές διαδρομές»: Μια νέα έκθεση για τον Γιάννη Τσαρούχη Facebook Twitter
Σκηνικό για μπαλέτο εμπνευσμένο από την Τραβιάτα του Βέρντι, 1934. Ακουαρέλα σε χαρτί, 15,5 Χ 20,5 εκ. Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη
«Ζωγραφικές διαδρομές»: Μια νέα έκθεση για τον Γιάννη Τσαρούχη Facebook Twitter
Σπουδή για την άνοιξη - Ντομινίκ , 1971. Λάδι σε πανί, 100,0 Χ 73,0 εκ. Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη
«Ζωγραφικές διαδρομές»: Μια νέα έκθεση για τον Γιάννη Τσαρούχη Facebook Twitter
Ο Alain ως «Χειμώνας», 1975. Λάδι σε χαρτί kraft, 115,0 x 81,0 εκ. Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη
«Ζωγραφικές διαδρομές»: Μια νέα έκθεση για τον Γιάννη Τσαρούχη Facebook Twitter
Σκηνικά και κοστούμια για τις Βάκχες του Ευριπίδη. Παραλλαγή του σκηνικού, 1968. Gouache σε χαρτί, 18,0 x 29,4 εκ. Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη
«Ζωγραφικές διαδρομές»: Μια νέα έκθεση για τον Γιάννη Τσαρούχη Facebook Twitter
Ποδηλάτης μεταμφιεσμένος σε τσολιά, με ένα ναό δεξιά κάτω, 1936. Λάδι σε πανί, 34,5 Χ 29,0 εκ. Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη

Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη, Πλουτάρχου 28, Μαρούσι, 210 8062 636-7
Εγκαίνια: 7/5, 10:00-22:00
Διάρκεια έκθεσης: 7/5-31/7
Δευτέρα-Παρασκευή 9:00-14:00, Σάββατο και Κυριακή 10:00-15:00

Εικαστικά
0

Γιάννης Πανταζόπουλος

Ο Γιάννης Πανταζόπουλος γεννήθηκε το 1984. Σπούδασε στο τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου. Από το 2008 έχει εργαστεί σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης ως δημοσιογράφος και από το 2014 αποτελεί βασικό μέλος της δημοσιογραφικής ομάδας της έντυπης και ηλεκτρονικής «LiFO». Έχει επιμεληθεί τεύχη ειδικού περιεχομένου της έντυπης LiFO και έχει πάρει συνεντεύξεις από τις κορυφαίες προσωπικότητες της πολιτικής, κοινωνικής και ακαδημαϊκής κοινότητας.
Mail:  [email protected]

 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η εμμονή του βλέμματος»: Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

The Review / Μας αφορά η τέχνη του Τέτση σήμερα;

Ποιο είναι το αποκαλούμενο «εθνικό αφήγημα» που υπηρετεί η Εθνική Πινακοθήκη; Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον δημοσιογράφο και επιμελητή εκθέσεων Δημήτρη Τρίκα για τη νέα επετειακή έκθεση στη μνήμη του Παναγιώτη Τέτση, η οποία μόλις εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου / Περικλής Βυζάντιος: από το Παρίσι της Μπελ Επόκ στο φως της Ύδρας 

Εικαστικά / Το εξαίσιο ελληνικό φως του Περικλή Βυζάντιου

Μια ανασκόπηση της ζωής και του έργου του ζωγράφου, που ήταν γνωστός για τα ελληνικά τοπία και την Ύδρα, με αφορμή την αναδρομική έκθεση του Περικλή και του Ντίκου Βυζάντιου στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
 Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Εικαστικά / Μαρία Ελένα Βιέρα ντα Σίλβα: Η Συλλογή Guggenheim επανασυστήνει στο κοινό μια σημαντική ζωγράφο

Με αφορμή την αναδρομική έκθεση στη Συλλογή Peggy Guggenheim στη Βενετία, έφτασε η στιγμή να ανακαλύψουμε τη ζωγράφο που θεωρείται εθνικός θησαυρός για την Πορτογαλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Εικαστικά / Ματίς και Μαργκερίτ: Βλέποντας τον ζωγράφο μέσα από τα μάτια της κόρης του

Μια νέα έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Παρίσι με πορτρέτα της κόρης του Ανρί Ματίς, Μαργκερίτ, προσφέρει μια νέα οπτική στο έργο του μεγάλου Γάλλου καλλιτέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Εικαστικά / Μια άνοιξη γεμάτη τέχνη: 15 σημαντικές εκθέσεις που ξεκινούν τον Απρίλιο

Αφρικανική τέχνη, κριτική στην αποικιοκρατία, έργα για τα δικαιώματα των ζώων και εμπνευσμένα από διαστημικά ταξίδια, νέοι καλλιτέχνες και αναδρομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Αθήνας.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τέσσερις σημαντικοί διεθνείς καλλιτέχνες αποτελούν τον προπομπό της μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ

Εικαστικά / ΕΜΣΤ: Τέσσερις διεθνείς καλλιτέχνες και μία θεματική έκθεση για τα ζώα που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ

Δύο ατομικές εκθέσεις και δύο μεγάλης κλίμακας in situ εγκαταστάσεις φωτίζουν τη σχέση μας με τα ζώα και τις οικολογικές συνέπειες της αποικιοκρατίας ενώ αποτελούν προπομπό μιας μεγάλης έκθεσης που έρχεται τον Μάιο στο ΕΜΣΤ.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Εικαστικά / «Μιλώντας για τα ζώα σε υποταγή μιλώ για όλα τα υποταγμένα σώματα»

Στην υποβλητική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, η εικαστικός Τζάνις Ράφα αναδημιουργεί ένα φανταστικό περιβάλλον άδειων στάβλων για να μιλήσει για τη σχέση του ανθρώπινου και του ζωικού κόσμου, ενώ μας προκαλεί να σκεφτούμε τις έννοιες της φροντίδας και της αγάπης, αλλά και την ανάγκη μας για κυριαρχία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Εικαστικά / Λάκης Παπαστάθης: Ένας ανήσυχος καλλιτέχνης, ένας υπέροχος άνθρωπος

Το Μουσείο Μπενάκη τιμά με μια σημαντική έκθεση τη μνήμη του σκηνοθέτη, διανοούμενου, ιστοριοδίφη και ερευνητή του λαϊκού μας πολιτισμού, συνδημιουργού του θρυλικού «Παρασκηνίου». Ο επιμελητής της έκθεσης, Γιώργος Σκεύας, μας μιλά γι’ αυτήν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγάλη έκθεση του Steve McQueen για τα κινήματα που διαμόρφωσαν τη Μεγάλη Βρετανία

Εικαστικά / Η Μεγάλη Βρετανία που αντιστάθηκε υπάρχει ακόμα στις φωτογραφίες αυτής της έκθεσης

Από τις σουφραζέτες των αρχών του 20ού αιώνα μέχρι τις διαμαρτυρίες για τον πόλεμο στο Ιράκ, η έκθεση σε επιμέλεια του Steve McQueen συγκεντρώνει τις πιο δυνατές εικόνες μιας χώρας που βγήκε πολύ συχνά και πολύ δυνατά στους δρόμους.  
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος» Ή MARTIN GAYFORD: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε λάθος»

Εικαστικά / Martin Gayford: «Καμιά φορά οι κριτικοί κάνουμε εντελώς λάθος»

Ένας από τους πιο επιδραστικούς κριτικούς τέχνης της Βρετανίας μιλά στη LiFO για τις τάσεις που διαμορφώνουν τη σύγχρονη τέχνη, τις φιλικές του σχέσεις με θρυλικούς καλλιτέχνες όπως ο Freud και ο Hockney, αλλά και για το αν η κριτική μπορεί όντως να επηρεάσει τα πράγματα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Εικαστικά / Ο Βαγγέλης Μπαλής δημιουργεί κεραμικούς σάτυρους που του μοιάζουν

Ένας νέος καλλιτέχνης δημιουργεί μοναδικά αντικείμενα ανάλογα με τη διάθεσή του, ονειρεύεται έναν χώρο όπου θα δημιουργεί απερίσπαστος και δεν τον νοιάζει καθόλου να βιοποριστεί από την τέχνη.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια νέα έκθεση με χαρακτικά της ώριμης περιόδου της Βάσως Κατράκη

Εικαστικά / Βάσω Κατράκη: Η τέχνη της συγκινεί ακόμα

Έργα της σημαντικής Ελληνίδας χαράκτριας που παραπέμπουν στη βία της δικτατορίας, αλλά και άφυλες μορφές της όψιμης περιόδου της με αναφορά στην ελληνική αρχαιότητα, που υπερβαίνουν το ατομικό και γίνονται μέρος της συλλογικής μνήμης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ