Αμέσως μετά την έξοδο της μεγαλειώδους έκθεσης Λεονάρντο ντα Βίντσι, η οποία ξεκίνησε στο Λούβρο στα τέλη του περασμένου Οκτώβρη και θα διαρκέσει μέχρι τις 24 Φεβρουαρίου, οι επισκέπτες έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την πρώτη παραγωγή εικονικής πραγματικότητας που παρουσιάζει το διάσημο μουσείο στο κοινό του.
Με αφορμή την αναδρομική έκθεση για τον μεγάλο δημιουργό, οι επιμελητές του Λούβρου αποφάσισαν να ενσωματώσουν την εικονική πραγματικότητα στις δράσεις του μουσείου επεκτείνοντας τις υφιστάμενες πρακτικές του, από τις παραδοσιακές επιτοίχιες λεζάντες έως τους πιο πρόσφατους οπτικοακουστικούς οδηγούς. Το θέμα της πιλοτικής αυτής πρωτοβουλίας δεν είναι άλλο από τη Μόνα Λίζα, το εμβληματικό έργο του ντα Βίντσι, το οποίο, για λόγους διατήρησης της ομαλότητας της ροής επισκεπτών στις μόνιμες συλλογές του Λούβρου, δεν εκτίθεται στην περιοδική έκθεση για τον Λεονάρντο.
Η επτάλεπτη παραγωγή που ακροβατούσε ανάμεσα σε εκπαιδευτικό υλικό και σε ψυχαγωγικό σόου είναι με βεβαιότητα ό,τι πιο καινοτόμο έχουμε δει τελευταία σε μουσείο μεγάλης κλίμακας.
Όσο για την ίδια την παραγωγή εικονικής πραγματικότητας, όπως εξηγεί η Dominique de Font-Réaulx, Διευθύντρια του Τμήματος Ερμηνείας και Πολιτιστικού Προγραμματισμού του Λούβρου, σκοπός του μουσείου ήταν οι επισκέπτες όχι μόνο να σταθούν μπροστά τη Μόνα Λίζα αλλά να εισέλθουν στο σύμπαν της.
Σύμφωνα λοιπόν με το σενάριο του «Mona Lisa Beyond the Glass», ο επισκέπτης ξεναγείται στις λεπτομέρειες του έργου, στο ένδυμα της Μόνα Λίζα, στη στάση του σώματός της, παρακολουθεί παραλληλισμούς της τεχνικής του καλλιτέχνη με άλλα του έργα, ενώ ξεναγείται και στο τοπίο πίσω από τη διάσημη γυναικεία μορφή. Εκεί ακριβώς, προς το τέλος της παραγωγής, κρύβεται και η «έκπληξη» των δημιουργών, καθώς ο επισκέπτης βρίσκεται να ίπταται πάνω από το τοπίο με μία από τις μηχανές του Λεονάρντο ντα Βίντσι.
Η ψηφιακή αυτή παραγωγή είναι αποτέλεσμα διεπιστημονικής συνεργασίας μεταξύ ειδικών μελετητών του Λεονάρντο ντα Βίντσι, επιμελητών του Λούβρου και μίας έμπειρης ομάδας σχεδιαστών διαδραστικών εμπειριών και πολυμεσικών εφαρμογών της γαλλικής εταιρείας παραγωγής εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας Emissive.
Η ομάδα πίσω από το καινοτόμο αυτό εγχείρημα ομολογεί ομόφωνα πως το δυσκολότερο σκέλος της παραγωγής ήταν η κατά το δυνατόν πιστότερη απόδοση της έκφρασης του προσώπου της Μόνα Λίζα, ιδιαιτέρως όταν βρισκόταν σε κίνηση. Η Maite Labat, Επικεφαλής Οπτικών και Οπτικοακουστικών Παραγωγών του Λούβρου, επιμένει πως η τέτοιου είδους ψηφιακή καινοτομία όχι μόνο βελτιώνει την εμπειρία των επισκεπτών και ενισχύει τους εκπαιδευτικούς σκοπούς του μουσείου, αλλά κυρίως ενθαρρύνει την επανερμηνεία εμβληματικών έργων τέχνης.
Βρήκαμε την εμπειρία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, ιδιαιτέρως σε ό,τι αφορούσε το εύρημα της πτήσης πάνω από το μη ρεαλιστικό τοπίο με το οποίο ο ντα Βίντσι πλαισίωσε τη Μόνα Λίζα. Κάποιοι εξ' ημών ζαλίστηκαν ελαφρά, κάποιοι αισθανθήκαμε πως μάθαμε στοιχεία για τον πίνακα τα οποία μας διέφευγαν εντελώς παρά τις κατά καιρούς επισκέψεις μας στο Λούβρο. Η επτάλεπτη παραγωγή που ακροβατούσε ανάμεσα σε εκπαιδευτικό υλικό και σε ψυχαγωγικό σόου είναι με βεβαιότητα ό,τι πιο καινοτόμο έχουμε δει τελευταία σε μουσείο μεγάλης κλίμακας.
Βρισκόμαστε εν αναμονή των πρώτων ποιοτικών και ποσοτικών μελετών επί της εμπειρίας των επισκεπτών του «Mona Lisa Beyond the Glass», οι οποίες και θα καθορίσουν την περαιτέρω χρήση βυθιστικών μεθόδων, αρχικά στο Λούβρο και εν συνεχεία σε περισσότερα ευρωπαϊκά μουσεία.