Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter

Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας

0

Υπήρξε δημιουργός ταινιών και εικόνων λυρικών, παραμυθένιων, γήινων και ταυτόχρονα υπερβατικών. Συνδύασε μοναδικά παράδοση και μοντερνισμό κάνοντας ένα πολύ ιδιαίτερο, εικαστικό και συνάμα ποιητικό σινεμά, απέσπασε βραβεία, κέρδισε εκτίμηση και αναγνώριση σε Ανατολή και Δύση.

Όμως η προσωπική του ζωή όπως και η καριέρα του υπήρξαν δύσκολες και περιπετειώδεις καθώς είχε πολλά τραβήγματα με τις σοβιετικές αρχές εξαιτίας του ανορθόδοξου για τα σοσιαλιστικά ιδεώδη κινηματογράφου του αφενός, της ομοφυλοφιλίας του αφετέρου, την οποία δεν έκρυβε ακόμα κι όταν παντρεύτηκε (έκανε δύο γάμους, απέκτησε μάλιστα και γιο με τη δεύτερη γυναίκα του, με την οποία γρήγορα χώρισε). Εξαιτίας αυτών έμεινε επανειλημμένα δίχως πόρους και υποστήριξη – ήταν το μεγάλο ταλέντο του που τον γλίτωνε κάθε φορά από τα χειρότερα και τον ξανάφερνε στο προσκήνιο.

Ο Σεργκέι Παρατζάνοφ συνελήφθη πρώτη φορά στη Μόσχα το 1948 και καταδικάστηκε για «ομοφυλόφιλες δραστηριότητες» σε πενταετή φυλάκιση για να απελευθερωθεί στο τρίμηνο χάρη σε γενική αμνηστία που έδωσε τότε ο Στάλιν. Ξαναβρέθηκε στη φυλακή με ανάλογη ποινή το 1973, κατηγορούμενος για βιασμό κομματικού στελέχους και διάδοση πορνογραφημάτων, η περιουσία του μάλιστα δημεύθηκε.

Βγήκε εντέλει το '75 χάρη στο διεθνές κίνημα συμπαράστασης που αναπτύχθηκε με τη συμμετοχή κορυφαίων προσωπικοτήτων της τέχνης και των γραμμάτων –ο Νομπελίστας Λουί Αραγκόν μάλιστα πήγε στη Μόσχα και μεσολάβησε προσωπικά στον Μπρέζνιεφ– και παρά το «στίγμα» στάθηκε πάλι στα πόδια του.

Περιλαμβάνει κάπου 1.400 εκθέματα, από εγκαταστάσεις, κολάζ και σχέδια μέχρι έπιπλα και άλλα αντικείμενα από το πατρικό του σκηνοθέτη στην Τιφλίδα της Γεωργίας, κούκλες δικής του κατασκευής και καπέλα.

Το 1982 ο Γεωργιανός σκηνοθέτης οδηγείται ξανά στη φυλακή για ένα εννεάμηνο, με την κατηγορία της δωροδοκίας τη φορά αυτή. Καταφέρνει ωστόσο λίγο αργότερα να εξασφαλίσει εκ νέου επίσημη άδεια για να κάνει ταινίες. Την εποχή εκείνη γυρίζει τον Θρύλο του Κάστρου του Σουράμ (1984) και τον Ασίμπ Κερίμπ (1988) που μαζί με το εξαίσιο Χρώμα του Ροδιού (1968) είναι από τις γνωστότερες δουλειές του στη μεγάλη οθόνη.

Με την κατάρρευση της ΕΣΣΔ αρχίζει να ταξιδεύει στην Ευρώπη, σε κινηματογραφικά φεστιβάλ και γκαλερί όπου εκθέτει έργα τέχνης που έφτιαχνε όντας έγκλειστος, ο καρκίνος όμως που τον είχε ήδη προσβάλει δεν θα τον αφήσει να χαρεί για πολύ την ελευθερία μετακίνησης που πλέον απολάμβανε. Πεθαίνει στις 20/7/1990 στο Γιερεβάν της Αρμενίας, στα 66 του χρόνια.


Δυο χρόνια προτού αποδημήσει, είχε ιδρυθεί εκεί μουσείο αφιερωμένο σε εκείνον και το έργο του, ο ίδιος μάλιστα επέλεξε την τοποθεσία και επέβλεψε τις εργασίες καθώς ήταν πλέον εγκατεστημένος στην αρμενική πρωτεύουσα.

Πρόκειται για το Μουσείο Σεργκέι Παρατζάνοφ, από τα δημοφιλέστερα σήμερα αξιοθέατα του Γιερεβάν, το οποίο άνοιξε εντέλει το 1991 καθώς υπέστη ζημιές στον μεγάλο σεισμό του 1988. Χτισμένο σε ύψωμα πάνω από το φαράγγι Χραζντάν, στα όρια της πόλης, το δίπατο κτίριο που είναι παραδοσιακή κατασκευή λειτουργεί επίσης ως χώρος τέχνης και πολιτιστικό κέντρο, φιλοξενεί επιπλέον εκδηλώσεις του Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ του Γιερεβάν.

Περιλαμβάνει κάπου 1.400 εκθέματα, από εγκαταστάσεις, κολάζ και σχέδια μέχρι έπιπλα και άλλα αντικείμενα από το πατρικό του σκηνοθέτη στην Τιφλίδα της Γεωργίας, κούκλες δικής του κατασκευής και καπέλα. Εκτίθενται επίσης αδημοσίευτα σενάριά του, γραπτά, λιμπρέτα και έργα τέχνης, πρωτότυπες αφίσες, φεστιβαλικά βραβεία, επιστολές υπογεγραμμένες από τους Φεντερίκο Φελίνι, Λίλια Βιρκ, Αντρέι Ταρκόφσκι, Μιχαήλ Βαρτάνοφ και Γιούρι Νικουλίν, δώρα διάσημων επισκεπτών όπως του Τονίνο Γκερέρα, του Ρομάν Μπαλαγιάν, σκηνοθέτη της ταινίας «Μια νύχτα στο Μουσείο του Παρατζάνοφ» (1988) αλλά και του Ρώσου προέδρου Βλάντιμιρ Πούτιν, κάτι που ομολογώ δεν περίμενα.

Αν ποτέ βρεθείς στα μέρη του Καυκάσου, αξίζει να το αναζητήσεις.

Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Επίσκεψη στο σπίτι-μουσείο του Σεργκέι Παρατζάνοφ στο Γιερεβάν της Αρμενίας Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Design
0

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΠΑΡΙΣ ΤΑΒΙΤΙΑΝ

Μαθήτευσε στο Εργαστήρι Δημοσιογραφίας και το αθηναϊκό underground press. Ανήκει στην συντακτική ομάδα της Lifo. Έχει επίσης ασχοληθεί με επιμέλειες κειμένων και εκδόσεων.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM