Η αλληλογραφία της τρέλας

Η αλληλογραφία της τρέλας Facebook Twitter
0

Στην αλληλογραφία της γλύπτριας Καμίγ Κλοντέλ με τον έρωτα της ζωής της Αύγουστο Ροντέν και τον αδερφό της, διπλωμάτη Πολ Κλοντέλ, έχει βασιστεί η παράσταση Καμίγ Κλοντέλ: Το κύμα της τρέλας, που παρουσιάζεται έως τις 13/4 στο θέατρο Μεταξουργείο. Η παραγνωρισμένη καλλιτέχνις που αναστάτωσε και προκάλεσε τη συντηρητική, ανδροκρατούμενη κοινωνία της εποχής της στις αρχές του 20ού αιώνα κατέληξε μάλλον άδικα στο άσυλο για 30 ολόκληρα χρόνια. Στην παράσταση πρωταγωνιστεί η πολύ καλή Λυδία Φωτοπούλου, που στέκει μόνη στη σκηνή, καλύπτοντας 30 ολόκληρα χρόνια της ζωής της ηρωίδας κατά τη διάρκεια ενός εξαντλητικού μονόλογου. Η σκηνοθεσία είναι του Στέλιου Κρασανάκη (που, εκτός από σκηνοθέτης, είναι και ψυχίατρος), η παράσταση τελεί υπό την αιγίδα της Ελληνικής Ψυχιατρικής Εταιρείας και εντάσσεται στην έκθεση «Αιτία θανάτου: Ευθανασία. Έργα από τη συλλογή Prinzhorn», που είδαμε στο Μουσείο Μπενάκη.

Στο έργο ερμηνεύετε την Καμίγ Κλοντέλ, καλύπτοντας μια περίοδο 30 ετών. Πώς είναι να ερμηνεύει κανείς μια ηρωίδα από την πολύ νεανική μέχρι την πολύ ώριμη ηλικία;

Ξέρετε, στόχος της συγκεκριμένης προσπάθειας δεν ήταν να ερμηνεύσω την ίδια την Καμίγ Κλοντέλ - πώς θα μπορούσα, άλλωστε, να αποφασίσω ότι είναι έτσι και όχι αλλιώς, χωρίς να προδώσω την πολυπλοκότητα ενός αληθινού προσώπου; Ο στόχος ήταν η συγκινησιακή ερμηνεία των ίδιων των επιστολών της και, μαζί με όλα τα άλλα στοιχεία της παράστασης, η γνωριμία του κοινού με ένα μέρος του ψυχισμού της, της ζωής και του έργου της. Έτσι, αυτή η μεγάλη περίοδος από το 1893, που χρονολογείται το πρώτο γράμμα που έχουμε, μέχρι το τελευταίο, το 1939, περνάει καθαρά μέσα από την ίδια την ενέργεια των επιστολών.

Το έργο είναι μονόλογος. Εχετε ξαναδοκιμαστεί σε κάτι παρόμοιο;

Ναι. Η πρώτη φορά ήταν με τον μονόλογο του Άκη Δήμου ... και Ιουλιέτα σε σκηνοθεσία Πέτρου Ζηβανού το 1996, και η δεύτερη στην Πολιτιστική Ολυμπιάδα του 2004 με το «Φύλλα της» του Αντρέα Φλουράκη, σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου.

Ποιες είναι οι δυσκολίες ενός τέτοιου εγχειρήματος;

Η διαδικασία της προετοιμασίας ενός μονόλογου είναι ιδιαίτερα επώδυνη αλλά και ευτυχής, συγχρόνως. Η απουσία συμπαίκτη στη σκηνή, η δημιουργία της σωστής απεύθυνσης, η εσωτερική γύμνια που νιώθει κάποιες φορές ο ηθοποιός μόνος στη σκηνή, είναι κάποιες από τις δυσκολίες που αντιμετωπίζεις σε εναν μονολογο.

Πώς διαχειρίζεται κανείς ένα υλικό που δεν είναι έργο αλλά επιστολές, πόσο μάλλον σε έναν μονόλογο; Τι μπορείτε να δείτε μέσα από τις επιστολές της; Υπήρξε κάτι που να σας συγκίνησε;

Όταν ο Στέλιος Κρασανάκης μού πρότεινε να δουλέψουμε με αυτό το υλικό, γοητεύθηκα αλλά και τρομοκρατήθηκα! Δουλέψαμε, όμως, σε δύο στάδια κι αυτό με βοήθησε πολύ. Το πρώτο στάδιο ήταν η ανάγνωση αυτών των επιστολών σε μορφή θεατρικού αναλόγιου στο Μουσείο Μπενάκη, στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων για την έκθεση της συλλογής Prinzhorn. Έτσι, ξεκινήσαμε πρώτα με μια φωνητική, θα έλεγα, συνάντηση με την αλληλογραφία της Καμίγ, όπου ο στόχος ήταν οι καταστάσεις και τα γεγονότα που περιγράφονται να περάσουν μέσα από τον ρυθμό και τον ήχο και ελάχιστα από το σώμα. Στο δεύτερο στάδιο καταλάβαμε ότι η σωματικοποίηση είναι απαραίτητη, όχι μόνο γιατί προσδίδει θεατρικότητα στο όλο εγχείρημα αλλά και γιατί μέσω αυτής θα μπορούσα να αφηγηθώ καλύτερα τη συγκίνηση που προκαλεί η ζωή της και η τέχνη της. Έτσι, δουλέψαμε υπέροχα με την Αμάλια Μπένετ, προσπαθώντας να δώσουμε σώμα στις επιστολές της. Μέσα σ’ αυτές βλέπεις το πάθος της για ζωή, τον έρωτά της για την τέχνη της, τον έρωτα και το μίσος για τον Ροντέν, την κατάρρευσή της, την αγωνία της, το ελεύθερο πνεύμα της και το φυλακισμένο σε ένα άσυλο ψυχασθενών σώμα της. Δεν υπάρχει τίποτα εκεί μέσα που να μη σε συγκινεί! Το βίντεο του Χρήστου Δήμα, που φωτίζει την ίδια την Κλοντέλ, το έργο της, την εποχή της και ο Λάζαρος Γεωργακόπουλος, που δίνει φωνή στον Πολ Κλοντέλ, συμπληρώνουν τα χρονικά κενά της αλληλογραφίας. Όλοι οι συντελεστές της παράστασης δούλεψαν ώστε οι επιστολές της να γίνουν το υλικό μιας θεατρικής πράξης. Το σκηνικό της Ντόρας Λελούδα, με πρώτο υλικό το χαρτί, είναι, κατά κάποιον τρόπο, ο πολύτιμος συμπαίκτης μου, όπως και τα φώτα του Γιάννη Δρακουλαράκου, που μερικές φορές πραγματικά μετατρέπουν το χαρτί σε μάρμαρο.

Η Κλοντέλ θεωρείται από πολλούς ιδιαίτερα αδικημένη με την πάροδο των χρόνων. Θεωρείτε ότι κατά κάποιον τρόπο αποτίνετε φόρο τιμής σε αυτή την παραγνωρισμένη γυναίκα;

Το έργο της Καμίγ Κλοντέλ μπορεί να χρειάστηκε έναν αιώνα για να αναγνωρισθεί, αλλά στο τέλος δικαιώθηκε. Πολλοί σήμερα τη θεωρούν ανώτερη ακόμα και από τον Ροντέν. Και όπως και να ’χει, μέσα από τα υπέροχα γλυπτά της θα κοιτάζει πάντα τον κόσμο κατάματα! Η ζωή της όμως... Μια φράση σε ένα γράμμα της από το ψυχιατρείο όπου την έχουν κλείσει λέει «Θα ήθελα να γυρίσω σπίτι μου και να κλείσω τη πόρτα πίσω μου». Εύχεται, δηλαδή, κάτι που όλοι κάνουμε κάθε μέρα και μας φαίνεται πολύ φυσικό. Κι έτσι αρχίζεις νά σκέφτεσαι πόσοι ακόμα, μέχρι και σήμερα, γύρω σου έχουν την ίδια φυσική επιθυμία και δεν μπορούν να την πραγματοποιήσουν. Θα έλεγα ότι είναι περισσότερο σαν να σκύβεις λίγο, σαν να γονατίζεις δίπλα στη ζωή κάποιου και να κερδίζεις το δώρο της συναίσθησης. Πολλές φορές έχω σκεφτεί πως, αν δίπλα στην επίσημη ιστορία που μας μαθαίνουν στο σχολείο, υπήρχε και μια ιστορία που θα μας μάθαινε τις ζωές των συνανθρώπων μας, ο κόσμος μας σιγά-σιγά μπορεί να γινόταν καλυτερος

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ