Η χήρα και ο γραμματιζούμενος

Η χήρα και ο γραμματιζούμενος Facebook Twitter
0

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ

 

Η χήρα και ο γραμματιζούμενος Facebook Twitter
Φωτό: Υuan Wei Et Hai Qing

 

Η κινεζική όπερα είναι ένας ολόκληρος κόσμος με μεγάλη ιστορία, εν πολλοίς ξένος στο δυτικό κοινό. Αναγκαστικά (εξαιτίας της γλώσσας και της ριζικά διαφορετικής κουλτούρας) αντιμετωπίζουμε αυτή την παλιά μορφή τέχνης με τα πολλά παρακλάδια (υφολογικά, τεχνοτροπικά, γλωσσικά, ανάλογα με τον τόπο προέλευσής της) ως υπόθεση εξωτική, που μόνο «παθητικά» μπορούμε να παρακολουθήσουμε. Η αλήθεια είναι ότι σήμερα, ακόμα και στην Κίνα, το κοινό χρειάζεται βοήθεια για να μπορέσει να παρακολουθήσει τα έργα π.χ. της όπερας Λιγιουάν, μίας από τις παλαιότερες μορφές κινεζικής όπερας που αναπτύχθηκε στην πόλη Κουαντσό της επαρχίας Φουτζίαν, απέναντι από την Ταϊβάν, την εποχή της δυναστείας Σονγκ (960-1279) και Γιουάν (1207-1368). Οι διάλογοι και οι στίχοι των τραγουδιών είναι γραμμένοι στη διάλεκτο της περιοχής, που έχει προ πολλού πάψει να χρησιμοποιείται – οι νέοι ηθοποιοί που εξειδικεύονται στην ερμηνεία της όπερας Λιγιουάν τη μαθαίνουν όπως εμείς μαθαίνουμε τα αρχαία ελληνικά.

Η χήρα και ο γραμματιζούμενος Facebook Twitter
Φωτό: Υuan Wei Et Hai Qing


Μεσολάβησε, βέβαια, και η πολιτιστική επανάσταση του Μάο (1966-1976), με δεδηλωμένο στόχο να αντιμετωπιστούν ως εχθροί οι παλιές παραδόσεις, συνήθειες και ιδέες. Έργα από τη μακρά παράδοση της κινεζικής όπερας θεωρήθηκε ότι εξέφραζαν αντιδραστικές πολιτικές ιδέες και μια κοσμοθεωρία μη συμβατή προς τις αρχές του μαοϊσμού. Το περιεχόμενο και ο παραδοσιακός τρόπος ερμηνείας έπρεπε να «εκσυγχρονιστούν» και να γραφτούν νέα, επαναστατικά έργα. Ιστορίες με φαντάσματα; Μα, αυτό σημαίνει ότι «υπάρχει ενδιαφέρον γι' αυτό που έχει πεθάνει, παρά γι' αυτό που ζει». Η Τσιάνγκ Τσινγκ, η γυναίκα του Μάο, «παρουσίασε στους συντρόφους της Όπερας του Πεκίνου τα άπαντα του Μάο Τσε Τουνγκ (τόμοι 1-4), παροτρύνοντάς τους να μελετήσουν με προσοχή τα κείμενα του αρχηγού και να αφομοιώσουν τη σκέψη του» (Το θέατρο στην Ασία, εκδ. Δωδώνη), ώστε να προσαρμόσουν την τέχνη τους στα νέα πολιτικά, οικονομικά, κοινωνικά δεδομένα. Οι ήρωες των έργων έπρεπε να είναι πλέον στρατιώτες, αγρότες, εργάτες. Πολλές τοπικές όπερες έκλεισαν και στα χρόνια που ακολούθησαν διακόπηκε η συνεχής, επί αιώνες, διδασκαλία των παλιών τεχνικών και των ερμηνευτικών τρόπων της κινεζικής όπερας.

Η χήρα και ο γραμματιζούμενος Facebook Twitter
Φωτό: Υuan Wei Et Hai Qing


Ευτυχώς όχι οριστικά, όπως θα διαπιστώσουν οι θεατές της παράστασης Η χήρα και ο γραμματιζούμενος που θα παρουσιάσει στο Φεστιβάλ Αθηνών ο Πειραματικός Θίασος Όπερας Λιγιουάν. Η δραστήρια διευθύντρια του σχήματος και εξαιρετική ηθοποιός Τζεν Τζινπίν (η οποία έχει σκηνοθετήσει την παράσταση και ερμηνεύει τη χήρα) ανήκει στην τελευταία γενιά των ηθοποιών που μυήθηκαν στην τεχνική ερμηνείας της Όπερας Λιγιουάν από τους παλιούς δασκάλους. Και παρότι το έργο είναι σύγχρονου συγγραφέα (του Ουάν Ρενζιέ, γεν. 1942), η δομή, τα παραδοσιακά στοιχεία (η μουσική Nanyin του Νότου που ερμηνεύει επί σκηνής με τα παραδοσιακά όργανα πολυμελής ορχήστρα και παρακολουθεί κάθε στιγμή της σκηνικής δράσης, η σύνθεση του θιάσου, οι τύποι των ρόλων κ.ο.κ.) και οι τεχνικές ερμηνείας (οι δεκαοκτώ στυλιζαρισμένες κινήσεις) ακολουθούνται πιστά. Πρόζα, τραγούδι, χορός, σκηνογραφία, κοστούμια, φώτα, όλα υπηρετούν έναν σκηνικό κώδικα υψηλής αισθητικής που εντυπωσιάζει με την εκλεπτυσμένη ομορφιά και τη χάρη του.

Η χήρα και ο γραμματιζούμενος Facebook Twitter
Φωτό: Υuan Wei Et Hai Qing


Η ιστορία του έργου Η χήρα και ο γραμματιζούμενος είναι απλή, αλλά ισορροπεί τέλεια ζητήματα καρδιάς και ηθικής, συγκίνηση και κωμικά στοιχεία. Ο σύμβουλος Πενγκ, νιώθοντας ότι το τέλος του είναι κοντά κι επιθυμώντας η νεαρή γυναίκα του να μείνει πιστή στη μνήμη του, καλεί τον Ντογκ (ο γραμματιζούμενος) να την παρακολουθεί και να 'ρχεται κάθε μήνα στον τάφο του για να του δίνει αναφορά. Ο Ντογκ είναι υποχρεωμένος στον Πενγκ και δέχεται την ταπεινωτική αποστολή. Παρακολουθώντας στενά την όμορφη χήρα, ωστόσο, την ερωτεύεται, κι ας τον πειράζουν οι γύρω του, βλέποντας την περίεργη συμπεριφορά του.


Ένα βράδυ, ένα τραγούδι που ακούει να έρχεται από το σπίτι της τον βάζει σε πειρασμό. Σκαρφαλώνει και μπαίνει στο σπίτι της να δει αν κάποιος μυστικός εραστής απολαμβάνει τις χάρες της γυναίκας. Αυτή είναι μία από τις πλέον όμορφες σκηνές του έργου: ο άνδρας και η χήρα κρύβονται ο ένας από τον άλλο μέσα στο μεγάλο, σκοτεινό σπίτι, ώσπου σ' ένα απομονωμένο δωμάτιο πέφτουν ο ένας πάνω στον άλλο. Η γυναίκα τον ταπεινώνει, λέει πως είναι γι' αυτήν τόσο ενοχλητικός όπως οι μύγες στο κρέας. Αλλά έχει ερωτευτεί τον Ντογκ και αφού ο θυμός της ξεθυμάνει, οι δυο τους θα κοιμηθούν αγκαλιά.

Η χήρα και ο γραμματιζούμενος Facebook Twitter
Φωτό: Υuan Wei Et Hai Qing


Τι να πει, τώρα, ο Ντογκ στον τάφο του συμβούλου; Το φάντασμα του συζύγου ζητάει την τιμωρία της άπιστης αλλά ο γραμματιζούμενος, χρησιμοποιώντας τις γνώσεις του, αφορισμούς του Κομφούκιου και του Μένκιου, τον πείθει πως ό,τι ισχύει στον κόσμο των ζωντανών δεν μπορεί να ισχύει και στον κόσμο των νεκρών. Το φάντασμα υποχωρεί και οι δυο εραστές μπορούν πλέον να ενώσουν τις ζωές τους.


Η παράσταση φτάνει στην Αθήνα μετά από κύκλο παραστάσεων στο Μπομπινί (Maison de la Culture de la Seine-Saint-Denis), με συστάσεις που μιλούν για «μάθημα θεάτρου», για ένα «αριστούργημα».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ