Το σκοτεινό και περίπλοκο σύμπαν του Αρμαντέιλ

Το σκοτεινό και περίπλοκο σύμπαν του Αρμαντέιλ Facebook Twitter
Χάρης Αττώνης, Λάζαρος Βαρτάνης, Σύνθια Μπατσή
0

Αρμαντέιλ. Με αφετηρία αυτό το όνομα, μια διαθήκη γραμμένη από έναν ακόλαστο ευγενή το 1832 μας οδηγεί σε μια σπουδαία ιστορία μυστηρίου. Δύο άνθρωποι με το ίδιο όνομα και ανάμεσά τους μια όμορφη και μυστηριώδης γυναίκα με σκοτεινό παρελθόν και μανία εκδίκησης. Μοιραίοι έρωτες, ίντριγκες, δολοπλοκίες, εξαπατήσεις και δολοφονίες δημιουργούν ένα σκηνικό μέσα από το οποίο αναδύεται το σκοτάδι της ανθρώπινης ψυχής.


Βασισμένη στο 1.200 σελίδων μυθιστόρημα του Wilkie Collins, το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg, η παράσταση, την οποία σκηνοθέτησε ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης και επαναλαμβάνεται στο Rex για δεύτερη χρονιά, ξεδιπλώνει μέσα από τη λογοτεχνική αφήγηση ένα ανάγλυφο χαρακτήρων και καταστάσεων, με τους ήρωες να έχουν πάντα δύο όψεις, μια φανερή και μια κρυφή, η οποία και οδηγεί τις πράξεις τους, αλλά και τους ίδιους πολλές φορές, στην καταστροφή. Και είναι αυτή η κρυφή πλευρά κυρίως που οδηγεί στις πράξεις τους.

Η ηρωίδα του έργου, η Λίντια Γκούλιτ, είναι αδίστακτη και δολοπλόκος, μια γυναίκα μισητή. Τη μίσησαν οι κριτικοί της εποχής, την αποκάλεσαν θηλυκό κάθαρμα.

Ο Wilkie Collins γεννήθηκε στο Λονδίνο το 1824 και ήταν ο μεγαλύτερος γιος του ζωγράφου William Collins. Το 1846, έχοντας ασχοληθεί επί πέντε χρόνια με το εμπόριο, αποφάσισε να γίνει δικηγόρος και οι σπουδές του τον βοήθησαν να αποκτήσει τις νομικές γνώσεις που θα του πρόσφεραν πλούσιο υλικό για τα βιβλία του. Το έργο του περιλαμβάνει διηγήματα, θεατρικά έργα, δημοσιογραφικά κείμενα και βιογραφίες, αλλά οφείλει τη φήμη του στα 23 μυθιστορήματά του. Το έργο που έκανε διάσημο τον Collins ήταν η Κυρία με τα Άσπρα (1860) και η καθιέρωση της συγκινησιακής λογοτεχνίας. Το 1866 γράφει το Αρμαντέιλ, μια ογκώδη και πληθωρική μυθιστορηματική τοιχογραφία της βικτωριανής περιόδου. Εκδικήσεις, αντεκδικήσεις, δολοφονίες, δεισιδαιμονίες, αγωνιώδεις επιθανάτιοι ρόγχοι, σκευωρίες, αμαρτίες εξομολογημένες και μη, κληρονομικές κατάρες. Η περιπλοκότητα των πραγμάτων ξεπερνά τη φαντασία του αναγνώστη.


Το Αρμαντέιλ είναι ένα υποδειγματικό μελόδραμα. Πρωτοδημοσιεύτηκε σε συνέχειες στο περιοδικό «Cornhill» από τον Νοέμβριο του 1864 ως τον Ιούλιο του 1886. Μάλιστα, ο Collins έγραψε ένα θεατρικό έργο βασισμένο σε αυτό για να κατοχυρώσει τα πνευματικά του δικαιώματα.

Το σκοτεινό και περίπλοκο σύμπαν του Αρμαντέιλ Facebook Twitter
Βασισμένη στο 1.200 σελίδων μυθιστόρημα του Wilkie Collins, το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg, η παράσταση, την οποία σκηνοθέτησε ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης και επαναλαμβάνεται στο Rex για δεύτερη χρονιά...


«Το ενδιαφέρον που προκαλούν τα γεγονότα δεν προέρχεται από την ίδια τη φύση των γεγονότων αλλά από τη σχέση τους με τους ήρωες» γράφει ο συγγραφέας.


Η ηρωίδα του έργου, η Λίντια Γκούλιτ, είναι αδίστακτη και δολοπλόκος, μια γυναίκα μισητή. Τη μίσησαν οι κριτικοί της εποχής, την αποκάλεσαν θηλυκό κάθαρμα. Η Λίντια Γκούλιτ, αυτή η σκιά του κακού, του πεπρωμένου, ο μαχητικός γυναικείος χαρακτήρας, η πρωταγωνίστρια ενός καταστροφικού ονείρου που διαλύει το σύμπαν, η απόλυτα σατανική ηρωίδα, στοιχειώνει τον αναγνώστη.

Η Μαρία Κίτσου ονειρεύτηκε να την κάνει να στοιχειώσει και τον θεατή. Η μεταφορά του Αρμαντέιλ στη σκηνή σε μια τετράωρη παράσταση, που καταφέρνει και δεν είναι μια εξαντλητική δοκιμασία, οφείλεται στην αγάπη της στις ιστορίες μυστηρίου και αγωνίας.

«Πάντα είχα στο μυαλό μου», μας λέει, «να ανεβάσω ένα λογοτεχνικό έργο. Τα τελευταία πέντε-έξι χρόνια διαβάζω συνεχώς λογοτεχνία. Μου αρέσει πολύ η ρομαντική λογοτεχνία, η γοτθική, αυτή που έχει σχέση με το μεταφυσικό και το υπερφυσικό. Πάντα την είχα στο μυαλό μου με σκοπό να αποδοθεί στο θέατρο. Το Αρμαντέιλ το βρήκα ψάχνοντας βιβλία σε ένα αεροδρόμιο. Το διάβασα και τρελάθηκα. Ήξερα ότι επρόκειτο για ένα εγχείρημα σχεδόν τρελό. Το έδωσα στον Κωνσταντίνο Ασπιώτη, του άρεσε κι εκείνου πολύ και το αποφασίσαμε. Ήταν πολύ δύσκολο, αλλά το πιστέψαμε με όλη μας την καρδιά».

Υπάρχει μια ενδιαφέρουσα τάση να γίνεται η λογοτεχνία θέατρο. Μέσα σε αυτή την τάση το κείμενο παραμένει αφηγηματικό και δεν διασκευάζεται σε διαλογικό.

Η παράσταση μοιάζει με ένα επιτραπέζιο παιχνίδι στο οποίο κάθε δράση υπαγορεύει την αντίδραση και κεντρικό πρόσωπο που κινεί τα νήματα της ζωής των άλλων, οδηγώντας τους, όπως και τον εαυτό του, στην καταστροφή είναι η Μαρία Κίτσου. Αν το κριτήριο της επιλογής είναι να μη θέλεις να παίξεις μια «γλυκούλα» ηρωίδα, η Κίτσου διάλεξε σίγουρα την πιο σατανική.


«Αυτή είναι μια ηρωίδα σύνθετη» εξηγεί. «Εκεί είναι και το ζουμί. Δεν είναι μόνο κακή, εκδικητική, πρόκειται για έναν χαμαιλέοντα, έναν περίπλοκο χαρακτήρα. Τα επίπεδα του χαρακτήρα σε εμπλέκουν ακόμα και όταν πρόκειται για αφήγηση και όχι για ρόλο ή ερμηνεία σε πρώτο πρόσωπο».

Το σκοτεινό και περίπλοκο σύμπαν του Αρμαντέιλ Facebook Twitter
Η μεταφορά του Αρμαντέιλ στη σκηνή σε μια τετράωρη παράσταση, που καταφέρνει και δεν είναι μια εξαντλητική δοκιμασία, οφείλεται στην αγάπη της στις ιστορίες μυστηρίου και αγωνίας...


Η τετράωρη παράσταση φαντάζει άθλος, η Μαρία Κίτσου δεν τρόμαξε με το εγχείρημα και το κοινό αποζημίωσε με την προσέλευσή του την επιλογή της ίδιας και των συντελεστών της παράστασης. «Ο κόσμος τιμά τις πολύωρες παραστάσεις. Δεν μου αρέσει η νοοτροπία τού να είναι οι παραστάσεις μιάμιση ώρα. Όχι. Αφιερώνεις τη βραδιά σου σε ένα θέαμα. Εδώ είναι σαν να διαβάζεις ένα ωραίο βιβλίο. Είναι μια υπέροχη ιστορία που δεν τη βαρεθήκαμε ποτέ. Οπότε, αφού δεν τη βαρεθήκαμε εμείς που την έχουμε διαβάσει τόσες φορές, πιστέψαμε ότι θα ενδιέφερε και τον κόσμο. Άλλωστε, ο στόχος μας ήταν να κάνουμε κάτι με αγωνία, με σασπένς και ο κόσμος να θέλει να δει τι συμβαίνει παρακάτω, να συμπάσχει με τους ήρωες, ακόμα και με την "κακιά" πρωταγωνίστρια. Ποντάρεις στα διλήμματα και τις διαμάχες των ίδιων των χαρακτήρων».


Υπάρχει μια ενδιαφέρουσα τάση να γίνεται η λογοτεχνία θέατρο. Μέσα σε αυτή την τάση το κείμενο παραμένει αφηγηματικό και δεν διασκευάζεται σε διαλογικό. «Θέλω τον πλούτο, τον πλουραλισμό και τη γοητεία που έχει το λογοτεχνικό κείμενο, την αφήγηση, το διάλογο, τις σκέψεις» λέει η Κίτσου. «Έτσι το κρατήσαμε. Αυτή η συγκεκριμένη αφήγηση έχει μεγάλη σημασία. Για μένα είναι ένα παράδειγμα και υπόδειγμα του πώς γίνεται η λογοτεχνία θέατρο, το να δουλεύεις τον λόγο και να μην κάνεις μόνο αυτοσχεδιασμούς. Το να ακολουθείς και να φτιάχνεις έναν χαρακτήρα δουλεύοντας λέξη-λέξη για να καταλάβεις μέχρι ποιο σημείο μπορείς να φτάσεις».
Μέσα στην παράξενη προσωπικότητα της Λίντια Γκούλιτ, γύρω από την οποία περιστρέφεται η κακία και η καλοσύνη του κόσμου, υπάρχει ένα αδικημένο παιδί, σκεπασμένο με τα πέπλα μιας γοητευτικής γυναίκας. Η Μαρία Κίτσου, όταν πρωτοδιάβασε το βιβλίο, έκλαιγε: «Μέσα στην κακοήθειά της αυτή η γυναίκα έχει μια ανθρωπιά. Κάποια στιγμή παραιτήθηκε από την κακία της και προσπάθησε και να αγαπήσει. Άφησε την αγάπη να μπει στη ζωή της και να αλλάξει, αλλά δυστυχώς η αγάπη αυτή διαλύθηκε. Δεν δικαιολογώ τα όσα κάνει, επειδή πολλοί έχουν μια δύσκολη ζωή αλλά δεν καταφεύγουν στο έγκλημα. Δεν την κρίνω. Αποπειράται αληθινά να αλλάξει, αλλά όλα την οδηγούν στο κακό και στο έγκλημα. Οι πράξεις της, ακόμα και η ροπή που έχει προς το εύκολο χρήμα και την πολυτέλεια, είναι οι πράξεις ενός απελπισμένου ανθρώπου».

Το σκοτεινό και περίπλοκο σύμπαν του Αρμαντέιλ Facebook Twitter
Το ενδιαφέρον που προκαλούν τα γεγονότα δεν προέρχεται από την ίδια τη φύση των γεγονότων αλλά από τη σχέση τους με τους ήρωες...

Αρμαντέιλ

Δραματοποιημένο μυθιστόρημα του Wilkie Collins

Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Ασπιώτης

Παίζουν: Κωνσταντίνος Ασπιώτης, Χάρης Αττώνης, Λάζαρος Βαρτάνης, Ελένη Κάκκαλου, Ζωή Καραβασίλη, Μαρία Κίτσου, Μάριος Μακρόπουλος, Σύνθια Μπατσή, Φάνης Παυλόπουλος.

Rex, Πανεπιστήμιου 48, κέντρο, 2118000080.

Πρεμιέρα: 2/2, για έξι μόνο παραστάσεις: 2, 9, 16, 23/2 & 2, 9/3.

Ώρα έναρξης: 19.00, εισ.: €15, €10 (μειωμ.) Το μυθιστόρημα «Αρμαντέιλ» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg
(Μτφρ.: Σάντυ Παπαϊωάννου)

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ