Ένα από τα πιο επικίνδυνα περάσματα της Ιστορίας: από την όχθη της Ανατολής στην όχθη της Δύσης.

Ένα από τα πιο επικίνδυνα περάσματα της Ιστορίας: από την όχθη της Ανατολής στην όχθη της Δύσης. Facebook Twitter
0

Ελληνική μεθόριος, απεραντοσύνη, ανοιχτοί ορίζοντες, κινηματογραφικά πλάνα εκπληκτικής ομορφιάς, ένα ναρκοπέδιο, ένας μοναχικός κι απρόβλεπτος φαντάρος, μια γυναίκα ατίθαση με τσαγανό, η Κωνσταντινούπολη, ο Βόσπορος, ένα ποτάμι-πέρασμα. Η καινούργια ταινία του Πάνου Καρκανεβάτου ανιχνεύει για μία ακόμα φορά τις διαδρομές του ελληνικού Βορρά μέσα από δύο μοναχικές φιγούρες ανθρώπων με τσαλακωμένες ζωές που διασταυρώνονται σε ένα από τα πιο επικίνδυνα περάσματα της Ιστορίας, από την όχθη της Ανατολής στην όχθη της Δύσης.

Περνάνε και χάνονται τα πράγματα. Αυτή είναι η ιδέα και μετά φτιάχτηκε η δομή και η μορφή του έργου. Πώς διασταυρώνονται οι μοίρες των ανθρώπων και ξαναχάνονται πάλι. Στο μεταξύ έχουν παιχτεί όλα, η ζωή κι ο θάνατος.


Ποιο ήταν το ερέθισμα για να κάνεις τις «Όχθες»;

Βρήκα πολύ ενδιαφέροντα τον μύθο του Ορφέα και της Ευρυδίκης και το πέρασμα στον Άδη. Μετά, είδα μια φωτογραφία ενός νεκροταφείου στον Έβρο ανθρώπων που έχουν πέσει στα ναρκοπέδια, περνώντας το ποτάμι. Δεν τους ήξερε κανένας, δεν είχαν όνομα. Ανώνυμοι τάφοι. Δεν είχα καμιά άλλη πληροφορία. Αντίστοιχο αυτής της κατάστασης, εδώ και χρόνια, είναι ολόκληρη η Μεσόγειος πια: εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι, όλο αυτό το κύμα που μοιάζει να το έχουμε συνηθίσει ως καθημερινότητα, αλλά είναι μια φοβερή υπόθεση.

Ένα από τα πιο επικίνδυνα περάσματα της Ιστορίας: από την όχθη της Ανατολής στην όχθη της Δύσης. Facebook Twitter
Ελληνική μεθόριος, απεραντοσύνη, ανοιχτοί ορίζοντες, κινηματογραφικά πλάνα εκπληκτικής ομορφιάς, ένα ναρκοπέδιο, ένας μοναχικός κι απρόβλεπτος φαντάρος, μια γυναίκα ατίθαση με τσαγανό, η Κωνσταντινούπολη, ο Βόσπορος, ένα ποτάμι-πέρασμα...


Και θέλησες να το κάνεις ταινία;

Δεν είναι αυτό η ιστορία μας, αυτό είναι το πλαίσιο, η γενικότερη κατάσταση. Ο χώρος στον οποίο κινούνται οι χαρακτήρες μου, οι συνθήκες όπου ζούνε. Αυτά τα στοιχεία ήταν το ερέθισμα. Επίσης, το ότι μια κουκκίδα στον χάρτη, ένα απειροελάχιστο σημείο, μπορεί να περιέχει μεγάλες ιστορίες, να συμβαίνουν μεγάλα πράγματα. Και αυτή η αναγωγή πια, από μια ειδική κατάσταση, ένα ειδικό θέμα, σε κάτι πολύ πιο πλατύ, πολύ ευρύτερο, με ενδιέφερε. Η αναγωγή ιστοριών ανθρώπων που περνάνε και φεύγουνε σε ένα ευρύ πλαίσιο...


Ζωές που χάνονται στην ιστορία.

Περνάνε και χάνονται τα πράγματα. Αυτή είναι η ιδέα και μετά φτιάχτηκε η δομή και η μορφή του έργου. Πώς διασταυρώνονται οι μοίρες των ανθρώπων και ξαναχάνονται πάλι. Στο μεταξύ έχουν παιχτεί όλα, η ζωή κι ο θάνατος. Πώς δηλαδή για μια στιγμή ή για κάποια μικρή χρονική περίοδο συμβαίνουν ακραία πράγματα. Εκρηκτικές, οριακές καταστάσεις και μετά επανέρχεται η ησυχία. Και το τοπίο είναι εκεί, έχουν συμβεί όλα, παρ' όλα αυτά συνεχίζουν σαν να μην έχει συμβεί τίποτα – αυτά που έχουν συμβεί είναι πολύ σημαντικά ή πολύ ιδιαίτερα.

Ένα από τα πιο επικίνδυνα περάσματα της Ιστορίας: από την όχθη της Ανατολής στην όχθη της Δύσης. Facebook Twitter


Αν και δεν είσαι κινηματογραφιστής ντοκιμαντέρ, θεματικά ξεκίνησες με έρευνα;

Με ενδιαφέρει το ντοκιμαντέρ, με ενδιαφέρει η εκκίνηση από την πραγματικότητα. Δηλαδή δεν πρόκειται για αφηρημένες, αόριστες ιδέες, έχουν μια εκκίνηση. Φυσικά, η προσέγγιση δεν είναι ντοκιμαντερίστικη, είναι μυθοπλασία. Έχει προηγηθεί έρευνα, γιατί μέχρι ενός σημείου, βέβαια, πρέπει να πάρει κανείς υπ' όψιν του τα πραγματικά δεδομένα και πάνω σε αυτά κτίζεται ο μύθος. Εκκινεί από αυτά, υπάρχει πάντα, ακόμα και στην τελική εκδοχή. Σε αυτόν μπορούν να ενταχθούν τα πράγματα στην πραγματική τους διάσταση.


Μπορείς να μοιραστείς κάποια πράγματα ή είναι επικίνδυνες πληροφορίες αυτές;

Καταρχάς, δεν κάναμε γυρίσματα στον Έβρο. Δεν είναι και εφικτό άλλωστε, πρόκειται για στρατιωτικές περιοχές. Ο κύριος λόγος ήταν ότι έβρισκα τον Έβρο μια περιοχή με πάρα πολύ θαλερό τοπίο, πάρα πολύ πράσινο. Έτσι, κάναμε τα γυρίσματα στον Στρυμόνα. Χρειαζόμασταν ένα ποτάμι-σύνορο. Αυτό είναι πολύ βασικό και ως χώρος όπου εκτυλίσσεται η δράση και ως στοιχείο..

Ένα από τα πιο επικίνδυνα περάσματα της Ιστορίας: από την όχθη της Ανατολής στην όχθη της Δύσης. Facebook Twitter
Η καινούργια ταινία του Πάνου Καρκανεβάτου ανιχνεύει για μία ακόμα φορά τις διαδρομές του ελληνικού Βορρά μέσα από δύο μοναχικές φιγούρες ανθρώπων με τσαλακωμένες ζωές που διασταυρώνονται σε ένα από τα πιο επικίνδυνα περάσματα της Ιστορία...


Το ποτάμι μοιάζει να είναι από τους πρωταγωνιστές της ταινίας.

Γενικά, οι χώροι, το τοπίο, είναι ισότιμος ρόλος. Έχει μια σημαίνουσα υπόσταση ο χώρος και λειτουργεί ισότιμα σε κάποιες περιπτώσεις. Εγώ εστίασα σε αυτό, παρότι όλη η υπόθεση με τους μετανάστες εκφράστηκε κυρίως στο κομμάτι της Κωνσταντινούπολης, απ' όπου εκκινεί η οικογένεια. Σαν σε μία αναφορά, με πολύ πυκνό τρόπο βέβαια, ενταγμένο σε ένα επίπεδο δραματουργίας, αυτές οι αρχικές πληροφορίες και τα στοιχεία τα πραγματικά αφορούν κυρίως το εκεί κομμάτι.

Θίγεις, λοιπόν, κάποιες καταστάσεις;

Να πω, καταρχάς, ότι σε πρώτο επίπεδο αυτό το ζήτημα είναι ευρωπαϊκό, δεν είναι δικό μας. Βρίσκεται, βέβαια, στη γειτονιά μας, η οποία υφίσταται τις βαριές επιπτώσεις αυτού του φαινομένου, που οι ρίζες του είναι ευρύτερες και κυρίως εντοπίζονται στο σημείο από το οποίο φεύγουν οι άνθρωποι αυτοί. Όμως η ταινία δεν έρχεται να απαντήσει σε όλο αυτό. Θεωρώ ότι η αλήθεια μοιράζεται σε όλες τις πλευρές, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό. Συνεπώς, δεν υπάρχει πουθενά, ούτε στην ταινία ούτε από την πλευρά μου, μια θέση μονοσήμαντη, απόλυτη, συγκεκριμένη. Επίσης, όλες οι πλευρές, αλλά όλες, είναι θύματα ενός κύματος της ιστορίας. Επομένως, δεν υπάρχει κάποιος να κατηγορήσεις ή να αποδώσεις ευθύνες. Είναι πολύ πλατύ όλο αυτό, πολύ μεγάλο, πολύ σύνθετο και πάρα πολύ σημαντικό και ταυτόχρονα μια πολύ μεγάλη επιχείρηση. Μια ολόκληρη μαφία, μια τοπική μικρή και μια ευρύτερη, για την οποία η ανθρώπινη ζωή δεν έχει καμία αξία. Αποτέλεσμα αυτού, βέβαια, είναι ότι η ταινία είναι κάτι πολύ περισσότερο από το άθροισμα όλων αυτών των επιμέρους στοιχείων και κατευθύνσεων.

Ένα από τα πιο επικίνδυνα περάσματα της Ιστορίας: από την όχθη της Ανατολής στην όχθη της Δύσης. Facebook Twitter


Η γυναίκα περνάει παιδιά από την άλλη πλευρά της όχθης;

Στην Ευρώπη. Ουσιαστικά, αυτό το αρχαίο σύνορο είναι το σύνορο των δύο κόσμων, της Ανατολής και της Δύσης, η υποτιθέμενη πύλη του παραδείσου. Υπάρχει, όμως, εκεί και ένα ναρκοπέδιο κι αυτή η πύλη του παραδείσου μετατρέπεται σε πύλη του Άδη. Αυτός είναι και ο τρόπος που ο κεντρικός χαρακτήρας, ο Γιάννης, μπαινοβγαίνει στον Άδη. Προκαλεί τον θάνατο. Το ίδιο κάνει και η Χρύσα – καθημερινά παίζει το κεφάλι της, μεταφέρει κόσμο με τη βάρκα της. Υπάρχει και μια διμοιρία ναρκοσυλλέκτες που καθαρίζουν ένα ναρκοπέδιο αχαρτογράφητο. Ο Γιάννης, είτε από χάρισμα είτε από τρέλα, ρισκάρει παίζοντας ρώσικη ρουλέτα. Μπαίνει και, ενορατικά ίσως, από μια διαίσθηση, βρίσκει τις νάρκες.


Έχει ενδιαφέρον ότι συνεργάστηκες στο σενάριο με έναν λογοτέχνη, τον Ισίδωρο Ζουργό, που έχει ιδιαίτερη σχέση με τα Βαλκάνια και την ιστορία τους.

Ο Ισίδωρος μπήκε σε προχωρημένο στάδιο. Θέλησα να έχω μια ματιά που να φέρει κάτι πάνω στην ανάγνωση των πραγμάτων και των χαρακτήρων. Αυτό που βρήκα πολύ ενδιαφέρον στον Ισίδωρο είναι ότι διαβάζει σε βάθος τα πράγματα. Αισθάνομαι μια συγγένεια μαζί του.

Ένα από τα πιο επικίνδυνα περάσματα της Ιστορίας: από την όχθη της Ανατολής στην όχθη της Δύσης. Facebook Twitter
Ο χώρος στον οποίο κινούνται οι χαρακτήρες μου, οι συνθήκες όπου ζούνε. Αυτά τα στοιχεία ήταν το ερέθισμα...


Η Κωνσταντινούπολη πώς εντάσσεται στην ταινία;

Ένα μέρος της ιστορίας εξελίσσεται στην Πόλη. Είναι πολύ οργανικό αυτό, είναι η αφετηρία. Παίζει και ένας πάρα πολύ καλός Τούρκος ηθοποιός, ο Λεβέντ Ουζουμτσού. Κάναμε μερικά εξαιρετικά δύσκολα γυρίσματα εκεί, σε ένα ιστορικό νεκροταφείο του Σινάν στην Κατίργκα, όπου δυσκολευτήκαμε πολύ να πάρουμε την άδεια. Στην Πόλη γίνανε πολύ δύσκολα αλλά και πολύ ουσιαστικά γυρίσματα.


Εν κατακλείδι και επιγραμματικά, τι αφορά αυτή η ταινία σου;

Είναι μια φράση. «Η αγάπη που όντως είναι. Είναι η αρχή, το αίτιο και ο τρόπος και τέλος δεν υπάρχει». Αυτή είναι η ταινία, μια ταινία για τους παράξενους δρόμους της αγάπης, που χτίζεται επάνω σε μια πραγματικότητα που είναι όλο αυτό το κύμα της ιστορίας που ξεβράζει ψυχές. Σ' αυτό το σύνορο των κόσμων, το ποτάμι, όπου ουσιαστικά αυτό που προσπάθησα ήταν να πραγματευτώ την αγάπη.

Ένα από τα πιο επικίνδυνα περάσματα της Ιστορίας: από την όχθη της Ανατολής στην όχθη της Δύσης. Facebook Twitter
Έχει μια σημαίνουσα υπόσταση ο χώρος και λειτουργεί ισότιμα σε κάποιες περιπτώσεις. Εγώ εστίασα σε αυτό, παρότι όλη η υπόθεση με τους μετανάστες εκφράστηκε κυρίως στο κομμάτι της Κωνσταντινούπολης, απ' όπου εκκινεί η οικογένεια.
Ένα από τα πιο επικίνδυνα περάσματα της Ιστορίας: από την όχθη της Ανατολής στην όχθη της Δύσης. Facebook Twitter
Ένα από τα πιο επικίνδυνα περάσματα της Ιστορίας: από την όχθη της Ανατολής στην όχθη της Δύσης. Facebook Twitter
Δεν υπάρχει πουθενά, ούτε στην ταινία ούτε από την πλευρά μου, μια θέση μονοσήμαντη, απόλυτη, συγκεκριμένη. Επίσης, όλες οι πλευρές, αλλά όλες, είναι θύματα ενός κύματος της ιστορίας.
Ένα από τα πιο επικίνδυνα περάσματα της Ιστορίας: από την όχθη της Ανατολής στην όχθη της Δύσης. Facebook Twitter
Ένα από τα πιο επικίνδυνα περάσματα της Ιστορίας: από την όχθη της Ανατολής στην όχθη της Δύσης. Facebook Twitter
Ένα μέρος της ιστορίας εξελίσσεται στην Πόλη. Είναι πολύ οργανικό αυτό, είναι η αφετηρία...

Η ταινία προβάλλεται από 4/3 στους κινηματογράφους.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Οθόνες / «Μπορεί να γίνει μια παραγωγή σαν το “Flow” στην Ελλάδα, αρκεί να το θέλουμε»

Με αφορμή τη δεύτερη απονομή των βραβείων Stratos, που τιμούν το ελληνικό animation, o πρόεδρος της ASIFA HELLAS Κωνσταντίνος Κακαρούντας μιλά για την άνθηση της σκηνής, τις προκλήσεις και για το πώς η Ελλάδα μπορεί να πετύχει μια παραγωγή οσκαρικού επιπέδου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
 «Εσύ, θείο, δεν θα φύγεις, θα μείνεις εδώ μαζί μου!» ή Γιάννα Δεληγιάννη: «Βρίσκω την ουσία μόνο στο να στηρίζει ο ένας τον άλλον». ή Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής.

Οθόνες / Η Γιάννα Δεληγιάννη προβάλλει ταινίες στους μαθητές της άγονης γραμμής

Η κινηματογραφίστρια και πρόεδρος της Cinemathesis μιλά για την πρωτοβουλία της να υλοποιεί κινηματογραφικά εργαστήρια για παιδιά σε απομακρυσμένα δημοτικά σχολεία της άγονης γραμμής, το όραμα και το αποτύπωμα της δράσης της, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και για το τι λείπει από την τυπική εκπαίδευση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ