Ένα από τα πιο επικίνδυνα περάσματα της Ιστορίας: από την όχθη της Ανατολής στην όχθη της Δύσης.

Ένα από τα πιο επικίνδυνα περάσματα της Ιστορίας: από την όχθη της Ανατολής στην όχθη της Δύσης. Facebook Twitter
0

Ελληνική μεθόριος, απεραντοσύνη, ανοιχτοί ορίζοντες, κινηματογραφικά πλάνα εκπληκτικής ομορφιάς, ένα ναρκοπέδιο, ένας μοναχικός κι απρόβλεπτος φαντάρος, μια γυναίκα ατίθαση με τσαγανό, η Κωνσταντινούπολη, ο Βόσπορος, ένα ποτάμι-πέρασμα. Η καινούργια ταινία του Πάνου Καρκανεβάτου ανιχνεύει για μία ακόμα φορά τις διαδρομές του ελληνικού Βορρά μέσα από δύο μοναχικές φιγούρες ανθρώπων με τσαλακωμένες ζωές που διασταυρώνονται σε ένα από τα πιο επικίνδυνα περάσματα της Ιστορίας, από την όχθη της Ανατολής στην όχθη της Δύσης.

Περνάνε και χάνονται τα πράγματα. Αυτή είναι η ιδέα και μετά φτιάχτηκε η δομή και η μορφή του έργου. Πώς διασταυρώνονται οι μοίρες των ανθρώπων και ξαναχάνονται πάλι. Στο μεταξύ έχουν παιχτεί όλα, η ζωή κι ο θάνατος.


Ποιο ήταν το ερέθισμα για να κάνεις τις «Όχθες»;

Βρήκα πολύ ενδιαφέροντα τον μύθο του Ορφέα και της Ευρυδίκης και το πέρασμα στον Άδη. Μετά, είδα μια φωτογραφία ενός νεκροταφείου στον Έβρο ανθρώπων που έχουν πέσει στα ναρκοπέδια, περνώντας το ποτάμι. Δεν τους ήξερε κανένας, δεν είχαν όνομα. Ανώνυμοι τάφοι. Δεν είχα καμιά άλλη πληροφορία. Αντίστοιχο αυτής της κατάστασης, εδώ και χρόνια, είναι ολόκληρη η Μεσόγειος πια: εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι, όλο αυτό το κύμα που μοιάζει να το έχουμε συνηθίσει ως καθημερινότητα, αλλά είναι μια φοβερή υπόθεση.

Ένα από τα πιο επικίνδυνα περάσματα της Ιστορίας: από την όχθη της Ανατολής στην όχθη της Δύσης. Facebook Twitter
Ελληνική μεθόριος, απεραντοσύνη, ανοιχτοί ορίζοντες, κινηματογραφικά πλάνα εκπληκτικής ομορφιάς, ένα ναρκοπέδιο, ένας μοναχικός κι απρόβλεπτος φαντάρος, μια γυναίκα ατίθαση με τσαγανό, η Κωνσταντινούπολη, ο Βόσπορος, ένα ποτάμι-πέρασμα...


Και θέλησες να το κάνεις ταινία;

Δεν είναι αυτό η ιστορία μας, αυτό είναι το πλαίσιο, η γενικότερη κατάσταση. Ο χώρος στον οποίο κινούνται οι χαρακτήρες μου, οι συνθήκες όπου ζούνε. Αυτά τα στοιχεία ήταν το ερέθισμα. Επίσης, το ότι μια κουκκίδα στον χάρτη, ένα απειροελάχιστο σημείο, μπορεί να περιέχει μεγάλες ιστορίες, να συμβαίνουν μεγάλα πράγματα. Και αυτή η αναγωγή πια, από μια ειδική κατάσταση, ένα ειδικό θέμα, σε κάτι πολύ πιο πλατύ, πολύ ευρύτερο, με ενδιέφερε. Η αναγωγή ιστοριών ανθρώπων που περνάνε και φεύγουνε σε ένα ευρύ πλαίσιο...


Ζωές που χάνονται στην ιστορία.

Περνάνε και χάνονται τα πράγματα. Αυτή είναι η ιδέα και μετά φτιάχτηκε η δομή και η μορφή του έργου. Πώς διασταυρώνονται οι μοίρες των ανθρώπων και ξαναχάνονται πάλι. Στο μεταξύ έχουν παιχτεί όλα, η ζωή κι ο θάνατος. Πώς δηλαδή για μια στιγμή ή για κάποια μικρή χρονική περίοδο συμβαίνουν ακραία πράγματα. Εκρηκτικές, οριακές καταστάσεις και μετά επανέρχεται η ησυχία. Και το τοπίο είναι εκεί, έχουν συμβεί όλα, παρ' όλα αυτά συνεχίζουν σαν να μην έχει συμβεί τίποτα – αυτά που έχουν συμβεί είναι πολύ σημαντικά ή πολύ ιδιαίτερα.

Ένα από τα πιο επικίνδυνα περάσματα της Ιστορίας: από την όχθη της Ανατολής στην όχθη της Δύσης. Facebook Twitter


Αν και δεν είσαι κινηματογραφιστής ντοκιμαντέρ, θεματικά ξεκίνησες με έρευνα;

Με ενδιαφέρει το ντοκιμαντέρ, με ενδιαφέρει η εκκίνηση από την πραγματικότητα. Δηλαδή δεν πρόκειται για αφηρημένες, αόριστες ιδέες, έχουν μια εκκίνηση. Φυσικά, η προσέγγιση δεν είναι ντοκιμαντερίστικη, είναι μυθοπλασία. Έχει προηγηθεί έρευνα, γιατί μέχρι ενός σημείου, βέβαια, πρέπει να πάρει κανείς υπ' όψιν του τα πραγματικά δεδομένα και πάνω σε αυτά κτίζεται ο μύθος. Εκκινεί από αυτά, υπάρχει πάντα, ακόμα και στην τελική εκδοχή. Σε αυτόν μπορούν να ενταχθούν τα πράγματα στην πραγματική τους διάσταση.


Μπορείς να μοιραστείς κάποια πράγματα ή είναι επικίνδυνες πληροφορίες αυτές;

Καταρχάς, δεν κάναμε γυρίσματα στον Έβρο. Δεν είναι και εφικτό άλλωστε, πρόκειται για στρατιωτικές περιοχές. Ο κύριος λόγος ήταν ότι έβρισκα τον Έβρο μια περιοχή με πάρα πολύ θαλερό τοπίο, πάρα πολύ πράσινο. Έτσι, κάναμε τα γυρίσματα στον Στρυμόνα. Χρειαζόμασταν ένα ποτάμι-σύνορο. Αυτό είναι πολύ βασικό και ως χώρος όπου εκτυλίσσεται η δράση και ως στοιχείο..

Ένα από τα πιο επικίνδυνα περάσματα της Ιστορίας: από την όχθη της Ανατολής στην όχθη της Δύσης. Facebook Twitter
Η καινούργια ταινία του Πάνου Καρκανεβάτου ανιχνεύει για μία ακόμα φορά τις διαδρομές του ελληνικού Βορρά μέσα από δύο μοναχικές φιγούρες ανθρώπων με τσαλακωμένες ζωές που διασταυρώνονται σε ένα από τα πιο επικίνδυνα περάσματα της Ιστορία...


Το ποτάμι μοιάζει να είναι από τους πρωταγωνιστές της ταινίας.

Γενικά, οι χώροι, το τοπίο, είναι ισότιμος ρόλος. Έχει μια σημαίνουσα υπόσταση ο χώρος και λειτουργεί ισότιμα σε κάποιες περιπτώσεις. Εγώ εστίασα σε αυτό, παρότι όλη η υπόθεση με τους μετανάστες εκφράστηκε κυρίως στο κομμάτι της Κωνσταντινούπολης, απ' όπου εκκινεί η οικογένεια. Σαν σε μία αναφορά, με πολύ πυκνό τρόπο βέβαια, ενταγμένο σε ένα επίπεδο δραματουργίας, αυτές οι αρχικές πληροφορίες και τα στοιχεία τα πραγματικά αφορούν κυρίως το εκεί κομμάτι.

Θίγεις, λοιπόν, κάποιες καταστάσεις;

Να πω, καταρχάς, ότι σε πρώτο επίπεδο αυτό το ζήτημα είναι ευρωπαϊκό, δεν είναι δικό μας. Βρίσκεται, βέβαια, στη γειτονιά μας, η οποία υφίσταται τις βαριές επιπτώσεις αυτού του φαινομένου, που οι ρίζες του είναι ευρύτερες και κυρίως εντοπίζονται στο σημείο από το οποίο φεύγουν οι άνθρωποι αυτοί. Όμως η ταινία δεν έρχεται να απαντήσει σε όλο αυτό. Θεωρώ ότι η αλήθεια μοιράζεται σε όλες τις πλευρές, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό. Συνεπώς, δεν υπάρχει πουθενά, ούτε στην ταινία ούτε από την πλευρά μου, μια θέση μονοσήμαντη, απόλυτη, συγκεκριμένη. Επίσης, όλες οι πλευρές, αλλά όλες, είναι θύματα ενός κύματος της ιστορίας. Επομένως, δεν υπάρχει κάποιος να κατηγορήσεις ή να αποδώσεις ευθύνες. Είναι πολύ πλατύ όλο αυτό, πολύ μεγάλο, πολύ σύνθετο και πάρα πολύ σημαντικό και ταυτόχρονα μια πολύ μεγάλη επιχείρηση. Μια ολόκληρη μαφία, μια τοπική μικρή και μια ευρύτερη, για την οποία η ανθρώπινη ζωή δεν έχει καμία αξία. Αποτέλεσμα αυτού, βέβαια, είναι ότι η ταινία είναι κάτι πολύ περισσότερο από το άθροισμα όλων αυτών των επιμέρους στοιχείων και κατευθύνσεων.

Ένα από τα πιο επικίνδυνα περάσματα της Ιστορίας: από την όχθη της Ανατολής στην όχθη της Δύσης. Facebook Twitter


Η γυναίκα περνάει παιδιά από την άλλη πλευρά της όχθης;

Στην Ευρώπη. Ουσιαστικά, αυτό το αρχαίο σύνορο είναι το σύνορο των δύο κόσμων, της Ανατολής και της Δύσης, η υποτιθέμενη πύλη του παραδείσου. Υπάρχει, όμως, εκεί και ένα ναρκοπέδιο κι αυτή η πύλη του παραδείσου μετατρέπεται σε πύλη του Άδη. Αυτός είναι και ο τρόπος που ο κεντρικός χαρακτήρας, ο Γιάννης, μπαινοβγαίνει στον Άδη. Προκαλεί τον θάνατο. Το ίδιο κάνει και η Χρύσα – καθημερινά παίζει το κεφάλι της, μεταφέρει κόσμο με τη βάρκα της. Υπάρχει και μια διμοιρία ναρκοσυλλέκτες που καθαρίζουν ένα ναρκοπέδιο αχαρτογράφητο. Ο Γιάννης, είτε από χάρισμα είτε από τρέλα, ρισκάρει παίζοντας ρώσικη ρουλέτα. Μπαίνει και, ενορατικά ίσως, από μια διαίσθηση, βρίσκει τις νάρκες.


Έχει ενδιαφέρον ότι συνεργάστηκες στο σενάριο με έναν λογοτέχνη, τον Ισίδωρο Ζουργό, που έχει ιδιαίτερη σχέση με τα Βαλκάνια και την ιστορία τους.

Ο Ισίδωρος μπήκε σε προχωρημένο στάδιο. Θέλησα να έχω μια ματιά που να φέρει κάτι πάνω στην ανάγνωση των πραγμάτων και των χαρακτήρων. Αυτό που βρήκα πολύ ενδιαφέρον στον Ισίδωρο είναι ότι διαβάζει σε βάθος τα πράγματα. Αισθάνομαι μια συγγένεια μαζί του.

Ένα από τα πιο επικίνδυνα περάσματα της Ιστορίας: από την όχθη της Ανατολής στην όχθη της Δύσης. Facebook Twitter
Ο χώρος στον οποίο κινούνται οι χαρακτήρες μου, οι συνθήκες όπου ζούνε. Αυτά τα στοιχεία ήταν το ερέθισμα...


Η Κωνσταντινούπολη πώς εντάσσεται στην ταινία;

Ένα μέρος της ιστορίας εξελίσσεται στην Πόλη. Είναι πολύ οργανικό αυτό, είναι η αφετηρία. Παίζει και ένας πάρα πολύ καλός Τούρκος ηθοποιός, ο Λεβέντ Ουζουμτσού. Κάναμε μερικά εξαιρετικά δύσκολα γυρίσματα εκεί, σε ένα ιστορικό νεκροταφείο του Σινάν στην Κατίργκα, όπου δυσκολευτήκαμε πολύ να πάρουμε την άδεια. Στην Πόλη γίνανε πολύ δύσκολα αλλά και πολύ ουσιαστικά γυρίσματα.


Εν κατακλείδι και επιγραμματικά, τι αφορά αυτή η ταινία σου;

Είναι μια φράση. «Η αγάπη που όντως είναι. Είναι η αρχή, το αίτιο και ο τρόπος και τέλος δεν υπάρχει». Αυτή είναι η ταινία, μια ταινία για τους παράξενους δρόμους της αγάπης, που χτίζεται επάνω σε μια πραγματικότητα που είναι όλο αυτό το κύμα της ιστορίας που ξεβράζει ψυχές. Σ' αυτό το σύνορο των κόσμων, το ποτάμι, όπου ουσιαστικά αυτό που προσπάθησα ήταν να πραγματευτώ την αγάπη.

Ένα από τα πιο επικίνδυνα περάσματα της Ιστορίας: από την όχθη της Ανατολής στην όχθη της Δύσης. Facebook Twitter
Έχει μια σημαίνουσα υπόσταση ο χώρος και λειτουργεί ισότιμα σε κάποιες περιπτώσεις. Εγώ εστίασα σε αυτό, παρότι όλη η υπόθεση με τους μετανάστες εκφράστηκε κυρίως στο κομμάτι της Κωνσταντινούπολης, απ' όπου εκκινεί η οικογένεια.
Ένα από τα πιο επικίνδυνα περάσματα της Ιστορίας: από την όχθη της Ανατολής στην όχθη της Δύσης. Facebook Twitter
Ένα από τα πιο επικίνδυνα περάσματα της Ιστορίας: από την όχθη της Ανατολής στην όχθη της Δύσης. Facebook Twitter
Δεν υπάρχει πουθενά, ούτε στην ταινία ούτε από την πλευρά μου, μια θέση μονοσήμαντη, απόλυτη, συγκεκριμένη. Επίσης, όλες οι πλευρές, αλλά όλες, είναι θύματα ενός κύματος της ιστορίας.
Ένα από τα πιο επικίνδυνα περάσματα της Ιστορίας: από την όχθη της Ανατολής στην όχθη της Δύσης. Facebook Twitter
Ένα από τα πιο επικίνδυνα περάσματα της Ιστορίας: από την όχθη της Ανατολής στην όχθη της Δύσης. Facebook Twitter
Ένα μέρος της ιστορίας εξελίσσεται στην Πόλη. Είναι πολύ οργανικό αυτό, είναι η αφετηρία...

Η ταινία προβάλλεται από 4/3 στους κινηματογράφους.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

The Review / Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η Μίνα Μπιράκου είδαν το «Υπάρχω», το πολυαναμενόμενο biopic του Γιώργου Τσεμπερόπουλου για τον Στέλιο Καζαντζίδη, και εντυπωσιάστηκαν με την ερμηνεία του Χρήστου Μάστορα. Ποιο κομμάτι της ταινίας δεν τους άρεσε;
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Μυθολογίες / «Στα 13 μου φρίκαρα με το The Ring»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Παιδί των ’90s, ο ηθοποιός έχει φτιάξει μια λίστα που χωράει από τη «Μικρή γοργόνα» της Disney και τον Harry Potter του Κουαρόν μέχρι Ινιάριτου και Γουόνγκ Καρ Γουάι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έξι ηθοποιοί θυμούνται τη συνεργασία τους με τον Παντελή Βούλγαρη

Οθόνες / «Ο Παντελής Βούλγαρης είναι ένας σκηνοθέτης που σου αφήνει πολλά περιθώρια»

Άννα Βαγενά, Δημήτρης Καταλειφός, Θέμις Μπαζάκα, Στράτος Τζώρτζογλου, Σοφία Κόκκαλη, Ανδρέας Κωνσταντίνου: Έξι ηθοποιοί θυμούνται στιγμές από τα γυρίσματα ταινιών του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη, με αφορμή το αφιέρωμα «Όλα είναι δρόμος» του Cinobo.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Οθόνες / «Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Η ταινία, στην οποία πρωταγωνιστεί μια Ισραηλινή ηθοποιός, δέχεται επιθέσεις από δύο (τουλάχιστον) κατευθύνσεις ταυτόχρονα, εξοργίζοντας τόσο τους υποστηρικτές της Παλαιστίνης όσο και τους συντηρητικούς χριστιανούς.
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα (κι ανάμεσά τους «Ο δολοφόνος του Τόκιο»)

Μυθολογίες / «Όλοι ξέρουμε για τι μιλάνε οι "Ηλίθιοι" του Τρίερ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα

Κουρασάουα, Ταρκόφσκι, Βέντερς, διπλό Κασσαβέτη και τη «Διαφθορά» του Έιμπελ Φεράρα περιλαμβάνει η δεκάδα του σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Οθόνες / Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από την επιτυχία του «Yellowstone» και ενός ολόκληρου τηλεοπτικού σύμπαντος παραμένει ένας καουμπόι που αρνείται ότι οι σειρές του απευθύνονται σε συντηρητικό ακροατήριο.
THE LIFO TEAM
Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Οθόνες / Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Ο Ρίτσαρντ Κέρτις διασκευάζει για λογαριασμό του Netflix μια τριλογία δικών του βιβλίων, σε ένα σπονδυλωτό, χαριτωμένο και καλόψυχο φιλμ, απευθυνόμενο κυρίως σε θεατές μικρότερης ηλικίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ