Αλκίνοος Ιωαννίδης: «Δεν είμαι αφελής. Δεν περιμένω θαύματα, ούτε αλλαγές σε μια μέρα, “με έναν νόμο”».

Αλκίνοος Ιωαννίδης: «Δεν είμαι αφελής. Δεν περιμένω θαύματα, ούτε αλλαγές σε μια μέρα, “με έναν νόμο”». Facebook Twitter
Ξέρετε, οι περισσότεροι καλλιτέχνες της γενιάς μου έχουμε τον φόβο ότι θα χαρακτηριστούμε τυχάρπαστοι, απλοϊκοί ή λαϊκιστές αν εκφράσουμε αυτό που μας συμβαίνει...Photo illustration βασισμένο στη φωτογραφία του Νικόλα Χρυσσού.
0

— «Ρεύομαι σούσι και ονειρεύομαι επανάσταση» λέει ο στίχος και δεν είναι λίγες οι φορές που στα τραγούδια σας επισημαίνετε τις αντιφάσεις και τα παράδοξα του ελληνικού λαού. Πολλές φορές, μάλιστα, έχει κανείς την αίσθηση πως η επισήμανσή σας περνάει στο στάδιο της έντονης κριτικής. Στη δική σας περίπτωση έχετε ξεφύγει από αυτές τις αντιφάσεις; Και εν τέλει ο κόσμος μαθαίνει και αλλάζει από την κριτική ή από την ομορφιά;

Δεν έχω ξεφύγει από τις αντιφάσεις. Στο συγκεκριμένο τραγούδι, μάλιστα, στην «Πολιτική Τοποθέτηση», αναφέρομαι σε μεγάλο βαθμό και σ' εμένα τον ίδιο. Δεν είμαι δημοσιογράφος, πολιτικός σχολιαστής ή χρονογράφος. Μουσικός είμαι. Αναπόφευκτα, ό,τι γράφω, τραγούδια, μουσικά έργα ή κείμενα, πηγάζει από την ανάγκη μου να γνωρίσω τον εαυτό μου, να μπω σε διάλογο μαζί του και ταυτόχρονα με το κοινό. Η όποια κριτική μπορεί να προκύπτει, πηγάζει από την ανάγκη για ομορφιά και αλήθεια. Από την ψευδαίσθηση ότι μπορεί κανείς να αγγίξει αυτές τις αξίες και να τις μοιραστεί. Η κριτική πηγάζει επίσης από την απελπισία, όταν κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει. Η ομορφιά δεν είναι μια παθητική κατάσταση, γεμάτη λουλουδάκια κι ευχάριστες λεξούλες. Έχει πολλή ενέργεια μέσα της και η αναζήτησή της πολλή αγωνία. Πολύ πόνο, οργή και χαρά.


— Στο ένθετο της έκδοσης της «Μικρής Βαλίτσας» ομολογείτε ότι τα τελευταία χρόνια φτάσατε τρεις φόρες πολύ κοντά στο να εγκαταλείψετε την Ελλάδα. Τι είναι αυτό που σας κράτησε εδώ;

Κάθε φορά, τελευταία στιγμή, έβρισκα λόγους και αφορμές να ακυρώσω τις συνεννοήσεις, τις προετοιμασίες και τα σχέδια. Τελικά κατάλαβα πως δεν είχα το δικαίωμα να φύγω. Ένιωσα επίσης πως, αν έφευγα τώρα, θα έφευγα ηττημένος. Από την άλλη, είχα την πολυτέλεια να μπορώ να μείνω. Και αυτό με διαφοροποιούσε από πολλούς άλλους ανθρώπους που φεύγουν αναγκαστικά. Έμεινα λοιπόν. Και δεν το μετάνιωσα, παρά το κόστος.

Δεν μπορεί όμως να βράζει ο τόπος και το τραγούδι μας να βγαίνει χλιαρό. Αυτό φανερώνει κάποιο μεγάλο πρόβλημα, το οποίο έχει να κάνει με το σύνολο της κοινωνίας και όχι με τους δημιουργούς αποκλειστικά.


— Αν σας ζητούσα να εξηγήσετε σε ένα νέο παιδί τι είναι το δημοτικό τραγούδι, τι θα του λέγατε;

Θα του έλεγα πως είναι το τραγούδι που γράφεται από πολλούς ανθρώπους, μέσα στους αιώνες. Πως είναι ένα δώρο των άγνωστων παππούδων και γιαγιάδων, αλλά και των αιώνων, προς το παιδί. Πως είναι δικό του, πως μπορεί να το πιάσει άφοβα, χωρίς να ανησυχεί ότι θα το χαλάσει. Πως του χαρίζεται για να το χαρεί, να το πειράξει, να το αλλάξει και να το δώσει στα επόμενα παιδιά που θα έρθουν.


— Πώς κρίνετε τη στάση των συναδέλφων σας αυτή την κρίσιμη περίοδο; Περιμένατε περισσότερα; Τουλάχιστον σε επίπεδο δημιουργίας με πολιτική κατεύθυνση.

Δεν έχω απαιτήσεις ως ακροατής. Αν μπορεί κάποιος συνάδελφος να μιλήσει στην ψυχή μου, τον ευγνωμονώ και δέχομαι το δώρο του. Αν όχι, δεν θεωρώ πως είναι υποχρεωμένος να το κάνει. Ξέρετε, οι περισσότεροι καλλιτέχνες της γενιάς μου έχουμε τον φόβο ότι θα χαρακτηριστούμε τυχάρπαστοι, απλοϊκοί ή λαϊκιστές αν εκφράσουμε αυτό που μας συμβαίνει. Ίσως να φταίει και το Διαδίκτυο, όπου ο καθένας σε βρίζει με το παραμικρό. Όμως, από την αρχαιότητα, αυτός είναι ο ρόλος της τέχνης μας: να εκφράζει αυτά που συμβαίνουν. Όχι να τα περιγράφει ή να τα σχολιάζει, αλλά να τα εκφράζει. Μένουμε ανέκφραστοι σε μεγάλο βαθμό. Και δεν αναφέρομαι στο «πολιτικό τραγούδι», το οποίο και δεν αγαπώ ιδιαίτερα, αφού πιστεύω πως ο κύριος όγκος του δεν εξυπηρέτησε τελικά ούτε την πολιτική ούτε το τραγούδι. Δεν μπορεί όμως να βράζει ο τόπος και το τραγούδι μας να βγαίνει χλιαρό. Αυτό φανερώνει κάποιο μεγάλο πρόβλημα, το οποίο έχει να κάνει με το σύνολο της κοινωνίας και όχι με τους δημιουργούς αποκλειστικά.


— Σε κείμενό σας έχετε στηρίξει σθεναρά την ανάγκη συνέχισης της λειτουργίας του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Με συγκινητικό τρόπο μας περιγράψατε την αξία ενός τέτοιου θεσμού αλλά και τη σημασία της κλασικής μουσικής. Πώς βλέπετε τις μέχρι τώρα εξελίξεις σε σχέση με το Μέγαρο;

Τα τελευταία είκοσι χρόνια, επί Λαμπράκη αλλά και κατά τη διάρκεια της «απολαμπρακοποίησης», στο όνομα της μουσικής και ενώ παίζονται αριστουργήματα από κορυφαίους καλλιτέχνες, μια ορχήστρα υπουργών, βουλευτών, δημόσιων λειτουργών, επιχειρηματιών, μεγαλοεκδοτών, δημοσιογράφων, συμβουλατόρων, γραφειοκρατών, κατασκευαστών και επίδοξων γαμπρών παρουσιάζει παράλληλα το δικό της, ξεκούρδιστο κονσέρτο. Δεν είναι παράξενο – όλη η χώρα λειτουργεί έτσι εδώ και δεκαετίες. Όταν όμως η μουσική μπλέκει σε τόσο χοντρά παιχνίδια, φαλτσάρει. Το Μέγαρο πρέπει να πάει ολοκληρωτικά εκεί όπου ανήκει: στους μουσικούς και στο κοινό. Και για να συμβεί αυτό, πρέπει οι πολίτες να καταλάβουν ότι χτίστηκε με τα δικά τους χρήματα και τους ανήκει, ότι δεν είναι ιδιοκτησία της «άρχουσας τάξης», αν εμείς δεν της το χαρίσουμε, ότι η πολιτιστική του αξία είναι ανεκτίμητη, ότι η οικονομική του αξία ξεπερνά κατά πολύ τα χρέη του, όπως και ότι τα χρέη δεν προέκυψαν από τη λειτουργία αλλά από την υπερβολή της κατασκευής της νέας του πτέρυγας μέσα στη φούσκα που μας αποτελείωσε. Ταυτόχρονα, πρέπει η πολιτική ηγεσία να εργαστεί προς αυτή την κατεύθυνση και να σταματήσει να το αντιμετωπίζει άλλοτε ως τσιφλίκι της και άλλοτε λαϊκίστικα, συμφεροντολογικά, μικροπολιτικά και μικροκομματικά. Η συγκυρία είναι ιδανική: η διοίκηση και το προσωπικό του Μεγάρου, που το κρατούν ανοιχτό και ανθηρό με τεράστιους κόπους και χωρίς χρήματα, επιθυμούν και εργάζονται προς μια λύση που θα αλλάξει για πάντα την εικόνα του οργανισμού. Το κοινό έχει αυξηθεί ραγδαία κι έχει διευρυνθεί δραστικά τα τελευταία χρόνια. Επίσης, ο υπουργός Πολιτισμού φαίνεται να κατανοεί όλες τις παραμέτρους, τις πιθανές λύσεις και τις προοπτικές. Χωρίς καθόλου να κολακεύει το Μέγαρο (δεν ήταν ποτέ «οπαδός» του), δείχνει ότι αντιμετωπίζει σοβαρά το ζήτημα. Όλα συνηγορούν υπέρ μιας τελικής, αποτελεσματικής, λειτουργικής λύσης. Το άμεσο μέλλον θα δείξει. Αν επιβιώσει, πιστεύω πως τα επόμενα χρόνια το Μέγαρο θα μπορέσει να γίνει αυτό που πρέπει να είναι: ένας ελεύθερος, ανοιχτός, προοδευτικός χώρος πειραματισμού, έκφρασης και δημιουργίας, ξαλαφρωμένος από τα βαρίδια, τις δυσλειτουργίες, τις νοοτροπίες και τις προκαταλήψεις του παρελθόντος. Ένα σπίτι στην υπηρεσία όλων των πολιτών, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που σήμερα το βλέπουν ως κομμάτι μιας εποχής που οδήγησε τη χώρα στην καταστροφή.

Μετά από μια μεγάλη περιοδεία στην Ευρώπη, είναι σπουδαίο να επιστρέφουμε σπίτι και να παίζουμε σε ένα τέτοιο θέατρο. Είναι μια δυνατή εμπειρία, τόσο το να παίζει κανείς εκεί όσο και το να παρακολουθεί μια συναυλία.


— Μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των εθνικών εκλογών και τη νίκη του ΣΥΡΙΖΑ, γράψατε ένα πολύ προσωπικό κείμενο, στο οποίο, κάπου προς το τέλος, αναφέρατε: «Σήμερα, επιτέλους, ελπίζω. Και εύχομαι το σήμερα να κρατήσει στο αύριο». Διατηρείτε ακόμη τον ίδιο ενθουσιασμό μ' εκείνες τις πρώτες μέρες και πώς κρίνετε τους πρώτους μήνες διακυβέρνησης μιας αριστερής κυβέρνησης;

Πιστεύω πως η σημασία της αλλαγής που έγινε θα φανεί μέσα στα επόμενα χρόνια. Δεν είμαι αφελής. Δεν περιμένω θαύματα, ούτε αλλαγές σε μια μέρα «με έναν νόμο». Ούτε πιστεύω πως υπάρχει «καλό κόμμα»: υπάρχουν άθλια κόμματα και κόμματα που δεν πρόλαβαν ακόμα να γίνουν τόσο άθλια. Παρ' όλα αυτά, εγώ, ένας «εχθρός της πολιτικής», αισθάνομαι πως η μεγάλη αυτή αλλαγή που έγινε ήταν ό,τι σημαντικότερο συνέβη στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια. Μου δημιουργεί την ελπίδα ότι μπορεί έτσι να ανοιχτεί ένας νέος δρόμος, έξω από το τέλμα των τελευταίων δεκαετιών. Αναγνωρίζω τις αγωνιώδεις προσπάθειες που γίνονται μέσα σε απόλυτα αντίξοες συνθήκες, κι ας είναι φανερό μέσα από τα λόγια και τις πράξεις τους ότι κάποιοι από τους νέους κυβερνώντες δεν έχουν συναίσθηση της ευθύνης που τους δόθηκε και της ελπίδας που εμείς τρέφουμε για το γκρέμισμα της ανοησίας, της αυθαιρεσίας, της αδικίας, της κοροϊδίας και της ασχήμιας των προηγούμενων.


— Πώς σας φαίνεται η σημερινή Κύπρος;

Σε πολιτικό επίπεδο, τα πράγματα είναι δύσκολα: όλα οδηγούν σε ένα νέο σχέδιο «λύσης» που, ανάμεσα σε άλλα, φοβάμαι πως θα δίνει ξανά το δικαίωμα στις «εγγυήτριες δυνάμεις» να εισβάλουν στρατιωτικά σε περίπτωση αστάθειας, ώστε να «προστατεύσουν» τους πολίτες και το Σύνταγμα. Έτσι ακριβώς δόθηκε η αφορμή στην Τουρκία να εισβάλει το '74. Ένα σχέδιο που θα περιέχει αυτό τον όρο, όπως και κάποιους άλλους, δεν θα έχει ποτέ την ψήφο μου σε περίπτωση δημοψηφίσματος. Από την άλλη, δεν μπορεί να συνεχίζεται επ' άπειρον η άδικη, παράνομη, απάνθρωπη και αφύσικη κατάσταση που επικρατεί. Κατά τα άλλα, και παρά την οικονομική κατάσταση, η Κύπρος πάει καλά: η νεολαία της ανθεί, οι μουσικοί της δημιουργούν και εξελίσσονται, τα νέα παιδιά είναι πολύ πιο ελεύθερα, συγκροτημένα, δημιουργικά, σοβαρά και ικανά απ' ό,τι ήμασταν εμείς στην ηλικία τους. Είμαι αισιόδοξος. Ή, τέλος πάντων, απουσιάζω πολύ καιρό για να είμαι αντικειμενικός.


— Στις 17/6 επιστρέφετε στο Θέατρο Βράχων, όπου, κατά γενική ομολογία, έχετε δώσει μερικές από τις ωραιότερες συναυλίες σας. Τι αίσθηση αφήνει σ' εσάς ο χώρος και τι πρόκειται να ακούσουμε εκεί;

Περιμένουμε πώς και πώς! Μετά από μια μεγάλη περιοδεία στην Ευρώπη, είναι σπουδαίο να επιστρέφουμε σπίτι και να παίζουμε σε ένα τέτοιο θέατρο. Είναι μια δυνατή εμπειρία, τόσο το να παίζει κανείς εκεί όσο και το να παρακολουθεί μια συναυλία. Στην καλοκαιρινή αυτή περιοδεία, μαζί με τους σπουδαίους μουσικούς Γιώργο Καλούδη, Φώτη Σιώτα, Δημήτρη Τσεκούρα και Μανόλη Πάππο, θα παρουσιάσουμε την εξέλιξη αυτού που παίξαμε τον χειμώνα. Μια ιδιαίτερη απόδοση τραγουδιών από τους δίσκους μου, τους παλιούς και τον καινούργιο, αλλά και διασκευές. Οι πρόβες που κάνουμε τις τελευταίες μέρες είναι εξαιρετικά δημιουργικές. Υπάρχει χαρά, ανησυχία και ενθουσιασμός, και αυτό, ύστερα από τόσα χρόνια στη σκηνή, είναι πολύτιμο.


Θέατρο Βράχων - Μελίνα Μερκούρη, 17/6. Ώρα έναρξης: 21.00, εισ.: €14, €12 (προπώληση). Σημεία προπώλησης: Viva.gr, 11876, Public, Παπασωτηρίου, Seven Spots, IANOS, RELOAD, www.festivalvraxon.gr

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Μουσική / Λουκιανός Κηλαηδόνης (1943-2017): Μια ζωή

Σαν σήμερα πεθαίνει ο «φτωχός και μόνος κάου-μπόυ», που την εποχή της επικράτησης του πολιτικού τραγουδιού στη χώρα μας πρότεινε την επανασύνδεση με τον Αττίκ και τον Κώστα Γιαννίδη, αλλά και την αμερικανική τζαζ, country και σουίνγκ μουσική.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Μουσική / «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

Το ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας» που έγραψε και σκηνοθέτησε ο Βασίλης Λούρας -και θα κυκλοφορήσει σύντομα στους κινηματογράφους από το Cinobo- είναι μια συναρπαστική ταινία για την Κάλλας που αποκαθιστά την αλήθεια για τα χρόνια της στην Ελλάδα αλλά και για τη θυελλώδη σχέση της με τη χώρα που η μεγάλη ντίβα θεωρούσε πατρίδα.
M. HULOT
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ