Versus Medici: Το αριστούργημα του Μπασκιά θα γίνει το πιο ακριβό έργο του;

Versus Medici: Το αριστούργημα του Μπασκιά θα γίνει το πιο ακριβό έργο του; Facebook Twitter
Jean-Michel Basquiat, Versus Medici, 1982. | Courtesy Sotheby's
0

Για πρώτη φορά βγαίνει σε δημοπρασία το αριστουργηματικό έργο του Ζαν Μισέλ Μπασκιά «Versus Medici» και αναμένεται να γίνει το πιο ακριβό έργο του αφού η αρχική του εκτίμηση είναι 50 εκατομμύρια δολάρια.

Το έργο - σταρ του πιο λαμπερού και απρόβλεπτου νέου καλλιτέχνη της δεκαετίας του ‘80 θα δημοπρατηθεί τον Μάιο και ο οίκος Σόθμπις ανακοίνωσε την πώληση με ένα υποβλητικό βίντεο ένα μήνα αφότου το έργο του Μπασκιά,  Warrior πουλήθηκε για 41,8 εκατομμύρια δολάρια στον οίκο Κρίστις στο Χονγκ Κονγκ, δημιουργώντας ρεκόρ για έργο Δυτικής Τέχνης στην Ασία.

Ο Μπασκιά έκανε το έργο Versus Medici όταν ήταν μόλις 22 ετών και στέφει τον εαυτό του νικητή του καλλιτεχνικού θρόνου έναντι της «αυτοκρατορίας» των Μεδίκων που επέβαλαν τους καλλιτέχνες της αναγέννησης και έγραψαν με το δικό τους τρόπο την ιστορία της τέχνης. Στο πρώιμο αυτό έργο του ο Μπασκιά, έχοντας επίγνωση ότι η μαύρη τέχνη είναι εκτός του κανόνα, διεξάγει το δικό του φιλόδοξο πόλεμο με την ιστορία της τέχνης, την αναγέννηση και τα μεγαλοφυή τέκνα της.

Έχοντας μελετήσει καλά την ιστορία της τέχνης, ο Μπασκιά χρησιμοποιεί σύμβολα που παραπέμπουν στην ανατομική πολυπλοκότητα των πρώιμων σχεδίων του Ντα Βίντσι, για να τονίσει το καλλιτεχνικό του δικαίωμα να είναι και αυτός μέρος της αφήγησης της δυτικής τέχνης. Στέφει τον εαυτό του, τον γιο των μεταναστών από την Αϊτή και το Πουέρτο Ρίκο, ως απόγονο των αναγεννησιακών δασκάλων με μεγάλη οπτική ένταση και δύναμη και έχοντας πλήρη επίγνωση του αποκλεισμού των καλλιτεχνών της μαύρης φυλής από τα μουσεία και τις συλλογές τέχνης.

Είναι κρίμα που ο Μπασκιά δεν έζησε για να δει τον τρόπο με τον οποίο αναμόρφωσε την τέχνη όπως προφητικά δηλώνει στο έργο του και πόσο άλλαξε το τοπίο, 30 και πλέον χρόνια μετά το θάνατό του, με τον κόσμο της τέχνης σχεδόν αγχωτικά να βιάζεται να συμπεριλάβει τους μαύρους καλλιτέχνες στη σύγχρονη αφήγηση.

Ο εμπρηστικός του τίτλος δείχνει έναν ταλαντούχο καλλιτέχνη, αυθάδη στο κατεστημένο, ανυπάκουο στον ορισμό του κανόνα της τέχνης από τους Μέδικους στην Αναγέννηση και από μεγάλους συλλέκτες και ιδρύματα στην εποχή του. Ο Μπασκιά όχι μόνο τολμά να διεκδικήσει μια θέση στο πάνθεον της τέχνης, αλλά επιδιώκει να δηλώσει και την άφιξη ενός νέου καλλιτέχνη που με τα έργα του, τελικά, θα άλλαζε τον κανόνα της τέχνης.

Είναι κρίμα που ο Μπασκιά δεν έζησε για να δει τον τρόπο με τον οποίο αναμόρφωσε την τέχνη όπως προφητικά δηλώνει στο έργο του και πόσο άλλαξε το τοπίο, 30 και πλέον χρόνια μετά το θάνατό του, με τον κόσμο της τέχνης σχεδόν αγχωτικά να βιάζεται να συμπεριλάβει τους μαύρους καλλιτέχνες στη σύγχρονη αφήγηση.

Ο Μπασκιά εμφανίζεται ως ριζοσπαστικός διάδοχος στο νέο πάνθεον της ιστορίας της τέχνης, με την κορώνα του εκδικητή ήρωα και τη λέξη «Aopkehsks» που μπορεί να αναφέρεται στον εξιδανικευμένο φαραώ Αμένοφι, που η εποχή του χαρακτηρίστηκε από μια άνευ προηγουμένου περίοδο ευημερίας και λαμπρότητας, όταν η Αίγυπτος έφτασε στο αποκορύφωμα της καλλιτεχνικής και διεθνούς δύναμης της.

Το Versus Medici ολοκληρώθηκε το 1982, την ίδια χρονιά με το έργο Untitled, το οποίο πουλήθηκε στους Sotheby’s το 2018 για 110,5 εκατομμύρια δολάρια, και λίγο μετά από τις πρωτοποριακές συμμετοχές του στο Times Square Show το 1980 και το New York New Wave στο PS1 το 1981. Το έργο τέχνης παραμένει στην ίδια ξεχωριστή ιδιωτική συλλογή από το 1990. Ήταν προηγουμένως στη συλλογή του Stephane Janssen, πρώτου πρωταθλητή του Basquiat που το απέκτησε από τον Larry Gagosian σε μια επίσκεψη στο στούντιο του Basquiat το 1982.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στο φως ανέκδοτες φωτογραφίες του Γουόρχολ από την σχέση του με τον Ζαν-Μισέλ Μπασκιά

Φωτογραφία / Στο φως ανέκδοτες φωτογραφίες του Γουόρχολ από την σχέση του με τον Ζαν-Μισέλ Μπασκιά

Ένα καινούριο φωτογραφικό λεύκωμα παρουσιάζει μια «ηδονοβλεπτική ματιά» στην «πολυσύνθετη» φιλία των δύο διάσημων καλλιτεχνών, τριάντα και πλέον χρόνια μετά τον θάνατό τους.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
CHECK Έκθεση Ephemeral Party

Εικαστικά / Ephemeral Party: Μια έκθεση εικαστικών σε ένα πάρκινγκ στη Βασιλίσσης Σοφίας

Οι χώροι στάθμευσης αποτελούν μόνιμο θέμα συζήτησης για τους Αθηναίους. Και τώρα, ένας τέτοιος χώρος θα συζητηθεί έντονα για εντελώς άλλους λόγους από τους γνωστούς και συνηθισμένους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ