Αλίκη Γιωτοπούλου-Μαραγκοπούλου: Μια γυναίκα-σύμβολο

Αλίκη Γιωτοπούλου-Μαραγκοπούλου: Μια γυναίκα-σύμβολο Facebook Twitter
1

Έφυγε χτες έχοντας ούσα υπεραιωνόβια πλέον (101 ετών), μια από τις πλέον εξέχουσες μορφές του γυναικείου κινήματος και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Ελλάδα. Γεννημένη στην Κέρκυρα, πνεύμα ανήσυχο από την εφηβεία της, «στρατεύθηκε» στο γυναικείο ζήτημα τα χρόνια που σπούδαζε στη Νομική. Η ακαδημαϊκή της πορεία υπήρξε λαμπρή: Το 1976 εξελέγη τακτική καθηγήτρια Εγκληματολογίας και Ανακριτικής στην Πάντειο, όπου αργότερα διατέλεσε δύο φορές πρύτανις - η πρώτη Ελληνίδα που αναλάμβανε τέτοιο αξίωμα. Υπήρξε επίσης ιδρυτής και Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρίας Εγκληματολογίας από το 2008 καθώς και αντιπρόεδρος του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών (ΕΚΚΕ).

Επικεφαλής επί σχεδόν μισό αιώνα του Συνδέσμου για τα Δικαιώματα της Γυναίκας, πάλεψε να κατοχυρωθεί το δικαίωμα των γυναικών στο εκλέγειν και εκλέγεσθαι, πρωτοστάτησε στη συνταγματική αναγνώριση της ισότητας των φύλων (1975) καθώς και στον εκσυγχρονισμό του Οικογενειακού Δικαίου. Αγωνίστηκε ποικιλότροπα κατά των διακρίσεων κάθε είδους, υπήρξε δε μάρτυς υπεράσπισης σε πολλές δίκες κατηγορούμενων των οποίων τα δικαιώματα παραβιάζονταν. Ήταν παντρεμένη με τον Γεώργιο Ν. Μαραγκόπουλο, πρώην πρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας και δημιουργό του Ιδρύματος Μαραγκοπούλου για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου το 1973, την προεδρία του οποίου ανέλαβε η ίδια το 1978.

Ακούραστη, διαρκώς ενεργή, εξακολουθούσε μέχρι τα τελευταία της να ασχολείται με τα δικαιωματικά (έμφυλες εργασιακές διακρίσεις στην ΕΕ, σύμφωνο συμβίωσης) και να αρθρογραφεί μαχητικά για θέματα τόσο του τομέα της όσο και ευρύτερου ενδιαφέροντος, αξιώνοντας π.χ. την κατάργηση του ΤΑΙΠΕΔ είτε την επέκταση της ελληνικής ΑΟΖ.

«Νομίζω ότι η νέα φάση του φεμινισμού είναι πλέον η μεταβολή σε πράξη ζωής των κανόνων για την ισότητα που έχουν ήδη νομοθετηθεί. Και ο αγώνας αυτός δεν μικρός γιατί, όπως φαίνεται, το αντρικό κατεστημένο δύσκολα υιοθετεί τις νέες αρχές. Αλλά οφείλω να πω ότι ούτε όλες οι γυναίκες έχουν αφομοιώσει τους νέους ρόλους τους οποίους η κοινωνία προβάλλει. Η αλλαγή της νοοτροπίας είναι δυσκολότερη από την αλλαγή του νόμου... Μερικοί θεωρούν ότι ο φεμινισμός είναι αποκλειστικά γυναικεία υπόθεση. Λάθος. Ο φεμινισμός είναι θέμα ανακατάταξης όλων των ανθρώπων μιας κοινωνίας», έλεγε χαρακτηριστικά σε παλιότερη ομιλία της.

Προσωπικότητα με διεθνή ακτινοβολία και πλούσιο συγγραφικό έργο, υπήρξε επίσης Πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Γυναικών (1989-1996) καθώς επίσης πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής της Ελλάδας για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου (2000-6). Τιμήθηκε για τη δράση της με πολλά βραβεία και διακρίσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ακούραστη, διαρκώς ενεργή, εξακολουθούσε μέχρι τα τελευταία της να ασχολείται με τα δικαιωματικά (έμφυλες εργασιακές διακρίσεις στην ΕΕ, σύμφωνο συμβίωσης) και να αρθρογραφεί μαχητικά για θέματα τόσο του τομέα της όσο και ευρύτερου ενδιαφέροντος, αξιώνοντας π.χ. την κατάργηση του ΤΑΙΠΕΔ είτε την επέκταση της ελληνικής ΑΟΖ. «Έχω τουλάχιστον τη συνείδησή μου ήσυχη ότι δεν αδράνησα. Και αυτό είναι μεγάλο πράγμα, σας το λέω. Είναι μεγάλο πράγμα...», διαβάζω σε μια σχετικά πρόσφατη συνέντευξή της και δεν θα μπορούσα να βρω καλύτερη παρακαταθήκη. Η πολιτική της κηδεία έγινε σήμερα, δίχως ανακοινώσεις, στέφανα κι επικήδειους, σε στενό οικογενειακό κύκλο, έτσι όπως η ίδια επιθυμούσε.

Απώλειες
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Απώλειες / Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Αστεία και ανθρώπινη, η αξιαγάπητη, υπερταλαντούχα Τέρι Γκαρ, που απολαύσαμε στο «Young Frankenstein» και το «Τούτσι» και αγαπήσαμε από τις εμφανίσεις της στο βραδινό talk show του Ντέιβιντ Λέτερμαν, ήταν μια από τις πιο λαμπερές σουμπρέτες του αμερικανικού σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Paul Morrissey (1938-2024)

Απώλειες / Ο Paul Morrissey (1938-2024) έδωσε φωνή στα «ανθρώπινα σκουπίδια»

Ο εμβληματικός σκηνοθέτης της cult τριλογίας «Flesh» - «Trash» - «Heat» ταυτίστηκε με τον Άντι Γουόρχολ και το νεοϋορκέζικο αβανγκάρντ των ’60s, ως ο πιο ανεξάρτητος από τους ανεξάρτητους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βάσω Παπανδρέου (1944-2024): Η γυναίκα που θα γινόταν πρωθυπουργός

Απώλειες / Βάσω Παπανδρέου (1944-2024): Η γυναίκα που θα γινόταν πρωθυπουργός

Το ΠΑΣΟΚ πενθεί τη Βάσω Παπανδρέου, τη μεγάλη κυρία της ελληνικής σοσιαλδημοκρατίας, μια σημαντική πολιτική προσωπικότητα η οποία, τα τελευταία χρόνια, πριν η δημόσια φωνή της σιγήσει, μίλησε με τόλμη για όλα, αλλά ο θόρυβος της εποχής την είχε σκεπάσει.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
MAGGIE SMITH

Απώλειες / Μάγκι Σμιθ (1934-2024): Μια ηθοποιός καθηλωτική στη διακριτική της διαδρομή

Οι κυρίες τη θαύμασαν στο «Downton Abbey», τα παιδιά τη λάτρεψαν στον Χάρι Πότερ, το θέατρο και το σινεμά έχασαν τη βασίλισσα της ένρινης ειρωνείας και έναν εθνικό θησαυρό της Αγγλίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Παπαδημητρίου: Ο συνθέτης των επιτυχιών, που πέθανε προχθές

Απώλειες / Αλέξης Παπαδημητρίου (1944-2024): Ο συνθέτης επιτυχιών που τραγούδησαν όλοι οι Έλληνες

Τραγούδια του συνθέτη και τραγουδοποιού Αλέξη Παπαδημητρίου, που πέθανε προχθές σε ηλικία 80 ετών, είχαν ερμηνεύσει οι Μαρινέλλα, Πάριος, Καλογιάννης, Κανελλίδου κ.ά., όπως και όλη η ελληνική ποπ του ’80 και του ’90.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Ο βασιλιάς της Όπερας λεγόταν Λουτσιάνο, ήταν προληπτικός, ανοικονόμητος, ανεπανάληπτος

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ο βασιλιάς της Όπερας λεγόταν Λουτσιάνο, ήταν προληπτικός, ανοικονόμητος, ανεπανάληπτος

Στις 6 Σεπτεμβρίου του 2007 σιγεί για πάντα η πιο υπέροχη φωνή που πέρασε από τα λυρικά θέατρα τον 20ό αιώνα και έμεινε στην ιστορία με το όνομα Λουτσιάνο Παβαρότι
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Γεννήθηκε και Πέθανε Σαν Σήμερα / Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Η ομορφιά, η σκανδαλώδης -για την εποχή της- σχέση με τον Ροσελίνι, ο ορμητικός χαρακτήρας της κορυφαίας Σουηδέζας σταρ μέσα από ένα ντοκιμαντέρ.
THE LIFO TEAM
Robert Towne (1934-2024): Ο σπουδαιότερος σεναριογράφος του Χόλιγουντ

Pulp Fiction / Robert Towne (1934-2024): Ο σπουδαιότερος σεναριογράφος του Χόλιγουντ

Αν και μόνο το «Chinatown» θα αρκούσε για να χρισθεί κορυφαίος, ο Ρόμπερτ Τάουν υπήρξε πραγματικά σπουδαίος, έχοντας βοηθήσει δεκάδες συναδέλφους του όποτε στέρευαν από αφηγηματικές ιδέες και δραματικές λύσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια