30 χρόνια 01

30 χρόνια 01 Facebook Twitter
Η πρώτη εικόνα με την ασπρόμαυρη φωτογραφία του grungy αγοροκόριτσου στο εξώφυλλα όχι μόνο δεν απογοήτευε, αλλά διέθετε όλους τους σωστούς συμβολισμούς.
0

ΧΑΖΕΥΟΝΤΑΣ ΧΘΕΣ ΣΤΟ Facebook, εμφανίστηκε μπροστά μου το εξώφυλλο του πρώτου τεύχους του περιοδικού 01 που είχε αναρτήσει ένας άγνωστός μου προσωπικά διαδικτυακός φίλος, με την επικεφαλίδα «30 χρόνια 01». Τι λες τώρα, έκλεισαν ακριβώς τριάντα χρόνια; Ναι, μια βαθύτερη ματιά το επιβεβαιώνει. Τεύχος πρώτο, γράφει με μικρά πράγματα πάνω δεξιά πλάι στον τίτλο, Δεκέμβριος 1993, Δρχ. 800. 

Ως αναγνώστης το θυμάμαι εκείνο το παρθενικό τεύχος –που λειτούργησε και ως «ξεπαρθένιασμα» για πολλές ευαίσθητες κι ανέστιες ψυχές–  όχι ως μέλος της συντακτικής ομάδας (παρέας, εξωτικής φυλής, ιδανικής λέσχης απροσάρμοστων) στην οποία βρήκα κι εγώ δουλειά (διέξοδο, εστία, καταφύγιο) λίγα τεύχη αργότερα.

Τον Δεκέμβρη του 1993 όμως δεν γνώριζα προσωπικά κανέναν και καμιά από τους ανθρώπους που μερικούς μήνες μετά θα έβλεπα κάθε μέρα –αλλά και κάθε νύχτα, κάποιους εξ αυτών– σ’ εκείνο το αξέχαστο γραφειακό loft πάνω από τη Βαρβάκειο Αγορά και στο κέντρο του υποβαθμισμένου και μακαρίως λησμονημένου downtown, σε μια εποχή που το gentrification δεν είχε ξεκινήσει καλά-καλά ούτε στη Νέα Υόρκη ακόμα.

Το Ο1 πάνω απ’ όλα λειτουργούσε ως ταυτότητα για τον τακτικό αναγνώστη που αποκτούσε σχέση οπαδού με το έντυπο. Άλλοι καιροί, άλλα ήθη.

Ούτε αυτά τα μέρη τα είχα γνωρίσει ακόμα στην πραγματικότητα όταν είδα στο συνοικιακό ψιλικατζίδικο το πρώτο τεύχος. Το είχε αναγγείλει στους αναγνώστες της στήλης του στην Ελευθεροτυπία ο Στάθης και το περίμενα πώς και πώς. Και η πρώτη εικόνα με την ασπρόμαυρη φωτογραφία του grungy αγοροκόριτσου στο εξώφυλλα όχι μόνο δεν απογοήτευε, αλλά διέθετε όλους τους σωστούς συμβολισμούς.

Επιτέλους κάτι και για εμάς τα ορφανά ψώνια, κάτι εναλλακτικό, κάτι φρέσκο, κάτι καινούργιο, κάτι στυλάτο αλλά και ουσιώδες, κάτι που να υποδηλώνει μια αισθητική προδιάθεση και μια καλλιέργεια, του «δρόμου» έστω, κάτι διαφορετικό.

Κάτι διαφορετικό από τον casual ολοκληρωτισμό του ΚΛΙΚ βασικά, που ήδη είχε συμπληρώσει έξι χρόνια ύπαρξης, είχε εξυπηρετήσει για κάποιο καιρό την ανάγκη για ένα εγχώριο Face ή Actuel, είχε όμως επίσης ήδη πάρει (ή ανοίξει) τον δρόμο του κυνικού ευδαιμονισμού και του μυκονιάτικου νεοπλουτισμού που θα χαρακτήριζε το εγχώριο lifestyle για τη δεκαετία του ’90 κι ακόμα παραπέρα.

Μερικοί τίτλοι θεμάτων μόνο στο μίνιμαλ εξώφυλλο, ελαφρώς αόριστοι και μπλαζέ, σαν διακριτικό αλλά σημαδιακό μειδίαμα, ενδεικτικοί όμως μιας DIY ευαισθησίας και μιας υβριδικής και συμπεριληπτικής αντίληψης. «Καλώς ήρθατε στο μέλλον σας», «Ο Βέλτσος ανοίγει το στόμα του», «Ντύσου σαν έργο τέχνης», «What’s sexy?», «Η μανία με τον Βιτγκενστάιν», «Hello Stranger! Ξένοι στην Αθήνα»...

Το όλον, η συνολική εμπειρία, η ιδέα του περιοδικού ήταν πολύ πιο ισχυρή από τα περιεχόμενα, από τα θέματα και τα σπαράγματα που απλώνονταν γενναιόδωρα και με ευφάνταστους γραφιστικά τρόπους στις σελίδες, όσο δυνατά κι αν ήταν από μόνα τους. Το Ο1 πάνω απ’ όλα λειτουργούσε ως ταυτότητα για τον τακτικό αναγνώστη που αποκτούσε σχέση οπαδού με το έντυπο. Άλλοι καιροί, άλλα ήθη.   

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Daily / Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Το παιδάκι του Μασκ που έκλεψε την παράσταση στο Οβάλ Γραφείο μπορεί να είναι το «μωρό της Ρόζμαρι», μπορεί όμως και να είναι ο Μεσσίας. Όλα είναι πιθανά στη δυστοπική σουρεάλα που ζούμε, και ο δρόμος προβλέπεται μακρύς κι αλλόκοτος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Daily / Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Τρία χρόνια μετά τον πρώτο, ξεκίνησε πριν λίγες εβδομάδες ο πολυαναμενόμενος δεύτερος κύκλος της ατμοσφαιρικής, ρετροφουτουριστικής, αινιγματικής – και πανάκριβης – σειράς που κερδίζει όλο και περισσότερους πιστούς θεατές.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Daily / Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Παρότι στο παρελθόν υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής της πολιτικής του Ισραήλ, στο νέο του βιβλίο, ο επιφανής καθηγητής, συγγραφέας και αρθρογράφος Πίτερ Μπέιναρτ επιχειρεί να αναμετρηθεί ως Εβραίος με τη γενοκτονία στη Γάζα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ένα κοινωνικό γεγονός

Daily / Τέμπη: Ένα κοινωνικό γεγονός

Το τραύμα είναι βαρύ, η πληγή βαθιά, οι ενδείξεις συγκάλυψης χαστούκι στο πρόσωπο, ο κυνισμός των αρχών γροθιά στο στομάχι. Και ίσως αυτός ήταν ο λόγος που τόσοι άνθρωποι που δεν βγαίνουν τακτικά «στον δρόμο» αποφάσισαν να δηλώσουν τη φυσική τους συμμετοχή στις συγκεντρώσεις για τα Τέμπη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε το δρόμο για τα Όσκαρ 

Daily / Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε τον δρόμο για τα Όσκαρ

Υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους είναι αυτή η εκπληκτική ταινία που εκθέτει με αποκαλυπτικό τρόπο τη μεταχείριση της αφρόκρεμας της τζαζ μουσικής ως «βιτρίνας» για την καθαίρεση και τη δολοφονία του ηγέτη της ανεξαρτησίας του Κογκό, Πατρίς Λουμούμπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Daily / Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Οι συντριπτικές αποκαλύψεις για σωρεία σεξουαλικών επιθέσεων εκ μέρους του διάσημου συγγραφέα Νιλ Γκέιμαν, ο οποίος συχνά εμφανιζόταν ως «φεμινιστής», αποδεικνύουν ότι οι χαρισματικοί άνθρωποι, αλλά και τα «power couples», πρέπει να προσεγγίζονται με ιδιαίτερη προσοχή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ