Αγιόκλημα και γκλίτερ

Αγιόκλημα και γκλίτερ Facebook Twitter
Εδώ και λίγες μέρες κυκλοφορεί ευρέως μια εντόνως υπερβατική διασκευή του πρωτότυπου τραγουδιού με τίτλο «Χρυσοπράσινο γκλίτερ», σε στίχους του Σταύρου Τσαντέ.
0

ΤΟ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ –«Χρυσοπράσινο φύλλο»– σε μουσική του Μίκη Θεοδώρακη και στίχους του Λεωνίδα Μελένη (και όχι του Σεφέρη ή και του Ελύτη, σύμφωνα με μια κοινή παρανόηση), κυκλοφόρησε το 1966 και αναφερόταν στην Κύπρο, την ομορφιά, τους καημούς και το τραύμα της: «Γη της λεμονιάς, της ελιάς / Γη της αγκαλιάς, της χαράς / Γη του πεύκου, του κυπαρισσιού / Των παλικαριών και της αγάπης / Χρυσοπράσινο φύλλο ριγμένο στο πέλαγο…».

Εδώ και λίγες μέρες όμως, κυκλοφορεί ευρέως μια εντόνως υπερβατική διασκευή του με τίτλο «Χρυσοπράσινο γκλίτερ», σε στίχους του Σταύρου Τσαντέ, που έχει προκαλέσει έντονες –και απολύτως αναμενόμενες αντιδράσεις– καθώς το θεματικό πλαίσιο μοιάζει να έχει μετατοπιστεί όπως οι τεκτονικές πλάκες σε ισχυρό σεισμό: «Γη της πουτανιάς της πουστιάς / Γη της ορατής αγκαλιάς / Γη της καύλας, του λεσβιακού / Της αποδοχής και της αγάπης / Χρυσοπράσινο γκλίτερ, φασίστες στα μούτρα σας…».

Παρά τη νοηματική παραμόρφωση του πρωτότυπου κομματιού, κι αυτή η «ασεβής» και αποδομητική εκδοχή του διατηρεί κάτι από την ιδέα που το γέννησε πριν από εξήντα χρόνια.

Το προβοκάρισμα όμως είναι μόνο ένα στοιχείο αυτής της διασκευής, στην οποία συμμετέχουν, εκτός από τον στιχουργό, και άλλοι εκπρόσωποι του μετα-έντεχνου ιδιώματος, όπως η Νεφέλη Φασούλη, ο Απόστολος Κίτσος, ο Μιχάλης και ο Παντελής Καλογεράκης και η Γωγώ Δελογιάννη, οι οποίοι εμφανίζονται στο βίντεο-κλιπ να το τραγουδούν γύρω από ένα υπαίθριο τραπέζι μια καλοκαιρινή νύχτα, εν ευθυμία διατελούντες.

Αυτή η ανάλαφρη και παιγνιώδης διάθεση –άμεσα αναγνωρίσιμη σε όλους, όλες και όλα που έχουν βρεθεί σε μια παρέα κάποια βραδιά του καλοκαιριού εν χορδαίς και οργάνοις– σε συνδυασμό με τη σκανταλιάρικη ασέβεια των ερμηνευτών είναι που κάνει ακόμα πιο ελκυστικό το συμπεριληπτικό μήνυμά του.

Θα έλεγε μάλιστα κανείς ότι, παρά τη νοηματική παραμόρφωση του πρωτότυπου κομματιού, κι αυτή η «ασεβής» και αποδομητική εκδοχή του διατηρεί κάτι από την ιδέα που το γέννησε πριν από εξήντα χρόνια. Κι εδώ για αγάπη και τραύμα γίνεται λόγος, αλλά σε ένα άλλο πεδίο, και σε μια άλλη Γη. Η μελωδία παραμένει εθιστική και το «Χρυσοπράσινο γκλίτερ» κολλάει σαν τσίχλα και αποκτά τη δυναμική ενός ανεπίσημου –και χαλαρού– queer ύμνου, φιλικού προς τους πολλούς, δυνητικά. 

Μόνο στην τελευταία στροφή, η ρητορική γίνεται πιο οξεία και η ορολογία πιο σύγχρονη, ως «woke» αναστοχασμός, με όποιες ατραπούς αυτό μπορεί να περιλαμβάνει: «Γη του rainbow καπιταλισμού / Γη του στείρου δικαιωματισμού / Γη της μούγκας, της συνενοχής / Του pinkwashing, της υποκρισίας…». Και πάλι όμως, η αίσθηση που μένει είναι ενός στοχευμένου πλην χαλαρού αυτοσχεδιασμού μιας παρέας που κάνει το κέφι της ασελγώντας στα ταμπού με τον πιο δημιουργικό τρόπο.

Και στο φινάλε, όποιος και όποια θίγεται από τους στίχους, ας πάει να ακούσει τραγούδια μαζικά, δημοφιλή και κατεστημένα στα ξενυχτάδικα της επικράτειας, όπως το «Πουτάνα στην ψυχή», ας πούμε, το οποίο παιζόταν και παίζεται παντού, και ποτέ δεν τρέχει τίποτα.

Χρυσοπράσινο γκλίτερ

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ