Βίος και πολιτεία του Αλεξέι Ναβάλνι

Βίος και πολιτεία του Αλεξέι Ναβάλνι Facebook Twitter
O Αλεξέι Ναβάλνι θα μείνει στην ιστορία ως μια περισσότερο τραγική παρά ηρωική φιγούρα, χωρίς να μάθουμε ποτέ τι θα γινόταν αν κατάφερνε να ανέλθει ποτέ στην εξουσία της πατρίδας του.
0

ΥΠΗΡΧΑΝ ΣΑΦΩΣ ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ταινίες από το Navalny ανάμεσα στις περσινές υποψηφιότητες για το Όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ, ήταν όμως βέβαιο ότι το βραβείο θα πήγαινε τελικά στην ταινία του Ντάνιελ Ρόχερ για τον πιο επιφανή Ρώσο αντικαθεστωτικό του 21ου αιώνα, ο οποίος κατά την τελετή απονομής σάπιζε ήδη στις ρωσικές φυλακές, από τις οποίες δεν θα έβγαινε ποτέ ζωντανός.

«Ας μην την κάνουμε βαρετή αυτή την ταινία, ας την κάνουμε θρίλερ» ακούγεται να προτείνει χαμογελώντας στον σκηνοθέτη, στην αρχή του ντοκιμαντέρ. «Και μετά, αν σκοτωθώ, κάνε μια βαρετή ταινία στη μνήμη μου».

Μετά τον θάνατο –ή μάλλον την δολοφονία, καθώς ό,τι κι αν συνέβη για δολοφονία πρόκειται– του Ναβάλνι, η ταινία βλέπεται πλέον με άλλο μάτι, αποκτώντας μια μακάβρια και στοιχειωμένη διάσταση, που ούτε το χαμόγελο, το χιούμορ και η εκτυφλωτικά χαρισματική προσωπικότητα του ήρωά της δεν μπορούν να απαλύνουν.

Τουλάχιστον υπήρχε κάποιος σαν τον Ναβάλνι, παρά τα προηγούμενα πολιτικά ατοπήματά του, να ασκεί έστω και μια υπόγεια, μια «σκιώδη»  αντιπολίτευση.

Στο ντοκιμαντέρ γινόταν και μια μικρή αναφορά στις εξαιρετικά «αμφιλεγόμενες» (ρατσιστικές για την ακρίβεια) θέσεις του Ναβάλνι και στις διασυνδέσεις που είχε με ακροδεξιούς και εθνικιστικούς κύκλους, στην αρχή τουλάχιστον της πολιτικής του καριέρας.

Λίγους μήνες μετά τα περσινά Όσκαρ, το Euronews φιλοξενούσε στην ιστοσελίδα του μια συνέντευξη της Τζέιντ ΜακΓκλίν, ερευνήτριας στο King's College του Λονδίνου με ειδίκευση στη ρωσική πολιτική, η οποία υπενθύμιζε τους βαριά προσβλητικούς χαρακτηρισμούς («κατσαρίδες») που είχε χρησιμοποιήσει μια δεκαετία πριν ο Ναβάλνι για τους Μουσουλμάνους του Καυκάσου, αλλά και για τους μετανάστες από τη Γεωργία και την Κεντρική Ασία στη Ρωσία, καθώς και τη συμμετοχή του στη «Ρωσική Παρέλαση», μια ετήσια εθνικιστική (με πολλές νεοναζιστικές αποχρώσεις) εκδήλωση με κεντρικό σλόγκαν «Η Ρωσία για τους Ρώσους».

«Όποιος πιστεύει ότι ο Ναβάλνι αποτελεί έναν ιδανικό φιλελεύθερο δημοκράτη δυτικού τύπου κάνει λάθος», έλεγε η Βρετανίδα ερευνήτρια στο Euronews πέρσι το καλοκαίρι. Ίσως αν γνώριζε ότι σε μερικούς μήνες ο Ναβάλνι θα ήταν νεκρός, να μην ήταν τόσο αυστηρή στις επισημάνσεις της.

Ο Ναβάλνι άλλαξε μέσα στα χρόνια την ατζέντα του, εγκαταλείποντας τις εθνικιστικές και ρατσιστικές κορόνες (κάποια πάντως από τα πιο ντροπιαστικά βίντεο εκείνης της περιόδου επιπλέουν ακόμα στο κανάλι του στο YouTube), ενώ συγχρόνως άλλαζε και το πανίσχυρο αντίπαλο δέος, το καθεστώς του Πούτιν, προς το ακόμα χειρότερο και πιο σκοτεινό, καταπνίγοντας κάθε αντίθετη άποψη.

Τουλάχιστον υπήρχε κάποιος σαν τον Ναβάλνι, παρά τα προηγούμενα πολιτικά ατοπήματά του, να ασκεί έστω και μια υπόγεια, μια «σκιώδη» αντιπολίτευση. Τώρα δεν υπάρχει κανείς και ο Αλεξέι Ναβάλνι θα μείνει στην ιστορία ως μια περισσότερο τραγική παρά ηρωική φιγούρα, χωρίς να μάθουμε ποτέ τι θα γινόταν αν κατάφερνε να ανέλθει ποτέ στην εξουσία της πατρίδας του.

Navalny - Official Trailer

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Navalny: Ένα κοντινό πορτρέτο του πιο επιφανούς Ρώσου αντικαθεστωτικού

Daily / Navalny: Ένα ντοκιμαντέρ για τον πιο επιφανή Ρώσο αντικαθεστωτικό

Το «πολύκροτο» ντοκιμαντέρ για τον Αλεξέι Ναβάλνι που προβάλλεται ήδη στις πλατφόρμες είναι μια συμπαραγωγή CNN και HBO και προσφέρει αποκαλύψεις, απαντήσεις αλλά και επίμονα ερωτηματικά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ