Βίος και πολιτεία του Αλεξέι Ναβάλνι

Βίος και πολιτεία του Αλεξέι Ναβάλνι Facebook Twitter
O Αλεξέι Ναβάλνι θα μείνει στην ιστορία ως μια περισσότερο τραγική παρά ηρωική φιγούρα, χωρίς να μάθουμε ποτέ τι θα γινόταν αν κατάφερνε να ανέλθει ποτέ στην εξουσία της πατρίδας του.
0

ΥΠΗΡΧΑΝ ΣΑΦΩΣ ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ταινίες από το Navalny ανάμεσα στις περσινές υποψηφιότητες για το Όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ, ήταν όμως βέβαιο ότι το βραβείο θα πήγαινε τελικά στην ταινία του Ντάνιελ Ρόχερ για τον πιο επιφανή Ρώσο αντικαθεστωτικό του 21ου αιώνα, ο οποίος κατά την τελετή απονομής σάπιζε ήδη στις ρωσικές φυλακές, από τις οποίες δεν θα έβγαινε ποτέ ζωντανός.

«Ας μην την κάνουμε βαρετή αυτή την ταινία, ας την κάνουμε θρίλερ» ακούγεται να προτείνει χαμογελώντας στον σκηνοθέτη, στην αρχή του ντοκιμαντέρ. «Και μετά, αν σκοτωθώ, κάνε μια βαρετή ταινία στη μνήμη μου».

Μετά τον θάνατο –ή μάλλον την δολοφονία, καθώς ό,τι κι αν συνέβη για δολοφονία πρόκειται– του Ναβάλνι, η ταινία βλέπεται πλέον με άλλο μάτι, αποκτώντας μια μακάβρια και στοιχειωμένη διάσταση, που ούτε το χαμόγελο, το χιούμορ και η εκτυφλωτικά χαρισματική προσωπικότητα του ήρωά της δεν μπορούν να απαλύνουν.

Τουλάχιστον υπήρχε κάποιος σαν τον Ναβάλνι, παρά τα προηγούμενα πολιτικά ατοπήματά του, να ασκεί έστω και μια υπόγεια, μια «σκιώδη»  αντιπολίτευση.

Στο ντοκιμαντέρ γινόταν και μια μικρή αναφορά στις εξαιρετικά «αμφιλεγόμενες» (ρατσιστικές για την ακρίβεια) θέσεις του Ναβάλνι και στις διασυνδέσεις που είχε με ακροδεξιούς και εθνικιστικούς κύκλους, στην αρχή τουλάχιστον της πολιτικής του καριέρας.

Λίγους μήνες μετά τα περσινά Όσκαρ, το Euronews φιλοξενούσε στην ιστοσελίδα του μια συνέντευξη της Τζέιντ ΜακΓκλίν, ερευνήτριας στο King's College του Λονδίνου με ειδίκευση στη ρωσική πολιτική, η οποία υπενθύμιζε τους βαριά προσβλητικούς χαρακτηρισμούς («κατσαρίδες») που είχε χρησιμοποιήσει μια δεκαετία πριν ο Ναβάλνι για τους Μουσουλμάνους του Καυκάσου, αλλά και για τους μετανάστες από τη Γεωργία και την Κεντρική Ασία στη Ρωσία, καθώς και τη συμμετοχή του στη «Ρωσική Παρέλαση», μια ετήσια εθνικιστική (με πολλές νεοναζιστικές αποχρώσεις) εκδήλωση με κεντρικό σλόγκαν «Η Ρωσία για τους Ρώσους».

«Όποιος πιστεύει ότι ο Ναβάλνι αποτελεί έναν ιδανικό φιλελεύθερο δημοκράτη δυτικού τύπου κάνει λάθος», έλεγε η Βρετανίδα ερευνήτρια στο Euronews πέρσι το καλοκαίρι. Ίσως αν γνώριζε ότι σε μερικούς μήνες ο Ναβάλνι θα ήταν νεκρός, να μην ήταν τόσο αυστηρή στις επισημάνσεις της.

Ο Ναβάλνι άλλαξε μέσα στα χρόνια την ατζέντα του, εγκαταλείποντας τις εθνικιστικές και ρατσιστικές κορόνες (κάποια πάντως από τα πιο ντροπιαστικά βίντεο εκείνης της περιόδου επιπλέουν ακόμα στο κανάλι του στο YouTube), ενώ συγχρόνως άλλαζε και το πανίσχυρο αντίπαλο δέος, το καθεστώς του Πούτιν, προς το ακόμα χειρότερο και πιο σκοτεινό, καταπνίγοντας κάθε αντίθετη άποψη.

Τουλάχιστον υπήρχε κάποιος σαν τον Ναβάλνι, παρά τα προηγούμενα πολιτικά ατοπήματά του, να ασκεί έστω και μια υπόγεια, μια «σκιώδη» αντιπολίτευση. Τώρα δεν υπάρχει κανείς και ο Αλεξέι Ναβάλνι θα μείνει στην ιστορία ως μια περισσότερο τραγική παρά ηρωική φιγούρα, χωρίς να μάθουμε ποτέ τι θα γινόταν αν κατάφερνε να ανέλθει ποτέ στην εξουσία της πατρίδας του.

Navalny - Official Trailer

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Navalny: Ένα κοντινό πορτρέτο του πιο επιφανούς Ρώσου αντικαθεστωτικού

Daily / Navalny: Ένα ντοκιμαντέρ για τον πιο επιφανή Ρώσο αντικαθεστωτικό

Το «πολύκροτο» ντοκιμαντέρ για τον Αλεξέι Ναβάλνι που προβάλλεται ήδη στις πλατφόρμες είναι μια συμπαραγωγή CNN και HBO και προσφέρει αποκαλύψεις, απαντήσεις αλλά και επίμονα ερωτηματικά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Daily / Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Το παιδάκι του Μασκ που έκλεψε την παράσταση στο Οβάλ Γραφείο μπορεί να είναι το «μωρό της Ρόζμαρι», μπορεί όμως και να είναι ο Μεσσίας. Όλα είναι πιθανά στη δυστοπική σουρεάλα που ζούμε, και ο δρόμος προβλέπεται μακρύς κι αλλόκοτος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Daily / Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Τρία χρόνια μετά τον πρώτο, ξεκίνησε πριν λίγες εβδομάδες ο πολυαναμενόμενος δεύτερος κύκλος της ατμοσφαιρικής, ρετροφουτουριστικής, αινιγματικής – και πανάκριβης – σειράς που κερδίζει όλο και περισσότερους πιστούς θεατές.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Daily / Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Παρότι στο παρελθόν υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής της πολιτικής του Ισραήλ, στο νέο του βιβλίο, ο επιφανής καθηγητής, συγγραφέας και αρθρογράφος Πίτερ Μπέιναρτ επιχειρεί να αναμετρηθεί ως Εβραίος με τη γενοκτονία στη Γάζα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ένα κοινωνικό γεγονός

Daily / Τέμπη: Ένα κοινωνικό γεγονός

Το τραύμα είναι βαρύ, η πληγή βαθιά, οι ενδείξεις συγκάλυψης χαστούκι στο πρόσωπο, ο κυνισμός των αρχών γροθιά στο στομάχι. Και ίσως αυτός ήταν ο λόγος που τόσοι άνθρωποι που δεν βγαίνουν τακτικά «στον δρόμο» αποφάσισαν να δηλώσουν τη φυσική τους συμμετοχή στις συγκεντρώσεις για τα Τέμπη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε το δρόμο για τα Όσκαρ 

Daily / Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε τον δρόμο για τα Όσκαρ

Υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους είναι αυτή η εκπληκτική ταινία που εκθέτει με αποκαλυπτικό τρόπο τη μεταχείριση της αφρόκρεμας της τζαζ μουσικής ως «βιτρίνας» για την καθαίρεση και τη δολοφονία του ηγέτη της ανεξαρτησίας του Κογκό, Πατρίς Λουμούμπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ