Βίος και πολιτεία του Αλεξέι Ναβάλνι

Βίος και πολιτεία του Αλεξέι Ναβάλνι Facebook Twitter
O Αλεξέι Ναβάλνι θα μείνει στην ιστορία ως μια περισσότερο τραγική παρά ηρωική φιγούρα, χωρίς να μάθουμε ποτέ τι θα γινόταν αν κατάφερνε να ανέλθει ποτέ στην εξουσία της πατρίδας του.
0

ΥΠΗΡΧΑΝ ΣΑΦΩΣ ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ταινίες από το Navalny ανάμεσα στις περσινές υποψηφιότητες για το Όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ, ήταν όμως βέβαιο ότι το βραβείο θα πήγαινε τελικά στην ταινία του Ντάνιελ Ρόχερ για τον πιο επιφανή Ρώσο αντικαθεστωτικό του 21ου αιώνα, ο οποίος κατά την τελετή απονομής σάπιζε ήδη στις ρωσικές φυλακές, από τις οποίες δεν θα έβγαινε ποτέ ζωντανός.

«Ας μην την κάνουμε βαρετή αυτή την ταινία, ας την κάνουμε θρίλερ» ακούγεται να προτείνει χαμογελώντας στον σκηνοθέτη, στην αρχή του ντοκιμαντέρ. «Και μετά, αν σκοτωθώ, κάνε μια βαρετή ταινία στη μνήμη μου».

Μετά τον θάνατο –ή μάλλον την δολοφονία, καθώς ό,τι κι αν συνέβη για δολοφονία πρόκειται– του Ναβάλνι, η ταινία βλέπεται πλέον με άλλο μάτι, αποκτώντας μια μακάβρια και στοιχειωμένη διάσταση, που ούτε το χαμόγελο, το χιούμορ και η εκτυφλωτικά χαρισματική προσωπικότητα του ήρωά της δεν μπορούν να απαλύνουν.

Τουλάχιστον υπήρχε κάποιος σαν τον Ναβάλνι, παρά τα προηγούμενα πολιτικά ατοπήματά του, να ασκεί έστω και μια υπόγεια, μια «σκιώδη»  αντιπολίτευση.

Στο ντοκιμαντέρ γινόταν και μια μικρή αναφορά στις εξαιρετικά «αμφιλεγόμενες» (ρατσιστικές για την ακρίβεια) θέσεις του Ναβάλνι και στις διασυνδέσεις που είχε με ακροδεξιούς και εθνικιστικούς κύκλους, στην αρχή τουλάχιστον της πολιτικής του καριέρας.

Λίγους μήνες μετά τα περσινά Όσκαρ, το Euronews φιλοξενούσε στην ιστοσελίδα του μια συνέντευξη της Τζέιντ ΜακΓκλίν, ερευνήτριας στο King's College του Λονδίνου με ειδίκευση στη ρωσική πολιτική, η οποία υπενθύμιζε τους βαριά προσβλητικούς χαρακτηρισμούς («κατσαρίδες») που είχε χρησιμοποιήσει μια δεκαετία πριν ο Ναβάλνι για τους Μουσουλμάνους του Καυκάσου, αλλά και για τους μετανάστες από τη Γεωργία και την Κεντρική Ασία στη Ρωσία, καθώς και τη συμμετοχή του στη «Ρωσική Παρέλαση», μια ετήσια εθνικιστική (με πολλές νεοναζιστικές αποχρώσεις) εκδήλωση με κεντρικό σλόγκαν «Η Ρωσία για τους Ρώσους».

«Όποιος πιστεύει ότι ο Ναβάλνι αποτελεί έναν ιδανικό φιλελεύθερο δημοκράτη δυτικού τύπου κάνει λάθος», έλεγε η Βρετανίδα ερευνήτρια στο Euronews πέρσι το καλοκαίρι. Ίσως αν γνώριζε ότι σε μερικούς μήνες ο Ναβάλνι θα ήταν νεκρός, να μην ήταν τόσο αυστηρή στις επισημάνσεις της.

Ο Ναβάλνι άλλαξε μέσα στα χρόνια την ατζέντα του, εγκαταλείποντας τις εθνικιστικές και ρατσιστικές κορόνες (κάποια πάντως από τα πιο ντροπιαστικά βίντεο εκείνης της περιόδου επιπλέουν ακόμα στο κανάλι του στο YouTube), ενώ συγχρόνως άλλαζε και το πανίσχυρο αντίπαλο δέος, το καθεστώς του Πούτιν, προς το ακόμα χειρότερο και πιο σκοτεινό, καταπνίγοντας κάθε αντίθετη άποψη.

Τουλάχιστον υπήρχε κάποιος σαν τον Ναβάλνι, παρά τα προηγούμενα πολιτικά ατοπήματά του, να ασκεί έστω και μια υπόγεια, μια «σκιώδη» αντιπολίτευση. Τώρα δεν υπάρχει κανείς και ο Αλεξέι Ναβάλνι θα μείνει στην ιστορία ως μια περισσότερο τραγική παρά ηρωική φιγούρα, χωρίς να μάθουμε ποτέ τι θα γινόταν αν κατάφερνε να ανέλθει ποτέ στην εξουσία της πατρίδας του.

Navalny - Official Trailer

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Navalny: Ένα κοντινό πορτρέτο του πιο επιφανούς Ρώσου αντικαθεστωτικού

Daily / Navalny: Ένα ντοκιμαντέρ για τον πιο επιφανή Ρώσο αντικαθεστωτικό

Το «πολύκροτο» ντοκιμαντέρ για τον Αλεξέι Ναβάλνι που προβάλλεται ήδη στις πλατφόρμες είναι μια συμπαραγωγή CNN και HBO και προσφέρει αποκαλύψεις, απαντήσεις αλλά και επίμονα ερωτηματικά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ