Navalny: Ένα ντοκιμαντέρ για τον πιο επιφανή Ρώσο αντικαθεστωτικό

Navalny: Ένα κοντινό πορτρέτο του πιο επιφανούς Ρώσου αντικαθεστωτικού Facebook Twitter
«Το μήνυμά μου σε περίπτωση που σκοτωθώ είναι πολύ απλό: μην τα παρατάτε».
0

«ΑΣ ΜΗΝ ΤΗΝ ΚΑΝΟΥΜΕ βαρετή αυτή την ταινία, ας την κάνουμε θρίλερ» προτείνει στον σκηνοθέτη Ντάνιελ Ρόχερ ο πιο διάσημος Ρώσος αντικαθεστωτικός στην αρχή αυτού του ντοκιμαντέρ που φέρει απλώς το όνομά του. «Και μετά, αν σκοτωθώ, κάνε μια βαρετή ταινία στη μνήμη μου».

Δύο χρονιά περίπου αφότου γυρίστηκε αυτή η σκηνή, ο Αλεξέι Ναβάλνι παραμένει ζωντανός στα 45 του και παρακολουθεί από τις ρωσικές φυλακές τις εξελίξεις της εισβολής στην Ουκρανία, ελπίζοντας το πλήρωμα του χρόνου και οι περιστάσεις να ευνοήσουν τον απόλυτο στόχο της πολιτικής του καριέρας, που εξακολουθεί να είναι η εκδίωξη των «κλεφτών και των απατεώνων» του καθεστώτος Πούτιν από το Κρεμλίνο.

Οι ιστότοποι του Ναβάλνι δεν είναι πλέον προσβάσιμοι στη Ρωσία, καταφέρνει όμως να  επικοινωνεί με τον έξω κόσμο και με τους εκατοντάδες χιλιάδες υποστηρικτές του μέσω Instagram και, συγκεκριμένα, μέσω μηνυμάτων που δίνει σε δικηγόρους και επισκέπτες του.

Όπως άλλωστε γίνεται φανερό από αυτό το ντοκιμαντέρ (συμπαραγωγής CNN και HBO Max) που γυρίστηκε υπό «μυστικές» συνθήκες, ο επιτυχημένος δικηγόρος και φιλόδοξος πολιτευτής-σταυροφόρος είναι εξπέρ στην εκμετάλλευση των social media και της σύγχρονης τεχνολογίας εν γένει (όπως λέει ο ίδιος κάποια στιγμή στην ταινία, «μπορείς να βρεις τα πάντα στη μαύρη αγορά του ρωσικού dark web»), δεξιότητα που αποδείχθηκε πολύ χρήσιμη όταν, μαζί με τον στενό συνεργάτη του, τον Βούλγαρο δημοσιογράφο Κρίστο Γκρόζεφ, κατορθώνουν να αποκαλύψουν τους δράστες της απόπειρας δολοφονίας εις βάρος του με το δηλητήριο Novichok, που έχει γίνει το κατατεθέν των ρωσικών μυστικών υπηρεσιών. 

«Δεν συνειδητοποιούμε τη δύναμη που πραγματικά έχουμε. Το μόνο πράγμα που χρειάζεται για να θριαμβεύσει το κακό είναι να μην κάνουν τίποτα οι καλοί άνθρωποι».

Αυτή ακριβώς η σκηνή, όπου ο Ναβάλνι, υποδυόμενος αξιωματούχο του καθεστώτος, συνομιλεί στο τηλέφωνο με έναν από τους επιστήμονες που συνεργάστηκαν με τις μυστικές υπηρεσίες για την απόπειρα εναντίον του κι εκείνος τα «ξερνάει» όλα ή σχεδόν όλα, είναι το πιο κοντινό σημείο που βρίσκεται η ταινία σε ένα σύγχρονο κατασκοπικό θρίλερ.

Κατά τα λοιπά, πρόκειται για ένα οικείο πορτρέτο της «αγωνιστικής» καθημερινότητας (πριν από την φυλακή) ενός επιφανούς αντικαθεστωτικού που χρησιμοποιεί το χιούμορ ως μηχανισμό ασφαλείας και τρέφει υψηλά ιδανικά και οράματα για τη χώρα του, παρότι γίνεται και μια αναφορά στις διασυνδέσεις που είχε με ακροδεξιούς και εθνικιστικούς κύκλους στην αρχή της πολιτικής του καριέρας. Δεν πρόκειται ακριβώς για αγιογραφία, αλλά ούτε και βγαίνει μετά το τέλος της ταινίας σοφότερος ο θεατής σχετικά με την πολιτική / ιδεολογική του ατζέντα.

Navalny: Ένα κοντινό πορτρέτο του πιο επιφανούς Ρώσου αντικαθεστωτικού Facebook Twitter
H σκηνή, όπου ο Ναβάλνι, υποδυόμενος αξιωματούχο του καθεστώτος, συνομιλεί στο τηλέφωνο με έναν από τους επιστήμονες που συνεργάστηκαν με τις μυστικές υπηρεσίες για την απόπειρα εναντίον του κι εκείνος τα «ξερνάει» όλα ή σχεδόν όλα, είναι το πιο κοντινό σημείο που βρίσκεται η ταινία σε ένα σύγχρονο κατασκοπικό θρίλερ.

«Όσο γινόμουν πιο διάσημος τόσο ήμουν πιο σίγουρος για την ασφάλειά μου, διότι θα ήταν προφανώς προβληματική για εκείνους η εξόντωσή μου» λέει κάποια στιγμή. «Μεγάλο λάθος».

Ο Αλεξέι Ναβάλνι δηλητηριάστηκε τον Αύγουστο του 2020 στη διάρκεια ενός ταξιδιού του στη Σιβηρία και στην ταινία υπάρχει υλικό από εκείνο το παραλίγο μοιραίο ταξίδι, με πιο «διασκεδαστικό» ένα στιγμιότυπο όπου στέκεται για να απευθυνθεί στην κάμερα ενώ στο βάθος πίσω του διακρίνεται ένας άντρας που, παρότι έχει αντιληφθεί το συνεργείο, κατουρά ανέμελος σ’ έναν τοίχο.

Ο Ναβάλνι διασκεδάζει κι ο ίδιος με την σκηνή αυτή, φαίνεται να προβληματίζεται όμως από την παντελή απουσία φανερών ή «μυστικών» εκπροσώπων του καθεστώτος στην περιοχή. «Σοβαρά τώρα; Είμαι εδώ – πού είναι η αστυνομία μου;» λέει στην κάμερα.

Λίγες μέρες αργότερα, σφαδάζοντας στην πτήση της επιστροφής στη Μόσχα υπό την επήρεια του δηλητήριου, συνειδητοποιεί μάλλον γιατί δεν είχε κριθεί απαραίτητη η στενή παρακολούθησή του στη Σιβηρία. Τουλάχιστον βρίσκει αργότερα το κουράγιο να διασκεδάσει με την πληροφορία ότι το δηλητήριο είχε τοποθετηθεί στο εσώρουχό του. 

Κατόπιν γερμανικής παρέμβασης, αφότου διέφυγε τον κίνδυνο, μεταφέρθηκε σε νοσοκομείο του Βερολίνου, όπου οι εξετάσεις επιβεβαίωσαν την ταυτότητα της θανατηφόρου ουσίας που είχε διεισδύσει στον οργανισμό του. Για μισό χρόνο περίπου έμεινε μαζί με την οικογένειά του (την σύζυγο, τον γιο και την κόρη του, η οποία φοιτά στο επίλεκτο Στάνφορντ των Ηνωμένων Πολιτειών) στον ειδυλλιακό και απομονωμένο γερμανικό Μέλανα Δρυμό, όπου επίσης τον ακολούθησε η κάμερα του Καναδού σκηνοθέτη. Μέχρι τον Γενάρη του 2021, που επιβιβάστηκε στο αεροπλάνο που θα τον πήγαινε στη Μόσχα και στη βέβαιη σύλληψή του. Έκτοτε, βρίσκεται στη φυλακή εκτίοντας ποινή που μπορεί να διαρκέσει ως και είκοσι χρόνια.   

Navalny: Ένα κοντινό πορτρέτο του πιο επιφανούς Ρώσου αντικαθεστωτικού Facebook Twitter
Tον Γενάρη του 2021 επιβιβάστηκε στο αεροπλάνο που θα τον πήγαινε στη Μόσχα και στη βέβαιη σύλληψή του.

Η προτελευταία εικόνα του στην ταινία είναι πριν από μερικούς μήνες, όταν εμφανίστηκε αποστεωμένος και με ξυρισμένο κεφάλι στη φυλακή μετά από την απεργία πείνας που είχε κάνει. Για το φινάλε όμως, ο χρόνος γυρίζει πίσω, όταν ήταν ακόμα στη Γερμανία, και ο σκηνοθέτης της ταινίας του ζητά ένα μήνυμα σε περίπτωση που συμβεί το χειρότερο κατά την επιστροφή του στην Μόσχα.

«Το μήνυμά μου σε περίπτωση που σκοτωθώ είναι πολύ απλό: μην τα παρατάτε» λέει στα αγγλικά και κατόπιν συνεχίζει στα ρωσικά: «Δεν συνειδητοποιούμε τη δύναμη που πραγματικά έχουμε. Το μόνο πράγμα που χρειάζεται για να θριαμβεύσει το κακό είναι να μην κάνουν τίποτα οι καλοί άνθρωποι».



 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

F@CK THIS JOB

Οθόνες / F@ck this job: Το συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ της Βέρα Κρισέφτσκαγια για τα ρωσικά media

Πώς ένας ρωσικός σταθμός μπήκε στο μάτι του Πούτιν και στα σπίτια εκατομμυρίων Μοσχοβιτών, ασκώντας αυτοσχέδια δημοσιογραφία αντίστασης στο βασίλειο της λογοκρισίας. Ένα διαφωτιστικό έργο έρχεται στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όλα είναι λαϊκισμός

Daily / Όλα είναι λαϊκισμός

Δεν επιτρέπεται να συμβαίνουν αντικυβερνητικά γεγονότα. Δεν είναι σωστό. Είναι αχαριστία, είναι cringe, είναι λαϊκισμός. Η αμφισβήτηση είναι λαϊκισμός. Η διαμαρτυρία είναι λαϊκισμός. Η επίκληση του θυμικού είναι λαϊκισμός. Τα μνημόσυνα είναι λαϊκισμός.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Daily / Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Η εκδοχή του ντοκιμαντέρ για τον Brian Eno που είδαμε στις Νύχτες Πρεμιέρας ήταν μοναδική και αποκλειστική για τη συγκεκριμένη προβολή, αυτό που μένει όμως σε κάθε περίπτωση είναι η μαγνητικά χαρισματική και πάντα προσηνής προσωπικότητά του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ