Το «δίσεκτο» 2024 και η ματαιότητα των προβλέψεων

Το «δίσεκτο» 2024 και η ματαιότητα των προβλέψεων Facebook Twitter
Οι δυσοίωνες προγνώσεις λειτουργούν και ως δικλείδα ασφαλείας.
0

ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑ ΜΙΑ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ, ένας αριθμός, μια σύμβαση. Σπανίως αρχίζει οτιδήποτε πραγματικά σημαντικό ακριβώς στην αρχή του χρόνου – την πιο ακίνητη, σιωπηρή και εσωστρεφή περίοδο του ημερολογιακού έτους –  σπανίως κλείνει οριστικά κάποιος κύκλος ακριβώς στο τέλος του. Κι όμως, μάθαμε να μετράμε την ζωή μας με τις χρονιές, με απολογισμούς, με απώλειες, με όνειρα, με ελπίδες. Και με προβλέψεις, ακόμα κι αν ξέρουμε ότι συνήθως αυτές αποδεικνύονται εντελώς άστοχες ή απλά ευσεβείς πόθοι. Ακόμα κι αν έχουμε διαπιστώσει ότι οι χειρότεροι προγνώστες είναι συχνά οι «ειδικοί».

Είναι το έθιμο των ημερών. Μετά τον καταιγισμό από πάσης φύσεως λίστες, μνημόσυνα και απολογισμούς της χρονιάς που πέρασε στα διεθνή media, από προχθές έχει ξεκινήσει το γαϊτανάκι των προβλέψεων για το νέο έτος. Κάποιες από αυτές είναι εντελώς προβλέψιμες – όπως λόγου χάρη, ότι η τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ, κοινώς) θα απογειωθεί σε δυσθεώρητα επίπεδα ή ότι το κλίμα θα είναι ακόμα πιο ζεστό.

Η χρονιά που μπήκε θα έχει μια μέρα παραπάνω («σφάλμα της τάξεως της μιας πλήρους ημέρας» είναι ο επίσημος τεχνικός αλλά και περιέργως ποιητικός όρος), θα είναι δίσεκτη όπως λέμε και συνεπώς φορτωμένη με τις προλήψεις που συνοδεύουν αυτές τις χρονιές που έρχονται κάθε τέσσερα χρόνια.

Άλλες πάλι κινούνται αναπόφευκτα στο πεδίο της ασφαλούς σπέκουλας. Όπως ότι ο Μπάιντεν θα κερδίσει τους περισσότερους ψήφους αλλά ο Τραμπ θα κερδίσει, οριακά έστω, τις προσεχείς προεδρικές εκλογές στις Ηνωμένες Πολιτείες (The Guardian), ότι το Όσκαρ καλύτερης ταινίας θα πάει στο «Οπενχάιμερ» (New York Times), ότι τo Χ (πρώην Twitter) του Ίλον Μασκ θα χρεοκοπήσει (Financial Times) ή ότι τα μάρμαρα του Παρθενώνα θα πάρουν σιγά-σιγά τον δρόμο της επιστροφής (επίσης Financial Times).  

«Δεν προσπαθούσα να προβλέψω το μέλλον, προσπαθούσα να το εμποδίσω», είχε δηλώσει κάποτε ο διάσημος συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας Ρέι Μπράντμπερι. Το κακό προαίσθημα σπανίως επιβεβαιώνεται, αυτό που φοβάσαι πιο πολύ σπανίως συμβαίνει όταν το περιμένεις. Οι δυσοίωνες προγνώσεις λειτουργούν και ως δικλείδα ασφαλείας. Το κακό ποτέ δεν έρχεται όταν το περιμένεις. «Άκουσα μια σκοτεινή πρόγνωση να αναδύεται μέσα στο ίδιο μου το σώμα» γράφει στο ποίημα της με τίτλο “Saint Joan” η σπουδαία Αμερικανίδα ποιήτρια Λουίζ Γκλικ που συγκαταλέχθηκε ανάμεσα στις σημαντικές απώλειες της περσινής χρονιάς.

Η χρονιά που μπήκε θα έχει μια μέρα παραπάνω («σφάλμα της τάξεως της μιας πλήρους ημέρας» είναι ο επίσημος τεχνικός αλλά και περιέργως ποιητικός όρος), θα είναι δίσεκτη όπως λέμε και συνεπώς φορτωμένη με τις προλήψεις που συνοδεύουν αυτές τις χρονιές που έρχονται κάθε τέσσερα χρόνια. Μια επικεφαλίδα όμως που βλέπω να περιφέρεται τις τελευταίες μέρες στα ελληνικά media ήταν αρκετή για να διαλύσει τις δυσοίωνες προβλέψεις: «Σε πελάγη ευτυχίας οι Έλληνες για τις αργίες του 2024: Γεμάτη τριήμερα η χρονιά, αναλυτικά οι ημερομηνίες».  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Daily / Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Αν υπήρξε ένα ναδίρ στην μαζική χρήση του Chat GTP για τη δημιουργία εικόνων που μιμούνται την αισθητική του γιαπωνέζικου Studio Ghibli, αυτό ήταν μάλλον η «παιγνιώδης» οικειοποίηση του εργαλείου από τις ένοπλες δυνάμεις του Ισραήλ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Daily / Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Έξι δεκαετίες μετά από την κλασική ταινία του Βισκόντι, το ιταλικό έπος του Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα αναβιώνει στο Netflix, σε μια άρτια και πολυτελή σειρά έξι επεισοδίων, λουσμένη στο σικελικό φως 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ