Το «δίσεκτο» 2024 και η ματαιότητα των προβλέψεων

Το «δίσεκτο» 2024 και η ματαιότητα των προβλέψεων Facebook Twitter
Οι δυσοίωνες προγνώσεις λειτουργούν και ως δικλείδα ασφαλείας.
0

ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑ ΜΙΑ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ, ένας αριθμός, μια σύμβαση. Σπανίως αρχίζει οτιδήποτε πραγματικά σημαντικό ακριβώς στην αρχή του χρόνου – την πιο ακίνητη, σιωπηρή και εσωστρεφή περίοδο του ημερολογιακού έτους –  σπανίως κλείνει οριστικά κάποιος κύκλος ακριβώς στο τέλος του. Κι όμως, μάθαμε να μετράμε την ζωή μας με τις χρονιές, με απολογισμούς, με απώλειες, με όνειρα, με ελπίδες. Και με προβλέψεις, ακόμα κι αν ξέρουμε ότι συνήθως αυτές αποδεικνύονται εντελώς άστοχες ή απλά ευσεβείς πόθοι. Ακόμα κι αν έχουμε διαπιστώσει ότι οι χειρότεροι προγνώστες είναι συχνά οι «ειδικοί».

Είναι το έθιμο των ημερών. Μετά τον καταιγισμό από πάσης φύσεως λίστες, μνημόσυνα και απολογισμούς της χρονιάς που πέρασε στα διεθνή media, από προχθές έχει ξεκινήσει το γαϊτανάκι των προβλέψεων για το νέο έτος. Κάποιες από αυτές είναι εντελώς προβλέψιμες – όπως λόγου χάρη, ότι η τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ, κοινώς) θα απογειωθεί σε δυσθεώρητα επίπεδα ή ότι το κλίμα θα είναι ακόμα πιο ζεστό.

Η χρονιά που μπήκε θα έχει μια μέρα παραπάνω («σφάλμα της τάξεως της μιας πλήρους ημέρας» είναι ο επίσημος τεχνικός αλλά και περιέργως ποιητικός όρος), θα είναι δίσεκτη όπως λέμε και συνεπώς φορτωμένη με τις προλήψεις που συνοδεύουν αυτές τις χρονιές που έρχονται κάθε τέσσερα χρόνια.

Άλλες πάλι κινούνται αναπόφευκτα στο πεδίο της ασφαλούς σπέκουλας. Όπως ότι ο Μπάιντεν θα κερδίσει τους περισσότερους ψήφους αλλά ο Τραμπ θα κερδίσει, οριακά έστω, τις προσεχείς προεδρικές εκλογές στις Ηνωμένες Πολιτείες (The Guardian), ότι το Όσκαρ καλύτερης ταινίας θα πάει στο «Οπενχάιμερ» (New York Times), ότι τo Χ (πρώην Twitter) του Ίλον Μασκ θα χρεοκοπήσει (Financial Times) ή ότι τα μάρμαρα του Παρθενώνα θα πάρουν σιγά-σιγά τον δρόμο της επιστροφής (επίσης Financial Times).  

«Δεν προσπαθούσα να προβλέψω το μέλλον, προσπαθούσα να το εμποδίσω», είχε δηλώσει κάποτε ο διάσημος συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας Ρέι Μπράντμπερι. Το κακό προαίσθημα σπανίως επιβεβαιώνεται, αυτό που φοβάσαι πιο πολύ σπανίως συμβαίνει όταν το περιμένεις. Οι δυσοίωνες προγνώσεις λειτουργούν και ως δικλείδα ασφαλείας. Το κακό ποτέ δεν έρχεται όταν το περιμένεις. «Άκουσα μια σκοτεινή πρόγνωση να αναδύεται μέσα στο ίδιο μου το σώμα» γράφει στο ποίημα της με τίτλο “Saint Joan” η σπουδαία Αμερικανίδα ποιήτρια Λουίζ Γκλικ που συγκαταλέχθηκε ανάμεσα στις σημαντικές απώλειες της περσινής χρονιάς.

Η χρονιά που μπήκε θα έχει μια μέρα παραπάνω («σφάλμα της τάξεως της μιας πλήρους ημέρας» είναι ο επίσημος τεχνικός αλλά και περιέργως ποιητικός όρος), θα είναι δίσεκτη όπως λέμε και συνεπώς φορτωμένη με τις προλήψεις που συνοδεύουν αυτές τις χρονιές που έρχονται κάθε τέσσερα χρόνια. Μια επικεφαλίδα όμως που βλέπω να περιφέρεται τις τελευταίες μέρες στα ελληνικά media ήταν αρκετή για να διαλύσει τις δυσοίωνες προβλέψεις: «Σε πελάγη ευτυχίας οι Έλληνες για τις αργίες του 2024: Γεμάτη τριήμερα η χρονιά, αναλυτικά οι ημερομηνίες».  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Daily / Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Οι συντριπτικές αποκαλύψεις για σωρεία σεξουαλικών επιθέσεων εκ μέρους του διάσημου συγγραφέα Νιλ Γκέιμαν, ο οποίος συχνά εμφανιζόταν ως «φεμινιστής», αποδεικνύουν ότι οι χαρισματικοί άνθρωποι, αλλά και τα «power couples», πρέπει να προσεγγίζονται με ιδιαίτερη προσοχή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Daily / Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Η πιο σημαντική, η πιο καίρια φωτογραφία που συνδέθηκε με τον Ολιβιέρο Τοσκάνι και τις αμφιλεγόμενες διαφημιστικές πρακτικές του –η θρησκευτική σχεδόν εικόνα του λιπόσαρκου ασθενή του AIDS στο νεκροκρέβατό του– δεν ήταν δική του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ