Το «δίσεκτο» 2024 και η ματαιότητα των προβλέψεων

Το «δίσεκτο» 2024 και η ματαιότητα των προβλέψεων Facebook Twitter
Οι δυσοίωνες προγνώσεις λειτουργούν και ως δικλείδα ασφαλείας.
0

ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑ ΜΙΑ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ, ένας αριθμός, μια σύμβαση. Σπανίως αρχίζει οτιδήποτε πραγματικά σημαντικό ακριβώς στην αρχή του χρόνου – την πιο ακίνητη, σιωπηρή και εσωστρεφή περίοδο του ημερολογιακού έτους –  σπανίως κλείνει οριστικά κάποιος κύκλος ακριβώς στο τέλος του. Κι όμως, μάθαμε να μετράμε την ζωή μας με τις χρονιές, με απολογισμούς, με απώλειες, με όνειρα, με ελπίδες. Και με προβλέψεις, ακόμα κι αν ξέρουμε ότι συνήθως αυτές αποδεικνύονται εντελώς άστοχες ή απλά ευσεβείς πόθοι. Ακόμα κι αν έχουμε διαπιστώσει ότι οι χειρότεροι προγνώστες είναι συχνά οι «ειδικοί».

Είναι το έθιμο των ημερών. Μετά τον καταιγισμό από πάσης φύσεως λίστες, μνημόσυνα και απολογισμούς της χρονιάς που πέρασε στα διεθνή media, από προχθές έχει ξεκινήσει το γαϊτανάκι των προβλέψεων για το νέο έτος. Κάποιες από αυτές είναι εντελώς προβλέψιμες – όπως λόγου χάρη, ότι η τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ, κοινώς) θα απογειωθεί σε δυσθεώρητα επίπεδα ή ότι το κλίμα θα είναι ακόμα πιο ζεστό.

Η χρονιά που μπήκε θα έχει μια μέρα παραπάνω («σφάλμα της τάξεως της μιας πλήρους ημέρας» είναι ο επίσημος τεχνικός αλλά και περιέργως ποιητικός όρος), θα είναι δίσεκτη όπως λέμε και συνεπώς φορτωμένη με τις προλήψεις που συνοδεύουν αυτές τις χρονιές που έρχονται κάθε τέσσερα χρόνια.

Άλλες πάλι κινούνται αναπόφευκτα στο πεδίο της ασφαλούς σπέκουλας. Όπως ότι ο Μπάιντεν θα κερδίσει τους περισσότερους ψήφους αλλά ο Τραμπ θα κερδίσει, οριακά έστω, τις προσεχείς προεδρικές εκλογές στις Ηνωμένες Πολιτείες (The Guardian), ότι το Όσκαρ καλύτερης ταινίας θα πάει στο «Οπενχάιμερ» (New York Times), ότι τo Χ (πρώην Twitter) του Ίλον Μασκ θα χρεοκοπήσει (Financial Times) ή ότι τα μάρμαρα του Παρθενώνα θα πάρουν σιγά-σιγά τον δρόμο της επιστροφής (επίσης Financial Times).  

«Δεν προσπαθούσα να προβλέψω το μέλλον, προσπαθούσα να το εμποδίσω», είχε δηλώσει κάποτε ο διάσημος συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας Ρέι Μπράντμπερι. Το κακό προαίσθημα σπανίως επιβεβαιώνεται, αυτό που φοβάσαι πιο πολύ σπανίως συμβαίνει όταν το περιμένεις. Οι δυσοίωνες προγνώσεις λειτουργούν και ως δικλείδα ασφαλείας. Το κακό ποτέ δεν έρχεται όταν το περιμένεις. «Άκουσα μια σκοτεινή πρόγνωση να αναδύεται μέσα στο ίδιο μου το σώμα» γράφει στο ποίημα της με τίτλο “Saint Joan” η σπουδαία Αμερικανίδα ποιήτρια Λουίζ Γκλικ που συγκαταλέχθηκε ανάμεσα στις σημαντικές απώλειες της περσινής χρονιάς.

Η χρονιά που μπήκε θα έχει μια μέρα παραπάνω («σφάλμα της τάξεως της μιας πλήρους ημέρας» είναι ο επίσημος τεχνικός αλλά και περιέργως ποιητικός όρος), θα είναι δίσεκτη όπως λέμε και συνεπώς φορτωμένη με τις προλήψεις που συνοδεύουν αυτές τις χρονιές που έρχονται κάθε τέσσερα χρόνια. Μια επικεφαλίδα όμως που βλέπω να περιφέρεται τις τελευταίες μέρες στα ελληνικά media ήταν αρκετή για να διαλύσει τις δυσοίωνες προβλέψεις: «Σε πελάγη ευτυχίας οι Έλληνες για τις αργίες του 2024: Γεμάτη τριήμερα η χρονιά, αναλυτικά οι ημερομηνίες».  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Daily / Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Το παιδάκι του Μασκ που έκλεψε την παράσταση στο Οβάλ Γραφείο μπορεί να είναι το «μωρό της Ρόζμαρι», μπορεί όμως και να είναι ο Μεσσίας. Όλα είναι πιθανά στη δυστοπική σουρεάλα που ζούμε, και ο δρόμος προβλέπεται μακρύς κι αλλόκοτος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Daily / Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Τρία χρόνια μετά τον πρώτο, ξεκίνησε πριν λίγες εβδομάδες ο πολυαναμενόμενος δεύτερος κύκλος της ατμοσφαιρικής, ρετροφουτουριστικής, αινιγματικής – και πανάκριβης – σειράς που κερδίζει όλο και περισσότερους πιστούς θεατές.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Daily / Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Παρότι στο παρελθόν υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής της πολιτικής του Ισραήλ, στο νέο του βιβλίο, ο επιφανής καθηγητής, συγγραφέας και αρθρογράφος Πίτερ Μπέιναρτ επιχειρεί να αναμετρηθεί ως Εβραίος με τη γενοκτονία στη Γάζα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ένα κοινωνικό γεγονός

Daily / Τέμπη: Ένα κοινωνικό γεγονός

Το τραύμα είναι βαρύ, η πληγή βαθιά, οι ενδείξεις συγκάλυψης χαστούκι στο πρόσωπο, ο κυνισμός των αρχών γροθιά στο στομάχι. Και ίσως αυτός ήταν ο λόγος που τόσοι άνθρωποι που δεν βγαίνουν τακτικά «στον δρόμο» αποφάσισαν να δηλώσουν τη φυσική τους συμμετοχή στις συγκεντρώσεις για τα Τέμπη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε το δρόμο για τα Όσκαρ 

Daily / Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε τον δρόμο για τα Όσκαρ

Υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους είναι αυτή η εκπληκτική ταινία που εκθέτει με αποκαλυπτικό τρόπο τη μεταχείριση της αφρόκρεμας της τζαζ μουσικής ως «βιτρίνας» για την καθαίρεση και τη δολοφονία του ηγέτη της ανεξαρτησίας του Κογκό, Πατρίς Λουμούμπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ