Ένα χειμωνιάτικο απόγευμα στη Ριτσώνα

Ένα χειμωνιάτικο απόγευμα στη Ριτσώνα Facebook Twitter
Ο χώρος υποδοχής θυμίζει ρεσεψιόν μπουτίκ ξενοδοχείου, ενώ επίσης υπάρχει εκθετήριο τεφροδόχων και κοσμημάτων ενθύμησης. Φωτ.: EUROKINISSI/ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ
0

ΒΡΕΘΗΚΑ ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ στο Αποτεφρωτήριο της Ριτσώνας, που πλέον έχει ξεπεράσει τα τρία χρόνια λειτουργίας ως ένας νέος ισχυρός πόλος στην τελετουργία και την οικονομία –ή τη βαριά βιομηχανία– του πένθους, που μέχρι πρωτίστως αποτελούσε αποκλειστικό προνόμιο της Εκκλησίας. Ήμουν εκεί για να αποχαιρετήσω πολύ προσφιλές συγγενικό πρόσωπο που μας άφησε νέος.

Το κλίμα ήταν βαρύ συνεπώς, όμως και χωρίς καθαρό βλέμμα ήταν αδύνατον να μην προσέξεις την υποβλητική αρχιτεκτονική του χώρου, έστω ως έναν αντιπερισπασμό στο πένθος. Λευκή, απέριττη, κλινική. Ανάμεσα στην ουτοπία και τη δυστοπία. Ένα σύνολο από «ντιζαϊνάτους» χώρους που αλληλοσυμπληρώνονται: ένα λιτό αίθριο, το αναψυκτήριο, η αίθουσα τελετών με τον πιανίστα και τον πρισματικό φεγγίτη στην οροφή απ' όπου μπαίνει σαν αντανάκλαση το φως, που για την περίσταση την οποία εξυπηρετεί το συγκρότημα μοιάζει πάντα επουράνιο.

«Μη λες πενθώ, παραείναι ψυχαναλυτικό. Δεν πενθώ. Υποφέρω». 

Σε διάφορα σημεία του χώρου υπενθυμίζονται σε επίμονο βαθμό οι πολυετείς και μάταιες, μέχρι πολύ πρόσφατα, προσπάθειες των διάφορων φορέων (με αποκορύφωμα την «Ελληνική Κοινωνία Αποτέφρωσης» που είδε τελικά να ευοδώνεται κι εδώ το αυτονόητο οπουδήποτε αλλού) που κατά καιρούς ζητούσαν από την πολιτεία να θεσμοθετήσει τη λειτουργία ενός αποτεφρωτηρίου, παρά τις έντονες και κακόφωνες αντιρρήσεις της Εκκλησίας.

Στο αίθριο δεσπόζουν δύο μεγάλες πλακέτες οι οποίες αφηγούνται τις περιπτώσεις δύο επιφανών «πρωτοπόρων» της αποτέφρωσης: του μαέστρου Δημήτρη Μητρόπουλου, που μετά τη μεταφορά της τέφρας του η Εκκλησία της Ελλάδος αρνήθηκε να του προσφέρει νεκρώσιμη τελετή, και της Μαρίας Κάλλας, οι στάχτες της οποίας ως γνωστόν μεταφέρθηκαν από το Παρίσι για να ριχτούν στο Αιγαίο. Ο σκιώδης τρόπος, σύμφωνα με τους Γάλλους τουλάχιστον, με τον οποίον αποσπάστηκε η τεφροδόχος από τους ημέτερους αξιωματούχους, δεν αναφέρεται στην πλακέτα.

Κατά την είσοδο στο κτίριο που στέκεται αλλόκοτο μέσα στο βουκολικό φυσικό περιβάλλον, ο χώρος υποδοχής θυμίζει ρεσεψιόν μπουτίκ ξενοδοχείου, ενώ επίσης υπάρχει εκθετήριο τεφροδόχων και κοσμημάτων ενθύμησης, αλλά και ένας ζεν «κήπος ενθύμησης» έξω από το αίθριο. Πολιτισμός, εν ολίγοις.

Η τελετή στην αίθουσα αποχαιρετισμού υπήρξε βαθιά συγκινητική και απολύτως αρμόζουσα, δεν είμαι απολύτως σίγουρος όμως αν θα επέλεγα την αποτέφρωση ως έξοδο – όχι για τον εαυτό μου (δεν με νοιάζει καθόλου, σήμερα τουλάχιστον) αλλά για τα οικεία πρόσωπα που θα παρευρίσκονταν εκτελώντας το θλιβερό τους καθήκον. Θα το άφηνα πάνω τους μάλλον.

Το βέβαιο είναι ότι τα συνωστισμένα αστικά νεκροταφεία δεν αποτελούν ελκυστική προοπτική για κανέναν. Ούτε γνωρίζω πραγματικά τις οικολογικές ή βιολογικές παραμέτρους σε σχέση με το δίλημμα καύση ή ταφή. Το βάρος και η βεβαιότητα του Οριστικού σκεπάζει εξίσου νομίζω και τις δύο επιλογές. Το πένθος για τους οικείους είναι το ίδιο.

Θυμήθηκα τώρα κάτι που έγραφε ο Ρολάν Μπαρτ στο «Ημερολόγιο Πένθους», κατακλυσμένος από αυτήν τη «ναυτία του ανεπανόρθωτου», όπως την περιέγραφε: «Μη λες πενθώ, παραείναι ψυχαναλυτικό. Δεν πενθώ. Υποφέρω». 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ