Ένα χειμωνιάτικο απόγευμα στη Ριτσώνα

Ένα χειμωνιάτικο απόγευμα στη Ριτσώνα Facebook Twitter
Ο χώρος υποδοχής θυμίζει ρεσεψιόν μπουτίκ ξενοδοχείου, ενώ επίσης υπάρχει εκθετήριο τεφροδόχων και κοσμημάτων ενθύμησης. Φωτ.: EUROKINISSI/ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ
0

ΒΡΕΘΗΚΑ ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ στο Αποτεφρωτήριο της Ριτσώνας, που πλέον έχει ξεπεράσει τα τρία χρόνια λειτουργίας ως ένας νέος ισχυρός πόλος στην τελετουργία και την οικονομία –ή τη βαριά βιομηχανία– του πένθους, που μέχρι πρωτίστως αποτελούσε αποκλειστικό προνόμιο της Εκκλησίας. Ήμουν εκεί για να αποχαιρετήσω πολύ προσφιλές συγγενικό πρόσωπο που μας άφησε νέος.

Το κλίμα ήταν βαρύ συνεπώς, όμως και χωρίς καθαρό βλέμμα ήταν αδύνατον να μην προσέξεις την υποβλητική αρχιτεκτονική του χώρου, έστω ως έναν αντιπερισπασμό στο πένθος. Λευκή, απέριττη, κλινική. Ανάμεσα στην ουτοπία και τη δυστοπία. Ένα σύνολο από «ντιζαϊνάτους» χώρους που αλληλοσυμπληρώνονται: ένα λιτό αίθριο, το αναψυκτήριο, η αίθουσα τελετών με τον πιανίστα και τον πρισματικό φεγγίτη στην οροφή απ' όπου μπαίνει σαν αντανάκλαση το φως, που για την περίσταση την οποία εξυπηρετεί το συγκρότημα μοιάζει πάντα επουράνιο.

«Μη λες πενθώ, παραείναι ψυχαναλυτικό. Δεν πενθώ. Υποφέρω». 

Σε διάφορα σημεία του χώρου υπενθυμίζονται σε επίμονο βαθμό οι πολυετείς και μάταιες, μέχρι πολύ πρόσφατα, προσπάθειες των διάφορων φορέων (με αποκορύφωμα την «Ελληνική Κοινωνία Αποτέφρωσης» που είδε τελικά να ευοδώνεται κι εδώ το αυτονόητο οπουδήποτε αλλού) που κατά καιρούς ζητούσαν από την πολιτεία να θεσμοθετήσει τη λειτουργία ενός αποτεφρωτηρίου, παρά τις έντονες και κακόφωνες αντιρρήσεις της Εκκλησίας.

Στο αίθριο δεσπόζουν δύο μεγάλες πλακέτες οι οποίες αφηγούνται τις περιπτώσεις δύο επιφανών «πρωτοπόρων» της αποτέφρωσης: του μαέστρου Δημήτρη Μητρόπουλου, που μετά τη μεταφορά της τέφρας του η Εκκλησία της Ελλάδος αρνήθηκε να του προσφέρει νεκρώσιμη τελετή, και της Μαρίας Κάλλας, οι στάχτες της οποίας ως γνωστόν μεταφέρθηκαν από το Παρίσι για να ριχτούν στο Αιγαίο. Ο σκιώδης τρόπος, σύμφωνα με τους Γάλλους τουλάχιστον, με τον οποίον αποσπάστηκε η τεφροδόχος από τους ημέτερους αξιωματούχους, δεν αναφέρεται στην πλακέτα.

Κατά την είσοδο στο κτίριο που στέκεται αλλόκοτο μέσα στο βουκολικό φυσικό περιβάλλον, ο χώρος υποδοχής θυμίζει ρεσεψιόν μπουτίκ ξενοδοχείου, ενώ επίσης υπάρχει εκθετήριο τεφροδόχων και κοσμημάτων ενθύμησης, αλλά και ένας ζεν «κήπος ενθύμησης» έξω από το αίθριο. Πολιτισμός, εν ολίγοις.

Η τελετή στην αίθουσα αποχαιρετισμού υπήρξε βαθιά συγκινητική και απολύτως αρμόζουσα, δεν είμαι απολύτως σίγουρος όμως αν θα επέλεγα την αποτέφρωση ως έξοδο – όχι για τον εαυτό μου (δεν με νοιάζει καθόλου, σήμερα τουλάχιστον) αλλά για τα οικεία πρόσωπα που θα παρευρίσκονταν εκτελώντας το θλιβερό τους καθήκον. Θα το άφηνα πάνω τους μάλλον.

Το βέβαιο είναι ότι τα συνωστισμένα αστικά νεκροταφεία δεν αποτελούν ελκυστική προοπτική για κανέναν. Ούτε γνωρίζω πραγματικά τις οικολογικές ή βιολογικές παραμέτρους σε σχέση με το δίλημμα καύση ή ταφή. Το βάρος και η βεβαιότητα του Οριστικού σκεπάζει εξίσου νομίζω και τις δύο επιλογές. Το πένθος για τους οικείους είναι το ίδιο.

Θυμήθηκα τώρα κάτι που έγραφε ο Ρολάν Μπαρτ στο «Ημερολόγιο Πένθους», κατακλυσμένος από αυτήν τη «ναυτία του ανεπανόρθωτου», όπως την περιέγραφε: «Μη λες πενθώ, παραείναι ψυχαναλυτικό. Δεν πενθώ. Υποφέρω». 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Daily / Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Έξι δεκαετίες μετά από την κλασική ταινία του Βισκόντι, το ιταλικό έπος του Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα αναβιώνει στο Netflix, σε μια άρτια και πολυτελή σειρά έξι επεισοδίων, λουσμένη στο σικελικό φως 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Face: Τότε που κάθε σελίδα ήταν πολύτιμη

Daily / The Face: Τότε που κάθε σελίδα ήταν πολύτιμη

Με αφορμή μια μεγάλη έκθεση στο Λονδίνο για το μυθικό βρετανικό περιοδικό και την επίδρασή του στη σύγχρονη κουλτούρα, θυμήθηκα το πρώτο τεύχος του που έπεσε στα χέρια μου, πριν από σαράντα χρόνια, όταν ήμουν μαθητής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ